l0lman

reise fra Sverige til Oslo og Toll

Heisann, lurte på om noen her på forumet har noen erfaring med reise fra Gøteborg til Oslo og dette med toll.

"Alle" vet at måten tollvesenet jobber på er uforutsigbart, men jeg lurte på basert på folks erfaringer, hva er den tryggeste måten dere ut i fra erfaringer vet om når det gjelder tollkontroll?.

Har selv reist med både buss og tog uten å opplevd noe toll, men jeg vet det jo skjer og vil høre på andre sinde erfaringer på dette feltet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skrevet (endret)

Dersom du har ugler i mosen, vil jeg fraråde Svinesund. Har passert der 3-4 ganger de siste årene og har hver eneste gang måttet kjøre sikksakk mellom hindringer og til slutt forbi en granskende toller. Kanksje "uflaks", men på grenseoverganger lenger nord har jeg aldri sett en toller på selve grensa.

Kun ved ett tilfelle har jeg møtt politi og tollere langt inne på norsk side etter Charlottenberg der de dirigerte trafikken gjennom en rasteplass. Det er nå mange år siden og har på mine utallige harryturer etter dette aldri sett annet enn skog og dårlige veier i disse trakter. Men husk at det er videoovervåking og skiltgjenkjenningssystemer på alle grenseoverganger.

Jeg tror at sjansen for å bli stoppet er minimal på en nordlig, mindre overgang dersom du kjører en grei personbil som er registrert på en A4-borger.

Endret av skogtrollet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Min erfaring er at å kjøre en svær Citroen Jumper varebil på grenseoverganger er det samme som å si "stopp meg" :D Etter flere europaturer har eg mista tellinga på kor ofte eg har blitt stoppa :D

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
5 timer siden, jiffemann skrev:

Min erfaring er at å kjøre en svær Citroen Jumper varebil på grenseoverganger er det samme som å si "stopp meg" :D Etter flere europaturer har eg mista tellinga på kor ofte eg har blitt stoppa :D

altså, det er ikke snakk om den mengden at det er varebil altså.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
På 6/23/2017 at 0.36, skogtrollet skrev:

Dersom du har ugler i mosen, vil jeg fraråde Svinesund. Har passert der 3-4 ganger de siste årene og har hver eneste gang måttet kjøre sikksakk mellom hindringer og til slutt forbi en granskende toller. Kanksje "uflaks", men på grenseoverganger lenger nord har jeg aldri sett en toller på selve grensa.

Kun ved ett tilfelle har jeg møtt politi og tollere langt inne på norsk side etter Charlottenberg der de dirigerte trafikken gjennom en rasteplass. Det er nå mange år siden og har på mine utallige harryturer etter dette aldri sett annet enn skog og dårlige veier i disse trakter. Men husk at det er videoovervåking og skiltgjenkjenningssystemer på alle grenseoverganger.

Jeg tror at sjansen for å bli stoppet er minimal på en nordlig, mindre overgang dersom du kjører en grei personbil som er registrert på en A4-borger.

Noen sier at Finnskogen skal være bra 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kanskje. Men husk at tollerene får opp bilde av alle biler som passerer og dersom det kommer et ukjent kjøretøy med skilter langveisfra så kan de jo være interessert. Det er dessuten lite trafikk over Finnskogen. 

Jeg tror det er best å passere ved Charlottenberg. Det er det nordligste harry-senteret på Østlandet og trafikken vestover preges av det.

Jeg tror tollvesenet prioriterer de sørligste overgangene, for det er jo her den internasjonale trafikken kommer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvorfor ikke bare investere i en drone? så kan du ha en passasjer som styrer den gjennom skogen mens du kjører over svinesund grensa xD

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg tror ikke dere klarer å lure tollerne med mindre dere kjenner en viss korrupt snut

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå