Jump to content
Sign in to follow this  
Erlendobloom

Planlegger min første grow

Recommended Posts

Erlendobloom

God dag folkens :)

Dette blir første post og forhåpentlig ikke siste, så vil med det først takke for et kjempefint forum, og mange timer med underholdende og veldig lærerik lesing :)

Det siste halvåret har jeg brukt mye tid på å lese meg opp på nettet, sett mye videoer og plukket ut det jeg føler er relevant fra dyrkehåndboka

Grunnene til at jeg velger å starte dette prosjektet er at jeg ikke ønsker å betale dyre dommer for middelmådig røykings som det ikke er noe kjærlighet i :) Og i tillegg virker det veldig gøy med selve dyrkeprosessen og kunne se produktet fra frø til vakker plante!

Det som er den foreløpige planen er å bestille en teltpakke fra gartnerbutikken, hente frø i sverige med post restante for så å dyrke i plantejord/kattesand blandingen som jeg har sett mange her bruker. Så da kommer det selvfølgelig noen spørsmål og håper ikke dere er lei av å svare nybegynnerne helt enda :)

1. Burde jeg kjøre å hente alt jeg kjøper fra Gartnerbutikken.no selv eller er det ikke noe fare ved bestilling av en teltpakke hjem til egen adresse? (ett par timers kjøretur, så dropper det gjerne hvis det ikke er nødvendig). Kanskje i overkant paranoid, men liten erfaring på området gjør meg litt ekstra forsiktig.
  2. Litt vanskelig å svare på kanskje, men ser på meg selv som litt under gjennomsnittet teknisk anlagt, så bare lurer på hvor vanskelig det er å sette opp alt sammen? Vil ha minst mulig personer innblandet i dette prosjektet selvfølgelig :)
  3. Tanken er å gro 2 autos i 10l potter. Hvor stort telt vil dere anbefale? teltpakker fra gartnerbutikken
  4. Hvor mye skal det til for at lukt finner veien til leiligheten under? Tenker på når tiden for tørking kommer om jeg burde henge dette opp i en pappeske inne i teltet? Leste noe om det i en post her også.
  5. Er jeg good når det kommer til næring hvis jeg kjøper Canna aqua vega og flores? Burde jeg kjøpe med litt bio boost i samme slengen eller blir dette overkill til første grow?

Beklager for teite spørsmål, men vil veldig gjerne gjennomføre dette!

Det var det jeg kom på i første omgang så da takker jeg for at dere tok dere tid til å lese :)

/Erlendobloom

• Like 2

skogtrollet

Hei og velkommen skal du være. Flott at du har lest litt på forhånd før du poster, ikke mange tar seg det bryet :)

1. Det er tryggere å hente og betale med cash etter min mening. Butikker må spare kunderegistre og denne informasjonen kan komme i feil hender. Det betyr nok veldig lite for en hobby-dyrker, men hvorfor eksponere seg mer enn nødvendig.

2. Det er ikke vanskelig å sette opp et dyrketelt. Men det kan være litt køddent med filter og vifte når man bare har to hender.

3. Jeg hadde gått for minst 80x80 cm telt. Det er deilig å ha god plass når man dyrker.

4. Kullfilteret fjerner lukten 100%. 

5. Canna Aqua er hydronæring. Det går fint å bruke hydronæring i jord, men Canna har også Terra-serien for dette formålet. Canna er flott næring, men jeg synes den er unødvendig dyr. Jeg hadde kjøpt GH Flora Bloom + Micro og kjørt Lucas-formula. Ingen boost er nødvendig med Lucas.

• Like 2

LHC

Hjertelig velkommen til forumet Erlendobloom.

Det finnes ikke teite spørsmål, hvis man stiller det fordi man ikke vet. Det betyr bare at man vil bli klokere. Så slå deg løs:-D

Skogtrollet: Angående sende/hente selv. Det skulle vel nesten være bedre å kjøpe fra utlandet da?

• Like 1

skogtrollet

Da utsetter du deg også for rapporteringskåte tollere. Tror nesten det er bedre å kjøpe utstyret her i Norge fra legitime bedrifter. Politiet bryr seg neppe om oss hobbydyrkere.

• Like 1

Erlendobloom
18 timer siden, skogtrollet skrev:

Hei og velkommen skal du være. Flott at du har lest litt på forhånd før du poster, ikke mange tar seg det bryet :)

11 timer siden, LHC skrev:

Hjertelig velkommen til forumet Erlendobloom.

Det finnes ikke teite spørsmål, hvis man stiller det fordi man ikke vet. Det betyr bare at man vil bli klokere. Så slå deg løs:-D

Takker =)

Da blir det 80x80 telt fra gartnerbutikken.no og Lucas-formelen med flora bloom og micro(Går ut i fra at det er soft water). Sitter å vurderer om jeg lar de sende det istedenfor å hente det siden jeg ikke har egen bil for tiden og det blir enda litt lenger enn jeg trodde :P  Hvis ingen fraråder det spesielt? 

1.  Burde jeg gå til innkjøp av PH/EC måler med denne ordningen eller blir det bra med lucas formelen i plantejord/kattesand? evt bare ph-måler\strips
  2.  Hvor mye næring burde jeg kjøpe med for å ha nok til ett par grows? Dette kan kanskje også kjøpes i butikk i Oslo ala scorpius?
  3.  Har noen erfaringer med https://www.royalqueenseeds.com/ ? Rimelig priser, fint utvalg av autoseeds og en haug med gode anmeldelser på siden dems. Spiller ikke så stor rolle hvilket land det kommer fra så lenge jeg plukker det opp i Sverige?
  4. Dette hygrometeret fungerer greit nok? 

Takker igjen for svar :)

skogtrollet

Ja, du skal kjøpe "soft water" utgaven..

1. Jeg måler aldri pH. Ingen problemer med 100% kattesand eller jord og kattesand. Har brukt mye forskjellig gjødsel sammen med kranvann, regnvann, myrvann og bekkevann. Alltid sunne og grønne planter. Men et EC-meter er helt nødvendig. Overgjødsling og overvanning er de to store kardinalfeilene, og da spiller pH-verdier fint liten rolle.

2. Vanskelig spørsmål. Dersom du ikke sløser og overgjødsler så kommer du langt med 1-2 liter flora micro og 2-3 liter flora bloom.

3. Jeg kan ikke svare deg angående frøbank, men opphavsland spiller ingen rolle når du kjøper til Sverige.

4. Det meste vi kjøper av fuktighetsmålere i denne prisklassen er fra Kina med samme type sensor. Du kan spare penger ved å kjøpe direkte fra Kina. Jeg har dette og er veldig fornøyd.

Edited by skogtrollet
  • Like 1

LHC

Hvorfor skal du dyrke auto Erlandobloom?

OGrow

Hvorfor skal han ikke dyrke auto?

Erlendobloom

Takker igjen skogtrollet for gode svar og linker til utstyr :) Settes stor pris på!

4 timer siden, LHC skrev:

Hvorfor skal du dyrke auto Erlandobloom?

Virker som en fin måte å begynne på siden de er litt enklere å gro :) Og fra det jeg har lest skal smak og effekt være ganske sammenlignbare med vanlige.

LHC
3 timer siden, OGrow skrev:

Hvorfor skal han ikke dyrke auto?

Det kan jeg ikke svare på. Jeg vet hvorfor jeg ikke er tiltrukket av autoer, så jeg lurte på hvorfor han ville dyrke de. Jeg liker å høre andres meninger om saker og ting.

LHC
3 timer siden, Erlendobloom skrev:

Takker igjen skogtrollet for gode svar og linker til utstyr :) Settes stor pris på!

Virker som en fin måte å begynne på siden de er litt enklere å gro :) Og fra det jeg har lest skal smak og effekt være ganske sammenlignbare med vanlige.

Ja du har nok rett i det. Raskere, enklere og nesten like bra kvalitet. Så vidt jeg kan se er det veldig viktig å få gode gener/frø med auto, ellers kan du ende opp med en liten svak plante.