dvahkk

Blogg fra a-å

55 innlegg i emnet

Tenkte jeg skulle starte denne tråden her, siden jeg ikke får tilgang på bloggen inne på forumet enda.

Nå som jeg har handlet inn det meste jeg trenger, har jeg møtt på flere problemer. Jeg håper både på hjelp fra godt-folket her inne, samt håper jeg at det kan hjelpe andre nybegynnere ved å lese hva som skjer på denne tråden.

Pr dags dato har jeg ikke klart å finne en genial måte å laste opp bilder på. Kun forumets max grense på 0.2mb pr thread. Men jeg håper på å finne utav noe bedre innen kort tid. Tips?

Infoen jeg har fått, er basert på dvd'er jeg har kjøpt, samt dette forumet. Handlelista er overdreven og dyr. Jeg kan ikke anbefale andre nybegynnere om å gjøre det samme da lommeboka lider den dag i dag. Jeg har lest meg opp på forumet her, og funnet ut av at håndverk er viktigere enn prislappen på det "beste" utstyret.

Nå som det er sagt, så har jeg kjøpt det meste fra utlandet og shippa det til Norge. For å oppnå anonymitet, så er dette ikke å anbefale da man som regel må bruke bankkort, Cash is king!

Det første og kanskje det skummleste problemet er jo frø. Jeg har foreløbig klart å kjøpt det via via bekjente. Men dette er ikke å anbefale, da de kan lure deg trill rundt. Jeg kjøpte 50 frø, men de var ubrukelige, kun 2 har spiret, og jeg vet ikke hvilken strain det er... Utenom å kjøpe via nettet og betale med cash (via post), så vet jeg ikke om noen bedre måte å få det sikkert "inn" på. Tollerne er vel alltid en sjans man må være villig til å ta?

Nå som jeg har bygget opp et "rom", har jeg senere funnet ut at jeg har ALT for stort og krevende utstyr til hva mine intensjoner er. Veggerommet er 1x2x2.2meter (bredde,lengde,høyde).

Aero - plass til 28 planter. Jeg fikk dette til en svimlende pris av 2500kr, så jeg slo til på tilbudet. Nå innser jeg at det er alt for plass krevende og ikke til interesse for meg. Shit au.

Vifter: 2 stk Blauberg turbo 150t. Disse har jeg ikke fått til å fungere, da jeg ikke finner utav el-koblingene. Her trenger jeg hjelp av dere! Jeg har tatt kontakt både med protechnics og blauberg, men ingen av dem har kunne hjelpe med oppsettet utenom å henvise til online bruksanvisninger.

Viftecontroller: protechincs digital fan speed controller. Denne styrer vifter, varme/temperatur og luftfuktighet. Denne har jeg foreløbig kun satt opp som temp/fuktighets måler. Som sagt, så har jeg ikke klart å koble til viftene, slik at de fungerer.

Ec måler: bluelab guardian.

Lys: Foreløbig kjører jeg clf 36w x 4. Men skal over til MH 400w så snart ventilasjonen er i gang. Temperaturen i rommet ligger foreløbig på 27-29 grader. Så MH får vente litt til.

De 2 plantene jeg har nå er ca 3 uker gammle. Jeg har de stående i aero anlegget med en nylig justert EC på 0.7 eller PPM 500 (ec x 700). Før dette har jeg hatt EC 0.1 og 0.2. Vanntemp er alt for høy, med 25 grader, men det tror jeg skyldes rommet ikke har ventilasjon? Ph 5.5-5.8. Luftfuktighet fra 50-70%. Romtemp er 27-29 som nevnt ovenfor. Vanningen står på 15 minutt pr 6. time. Lyset er ca 40cm fra toppen og står på 18 timer. Næringen jeg bruker er cellmax hydro serien.

Har du tips og triks eller spørsmål? Hyl ut :)

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg

Skrevet (endret)

Da lyder oppdateringen slik:

Jeg har gipsa rommmet relativt tett nå. Ikke 100% da jeg bruker plastikk for å komme meg inn/ut av rommet på begge langsidene. Jeg har ca 1 meter klaring fra bakken, slik at jeg kan "krype" inn. Med tanke på hvor tett rommet er, så vet jeg ikke om dette kommer til å bli et problem i senere tid, da aero'en ikke er høyere enn ca 40-70cm (uten at jeg har målt).

I går kom den ene dysa (eller rot vanneren) seg løs fra tanken! Totalt har den spydd ut nesten 40 liter vann før jeg merket det. OMG! I dag skal jeg derfor finne en måte å sette samtlige dyser fast på. Jeg ender nok opp med å bruke en "kile" av en eller annen sort.

Et annet problem er at vann temperaturen min er sinnsykt høy!! 25 grader. Vanntanken står "fast" og kan ikke flyttes ut av rommet, da vannet sirkuleres når pumpa går. Vanntanken er heller ikke lystett! Så alger (jeg tror det er alger siden vannet var blitt grønt etter 2-3 uker?) har begynt å vokse. Nå må jeg finne en måte å stenge lyset bedre ute, men samtidig ha hull til vannsirkulasjonen. Jeg ser foreløbig ingen løsning på det. Hmmm... Ja! Det kan også være greit å vite at jeg tømte hele tanken, og vaska den med klor slik at alt rusk forsvant. Jeg spylte overdrevent mye, for å være sikker på at kloren forsvant fra tanken, da jeg tror dette er viktig!

Utenom det, så har den ene planten blitt ca 12cm høy og den har veldig lysegrønne blader og et gult blad. (jeg er fargeblind, så ta det med ei klype salt når jeg kommer med påstander om farger!). Den andre planten har så vidt blitt 5 cm høy, men har en fin vanlig grønn farge. Jeg vet derfor ikke om jeg skal justere næringen ec/ppm opp enda, jeg tror heller jeg venter på at den lille skal ta igjen den store før jeg pøser på med næring? Ec/ppm er nå på 1.1/800, vanntemp 25 grader, og ph 5.5.

Ph'en har jeg alltid problem med når jeg skal ha næring i. Den synker til ca 3, slik at jeg må bruke ph + for å få den opp igjen. Jeg har hørt at dette kan bli et problem? Tips?

http://imgur.com/a/SDQnN

På bildet viser "evolution fan controller" utside og innside. Jeg får ikke viftene til å fungere som nevnt tidligere

Endret av dvahkk
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg

Det hørtes veldig suspekt ut at PHen synker helt ned til 3 når du tilsetter næring. Bruker du batterisyre? 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg skaffet meg en ny PH måler eller eventuelt et testkit hvor du drypper lakmusfarge i prøven.
Den lille planten din sliter også med noe feilernæring, men jeg er ikke god nok til å vite nøyaktig hvilke problemer den har.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg

Jeg har ikke så veldig mye erfaring men jeg tror EC 1.1 er for høyt når de er så små. Litt klor er ikke farlig har jeg lest og det kan faktisk hjelpe deg litt med tanke på at du har veldig høy temperatur på vannet som gjør det utsatt for alger og slim. Jeg veit ikke hva slags vann beholder du har men jeg lystettet min beholder med 2 lag gaffa teip.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
6 timer siden, bornstellar skrev:

Det hørtes veldig suspekt ut at PHen synker helt ned til 3 når du tilsetter næring. Bruker du batterisyre? 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg skaffet meg en ny PH måler eller eventuelt et testkit hvor du drypper lakmusfarge i prøven.
Den lille planten din sliter også med noe feilernæring, men jeg er ikke god nok til å vite nøyaktig hvilke problemer den har.

Haha. Ja. Det er merkelig! Jeg bruker cellmax serien. I vekst fasen, skal jeg bruke en 2 part, en X del og en Y del.  Den ene er gjennomsiktig og kun 3-0-0 i verdier. Den andre er mer gul aktig og har 1-2-4. Det er spesielt den gjennomsiktige som gjør at ph'en dropper raskt. Jeg har jo en 60l vannbeholder, så den burde ikke være så sterk med mindre det er noe ph- de har putta oppi den. Hvilket produkt bruker du? (hvis du bruker lignende system?). Ph'en er nettopp kalibrert med ph 4 og ph 7 som var vedlagt i pakken. Men så har jeg jo hatt noe alge lignende problem, et slags glatt lake i baljen, som jeg antar er alger - eller det kan være rester fra leca kulene som ikke har blitt skikkelig borte når jeg vaska dem... Uansett så ville jeg være på den sikre siden, så jeg vaska hele baljen (og kun baljen, ingenting annet) med coop klor. Jeg har en håndholdt ph-måler, den viser 1 ph høyere enn hva bluelab guardian viser. Vet du om man kan skifte eller blande forskjellige merker av næring?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg

Skrevet (endret)

Jeg bruker canna coco og får en ph rett under seks, men har opplevd at pen dropper pga urein tank, men ikke så mye som hos deg. 

Skrubb alt og feilsøk til du finner ut hva som gir deg dette problemet, for dette vil drepe plantene dine. 

Organisk næring er nogo i hydroponisk oppdett

Endret av bornstellar
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
11 timer siden, bornstellar skrev:

Jeg bruker canna coco og får en ph rett under seks, men har opplevd at pen dropper pga urein tank, men ikke så mye som hos deg. 

Skrubb alt og feilsøk til du finner ut hva som gir deg dette problemet, for dette vil drepe plantene dine. 

Organisk næring er nogo i hydroponisk oppdett

Sannhetens time er kommet og det viser seg at jeg har overgjøtslet plantene. Som nevnt tidligere så var det spesielt den ene næringen som tok knekken på ph'en. Nå har jeg rettet ec til 0.6 de siste 12 timene, og begge plantene har kommet seg betraktelig. Den lysegrønne har blitt merkbart mørkere, og den lille mørkegrønne har fått kreftene tilbake og skyter bladene i været :) Jeg fant en nyttig tekst på nettet som jeg tenkte jeg kunne dele med alle her inne:

1) If the problem affects only the bottom or middle of the plant go to #2. b) If it affects only the top of the plant or the growing tips, skip to #10. If the problem seems to affect the entire plant equally, skip to #6

2) Leaves are a uniform yellow or light green; leaves die & drop; growth is slow. Leaf margins are not curled-up noticeably. >> Nitrogen(N) deficiency. b) If not, go to #3.

3) Margins of the leaves are turned up, and the tips may be twisted. Leaves are yellowing (and may turn brown), but the veins remain somewhat green. >> Magnesium (Mg) deficiency. b) If not, go to #4.

4) Leaves are browning or yellowing. Yellow, brown, or necrotic (dead) patches, especially around the edges of the leaf, which may be curled. Plant may be too tall. >> Potassium (K) deficiency. b) If not, keep reading.

5) Leaves are dark green or red/purple. Stems and petioles may have purple & red on them. Leaves may turn yellow or curl under. Leaf may drop easily. Growth may be slow and leaves may be small. >> Phosphorus(P) deficiency. b) If not, go to #6.

6) Tips of leaves are yellow, brown, or dead. Plant otherwise looks healthy & green. Stems may be soft >> Over-fertilization (especially N), over-watering, damaged roots, or insufficient soil aeration (use more sand or perlite. Occasionally due to not enough N, P, or K. b) If not, go to #7.

7) Leaves are curled under like a ram’s horn, and are dark green, gray, brown, or gold. >> Over-fertilization (too much N). b) If not, go to #8

8) The plant is wilted, even though the soil is moist. >> Over-fertilization, soggy soil, damaged roots, disease; copper deficiency (very unlikely). b) If not, go to #9.

9) Plants won’t flower, even though they get 12 hours of darkness for over 2 weeks. >> The night period is not completely dark. Too much nitrogen. Too much pruning or cloning. b) If not, go to #10

10) Leaves are yellow or white, but the veins are mostly green. >> Iron (Fe) deficiency. b) If not, go to #11.

11) Leaves are light green or yellow beginning at the base, while the leaf margins remain green. Necrotic spots may be between veins. Leaves are not twisted. >> Manganese (Mn) deficiency. b) If not, #12

12) Leaves are twisted. Otherwise, pretty much like #11. >> Zinc (Zn) deficiency. b) If not, #13.

13) Leaves twist, then turn brown or die. >> The lights are too close to the plant. Rarely, a Calcium (Ca) or Boron (B) deficiency. b) If not… You may just have a weak plant.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
22 timer siden, KaosGartner skrev:

Jeg har ikke så veldig mye erfaring men jeg tror EC 1.1 er for høyt når de er så små. Litt klor er ikke farlig har jeg lest og det kan faktisk hjelpe deg litt med tanke på at du har veldig høy temperatur på vannet som gjør det utsatt for alger og slim. Jeg veit ikke hva slags vann beholder du har men jeg lystettet min beholder med 2 lag gaffa teip.

Du har ganske riktig! Ec 1.1 er alt for høyt. Klor kan være bra sier du? Da skal jeg sjekke opp i det! Hvor mye klor pr liter dem tåler. Jeg sender en proffisjonell paint illustrasjon på hvordan vanntanken ser ut ovenfra, slik at du får et ca bilde av hvor stor lysåpningen er på tanken: http://imgur.com/a/bQgY6

 

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg

Heisann :)

Uten basic forståelse for dyrking så vil jeg anbefale jord. Ja, jeg vet at hydro er lett når man forstår hvordan ting henger sammen, men jord er langt mere tilgivelig. Så mitt råd til deg er å kjør det i jord første gangen. Til du har lest deg mere opp på hvordan ting henger sammen. Da vil du få utbytte og tid samtidig. :)

Uten å virke overlegen, vil jeg si meg enig at du kunne fort blitt lurt. For du virker en smule uvitende på emnet. Men frykt ei ikke, jeg skal følge med på emnet ditt og veilede deg om du lurer på noe... men for all del ikke kjøp mere "stash" før vi svarer. Vi alle vil se deg ha suksess ;)

 

-Onkel

 

5

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
3 hours ago, dvahkk said:

Du har ganske riktig! Ec 1.1 er alt for høyt. Klor kan være bra sier du? Da skal jeg sjekke opp i det! Hvor mye klor pr liter dem tåler. Jeg sender en proffisjonell paint illustrasjon på hvordan vanntanken ser ut ovenfra, slik at du får et ca bilde av hvor stor lysåpningen er på tanken: http://imgur.com/a/bQgY6

 

Bra Det hjalp å senke EC :) 

Jeg har lest at flere bruker klor eller Hydrogen peroxide H2O2 for å bekjempe og forebygge problemer med røtter og vann. Men jeg har ikke peiling nok om emnet så her må nok noen andre trå til :D @Onkel ? @skogtrollet ? Hvis jeg har skjønt systemet ditt riktig så renner vannet tilbake i åpningen på toppen av vanntanken og da er ikke gaffa en løsning :D 

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg

Skrevet (endret)

Her er et utsnitt fra den store hydrokokeboken(Hydroponics: A Practical Guide for the Soilless Grower) angående klor.

Chlorine (Cl)
Content in Plants
Leaf content of Cl ranges from low parts per million levels (20 mg/kg) in the
dry matter to percent (0.15%) concentrations. Levels in excess of 1.00% would
be excessive for most crops. The critical concentration range is thought to be
between 70 to 100 mg/kg (ppm) in dry matter, but higher (1,000 mg/kg) for
the small grains.

Function
Relatively little is known about Cl function, but plants tend to wilt easily when
a deficiency exists, and some crop species, particularly small grains, become
susceptible to various fungus diseases when Cl levels in the plant are low.

Deficiency/Excess
Since the Cl - anion is ever-present in the environment, deficiencies are not
likely to occur, except under special circumstances. There is far greater danger
in excesses of Cl resulting from exposure of plants to salt-affected Cl-based
environments. Symptoms of Cl toxicity include burning of the leaf tips or
margins and premature yellowing and loss of leaves.

Concentration in a Nutrient Solution
Because Cl is a common contaminant in water and reagents used to prepare
the nutrient solution, this element does not normally have to be added to a
nutrient solution formulation. Care should be taken to avoid adding sizable
quantities of Cl to the nutrient solution by using reagents such as potassium
or calcium chloride (KCl or CaCl 2 , respectively). If present in high concentration
in the nutrient solution, the Cl - anion will inhibit the uptake of other anions,
particularly NO 3 - . Chlorine exists in the nutrient solution as the chloride (Cl - )
anion.

Klor er et essensielt mikronæringsstoff som sjelden mangler fordi det er en forurensing i gjødsel og drikkevann. Men det er nesten 2% innhold av klor i havvann og det stopper ikke alger fra å vokse. Har overhodet ikke mye greie på klor, men ser ikke hvordan det skal desinfisere uten å skade røtter og planter. For doseringen bør nok være svært høy.

Har heller ikke greie på peroksid og planter. Men hvorfor ikke bare bytte næringsløsning regelmessig slik som Arnon og Hoagland gjorde i sine banebrytende studier på 50-tallet. Det er jo det som anbefales i hydro, generell forebyggende renslighet.

 

Endret av skogtrollet
2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
2 timer siden, Onkel skrev:

Heisann :)

Uten basic forståelse for dyrking så vil jeg anbefale jord. Ja, jeg vet at hydro er lett når man forstår hvordan ting henger sammen, men jord er langt mere tilgivelig. Så mitt råd til deg er å kjør det i jord første gangen. Til du har lest deg mere opp på hvordan ting henger sammen. Da vil du få utbytte og tid samtidig. :)

Uten å virke overlegen, vil jeg si meg enig at du kunne fort blitt lurt. For du virker en smule uvitende på emnet. Men frykt ei ikke, jeg skal følge med på emnet ditt og veilede deg om du lurer på noe... men for all del ikke kjøp mere "stash" før vi svarer. Vi alle vil se deg ha suksess ;)

 

-Onkel

 

Takk Onkel. Jeg er klar over at jeg burde ha begynt med jord, da dette er en fin innføring i faget. Nettopp fordi det viser seg at jeg er ganske uvitende. Dumme egoet fikk vokste seg for stort via dvd'er og andre kilder, og nå får jeg kjenne på realiteten. Haha. Jeg mente, før jeg starta at jeg hadde lest meg opp og det virket jo så enkelt når proffene henviste til både det ene og det andre. I praksis så har det vist seg at nå har jeg tatt meg vann over hodet, og takker dere alle som svarer på mine nybegynner spørsmål. Jeg tenker foreløbig at jeg fortsetter med hydro denne gang siden jeg er så godt i gang. Mens neste crop så vil jeg nok hive meg over på jord. Jeg valgte hydro fordi det virket som mindre søl, og produsentene lover større avlinger på mindre tid, opptil 500% større på 20% mindre tid. Dette er selvfølgelig for proffer, det forstår jeg. Så med mindre noen virkelig roper rødt lys her inne, og påbyr meg om å gå over til jord. Så blir det hydro denne gang. Innspill? :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
48 minutter siden, skogtrollet skrev:

Her er et utsnitt fra den store hydrokokeboken(Hydroponics: A Practical Guide for the Soilless Grower) angående klor.

Chlorine (Cl)
Content in Plants
Leaf content of Cl ranges from low parts per million levels (20 mg/kg) in the
dry matter to percent (0.15%) concentrations. Levels in excess of 1.00% would
be excessive for most crops. The critical concentration range is thought to be
between 70 to 100 mg/kg (ppm) in dry matter, but higher (1,000 mg/kg) for
the small grains.

Function
Relatively little is known about Cl function, but plants tend to wilt easily when
a deficiency exists, and some crop species, particularly small grains, become
susceptible to various fungus diseases when Cl levels in the plant are low.

Deficiency/Excess
Since the Cl - anion is ever-present in the environment, deficiencies are not
likely to occur, except under special circumstances. There is far greater danger
in excesses of Cl resulting from exposure of plants to salt-affected Cl-based
environments. Symptoms of Cl toxicity include burning of the leaf tips or
margins and premature yellowing and loss of leaves.

Concentration in a Nutrient Solution
Because Cl is a common contaminant in water and reagents used to prepare
the nutrient solution, this element does not normally have to be added to a
nutrient solution formulation. Care should be taken to avoid adding sizable
quantities of Cl to the nutrient solution by using reagents such as potassium
or calcium chloride (KCl or CaCl 2 , respectively). If present in high concentration
in the nutrient solution, the Cl - anion will inhibit the uptake of other anions,
particularly NO 3 - . Chlorine exists in the nutrient solution as the chloride (Cl - )
anion.

Klor er et essensielt mikronæringsstoff som sjelden mangler fordi det er en forurensing i gjødsel og drikkevann. Men det er nesten 2% innhold av klor i havvann og det stopper ikke alger fra å vokse. Har overhodet ikke mye greie på klor, men ser ikke hvordan det skal desinfisere uten å skade røtter og planter. For doseringen bør nok være svært høy.

Har heller ikke greie på peroksid og planter. Men hvorfor ikke bare bytte næringsløsning regelmessig slik som Arnon og Hoagland gjorde i sine banebrytende studier på 50-tallet. Det er jo det som anbefales i hydro, generell forebyggende renslighet.

 

Takker skogtrollet! :) Da dropper jeg kloren. Jeg tenker det var litt risky business siden jeg ikke har noe erfaring i faget, og har vanskelig for å kunne lese plantene hva de sliter med. Planen er at jeg skifter min 60l vanntank hver 14.dag. Og rengjør 1 gang i mnd. Det får vel være "godt nok" tenker jeg? Er det for ofte, eller for skjeldent? Som nevnt tidligere, så vasker jeg kun vanntanken. Burde jeg vaske dysene, innsiden av beholderen, vannpumpa, ec/temp målerne, i prinsippet alt? Eller er det småplukk som kun tas når høstingen er ferdig?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg

Det er 67ppm klorin i halvann, ikke 2%. Klor blir effektivt brukt i basseng for å hindre uønsket vekst i langt lavere konsentrasjoner. 

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg

Ok, står da klart og tydelig at havvann inneholder ca 2% klor både her og her.

Du finner ikke en hydroponisk næring som fra fabrikant inneholder ekstra klor. For det hemmer plantevekst.

Her er en interessant artikkel som burde avskrekke alle og enhver fra å bruke klor i en næringsløsning.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
17 timer siden, dvahkk skrev:

Takker skogtrollet! :) Da dropper jeg kloren. Jeg tenker det var litt risky business siden jeg ikke har noe erfaring i faget, og har vanskelig for å kunne lese plantene hva de sliter med. Planen er at jeg skifter min 60l vanntank hver 14.dag. Og rengjør 1 gang i mnd. Det får vel være "godt nok" tenker jeg? Er det for ofte, eller for skjeldent? Som nevnt tidligere, så vasker jeg kun vanntanken. Burde jeg vaske dysene, innsiden av beholderen, vannpumpa, ec/temp målerne, i prinsippet alt? Eller er det småplukk som kun tas når høstingen er ferdig?

Synes du har en god plan. Hoagland og Arnon byttet en gallon næringsløsning per plante per uke. Men hvor ofte man bør eller må bytte blir jo en mangefasettert funksjon som avhenger av et uttall faktorer. Resvervoarstørrelse, plantestørrelse, tilveksthastighet, temperatur, osv. Everest Fernandez har noen gode inspill i denne videoen

Vasking av utstyret når growen er ferdig høres fornuftig og renslig ut.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
8 timer siden, skogtrollet skrev:

Ok, står da klart og tydelig at havvann inneholder ca 2% klor både her og her.

Du finner ikke en hydroponisk næring som fra fabrikant inneholder ekstra klor. For det hemmer plantevekst.

Her er en interessant artikkel som burde avskrekke alle og enhver fra å bruke klor i en næringsløsning.

Jeg tror det er en liten misforståelse ute å går. Kloret de snakker om der er bundet med natrium og blir NaCl eller natriumklorid, også kjent som havsalt. 

2% friform klor er direkte giftig. Normalt klorinnhold i et basseng er 0.5-1.5ppm så tallene jeg nevnte over var også helt på jordet. 

http://www.pahlen.com/users-guide/ph-and-chlorine

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg

Nei, reaksjonen er motsatt. Dette er reaksjonsligningen når havsalt/bordsalt/koksalt løses i vann:

NaCl(s) + H20(l) → Na+(aq) + Cl-(aq) + H20(l)

Ingen har nevnt fritt klor Cl2(g)

Klor i havann er klorid Cl-(aq) Samme form som røttene tar opp.

Hele poenget med gjødsel er at vi løser opp salter i vann slik at ioneformen av grunnstoffene blir tilgjengelig for røttene.

Det er fortsatt 2% klor i havvann. 

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg

Jeg skal ikke skryte på meg så dype kjemikunnskaper, men du løser jo ikke opp saltmolekylet når du blander det ut i vann. De 2% klor vil alltid være i molekylform. Det er litt som å si at det er 60% hydrogen i vann.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg

Jo, du løser opp saltmolekylet fullstendig når du blander det ut i vann. Frie klorid og natriumioner. Prøv å ta en liten teskje bordsalt og rør det ut i et glass vann så vil du se. 1 liter vann vil kunne holde nesten 36g bordsalt før det felles ut i romtemperatur. 

2% klor i vann vil være i kloridform. Altså Cl-(aq)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg

Jeg gir meg. Jeg har misforstått forskjellen på et salt og en kjemisk forbindelse. 
Kan jeg spørre hva bakgrunnen din er? 

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg

Skrevet (endret)

Et salt er en kjemisk forbindelse :)

Har mange realfagår på ryggen.

Endret av skogtrollet
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg

Dæven gutta. Dere kjører hardt. Haha. Men da er det konstatert at det er 2% klor i havvann og ca 0.5-0.7 ppm klor i bassengvann. Da er spørsmålet: Hva finnes i spring vannet? Og hva er max grense for røtter? Og hvordan måler man doseringen for å hive i vanntanken? Jeg har som sagt 60 liter. Snakker vi ml eller snakker vi cl? Farlig eksperiment, men det kan jo lønne seg, ettersom alger tar jo å stjeler mye oksygen! Btw. Jeg har ingen oksygen tilførsel i vanntanken. Anbefalninger? (jeg har en liten vannpumpe som sirkulerer 300liter i timen,men er usikker på om den tilfører oksygen i ønsket grad)

https://www.youtube.com/watch?v=IOuGQ6TEDFk

er dette noe å vurdere? Eller har dere andre løsninger?

http://hightimes.com/grow/high-buy-the-o2-grow/

Og et annet spørsmål. Når røttene blir såpass lange at de begynner å legge seg nede i vannet som ligger inne i "beholderen" de er satt ned i (ca 2-3cm vann), skal/bør jeg klippe røtter så de slipper å drukne? Eller er dette no-go? Vanneprogrammet mitt er satt opp med 6 timers intervall. 5 timer og 45 minutt AV, og 15 minutter på.

 

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg

IKKE KLIPP RØTTENE !

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå