Investigathor

Hjelp til første dyrking av autoflower

31 innlegg i emnet

Jeg har i et annet forum søkt litt hjelp på området. Jeg vender meg hit etter tips fra noen. Jeg skriver dette for å få bekreftet eller avkreftet hvordan jeg ser for meg løpet fremover nå. Jeg har som nevnt hvor jeg først søkte hjelp vanskeligheter med å lese lengre sammenhengende engelske tekster, tro det eller ei. Jeg føler derfor jeg blir ekstra usikker.

Min erfaring er dog noget smalt. Har deltatt i å dyrke frem en plante tidligere, men aldri så langt at det kom i blomststadium. 

Jeg har nå satt to prøve-frø som, såvidt meg forstått, skal være av typen Liberty Haze og Amnesia. Disse kommer fra en headshop i Amsterdam. Usikker på hvor. Dette er typen autoflower.
Prosessen så langt har gått med på å legge frøene i vått tørkepapir på en tallerken og lagt over plast med mulighet for tilførsel av oksygen. Denne gang har jeg i snarhetens råd droppet å legge de i vannglass først, med etterpåklokskapens overbevisning om at det kanskje ikke er nødvendig heller? Nå ser den ut, litt over et døgn senere, til å komme noe ut av dem.

Prosessen videre er jeg dog mer usikker på. Jeg fikk et råd om å plante rett i stor potte, med den bakgrunn at omplanting stresser planten og vil kunne hemme/hindre vekst. Dette spesielt med tanke på det er autoflower. Pottestørrelse kan kanskje være 10-12 liter? Plante frøet med den hvite roten ned i jorda. Jeg har også lest noe om leca-kuler, da dette skal forbedre dreneringen av vann. Kunne noen fortelle litt om dette?
Jeg leser litt forskjellig på nettet angående lys-perioder. I tråden jeg spurte om tips i tidligere fikk jeg anbefalt 20 timer lys, 4 timer mørke. På nettet andre steder leser jeg stort sett anbefalinger på 18 timer lys, 6 timer mørke. Har dette stort mye å si? Har valg av lyspære mye å si for autoflower? Ser for meg det kan øke sluttproduktet om jeg gjør det best mulig, men har dere tips om ei billig og bra?

Til slutt ønsker jeg å spørre kort om når denne lys-perioden skal starte, og eventuelt opphold eller slutt?

Takk for at du tok deg tid å lese. Ha en fortreffelig dag videre!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det virker for meg at du har skjønt det viktigste. Autos skal ikke pottes om etter at frøet er satt i jord. 

Lyset kan du velge selv, alt fra 18/6 til 24/0. Viktige er å ikke forandre det du bestemmer deg for. 

Lekakuler er for å øke drenering og mange putter noen cm i bunnen av potta også for å hindre en våt suppe der. Jeg blander coop kattesand i substratet for å øke drenering. Den billigste typen de har. Dette fungerer bra for meg, men jeg bruker Coco og ikke jord. 

Regelen er jo større potte jo større plante får du. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvilket blandingsforhold har du med kattesand? Jeg vil bruke vanlig blomsterjord. Det forstår jeg er næringsrik jord. Men skal jeg begynne med ekstra næring senere, eller er det akkurat det samme ettersom det er autoflower? Skal jeg blande leka sammen med jord, eller bare nederst?

Jeg kikket også på en i vekst-pære på clas ohlson i dag, er det nok? Av typen Plant light E27. Den har følgende spesifikasjoner:

W: 6.5W
Wavelength: 615 nm (rød) 450 nm (blå)
Warm up: 0s
op.temp: -30 to +40 celcius
V*Hz*mA: 230 VAC * 50 Hz * 57mA

Hvor langt over planten bør jeg feste lyset?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nei, den pæra er ikke nok. For en plante må du ha minst 125w HPS. Med med så vil jeg si 100 moderne watt eller 300 ebay watt. To ting som må være skikkelig er lys og ventilasjon. 

Jorden må noen andre svare på, jeg kan kun Coco, men 30% kattesand tror jeg er bra. Leca i bunnen, men det er ikke nødvendig hvis jorden drenerer skikkelig. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Aha, okay, forstår litt mer nå. Jeg tror jeg forsøker meg med et par centimeter leka nederst (dersom jeg får tak i tidsnok) og vanlig jord.

Jeg leste også litt i tråden om vanningsfrekvens. Der forstår jeg at jeg skal vanne godt, deretter la tørke nogenlunde? Hvor ofte og hvor mye bør det vannes i ei potte på 10-12 liter?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei,

I og med du ikke har forberedt deg noe særlig, haster det litt med å få saker og ting i hus.

Man blander perlite/kattesand/leca i jorda for at den skal drenere godt. Det er ikke noen fasit på hvor mye du skal blande i, men 30% er sikkert OK. Det er ikke noen hensikt å fylle bunnen med leca.

Det du trenger å skaffe er lys. Du kan kjøpe det i en dyrkebutikk online, eller på Finn. Det er ofte noen som selger drivhusbelysning type 400W HPS billig.

Du skal til å lese deg opp hvis du skal lykkes med det her.

Her er en fin tråd med en som er erfaren, men samtidig gjør det enkelt. Mye å lære

https://www.autoflower.net/forums/threads/hazys-auto-night-queen-grow.47863/page-5

Han putter frøene i jiffy pellets som han setter ned i potta.

Hvor skal du dyrke plantene dine? Inne, ute? Har du skaffet avtrekksvifte etc?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg er kanskje den første, og muligens den eneste rette, til å innrømme at jeg er dårlig forberedt. Kanskje best mentalt forberedt.
På den andre siden er jeg forberedt på lavt utbytte av plantene, da dette er å anse som en prøve. Litt for moro skyld, ikke særlig annet.

Poenget mitt er derfor ikke å gjøre det tilnærmet lik perfekte vekstforhold. Dog ønsker jeg bare å se hvor dette ender, for å ta videre lærdom av det til senere opplegg. Derfor har jeg anskaffet autoflower. Det er også flere frø der det kommer fra, så et nederlag taes kun med et lite sukk.

På den tredje siden ønsker jeg å takke for innspill og hjelpsomhet. Jeg setter stor pris på det. Jeg har begynt å lese forsiktig i dyrkehåndboka, men finner meg fremdeles usikker da den stort sett nevner prosessen for vanlige strains - slik jeg har lest frem til nå.

Jeg skal dyrke inne, i mitt eget hus, uten fare for særlig ubekvemt besøk - så lukt vil ikke være et problem for meg. Men må denne lukten kanskje pumpes ut, og derfor likevel greit med et slags filter?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg ser på linken du gav, og der bøyer han plantene med tegnestift og ståltråd. Hvorfor dette?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
27 minutter siden, Investigathor skrev:

Jeg ser på linken du gav, og der bøyer han plantene med tegnestift og ståltråd. Hvorfor dette?

Se side 45-47 i Dyrkehandboken du ble linket til tidligere ...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
8 timer siden, Investigathor skrev:

Jeg er kanskje den første, og muligens den eneste rette, til å innrømme at jeg er dårlig forberedt. Kanskje best mentalt forberedt.
På den andre siden er jeg forberedt på lavt utbytte av plantene, da dette er å anse som en prøve. Litt for moro skyld, ikke særlig annet.

Poenget mitt er derfor ikke å gjøre det tilnærmet lik perfekte vekstforhold. Dog ønsker jeg bare å se hvor dette ender, for å ta videre lærdom av det til senere opplegg. Derfor har jeg anskaffet autoflower. Det er også flere frø der det kommer fra, så et nederlag taes kun med et lite sukk.

På den tredje siden ønsker jeg å takke for innspill og hjelpsomhet. Jeg setter stor pris på det. Jeg har begynt å lese forsiktig i dyrkehåndboka, men finner meg fremdeles usikker da den stort sett nevner prosessen for vanlige strains - slik jeg har lest frem til nå.

Jeg skal dyrke inne, i mitt eget hus, uten fare for særlig ubekvemt besøk - så lukt vil ikke være et problem for meg. Men må denne lukten kanskje pumpes ut, og derfor likevel greit med et slags filter?

Hvorvidt du må ha kullfilter hvis du skal blåse luften ut, avhenger mye av hvor mye planten(e) dine lukter og hvor lufta går ut. Men lukt er en av de tinga som gjør at folk blir tatt. En annen faktor ved utsug er at det tilfører ny luft som plantene trenger for å trives. Du skal også ha en sånn vanlig vifte til å sirkulere luften med.

http://www.grow-a-room.com/wp-content/uploads/2011/02/growroom.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for gode tips! En av de to plantene har spiret, og er et par cm allerede. Den andre venter jeg spent på fremdeles. Jeg har også satt en til plante, for å undersøke andre forhold. Utgangspunktet for dyrkingen er å lære meg prosessen, før jeg i det hele tatt begynner på noe større.

Jeg har følgende planter:

Liberty Haze uten kattesand
Amnesia med kattesand
Liberty med kattesand

Amnesiaen har allerede spiret. Liberty med kattesand satt jeg i jord først i dag, men valgte å ha de i et glass vann for å myke opp skallet før jeg la de på ett fat mellom vått papir. Spent å se utviklingen på de tre.

Men jeg er fremdeles litt usikker på dette med næring. Jeg forstår plantejord har mye god næring fra bunnen av. Men vil jeg på noen punkt være nødt å tilføye ekstra næring? Har dette særlig å si for sluttproduktet? Hvordan tilsetter jeg eventuell næring?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
49 minutter siden, Investigathor skrev:

Takk for gode tips! En av de to plantene har spiret, og er et par cm allerede. Den andre venter jeg spent på fremdeles. Jeg har også satt en til plante, for å undersøke andre forhold. Utgangspunktet for dyrkingen er å lære meg prosessen, før jeg i det hele tatt begynner på noe større.

Jeg har følgende planter:

Liberty Haze uten kattesand
Amnesia med kattesand
Liberty med kattesand

Amnesiaen har allerede spiret. Liberty med kattesand satt jeg i jord først i dag, men valgte å ha de i et glass vann for å myke opp skallet før jeg la de på ett fat mellom vått papir. Spent å se utviklingen på de tre.

Men jeg er fremdeles litt usikker på dette med næring. Jeg forstår plantejord har mye god næring fra bunnen av. Men vil jeg på noen punkt være nødt å tilføye ekstra næring? Har dette særlig å si for sluttproduktet? Hvordan tilsetter jeg eventuell næring?

Supert at du dyrker for å lære prosessen:-)

Du må tilføye næring etterhvert. Først en typ næring i vekstfasen, og deretter en annen næring under blomstringen. Det har mye å si for sluttproduktet. Du tilsetter næring i jord ved å blande den ut i vannet og gi den til plantene.

Jeg vet at autos kan være delikate når det kommer til næring, så det vet jeg ikke noe om. Kan du ikke kjøpe det han bruker i tråden jeg linket deg til, så har du en "fasit" å gå etter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvilken type næring med norsk navn anbefaler du å kjøpe?  Beklager å virke hjelpesløs, men jeg har store problemer med å navigere meg med engelske nettsteder og tekster.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
4 minutter siden, Investigathor skrev:

Hvilken type næring med norsk navn anbefaler du å kjøpe?  Beklager å virke hjelpesløs, men jeg har store problemer med å navigere meg med engelske nettsteder og tekster.

Jeg skjønner. Jeg har aldri dyrket auto, så jeg har ikke erfaring det skal du huske på.

Men hvis vi nå ser på oppskriften til Hazy i tråden ovenfor, ser den sånn ut:

"my feeding guide, using Fish Mix and Bloom. in plagron light 6-8 days after germination 1ml Fish-Mix then next feed 2ml next 3ml, they should show sex around day 15-20, you must pay attention to this because this will tell you when to introduce bloom nutes, becuse the switch should be made around 10 days after showing sex. So we're about day 25, now it's 1.5ml Fish-Mix and 3ml Bloom. then a couple of feeds later 1.5ml Fish-Mix 4ml Bloom. then toward the end to give a pk boost i drop the Fish-Mix to 1ml and increase the Bloom to 5ml...if you follow these guidelines you should be bringing your plants in on the advertised times, usually 70-75 days."

Han bruker altså næring fra Biobizz.

Fish-Mix

Bloom

Han bruker en jord som heter Plagron light, men siden du allerede har plantet er vel det ikke aktuelt.

Han begynner å gjødsle 6-8 dager etter spiring med 1ml/l Fish-Mix, neste vanning 2ml, og neste 3ml. Planten skal vise kjønnstegn dag 15-20 og 10 dager etter det, introduserer han Bloom med 1,5ml Fish og 3ml Bloom, forer noen ganger med det, og så øker han til 1,5ml Fish og 4ml Bloom, og helt mot slutten 1ml fish og 5ml Bloom.

Jeg vet at fish mix lukter fisk, så hvis det ikke er ønskelig kan du bruk Biobizz Grow istedet.

Her er et gjødningsregime som Biobizz legger opp til, da med Grow+Bloom

http://www.organicagardensupply.com/wp-content/uploads/2012/05/Screen-Shot-2014-02-10-at-9.31.09-AM.png

I og ed at du bruker en annen jord, tenker jeg du bør starte veldig forsiktig ut med gjødning, og så kan du øke på hvis du ser tegn på mangler. Overgjødsling er en av de vanligste nybegynnerfeilene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Først av alt vil jeg takke ærbødigst for veldig informativ hjelp.
Jeg har nå bestilt de to typene næring du anbefalte, pluss ei 400W pære, kontra den på 70 jeg har nå.
Jeg vil i løpet av dagen sette meg inn i en plan for næring, og eventuelt skrive en konkret og hel plan.

Kort sidespørsmål: En enkel vanningsplan, hvordan ville den eventuelt sett ut? Skal jeg vanne mye eller lite?

Den spirede planten har nå rettet seg opp etter å ha vært skjev, og vokser litt etter litt. Bare siden i går kveld har den vokst 4-5 cm.
Jeg er derimot redd for plante nummer to, da den ikke ser ut til å spire. Eneste forskjell på de er kattesand i den ene.

Som en begynnelse, kan jeg kanskje halvere anbefalte gjødslingsdose, og bare se hvor det bærer hen? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du trenger mer enn bare selve pæra, håper du vet det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja, men jeg velger å oppgradere sakte men sikkert. Jeg har ikke alt for mye penger, så tar det etter tur. Neste gang er jeg enda mer forberedt, og så videre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du kan sikkert pille av frøskallet hvis du kan få det av uten å ødelegge spiren.

Har du bestilt både en 400W og en 600W HPS pære? Det er ikke en god idé å ta det "stille og rolig" akkurat med dette. Her kjøper du et kit med reflektor, ballast og pære.

Det er i det hele tatt mange av spørsmålene dine som vitner om at du trenger å lese dyrkehåndboka. Kan du ikke gjøre det?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har bestilt ei 600W pære.

Jeg leser dyrkehåndboka, men har vanskeligheter med å lese. I tillegg blir jeg usikker, og søker derfor en bekreftelse.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
2 timer siden, Investigathor skrev:

Jeg har bestilt ei 600W pære.

Jeg leser dyrkehåndboka, men har vanskeligheter med å lese. I tillegg blir jeg usikker, og søker derfor en bekreftelse.

Helt i orden vet du.

Så da har du blomsterjord, gjødning er på vei, en 600W HPS er på vei.

Det du trenger er en reflektor og ballast.

Eksempel på reflektor

Så skal du ha ballast. Det er en omformer som forvandler nettspenningen til riktig spenning for pæra og har en krets som sender ut høyspenning for å tenne den.

De kan være elektroniske eller "magnetiske". Magnetiske er billigst og mest upraktisk for å si det kort.

Elektronisk ballast

Eller så kan du selvsagt kjøpe en brukt drivhuslampe. De er billge å starte opp med, men de sprer ikke lyset så mye. De er ofte 400W, så da må du høre med designbelysning om du kan bytte pæra til en 400W

Drivhuslampe

Du skal også skaffe deg en vanlig vifte til å sirkulere luften.

Sirkulasjonsvifter

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har per nå en ballast og ei 600W pære liggende, men jeg velger likevel å bruke et annet system etter tips fra andre. Bare for å se utfallet av denne typen lys.

Jeg gir også plantene litt næring i form av FloraMicro. Vanner en gang om dag. Gir 24 timer lys. Vil bytte til 18/6 når den har blitt større, dersom dere tenker at det er forsvalig i forhold til å ikke stresse planten for mye. Til dette har jeg anskaffet timere.

67360xbce99.jpg

67361xcae82.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hørest ut som veldig mye med vann 1 gang om dagen så tidlig. Pleier gå 4-5-6 dager mellom hver gang så tidlig her. Bare pass på så du ikke overvanner iallefall.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har valgt å vanne litt hver dag, istedet for masse, hvertfall nå i begynnelsen. Det kan gjerne være at jeg er litt overivrig med en grunntanke om å være forsiktig. Har nå bestemt meg å vente minst 2 dager med å vanne, for å se utviklingen fremover. Jeg synes å lære mye allerede. Jeg velger for læringen sin del å gjøre litt forskjellig, kun for erfaringen og kunnskapen sin skyld.

Nå har jeg satt opp kullfilter som pumper lufta ut, og ei stor vifte som vender 180 grader for luftsirkulasjon. 

Ved å se på bildet over, tenker dere det ser greit ut til nå?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå