Jump to content

Recommended Posts

Avvu

Hei hei!

jeg tenkte å prøve å gro for første gang.

Har lest meg litt rundt men er litt dum når det kommer til teori.

Jeg trenger innkjøpsliste for hva jeg trenger for å bygge grow boxen min (skal bygges oppe på kaldloft).

Forstår jo å bygge selve romme (sponplater og litt 2"-4" men hva trenger jeg ellers? Kle veggene i maylar eller?

Vifte og alt dette?

bornstellar

Matt hvit maling holder i massevis. 

Vannbestandig gulv

Lys er litt mer komplisert. Budsjett? Høyde under taket? 

Jeg bruker autopot selvvanningssystem selv og det funker godt. Hvor mange planter skal du ha? Du får kjøpt sett med fire Potter og tank på plantekasse.dk

Dyrke i jord eller næringsfattig substrat? Canna coco eller canna terra næring er gode valg, eventuelt med tilleggsprodukter. 

150mm vifte med passende karbonfilter. Her er det mye å velge mellom. Koker igjen ned til budsjett. 

• Like 1

Avvu

hehehe vel planen var å holde budsjette under 2000,- siden jeg ikke har allverden råd om dagene desverre.

jeg hadde tenkt å ha fire planter.

skal bygge romme på 2-3 meter lengde og 2 meter bredde, det er 190 på det høyeste og sirka 50- 60 på det minste (skråtak).

jeg tenkte å bruke gartnerplast/maylar siden jeg har noen bjelker som kommer i veien.

tenkte å ha små på sidene og store i midten.

jeg har allerede en HPS lampe på 600 watt jeg tenkte jeg skulle bruke.

kan jeg bare bruke gartner plast og lime med silikon på gulv for å få det vanntett?

hva er dette autopot selvvanningssystem?

jeg bekymrer meg mye for lukt (bor i kommunal bolig haha), og hva kan jeg gjøre for å få rommet lukt tett?

Jeg tenkte å plante 1 eller 2 hver mnd så jeg får ha det jevnt og alltid har noe å røyke på.

tenkt jeg kjøper bare en humidifier fra clas ohlson vis det går?

bornstellar

Jeg anbefaler deg å lese nybegynnerboka som du finner her på Norcan. 
Du kommer ikke spesielt langt med 2000kr og det rommet du snakker om er et stort rom for dyrking. Med 600w ville jeg satset på 1x1m til 1.2x1.2m.
Du MÅ ha kullfilter og vifte for å fjerne lukt, jeg kan ikke stresse dette nok. Har du ikke dette, vil du bli oppdaget. Størrelsen på vifta kommer an på volumet på rommet og hvor mye lys du har der inne.
Humidifier er ikke det første jeg ville kjøpt. Lys, kullfilter og vifte først. 

Skal du rotere på den måten du snakker om her, så må du gå for auto strains eller ha et separat rom for vegging.

Avvu
Akkurat nå, bornstellar skrev:

Jeg anbefaler deg å lese nybegynnerboka som du finner her på Norcan. 
Du kommer ikke spesielt langt med 2000kr og det rommet du snakker om er et stort rom for dyrking. Med 600w ville jeg satset på 1x1m til 1.2x1.2m.
Du MÅ ha kullfilter og vifte for å fjerne lukt, jeg kan ikke stresse dette nok. Har du ikke dette, vil du bli oppdaget. Størrelsen på vifta kommer an på volumet på rommet og hvor mye lys du har der inne.
Humidifier er ikke det første jeg ville kjøpt. Lys, kullfilter og vifte først. 

Skal du rotere på den måten du snakker om her, så må du gå for auto strains eller ha et separat rom for vegging.

har lest den.

men som jeg sa så er jeg litt dum på teori. . . 

hvor mye må jeg ut med for å få ordnet dette?

jeg har sådd 4 frø pure kush og tenkte jeg kunne vel bruke 2 mnd på å få ordnet dette rommet (har mulighet å la planten stå hos en venn inntill vidre.

okei da går jeg for 1.2x1.2m da.

tenkte jeg skulle kjøpe prima klima kanalvifte og tilsvarende kullfilter.

må jeg ha en innsugs vifte eller går det å bruke vanlig bordvifte?

med auto kan jeg jo ha lyset på 24/7 kan jeg ikke? og hva er galt med å bruke vanlig? 

bornstellar

Hvis du har sådd frø allerede, så har du ikke så god tid på deg. De vokser etter hvert veldig fort.
Har kompisen din kullfilter og vifte? Igjen, jeg kan ikke stresse hvor viktig dette er.

Du trenger ikke innsugsvifte, det går av seg selv når det er snakk om så små rom som dette.
Ja, med auto kan du ha lyset på så mye som du vil.
Men med vanlige fotoperiode strains, så må du først ha lyset på 18/6 og så senere over til 12/12. problemet dukker opp når du skal sette inn nye planter i et rom hvor lyset er 12/12. Det kan fungere, men slik som jeg forstår det så er det veldig avhengig av strains om det blir bra eller ikke.

Hvis du sliter med å lese til deg informasjon, så anbefaler jeg youtube. Det er svært mye informativt der og bruker du litt tid så kan du stort sett lære deg hva som helst.

Avvu

Hvis du har sådd frø allerede, så har du ikke så god tid på deg. De vokser etter hvert veldig fort.
Har kompisen din kullfilter og vifte? Igjen, jeg kan ikke stresse hvor viktig dette er.

Du trenger ikke innsugsvifte, det går av seg selv når det er snakk om så små rom som dette.
Ja, med auto kan du ha lyset på så mye som du vil.
Men med vanlige fotoperiode strains, så må du først ha lyset på 18/6 og så senere over til 12/12. problemet dukker opp når du skal sette inn nye planter i et rom hvor lyset er 12/12. Det kan fungere, men slik som jeg forstår det så er det veldig avhengig av strains om det blir bra eller ikke.

Hvis du sliter med å lese til deg informasjon, så anbefaler jeg youtube. Det er svært mye informativt der og bruker du litt tid så kan du stort sett lære deg hva som helst.

jada han har alt.

ok. da får jeg se om jeg ikke får speeda opp litt på greier bestiller vifte og kullfilter i morgen siden jeg allerede har lys liggende klar. :) kan jeg ha disse orginale sammen med auto jeg putter inn i ettertid?

jeg vil jo helst ha sterkest mulig indica å røyke på. (fjerner alkohol suget)

kunne du hjulpet meg med hva jeg trenger å bestille nå aller først?

har:

lys,

potter,

jord med lecakuler

hva mer trenger jeg?

bornstellar

Du trenger:
- Et lukket rom med hvite vegger, ekleste er et dyrketelt. Trenger ikke være dyrt. Du kan til og med lage det selv med PVC-rør, hvitlystett plastik og lim.
- Noe på gulvet for å hindre vannsøl, et stort plastkar eller hva som helst vil fungere, men helst hvitt for å ikke kaste bort lys.
- Vifte, minimum 100mm
- Kullfilter med samme Ø som viften.
- kanal mellom viften og kullfilter og fra viften og ut. (biltema har sånt)
- Du vil trenge næring som passer til bruk i jord. Vet at Canna Terra vil fungere fint, men jeg dyrker kun hydroponisk, så jeg er ikke den rette å spørre om dyrking i jord.
- Timer for styring av lys (clas Ohlson har sånt)
- Vet ikke hvor store pottene dine er, men de burde være minst 10l. Du kan også kjøpe coop kattesand som ikke klumper for å øke dreneringen i jorden. Koster lite.

og toleranse for å gjøre feil. Det er ikke vanskelig å dyrke weed, men det kreves erfaring og et øye for detaljer om en skal gjøre det bra. Vet ikke noe om strainen du skal bruke, men greit å huske at noen er enklere og mer tilgivende for nybegynnere.
Jeg er ingen ekspert selv med cannabis, men jeg har dyrket en del andre ting før jeg begynte med dette.

Avvu
27 minutter siden, bornstellar skrev:

Du trenger:
- Et lukket rom med hvite vegger, ekleste er et dyrketelt. Trenger ikke være dyrt. Du kan til og med lage det selv med PVC-rør, hvitlystett plastik og lim.
- Noe på gulvet for å hindre vannsøl, et stort plastkar eller hva som helst vil fungere, men helst hvitt for å ikke kaste bort lys.
- Vifte, minimum 100mm
- Kullfilter med samme Ø som viften.
- kanal mellom viften og kullfilter og fra viften og ut. (biltema har sånt)
- Du vil trenge næring som passer til bruk i jord. Vet at Canna Terra vil fungere fint, men jeg dyrker kun hydroponisk, så jeg er ikke den rette å spørre om dyrking i jord.
- Timer for styring av lys (clas Ohlson har sånt)
- Vet ikke hvor store pottene dine er, men de burde være minst 10l. Du kan også kjøpe coop kattesand som ikke klumper for å øke dreneringen i jorden. Koster lite.

og toleranse for å gjøre feil. Det er ikke vanskelig å dyrke weed, men det kreves erfaring og et øye for detaljer om en skal gjøre det bra. Vet ikke noe om strainen du skal bruke, men greit å huske at noen er enklere og mer tilgivende for nybegynnere.
Jeg er ingen ekspert selv med cannabis, men jeg har dyrket en del andre ting før jeg begynte med dette.

ok da må jeg handle i morgen haha!

hva slaks vifte anbefaler du?

burde jeg bestille eller?

hvis jeg skal lage telt hva trenger jeg å bruke som duk?

og er det bedre å ha telt enn å lage ett lite rom på kaldloft?

jeg har ganske grønne fingre så håper det går bra :)

jeg er urolig for varme og.

bornstellar

Finnes så mye forskjellig av vifter, men det meste funker så lenge de er store nok og passer med filter.
OM du kjøper i butikk eller bestiller får bli opp til deg. Har du en growstore i nærheten, så stikk dit.
Som duk vet jeg ikke, har aldri laget et selv, men sikker på at du finner noe om du leter.
Det viktige er at du får det tett sånn at filteret kan fjerne lukt. Om du har telt eller rom på loftet er ikke så viktig, det viktige er luktkontroll.
Et loft kan nok bli varmt på sommeren ja, men god ventilasjon er viktig uansett hvor du dyrker.

Avvu

Finnes så mye forskjellig av vifter, men det meste funker så lenge de er store nok og passer med filter.
OM du kjøper i butikk eller bestiller får bli opp til deg. Har du en growstore i nærheten, så stikk dit.
Som duk vet jeg ikke, har aldri laget et selv, men sikker på at du finner noe om du leter.
Det viktige er at du får det tett sånn at filteret kan fjerne lukt. Om du har telt eller rom på loftet er ikke så viktig, det viktige er luktkontroll.
Et loft kan nok bli varmt på sommeren ja, men god ventilasjon er viktig uansett hvor du dyrker.

ikke sant. dettan jeg er urolig for. så ser for meg at jeg tar å kjøper inn sponplater for gulv og vegg og store mengder silikon også bygger jeg ett rom der oppe. da vet jeg med sikkerhet at det er tett vertfall. og kanskje jeg kjøper inn maylar/gartnerplast og enda litt mer silikon bare for å være sikker.

må vel sprenge budsjette til helvete men men haha.

hva er best på ventilasjon? boks eller kanal?

og kullfilter?

bornstellar

hvilke vifter som er best, vet jeg ikke. Jeg bruker en vanlig 100mm kanalvifte med matchende filter, kjøpt hos mrsgreen.no. 
Jeg kunne med fordel ha valgt 150mm

Avvu
48 minutter siden, bornstellar skrev:

hvilke vifter som er best, vet jeg ikke. Jeg bruker en vanlig 100mm kanalvifte med matchende filter, kjøpt hos mrsgreen.no. 
Jeg kunne med fordel ha valgt 150mm

hva heter den vifta du bruker? er det silent? trenger det siden jeg bor i kommunal bolig.

vil ikke at noen skal kunne høre at det skjer noe ovenpå.

DetErBareMeg

Dyrketelt er absolutt det eNkleste ja :) Har du mulighet for det, så gå for det. Secret Jardin har et på 1.20x.1.20, som er virker å være i riktig størrelse med 600w lampe.

Ser du skrev tidligere 2 x 2-3 meter rom, noe som blir stort bygger du selv, og koster mer i utstyr for at du skal få trekt noe gjennom kullfilteret. På et telt vil du at veggene skal suges inn, for å skape undertrykk, slik at all luft går gjennom filteret. Luft fra rommet teltet står i trekkes inn i teltet og videre gjennom filteret. Bruker du for lite filter/vifte får du problemet med lukt. Boks vifter er lydisolerte bokser vifta befinner seg inne i. Kan hjelpe mot støy. Kan også lages enkelt selv.

Budsjettet ditt er nok gått bare på vifte og kullfilter. Det koster fort 2000,- ++ bare der.

• Like 1

bornstellar

Min er ikke spesielt stille nei. Trenger du en stille vifte må du kjøpe en større vifte og redusere hastigheten på den

skogtrollet

Enig med DetErBareMeg. Kjøpt en ferdig teltpakke, 1.2 x 1.2 meter minus lys fra valgfri growshop. Tusenlappene flyr dersom du vil gjøre ting riktig fra start.

På et kaldloft så blir ventilasjon og klima viktig og dyrt.

Edited by skogtrollet
  • Like 1