Jump to content
Sign in to follow this  
skogtrollet

Coop kattesand

Recommended Posts

skogtrollet

For de som lurer på det så er den klumpfrie kattesanden fra Coop en bergart som heter Diatomitt. Jeg tror også samme produkt selges under merkenavnet Terramol.

Brukt sammen med torv fungerer det svært godt. Takk til @Soilandcatsand for at han oppdaget dette.

Her er en tråd fra opengrow og en liten reklamevideo.

Produseres av et firma i Danmark som heter Damolin.

Edited by skogtrollet
  • Like 5

bornstellar

Jeg bruker også Coop kattesand sammen med coco i mitt substrat og er så langt kjempefornøyd.

LHC

Påvirker den pH? Vet dere det?

skogtrollet
54 minutter siden, LHC skrev:

Påvirker den pH? Vet dere det?

Det er en 55 millioner år gammel sedimentær bergart som består av 2/3 kalsifiserte kiselalger og 1/3 leire. Så den burde være inert.

Jeg måler aldri pH, men ser heller ikke tegn til mistrivsel.

Danskene kaller bergarten for Moler. Det er malingsgraden som avgjør bruksområdet. Terramol er litt grovere enn kattesanden, men det spiller nok fint liten rolle.

Her er en demo som viser egenskapene til Terramol(Diatomitt) vs Leca.

• Like 2

bornstellar

Jeg målte ph etter å ha vaska sanden min og mener å huske den gikk fra 8 til 6.5, men ta det med ei klype salt siden det er en stund siden. 

• Like 1

LHC

Supert takk begge to:-)

LHC

Terramol ser unektelig ideelt ut. Den gir en luftig struktur, samtidig som den trekker til seg vann som den sakte avgir.

Blir visst en tur på Coop.

Soilandcatsand

Coop kattesand <3

• Like 1

superthor
På 8.6.2017 at 18.26, skogtrollet skrev:

For de som lurer på det så er den klumpfrie kattesanden fra Coop en bergart som heter Diatomitt. Jeg tror også samme produkt selges under merkenavnet Terramol.

Brukt sammen med torv fungerer det svært godt. Takk til @Soilandcatsand for at han oppdaget dette.

Her er en tråd fra opengrow og en liten reklamevideo.

Produseres av et firma i Danmark som heter Damolin.

Hei!Det er ett firma i Norge som har begynt å selge Terramol og absodan. Det heter Ice Crust. Tok kontakt og de leverte til meg på døren ikke så langt fra Oslo.  Det kalles Diatomejord. De har sekker på 20 liter og 40 liter. Litt større kvanta blir muligens billigere enn coop sanden