n337

stor vifte vs 2 mindre vifter

Er det like effektivt aa bruke 1 stor vifte som aa bruke 2 mindre? 2 mindre vil lage mindre lyd enn 1 stor, ikke sant? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

skriv mer om hva planen din er. Hvort stort område kan du dyrke på? har du telt hvordan ser lys oppsetet dit ut hvor mange planter kjører du på med hvilked medium gror du i må du ta hensyn til naboer har du muligheten til å dra luft ut av rommet så det blir lettere å regulere temperaturen osv

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg tror ikke det er automatikk i at to små vifter laget mindre lyd enn en stor. Som en regel blir større vifter mer effektive og effektivitet betyr også mindre støy/mengde luft. 

Stor vifte betyr også at du kan skru ned hastigheten og på den måten senke støynivået. Dette er grunnen til at mange ofte overdimensjonerer viftene sine. 

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg er rimelig sikker på at en stor vifte lager mindre lyd enn to små vifter når de flytter samme luftmengde.

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
14 hours ago, randy marsh said:

skriv mer om hva planen din er. Hvort stort område kan du dyrke på? har du telt hvordan ser lys oppsetet dit ut hvor mange planter kjører du på med hvilked medium gror du i må du ta hensyn til naboer har du muligheten til å dra luft ut av rommet så det blir lettere å regulere temperaturen osv

Jeg vil kjole ned et telt med 600w hps. Jeg kan sende luften ut, eller varme huset med den. Viften jeg ser paa har 552 kapasitet, max. Jeg vil ha det saa stille som mulig? Paa max avgir viften 44 dBA lyd ved 3 meters hold. Sirkulasjonsviften lager sikkert samme mengde lyd. Trenger jeg lydfelle tror du? Har det noe aa si hvis luften skal ut? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skrevet (endret)

44db er veldig lite og hvis den er såpass stor, så kan du trimme den ned også. Jeg tror løsningen din vil fungere godt. Lydfelle kan du alltids montere på senere. Jeg blåser 250m2 ut gjennom en ventil i veggen og jeg kan høre det utenfor, men det er ikke mye lyd. Min vifte er heller ikke spesielt stille.

Endret av bornstellar
1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Just now, bornstellar said:

44db er veldig lite og hvis den er såpass stor, så kan du trimme den ned også. Jeg tror løsningen din vil fungere godt. Lydfelle kan du alltids montere på senere. Jeg blåser 250m2 ut gjennom en ventil i veggen og jeg kan høre det utenfor, men det er ikke mye lyd. Min vifte er heller ikke spesielt stille.

Ville lydfellen redusert lyden utenfor, hvis du hadde brukt det? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

den ville fjernet en del av lyden fra selve viften, men lyden av selve luften i bevegelse vil fremdeles være der. Men det skal ganske mye luft til for at det skal bli merkbart.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skrevet (endret)

som bornstellar sier 44db er ikke ille kjøkkenvifta di bråker sikkert mer

Endret av randy marsh
1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
17 timer siden, bornstellar skrev:

den ville fjernet en del av lyden fra selve viften, men lyden av selve luften i bevegelse vil fremdeles være der. Men det skal ganske mye luft til for at det skal bli merkbart.

Grei måte å fjerne en del av lyden fra luften er å øke diameteren på kanalen og ventilen en eller to størrelser før den går i veggen. Den bør økes 3x diameter av kanalen før den treffer ventilen. Litt arbeid når allt er satt opp, å høres ikke ut som du trenger det. Men sikkert greit å vite for andre som setter opp. 

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du kan bygge din egen lydfelle og kjøpe vent rør med isolasjon, det reduserer nok støyen litt, uten at jeg har testet selv.
Enkelt å bygge en lydfelle. Bygg en liten kasse som passer målene med vifte. Kjøp inn støydempende effekter på biltema og vips, en billig løsning :)
Jeg skal bygge en slik selv men ikke før til høsten, vi samer er ikke så rask på labben :p

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå