Jump to content
bornstellar

Curing når en ikke har mulighet til å følge opp?

Recommended Posts

bornstellar

Jeg har kanskje et problem i August. Det er mulig jeg må dra på en lengre jobbreise og dette vil i så fall være i curing tiden til planta jeg har ståendes nå.
Jeg har sett på Boveda humidity packs og lurte på om noen har erfaring med disse? Kan jeg kjøpe inn en haug og pakke nuggsa inn i disse mens jeg er borte? Det er snakk om 4 uker eller mer.
Eller har noen løst dette på annet vis?

KaosGartner
1 hour ago, bornstellar said:

Jeg har kanskje et problem i August. Det er mulig jeg må dra på en lengre jobbreise og dette vil i så fall være i curing tiden til planta jeg har ståendes nå.
Jeg har sett på Boveda humidity packs og lurte på om noen har erfaring med disse? Kan jeg kjøpe inn en haug og pakke nuggsa inn i disse mens jeg er borte? Det er snakk om 4 uker eller mer.
Eller har noen løst dette på annet vis?

Send de til meg så skal jeg passe på de :D 

LHC

Er de helt ferdig tørka på det tidspunktet? Hvis det ikke er noe mer fuktighet igjen i budsa kan du lagre de i tette glass. Hvis det er litt fuktighet igjen, eller du er i tvil, kan du la de ligge i en papirpose til du er tilbake. 

bornstellar
Akkurat nå, LHC skrev:

Er de helt ferdig tørka på det tidspunktet? Hvis det ikke er noe mer fuktighet igjen i budsa kan du lagre de i tette glass. Hvis det er litt fuktighet igjen, eller du er i tvil, kan du la de ligge i en papirpose til du er tilbake. 

skal jo ikke tørke de helt tørre. Perfekte er vel 62% og jeg må åpne på glassene i flere uke før det stabiliserer seg på det nivået. 
Skal sjekke opp på papirposemetoden.

Akkurat nå, KaosGartner skrev:

Send de til meg så skal jeg passe på de :D 

hehe, hvis du hadde bodd litt nærmere så :P 

• Like 1

LHC
56 minutter siden, bornstellar skrev:

skal jo ikke tørke de helt tørre. Perfekte er vel 62% og jeg må åpne på glassene i flere uke før det stabiliserer seg på det nivået. 
Skal sjekke opp på papirposemetoden.

hehe, hvis du hadde bodd litt nærmere så :P 

Nei, jeg mente ikke om de var helt tørre, men om tørketiden var ferdig. Uttrykte meg litt upresist. 

Litt ute i artikkelen: 

http://forums.strainhunters.com/index.html/articles/grow-articles/franco39s-tricks-on-drying-and-curing-your-crop-r51/

liten variasjon

https://forum.grasscity.com/threads/drying-and-curing-cannabis.475060/

• Like 1

bornstellar

takk for god informasjon :)

bornstellar
Akkurat nå, LHC skrev:

Ja den så jo fin ut, men er det ikke bare en lufttett beholder i rustfritt stål med plass til en Boveda i lokket? Er det noe jeg misser her?

Jo tror det. Mulig jeg klarer meg kun med boveda, men boksene er billige 

LHC
Akkurat nå, bornstellar skrev:

Jo tror det. Mulig jeg klarer meg kun med boveda, men boksene er billige 

De er veldig lekre og fristende å anskaffe seg, helt klart. Men billige med frakt og moms, det er vel være å dra den litt langt.

Noe helt annet. Hvis du ikke ha fått tørket budsa tilstrekkelig før du skal av sted, ville jeg vært skeptisk til å legge de i lufttett beholder uansett om det er Boveda i. Det føles sikrere med papirpose/pappeske. Det kan ikke bli katastrofe med mugna hamp. Lukter vel endel da, så det blir også en utfordring. Men husk på at det er bare synsing fra min side, jeg er ingen erfaren dyrker.

• Like 1

SixIxIx

Har du vurdert å legge det i fryseren, og heller fortsette curingen når du kommer hjem? Jeg har lagt buds i fryseren når de var 3/4 ut i tørkingen, og dette fungerte greit, selv om de kanskje burde vært litt tørrere.  Prøv å få fuktigheten ned til rundt 60% før de havner i fryseren, helst i en lufttett krukke. Et enda bedre alternativ er å vakuumpakke de, selvfølgelig uten å trekke fullt vakuum, bare akkurat nok til å fjerne overflødig luft rundt budsene uten å klemme de flate.

C-vault er bare hype og bortkastede penger imo. Utover å skjerme for lys gjør de ikke noe som en skikkelig glasskrukke ikke gjør like godt. Ikea sine "korken"-glasskrukker er produsert i Tyskland, og holder virkelig tett. Holder man seg til glasskrukker produsert i Europa er man vanligvis garantert å få et skikkelig produkt.

NB! Den aller minste varianten er lagd i Kina, og holder ikke 100% tett. Dette er jævlig kjipt, da de er perfekte til lagring av mindre mengder.

• Like 1

bornstellar

Godt mulig det blir ikea glass med store boveda poser. 

Har hørt mye negativt om frysing, så tenkte å unngå det 

skogtrollet

Jeg putta ferske buds i fryseren en gang. Det var ingen større suksess :)

SixIxIx

Frysing er helt klart en nødløsning, jeg mener bare at det er et bedre alternativ enn mugne buds. :)

Gi budsene minimum et par døgn i krukke for å la RH stabilisere seg. Dette bør du gjøre uten Boveda, slik at den ikke påvirker målingene. Hvis RH i krukken stiger fort kan det være et tegn på at budsene fortsatt er for fuktige. Jeg er ikke overbevist om at Boveda kan redde deg ut av en sånn situasjon.

• Like 1

LHC

Gjør det nå enkelt for deg selv og hør på  gutta i Greenhouse:-) Tørke hengende noen dager, og så i brune papirposer et par måneder eller til du er hjemme igjen.

100 brunposer ebay UK

• Like 1

bornstellar

Boveda 62 er i følge produsenten ikke spesielt gode på å fjerne fuktighet, men noe kan de absorbere. De anbefaler å overtørke en smule om en skal cure med boveda*62. En kan også fortørke posene slik at de kan absorbere mere. Har bestilt fire store 67g poser nå og de skal holde til å cure 2lbs. Men jeg kommer til å forsøke litt forskjellig. Skal bestille posene til LHC også. Hedge my bets og kanskje få litt forskjellig erfaring. 

• Like 1

PoopEye

Tørking er i seg ganske enkelt, men curing fungerer ved at det organiske materialet brytes ned og kloroform forsvinner sakte sammen med fuktighteten, samt at en mengde magisk ting skjer kjemisk med godstoffene, og det tar lang tid.

Frysetørkning i fryser er en ekstrem hurtigtørkning som ikke muliggjør curing. Det beste er å tørke langsom og deretter ha budsa i et glass i et mørkt rum og lufte innimellom og kontrollere fuktigheten ned til ca RH58%. C-Vault er mest bare en fancy oppbevaringsbeholder og ikke så mye egnet for curing ettersom du uansett må lufte i curings-prosessen.

Har du ikke mulighet til å pleie curings-prosessen, er papirposer eller brødposer av den typen med masse microhull brukbart. Har du ikke fått tørket budsa nok, kan du legge inn ukokt ris inntullet i litt tørkepapir, så suger den opp fukt. Silica-gel kan også brukes, og det er sikkert ikke noe annet enn ris og/eller silica i de der Boveda-posene heller..

Gammel gubbe som ikke har hørt om fancy C-Vault og Bovedaposer innhandlet fra den tredje verden, legger et par lag ukokt hvitt ris med litt tørkepapir over i bunnen av trykkokeren og har Stealth lagring av beste sort uten å engang ha behov av det, Risen smaker visst godt også når den blir kokt før neste batch skal i koker'n.

bornstellar

Boveda poser inneholder en kjemisk forbindelse som gir stabil rh i et lukket rom. Absorberer eller gir fra seg fuktighet alt etter rh med en nøyaktighet på +-1%.

pollen
På 6/1/2017 at 22.17, LHC skrev:

Gjør det nå enkelt for deg selv og hør på  gutta i Greenhouse:-) Tørke hengende noen dager, og så i brune papirposer et par måneder eller til du er hjemme igjen.

100 brunposer ebay UK

2 mnd. i pose syns jeg er altfor lenge . Weeden blir for toerr .

bornstellar
23 timer siden, PoopEye skrev:

C-Vault er mest bare en fancy oppbevaringsbeholder og ikke så mye egnet for curing ettersom du uansett må lufte i curings-prosessen.

Hvorfor må jeg lufte forresten? Har dette med oksygen å gjøre? Trodde oksidasjon var noe en helst skulle unngå. 

LHC
1 time siden, bornstellar skrev:

Hvorfor må jeg lufte forresten? Har dette med oksygen å gjøre? Trodde oksidasjon var noe en helst skulle unngå. 

Er det ikke for å slippe ut de siste restene av overskuddsfuktighet?

bornstellar
Akkurat nå, LHC skrev:

Er det ikke for å slippe ut de siste restene av overskuddsfuktighet?

Det er slik jeg også har forstått det, så hvis jeg bruker Boveda poser, så burde det i teorien ikke være nødvendig for meg å rape glassene mens jeg er borte hvis jeg har stabilisert fuktigheten før jeg drar.

LHC
Akkurat nå, bornstellar skrev:

Det er slik jeg også har forstått det, så hvis jeg bruker Boveda poser, så burde det i teorien ikke være nødvendig for meg å rape glassene mens jeg er borte hvis jeg har stabilisert fuktigheten før jeg drar.

Det høres logisk ut det.

Jeg ser at det noen gjør for å teste om de er ferdig tørka, er å pakke noe av budsa i zip lock poser et par dager. Hvis det danner seg kondens på innsiden av posen, må de tørkes mer.

• Like 1

bornstellar

Hvis min plan stemmer, så skal jeg choppe medio july og det gir meg minst to uker før jeg skal dra, men turen kan også bli utsatt en uke eller to. Jeg burde ha nok tid til å tørke, samt ha varene på glass i minst en uke før jeg drar og på den måten stabilisere ting ganske godt. 

Jeg tror egentlig denne utofrdringen koker ned til at jeg forsøker å løse et problem i teorien og det er alltid mye vanskeligere enn å løse det i praksis. 
men en kan aldri vært for godt forberedet og jeg hadde blitt jævla skuffa om jeg kom hjem til søppel etter å ha brukt nærmere et år på dette.

• Like 1

LHC
25 minutter siden, bornstellar skrev:

Hvis min plan stemmer, så skal jeg choppe medio july og det gir meg minst to uker før jeg skal dra, men turen kan også bli utsatt en uke eller to. Jeg burde ha nok tid til å tørke, samt ha varene på glass i minst en uke før jeg drar og på den måten stabilisere ting ganske godt. 

Jeg tror egentlig denne utofrdringen koker ned til at jeg forsøker å løse et problem i teorien og det er alltid mye vanskeligere enn å løse det i praksis. 
men en kan aldri vært for godt forberedet og jeg hadde blitt jævla skuffa om jeg kom hjem til søppel etter å ha brukt nærmere et år på dette.

Godt forberedt  er varemerket ditt det Bornstellar:-)