bornstellar

GHE Maxibloom

Er det virkelig ingen som fører dette i Norge? Blir mer og mer overbevist om at en ikke trenger dyre og fancy næring. 

Jeg tror jeg vil prøve lucas formula til neste grow og maxibloom virker jo helt topp. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har hatt veldig gode resultater med maxibloom selv, men maatte bruke ph+, ekstra cal-mag, og vekstnaering med mer nitrogen i vekstfasen, altfor lite N til aa bruke maxibloom i vekst  (mener jeg paa da) men fikk 1g/w med hps og kun maxibloom (bortsett fra litt cal-mag og ph+).

Skogtrollet: du som kan mye om plantenaering; vet du om cannabis egentlig trenger saa mye fosfor? Ser at alle cannabis-spesific naeringene har veldig mye P, men naar jeg ser paa gjodsel som kan kjoepes lokalt, er det alltid veldig smaa mengder P. Cannabis er vel ikke en slags unik plante med gigantisk behov for P? Lurer veldig paa dette, tror du kristalon indigo (het roed superba foer?) + kalsiumnitrat i et 2:1 forhold egentlig er nok til cannabis? Setter veldig pris paa svar.

- Knut

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skrevet (endret)

Det er et veldig godt spørsmål KaffeKnut.

Kortsvaret mitt er at jeg ville ha valgt Maxi-serien fremfor Kristalon + Calcinit. Men Indigo + calcinit er absolutt mer enn "bra nok". Jeg er også enig i at MaxiBloom ikke er optimalt i veg. 

Når vi dyrker på hobbybasis så er jeg av oppfatningen at mer fosfor er utelukkende bra og vil aldri kunne påvirke avkastningen i negativ retning. De fleste av oss dyrker på små flater med ønske om høy yield og da har vi gjerne ikke råd til å gamble med i grenseland lave fosfatnivåer. Jeg tror ogå at den europeiske tendensen mot "adekvate" og reduserte nivåer skyldes miljøhensyn. Men det er spekulasjon.

Husk også at de som driver på i veksthusindustrien ikke kun har en sekk med Kristalon av ulik farge og calcinit. De har også MAP, DAP, MKP, jern, magnesiumsulfat, kaliumsilikat m.fl. som de tilsetter i injektorsystemene og på denne måten modifiserer grunnformuleringen på kritiske tidspunkt i vekstfasen. 

Vi hobby-folk har jo stort sett bare en vegetasjons-forumulering, en blomsterformulering samt boost. En virkelig profesjonell grønnsaks og blomsterprodusent har utrolig lave marginer og må drive optimalt. Der har man utallige blandinger og formuleringer for ulike deler av syklus.

Et kronisk høyt nivå av fosfat gjennom vekstsyklus øker ikke EC i rotsonen i nevneverdig grad og det er derfor "amerikanske" formuleringer fungerer så godt uten saltbrenning. Det er en "krykke" for de av oss som ikke ønsker massevis med flasker og formuleringer. Også Jacks Hydroponic, som så mange nå bruker sammen med calcinit, har vesentlig høyere nivåer av fosfat og lavere verdier av kalium sammenlignet med Kristalon

I det store og hele så er gjødselutgiftene forsvinnende små uansett hvor dyr næring vi velger. De aller, aller fleste hobbyister sløser dessuten med næring og driver med kronisk overgjødsling. Gjødsler du mindre og riktigere så trengs det virkelig ikke mye næring. Det blir bedre yield, sunnere planter og mindre behov for såkalt "flushing". Jeg kjører aldri over 1.2 EC, til og med til grådige indicaer. Stort sett så ligger jeg på 0.8 EC i blomst. 

Jeg må også nevne at de fleste jeg har sett som bruker Kristalon, og da spesielt "Brown"-versjonen + calcinit har dyrket veldig sativa-lenende varianter som er mindre glupske og responderer bra på lav N/K ratio.

Til slutt vil jeg også si at Kristalon Indigo + calcinit er langt fra noen god veg-formulering. Snakker av erfaring :) Jeg bruker kun Kristalon Indigo i blomst, men kunne aldri ha tenkt meg denne brukt i veg, selv sammen med calcinit. Her bruker jeg billigste type klorfattig fullgjødsel jeg har stående i garasjen og det fungerer utmerket.

Håper dette ble forståelig og ikke for rotete. Er litt trøtt og påvirket akkurat nå :)

Endret av skogtrollet
4 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Må ha glimpset litt der, men det er uansett bare kg sekker. Canna coco blir billigere for meg sa, dessverre. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Elsker hva du skriver skogtrollet! Veldig intressant, laerer masse av deg :)

Ligger paa samme EC selv ogsaa ca. 1.0-1.2. Naeringsalter er et interessant og viktig emne synes jeg :)

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skrevet (endret)

Ja det er interessant.

Faktum er at veldig mange ulike NPK-ratioer og dermed gjødseltyper "fungerer" fordi planter er så tilpasningsdyktige. Men er ratioen veldig feil så må planterøttene forbruke mye energi(sukker) på å jobbe mot unødvendig høyt osmotisk trykk som samtidig består av ioner den ikke vil ha eller trenger.  En hobbyist merker ikke dette så godt, men alle som dyrker med lave marginer må ta hensyn til det. Riktige ioner på korrekt tidspunkt i optimal mengde. 

Tror denne problemstillingen kommer til å bli spesielt synlig i USA når "gullrushet" er over og cannabisprisene faller som en stein. Da må growere, akkurat som veksthusindustrien i dag, kutte vekk alt daukjøttet. Det blir slutt på overtro, fargerik flaskenæring fra forbudstiden, luftkjølte hps-lamper, dyre substrater osv. 

u9l5ueV.jpg

Her er det faktiske innholdet av en plante. Karbon, oksygen og hydrogen fra luft og vann utgjør 96% av innholdet. Makronæringsstoffene kommer såvidt over prosentstreken. Når man ser growere med mye erfaring på youtube eller instagram så stresser de "enviroment, enviroment, enviroment". Næring er underordnet; Det som er viktigst er luftfuktighet, luftbevegelse, temperatur, lysintensitet, pruning og gjerne litt ekstra karbondioksid. 

Her er et par gamle diagrammer som sammenligner elementkonsentrasjonen av Kristalon Indigo og GH MaxiBloom, gram for gram. En annen styrke med MaxiBloom jeg glemte å nevne er at MaxiBloom har kalsium. Skal du oppnå samme nivå av kalsium med tilsetting av calcinit til indigo så skyter nitrogennivået i været. Og det er ugunstig i blomst.

kROQWVz.jpg

G6Obipy.jpg

Endret av skogtrollet
7 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå