hpsvsled

Rapidled.com Vero29 COB DIY spørsmål!

Jeg vet det er mange tråder på forumet nå angående DIY LED, men har likevel et spm.

Skal gå fra HPS til LED nå grunnet problemer med varme.. Jeg kjører et lite hjemmesnekra telt med plass til 1 plante.

Spørsmålet mitt er om noen har noe formening om dette settet? http://www.rapidled.com/vero29-triple-cob-array-kit/

Har lest gjennom det som er av DIY tråder med LED COB, men det jeg ønsker er noe som tilsvarer min gamle 400w HPS, og at jeg kan bestille alt fra samme nettsted. Syns da det var genialt at de har laget en ferdig pakke, men hvis noen av dere mener jeg bør gå for noe annet enn denne, tar jeg gjerne imot tips!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skrevet (endret)

Kjøpte dette settet på fredag kveld, allerede mandag ettermiddag ble det levert på døra :O Gikk glatt igjennom tolllen :D

Gleder meg til å sette det sammen i helgen, heldigvis langhelg, så har en dag ekstra på meg :)

Legger sikkert ut noen bilder underveis hvis det er interesse for det!

Endret av hpsvsled

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
7 minutes ago, hpsvsled said:

Kjøpte dette settet på fredag kveld, allerede mandag ettermiddag ble det levert på døra :O Gikk glatt igjennom tolllen :D

Gleder meg til å sette det sammen i helgen, heldigvis langhelg, så har en dag ekstra på meg :)

Legger sikkert ut noen bilder underveis hvis det er interesse for det!

Alltid gøy med bilder så legg ut :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du burde vurdere å montere strømforsyningen/driveren utenfor teltet ettersom teltet er lite. Driveren blir ca 55ºc og bidrar derfor med unødvendig varme. Kanskje ikke så mye ettersom du bruker bare en, men på grunn av relativ høy luftfuktighet er det en god regel å ha minst mulig sårbar elektronik inne i teltet. Da slipper du også å ha livsfarlig 220v spenning inne i fuktigt miljø. Brannfaren minsker derfor også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
6 minutter siden, PoopEye skrev:

Du burde vurdere å montere strømforsyningen/driveren utenfor teltet ettersom teltet er lite. Driveren blir ca 55ºc og bidrar derfor med unødvendig varme. Kanskje ikke så mye ettersom du bruker bare en, men på grunn av relativ høy luftfuktighet er det en god regel å ha minst mulig sårbar elektronik inne i teltet. Da slipper du også å ha livsfarlig 220v spenning inne i fuktigt miljø. Brannfaren minsker derfor også.

Jepp, tenkte jeg skulle ha den utenfor :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg tror du blir fornøyd med dette. Pass på at du tenker på høydejustering når du henger det opp. For at denne skal fungere som 400w hps, så må du nok ha COBs nærmere plantene.
Med mitt lys kan jeg henge de så nær som 10-15cm uten problemer.
Og en ting jeg gjorde når jeg koblet opp mitt lys var henge driveren på en tavle utenfor med all tidsstyring og strømmåling der. En annen ting jeg er glad jeg gjorde var å sette opp en kontakt mellom driveren og COBs for å enkelt kunne koble ting fra hverandre. Jeg brukte XT60 connectorer og litt 3d printa finesse for å få det bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skrev feil, 250w HPS jeg har, ikke 400w..

Gleder meg til å få dette igang nå, lest gjennom alt av LED tråder her på forumet og sett mye på growmau5 på youtube. For sikkerhetsskyld har jeg med en elektriker som hjelper meg :D Bare tenkte på en ting. Ettersom teltet mitt er så lite (45x55x170), lurer jeg på om jeg bare skal bruke 2 led, eventuelt bruke alle 3 og heller justere ned Ampere? Er vel ikke bra med for mye lys heller? Hva tror dere?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg hadde brukt alle 3 cobs og justert ned strømstyrken for bedre spredning og effektivitet.

Har du 1400 eller 2100ma driver?

Angående strømstyrke og avstand så bruker jeg et lux-meter fra aliexpress for å finne riktig intensitet. Lux-målinger under LED er nok ikke sammenlignbart med andre lyskilder for jeg merker at plantene blir bleket og brenner ved ca 30 000 "LED-lux". Blir avstanden til diodene(uten reflektor eller linse) under 20 cm så mistrives de også med mitt oppsett. 25 000 lux og ca 30+ cm avstand er det som fungerer best for meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
6 minutter siden, skogtrollet skrev:

Jeg hadde brukt alle 3 cobs og justert ned strømstyrken for bedre spredning og effektivitet.

Har du 1400 eller 2100ma driver?

Angående strømstyrke og avstand så bruker jeg et lux-meter fra aliexpress for å finne riktig intensitet. Lux-målinger under LED er nok ikke sammenlignbart med andre lyskilder for jeg merker at plantene blir bleket og brenner ved ca 30 000 "LED-lux". Blir avstanden til diodene(uten reflektor eller linse) under 20 cm så mistrives de også med mitt oppsett. 25 000 lux og ca 30+ cm avstand er det som fungerer best for meg.

Kjøpte HLG-240H-C2100A, så kan justere den fra 1050 til 2100mA .. Bestiller et lux-meter også :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

NÅ skal det sies at jeg kjører mine COBs på ca 30w for tiden og det kan være grunnen til at plantene kan være nærmere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skrevet (endret)

Genetikk spiller også en stor rolle som growmau nevner i denne posten

Merker at den sorten som jeg kjører nå verken liker mye lys eller gjødsel.

Endret av skogtrollet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da var ble det endelig lys! Gadd ikke ta bilder underveis, da det var fort gjort å sette sammen.. Her er det endelige resultatet :)

large.590738a347c7d_Utennavn.jpg.2bf7febcae78706eb928bdf9024d7efb.jpg

Nå tester jeg først på lavest styrke, som dere ser 0.432A og ca 90w ut fra veggen.. Har ikke fått luxmeter enda, så usikker på om den henger for lavt :o

Midlertidig oppsett dette, bare 2 av plantene får overleve før de settes i et annet telt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mine planter mistrives når avstanden kommer under 30 cm, selv på lav strømstyrke. 

Nå har jeg en avstand på minst 40 cm og det liker plantene. Vi kjører jo alle forskjellige dioder, ampere, genetikk, substrat, gjødsel osv,  så det jeg observerer gjelder kanskje ikke andre. Men det er lett å falle for fristelsen å ha lampene nærme siden man ikke kjenner varme og bladverket er kaldt selv om det blekes av.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skrevet (endret)

Er det greit å bruke frø fra hermaphrodite, eller er planten da dømt til å bli hermi? Hadde 1 frø med feminized Strawberry kush, men ser ikke ut som det vil gro :(

Så alle de 5 vekstene på bildet er fra hermi M Lope, lurer bare på om det vil gå utover kvalitet..

Endret av hpsvsled

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har forresten også lest meg frem til at Luxmeter er ubrukelig når det kommer til LED..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Akkurat nå, hpsvsled skrev:

Har forresten også lest meg frem til at Luxmeter er ubrukelig når det kommer til LED..

du kan kjøpe luxmåler som er designet for LED, men PAR måler vil være best.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skrevet (endret)

10 minutter siden, bornstellar skrev:

du kan kjøpe luxmåler som er designet for LED, men PAR måler vil være best.

Sant nok, men da må du vel betale litt mer enn 60kr som jeg gjorde på ebay ;)

Endret av hpsvsled

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skrevet (endret)

Syns plantene mine vokser veldig tregt.. 16 dager siden jeg posta bilde sist, i dag ser de sånn ut:

large.Untitled-10.jpg.e3165b4f9d0c75e8dbd4cea03144b86f.jpg

large_nr1.jpg.2bb6b3f0b475ff8e278a5f1a82f7a083.jpglarge_nr4.jpg.1deab387eb3a06d4f5d6d7e465e24f45.jpglarge_nr5.jpg.7916811d57cd8ec46a0637c65725bde3.jpglarge_nr6.jpg.3778c9dd8797e497aad0713e454399bc.jpg

Vet det er vanskelig å si hva som evt er feil, men kanskje noen kan gi meg noen tips likevel.. det jeg tenker er enten under eller overvanning, for høy/lav ph, for liten potte eller for varmt og tørt? Har gitt de litt blodmel for noen dager siden, tar sikkert litt tid før det evt gir noe effekt..

Vanning: jorden har aldri vært "våt", vanner litt når pottene er veldig lette (altså tørr jord)

PH: har jeg ikke fått målt, men brukt jord fra plantasjen blandet med kattesant fra coop og erfaring tilsier at det skal være riktig PH i den når den er ny..

Temp: ligger på 27 grader, men kanskje det blir litt kaldt i skapet om natten da lyset er slukket..

Lys: Wattmåleren min måler 1.097A ut fra veggen.. avstand mellom lys og plante er 80 cm, kanskje ikke nærme nok?

Vet det ikke er lett å si noe om hva som kan være feil, men bare tenkte å høre, samt holde tråden oppdatert..

Grunnen til at jeg reagerer på veksten nå, er at jeg har lest litt andre forum i det siste og sett at etter 16 dager burde den egentlig ha vokst mye mer..

Endret av hpsvsled

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skrevet (endret)

Plantene er veldig stressa.

Jeg tror du presser på for hardt. Antakelig for mye lys og røttene klarer ikke å henge med.

Kanskje vanner du for lite. For om pottene er lette så kan jorda være knusktørr. Kattesand veier mye selv når den er tørr.

Jeg hadde skudd ned lysstyrken, vært mer liberal med vanningen og transplantert til større potter. 

Edit: Hvordan vanner du? Om du bare skvetter ovenfra så blir det ikke bra.Ta en bøtte, fyll den med noen cm med vann og sett pottene nedi bøtta slik at de får trekke og bli skikkelig hydrerte. 

Endret av skogtrollet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da potta jeg om.. ser ut som røttene trengte mer plass, syns de ser friske og fine ut.. justerte også styrken på lyset ned.. så nå får vi håpe de kommer seg igjen :)

large.Untitled-14.jpg.e048b6f42fc3a7d2479a0741734376de.jpglarge.Untitled-12.jpg.4b19ab20af995c189893f72b2d10635f.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skrevet (endret)

32 minutter siden, skogtrollet skrev:

Plantene er veldig stressa.

Jeg tror du presser på for hardt. Antakelig for mye lys og røttene klarer ikke å henge med.

Kanskje vanner du for lite. For om pottene er lette så kan jorda være knusktørr. Kattesand veier mye selv når den er tørr.

Jeg hadde skudd ned lysstyrken, vært mer liberal med vanningen og transplantert til større potter. 

Edit: Hvordan vanner du? Om du bare skvetter ovenfra så blir det ikke bra.Ta en bøtte, fyll den med noen cm med vann og sett pottene nedi bøtta slik at de får trekke og bli skikkelig hydrerte. 

Jeg har nesten ikke vannet de, men da jeg gjorde det fikk de trekke vann fra bøtte.. men lot de aldri bli søkkvåte, da jeg ikke viste hvor fort røttene utvikla seg... men som jeg ser nå, har røttene utvikla seg bra, så jeg burde nok ha vannet mye mer...

Endret av hpsvsled

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå