Jump to content

Recommended Posts

n337
PoopEye

Den pumpa er en drenspumpe for å tømme noe veldig stort for vann, som f.eks en synkende båt eller en full kjeller. Den har flotørstyring og vil suge så lenge det finnes vann og strøm. Den vil spyle pottene dine fullstendig tomme for planter og jord, den er ALTFOR kraftig!!!

Det du trenger til fire potter er en liten pumpe

Slenger du på en slik sak, får du også litt automatikk i opplegget, det finnes et lite trimpoteniometer innebygd så du kan justere inn passende fuktighet.

Det du trenger i tillegg er et 12v strømadapter, en gammel lader fungerer ettersom du trenger lite strøm.

Om du ikke har et stort vannresorvoar, bør du slenge inn en nivåbryter i kretsen så ikke pumpa brenner opp om du slipper opp for vann.

• Like 1

n337
3 hours ago, bornstellar said:

Har du sjekket ut Autopot? 

Ja, de er nok greie de. Jeg vil heller bruke en pumpe og vanne fra toppen. 

n337

@PoopEye, fine greier, hehe. Pumpen fra Biltema tar noen tusen liter i timen, alt for stor som du sa. 

Den sensoren er ikke en dom ide :D

PoopEye

Selv den lille pumpa er temmelig kraftig og gir deg mer nok vanntrykk til fire potter. 4L/min blir 1L/min pr potte, og det er passe til at sensoren blir nådd av fuktigheten. Sensoren bør plasseres litt i ytterkant av potta. Dette opplegget er så rimelig at kostnaden ikke blir uoverkommelig om du skulle velge å ha en pumpe og en sensor på hver potte. Denne pumpa er beregnet på å senkes i vann og fungerer ikke i tørr tilstand pga varmeutvikling. Det finnes tilsvarende som kan kobles som et mellomledd på slangen, men de er litt dyrere.

• Like 1

gnukk

Jeg bruker denne til 4 potter, drip to waste i coco:

http://www.biltema.no/no/Bat/Pumpe/Vannpumpe/Nedsenkbar-pentrypumpe-12-V-2000017743/

Jeg kjører denne på 2min intervaller 2 ganger daglig. Med justerbare drippers har du full kontroll på mengde:

http://www.hydrogarden.se/odlingssystemkrukor/bevattning-pumpar/drippers/4mm-justerbar-dripper.html

Hvis du dyrker i jord vil nok en fuktighetssensor være bra å ha.

• Like 1