dvahkk

All type sikkerhet / forslag?

Jeg er kanskje for sent ute. Men jeg har kommet meg litt inn i gamet. Jeg bruker Tor browser, cyberghostVPN (samtidig som tor), og whatsapp til kommunikasjon (mobilen bruker jeg ikke vpn). Hørtes det greit ut? Eller finnes det top notch systemer der ute? Jeg leste gamle poster om at staten/telenor har myndighet til å gå inn, selv på krypterte meldinger på tlf blandt annet?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skrevet (endret)

Jeg skjønner ikke hva du mener med "gamet"

Tor browser er godt nok uten VPN. Din ISP vill kunne se at det går tor-trafikk fra ruteren din, men innholdet er kryptert. Siden norcan har https så vil datakommunikasjonen være kryptert også fra exit-noden til norcan.

Bruker du en VPN før Tor, så kan ikke ISP se at det går Tor-trafikk fra ruteren din. Men nå kan plutselig VPN-tilbyderen identifisere Tor-trafikken.

Jeg vet ikke hva som er best, men det er ikke ulovlig å bruke Tor i Norge og ISP er underlagt strenge personvernslover. Velger du å stole mer på VPN så velg en seriøs aktør som Mullvad eller AirVPN.

Whatsapp har på papiret ende-ende kryptering, men programvaren er proprietær og eies av facebook. Man bør aldri stole 100% på programvare som ikke har åpen kildekode.

SMS kan leses i klartekst av mobilaktøren og dermed også staten fordi krypteringen er utdatert og meldingene lagres i transit. 

Apple har vist seg å være et selskap som tar personvernet på alvor og iMessage har hatt ende-ende kryptering siden 2014. Android har derimot mange svakheter og mangler default kryptering.

Den som er opptatt av personvern bør velge apple>android, linux>windows, ende-ende>sms, kryptere pc, bruke https everywhere og gjerne Tor eller VPN.  

Surfer du her på norcan så holder det i bøtter og spann med VPN.

Endret av skogtrollet
3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
På 5/15/2017 at 13.37, skogtrollet skrev:

Jeg skjønner ikke hva du mener med "gamet"

Tor browser er godt nok uten VPN. Din ISP vill kunne se at det går tor-trafikk fra ruteren din, men innholdet er kryptert. Siden norcan har https så vil datakommunikasjonen være kryptert også fra exit-noden til norcan.

Bruker du en VPN før Tor, så kan ikke ISP se at det går Tor-trafikk fra ruteren din. Men nå kan plutselig VPN-tilbyderen identifisere Tor-trafikken.

Jeg vet ikke hva som er best, men det er ikke ulovlig å bruke Tor i Norge og ISP er underlagt strenge personvernslover. Velger du å stole mer på VPN så velg en seriøs aktør som Mullvad eller AirVPN.

Whatsapp har på papiret ende-ende kryptering, men programvaren er proprietær og eies av facebook. Man bør aldri stole 100% på programvare som ikke har åpen kildekode.

SMS kan leses i klartekst av mobilaktøren og dermed også staten fordi krypteringen er utdatert og meldingene lagres i transit. 

Apple har vist seg å være et selskap som tar personvernet på alvor og iMessage har hatt ende-ende kryptering siden 2014. Android har derimot mange svakheter og mangler default kryptering.

Den som er opptatt av personvern bør velge apple>android, linux>windows, ende-ende>sms, kryptere pc, bruke https everywhere og gjerne Tor eller VPN.  

Surfer du her på norcan så holder det i bøtter og spann med VPN.

"gamet", altså "sjakk spillet" om anonymitet mot autoritetene.

Kan VPN identifisere tor trafikken? Altså: vpn får da tilgang til hvilke sider jeg besøker? Eller identifiserer de kun at jeg bruker tor?

Og sist men ikke minst: var det med vilje at du posta kl 1337? Haha

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Med trafikkanalyse kan VPN se at du bruker TOR. Men krypteringen gjør at de ikke har mulighet for å se innholdet. 

Det betyr at de ikke kan se hvilke sider du besøker.

Tidspunktet var nok tilfeldig :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

korrekt bruk av TOR er godt nok for selv de mest paranoide journalister som lekker informasjon i Kina og jeg vet at folk som jobber i det hvite hus ikke får lov til å ha Signal på telefonene sine fordi det ikke kan overvåkes.
Personlig bruker jeg NorVPN på PCen og telefonen, selv om jeg sliter litt med stabilitet og på mobilen bruker jeg Signal. TOR bruker jeg kun til darknet

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

på tlf bruker jeg whatsapp, snapchat, telegram og wickr. Bruker tor kun til magnet links på tpb og vpn for å komme forbi noen blokkeringer, ellers liker jeg at nettet er raskt :). Har bitlocker på pc.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå