Slashback

Hvor bestiller jord fra Norge?

Jeg bruker som regel hydroponics.eu og Canna Terra Profesional +. Nå har jeg lyst til å besille fra Norge om mulig, jeg finner ikke Canna sin jord noe sted, så heller mot Plagron sin bat Mix.
Men når jeg skal bestille tre sekker fra gartnerbutikken, er portoen høyere en pris på vare. 3x50l Plagron bat Mix 747,- frakt 765,-
Bestiller jeg tre sekker fra hydroponics.eu er totalsummen 243 euro.

Så er det noen som vet om en norsk nettbutikk som det går an å bestille jord fra?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mrsgreen selger plagron.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Må du virkelig ha så dyr jord ? Føler det er heilt overkill, men for all del.

Frakt er generelt voldsomt dyrt i Norge, så hente sjølv hadde nok vert det beste om mulig...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
On 23.5.2017 at 8:24 PM, jiffemann said:

Må du virkelig ha så dyr jord ? Føler det er heilt overkill, men for all del.

Frakt er generelt voldsomt dyrt i Norge, så hente sjølv hadde nok vert det beste om mulig...

Hva mener du egentlig? 50l er nokk til 2.5 planter i 20l potter. 100kr i jord pr plante som kan ende opp med å produsere 100g+.  Jeg er ute etter så optimale forhold som mulig og da snur jeg ikke på kronen når det kommer til jord.

Tidligere blandet jeg selv. Plantasjen blomsterjord, Canna Coco, perlitt, vermiculite og kalk for å få opp PH, men det er en jobb å få det blandet for hånd og jeg har hatt bedre resultat med Canna Terra Profesional og Profesional+.

Tror jeg går for Plagron Bat Mix fra Norge. Er det noen som vet hvordan det blir levert? Kommer det på nermeste Bunnpris? Hvordan er det pakket?

Har bare brukt DHL tidligere og da kommer det pakket på palle med svart plast rundt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Når du må betale 1500kr ink porto for 3 sekker, så er det 500kr sekken, og 243 euro = 2270 kr, 750kr sekken... Det er total galskap. Selv 2-300kr for 50liter jord er galskap, me lever i Norge, god jord er lett tilgjengelig, å kjøpe dyr importert jord er totalt bortkasta, men alle skal få lov å gjøre som de vil ... 

Ang. hvordan det blir levert er nok det enkleste å høre med leverandøren / nettbutikken.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sikkert bedre jord enn mitt opplegg.

Selv kjøper jeg 120 liter jord på europris for under hundrelappen. 

3 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Eg personlig kjøper 250liter for 200kr på hageland, og 100liter perlite for 300kr fra lokal-leverandør.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bodde i Vestfold en periode, da kom jeg over en forhandler som tok 300 kr for en monster sekk med perlite.

Alt er bedre sørpå enn i nord. Bortsett fra oss mennesker, vi er mye kulere! ;)

3 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skrevet (endret)

On 25.5.2017 at 4:31 PM, jiffemann said:

Når du må betale 1500kr ink porto for 3 sekker, så er det 500kr sekken, og 243 euro = 2270 kr, 750kr sekken... Det er total galskap. Selv 2-300kr for 50liter jord er galskap, me lever i Norge, god jord er lett tilgjengelig, å kjøpe dyr importert jord er totalt bortkasta, men alle skal få lov å gjøre som de vil ... 

Ang. hvordan det blir levert er nok det enkleste å høre med leverandøren / nettbutikken.

Er enig i at 750 pr sekk er i overkant dyrt. Men betaler gjerne, nå har jeg kjørt de samme klonene på samme næringsskjema og jord en stund og vil ikke ha det ekstra stresset med å måtte justere næringen bare fordi jeg skal prøve en ny jord som jeg vet ikke er like bra.

Når jeg bestiller fra utlandet, handler jeg som regel næring og annnet nødvendig, da er maks pris på levering 60E plus en avgift på 60E av en eller annen grun siden det er inn til Norge og toll på 25%, da koster hver sekk med Canna Terra Profesional + under 300kr.

Kan jeg spørre hvor mange g/w du får, siden du sverger til billig jord? Jeg har sekker med brukt jord liggende (Canna Terra Profesional +), men jeg kjøper heller ny jord, om jeg bare får 10g mer pr plante med det du kaller for "eksklusiv" jord, er det vel verdt det.

Er dere uenig?

On 25.5.2017 at 11:10 PM, jiffemann said:

Eg personlig kjøper 250liter for 200kr på hageland, og 100liter perlite for 300kr fra lokal-leverandør.

Er det om og gjøre å få det til billigst mulig, eller best mulig?

Endret av Slashback

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
4 timer siden, Slashback skrev:

Kan jeg spørre hvor mange g/w du får, siden du sverger til billig jord? 

Er dere uenig?

Er det om og gjøre å få det til billigst mulig, eller best mulig?

Liker ikke bruke g/w, heller gram per totalt kwh feks, men i det siste har det ligget på 1,2-1.3g per W, det inkluderer vifter, og alt anna som trekker strøm.
Og ja, eg er uenig i det å gå overkill på jord, eg merker liten, om noko forskjell på hvilket medium eg bruker, har kjørt velykka grows i både coco, jord, halv-hydro osv osv
Det finnes iallefall en mellomting mellom 2kr literen jord og 15kr literen. For meg har eg iallefall funnet ut at det er ikke der variablene for meg har ligget i utellinga.

Det er om å gjere å få det best mulig, for en mest fornuftig penge. "Inntekter/verdi av slutt produkt" minus utgifter = høyest mulig.
Om du skulle greie å få 10g mer per plante med bedre jord, og at alle andre variabler er utelatt, så er det seff verdt det, men det har eg veldig store tvil om, og det er noko som vil vere veldig vanskelig å teste. Men som sagt, det er opptil enhver, eg berre seier mine erfaringer, og at frakt i Norge er dyrt, og skal en da og kjøpe "dyr" jord, så blir det fort altfor dyrt i forhold til reell verdi _for meg_ iallefall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
On 27.5.2017 at 7:39 PM, jiffemann said:

Liker ikke bruke g/w, heller gram per totalt kwh feks, men i det siste har det ligget på 1,2-1.3g per W, det inkluderer vifter, og alt anna som trekker strøm.
Og ja, eg er uenig i det å gå overkill på jord, eg merker liten, om noko forskjell på hvilket medium eg bruker, har kjørt velykka grows i både coco, jord, halv-hydro osv osv
Det finnes iallefall en mellomting mellom 2kr literen jord og 15kr literen. For meg har eg iallefall funnet ut at det er ikke der variablene for meg har ligget i utellinga.

Det er om å gjere å få det best mulig, for en mest fornuftig penge. "Inntekter/verdi av slutt produkt" minus utgifter = høyest mulig.
Om du skulle greie å få 10g mer per plante med bedre jord, og at alle andre variabler er utelatt, så er det seff verdt det, men det har eg veldig store tvil om, og det er noko som vil vere veldig vanskelig å teste. Men som sagt, det er opptil enhver, eg berre seier mine erfaringer, og at frakt i Norge er dyrt, og skal en da og kjøpe "dyr" jord, så blir det fort altfor dyrt i forhold til reell verdi _for meg_ iallefall.

Skal ikke kverulere noe mer, ser du vet hva du snakker om. Selv ligger jeg på 1.1-1-15g/w da regner jeg bare hva HPS en trekker.
I min mangel på jord og lyst til å eksperimentere,  brukter jeg om igjen den fra sist runde.

Canna Terra Profesional + har ligget i lukkede bossekker i romtemperatur, litt fuktig, 40l i hver, de har logget i to uker. Brukte også Canna Terra Profesional som hadde logge i ca to år i en lukket bossekk, den var tørrere og veldig luftig. 65% Profesional+ og 35% Profesional.

Nå står de i 10l potter, om 4 uker skal de over i 20l potter, da blir det en blanding av ny jord og litt gammel, 70% ny og 30% gammel.

Skal komme med oppdateringer.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg legger meg flat, nå har det gått fire uker fre 2l-10l og plantene ser minst like bra ut som normalt. (Gir de 2ml BioVega, 2ml, BioZhisotonic og 2 ml Cannazym,

Vanligvis når de står i ny "overpriset" jord trenger jeg ikke gi de nøreing de seks første ukene(4u i 10l, 2u i 20l), det gjør jeg nå.

Jeg pottet over i 20l potter i dag,
nr.1 fikk 70% Helt ny "Canna Terra Profesionl+" og 30% "Canna Terra Profesional"
nr.2-4 fikk 70% 6u gammel "Canna Terra Profersional+" og 30% "Canna Terra Profesional"
nr.7-8 fikk 100% "Canna Terra Profesional+", den var litt fuktig men luktet greit.

Er tom for Cannazym, det var litt leveringstid, har ikke brukt den på noen uker, håper den kommer snart. Ikke krise uansett, har ikke brukt den på mange år, men det var en kamerat som mente han hadde fått bedre resultater med den, så det må prøvest.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja , bruk  zymen . Jeg proevde en runde uten , og saa forskjell  paa triksa . Litt mindre krystaller enn naar jeg brukte hele regimet .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
13 timer siden, Slashback skrev:

Jeg legger meg flat, nå har det gått fire uker fre 2l-10l og plantene ser minst like bra ut som normalt. (Gir de 2ml BioVega, 2ml, BioZhisotonic og 2 ml Cannazym,

Vanligvis når de står i ny "overpriset" jord trenger jeg ikke gi de nøreing de seks første ukene(4u i 10l, 2u i 20l), det gjør jeg nå.

Jeg pottet over i 20l potter i dag,
nr.1 fikk 70% Helt ny "Canna Terra Profesionl+" og 30% "Canna Terra Profesional"
nr.2-4 fikk 70% 6u gammel "Canna Terra Profersional+" og 30% "Canna Terra Profesional"
nr.7-8 fikk 100% "Canna Terra Profesional+", den var litt fuktig men luktet greit.

Er tom for Cannazym, det var litt leveringstid, har ikke brukt den på noen uker, håper den kommer snart. Ikke krise uansett, har ikke brukt den på mange år, men det var en kamerat som mente han hadde fått bedre resultater med den, så det må prøvest.

Kjekt å høre det går bra !
Og ja, ang. næring tidligere er nok helt korrekt ja, disse plantene drar fort ut den lille næringen som er i vanlig billig jord, iforhold til pre-mix som er tillsaltt forskjelig =)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skrevet (endret)

On 7/1/2017 at 11:35 PM, Slashback said:

Jeg glemte å skrive at 7-8 fikk Canna Terra Profesional+ som er brukt en runde, 12-16u, de to siste ukene fikk de rent vann, men det er nokk en del nering igjen.

Det er forjævlig varmt, lenge siden jeg har målt nå, men er sikker på det er over 40*c inne i teltet.

nyhhhhh.jpg

Endret av Slashback

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skrevet (endret)

Jeg personlig brukte bare plantasjen etc før, da jeg ikke hadde noe sjappe i nærheten. Men det er noen grunner til at jeg kjøper dyrere jord.

1. Det er så sabla lett, flere uker med slowrelase og god organisk jord... Ikke kunstgjødel som de fleste plantasjen jord har(de har vel fått inn noen typer nå, tror jeg?!?).

2. Jorda har ikke ligget utendørs og blitt soaked eller fryst om vinteren, noe som ikke alltid er bra for organiskedyrkere.

3. Det er ikke så ofte du får bugs, når den er oppbevart innendørs. Det er litt av garantien til kvalitetsjord, rett ph, næring, coco er ofte innblandet(mindre torv) og perlitt etcetc.

4. og ikke minst for min del, er det faktisk kortere til denne butikken, enn plantasjen(og jeg slipper å kjøpe ingredienser over hele byen, samt mixe hver gang). Jord er griste nok fra før og etter mange år har jeg blitt lei av det, ikke minst lat.

My 2 cents...

Edit: eneste er at jeg resirkulerer gjerne jorda 1 eller 2 ganger, ofte blir den bedre etter en runde imo. Da hiver man i litt wormcast og pre-mix (10-10-80) strø i litt ekstra sporer( Mycorrhiza, Plant Magic Granules el.) Fukt jorda med melassevann, la den ligge en ukes tid før bruk(ikke la den tørke ut). Men dette forutsetter at du er 100% sikker på at du ikke har bugs.

Endret av Onkel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå