bornstellar

Teori om tørking

Skrevet (endret)

Jeg driver å tørker min første harvest og lurer litt på min metodikk. Dette virker fornuftig for meg, men det er godt mulig jeg er helt på jordet.
Så langt har det hengt i 4 dager og det ser ut til at det går riktig veg, selv om det fremdeles lukter høy og det har det gjort siden dag 2.

Metoden min er denne.
Jeg hengte opp det jeg høstet på et klesstativ i teltet mitt og satte en fuktighetsstyrt viftekontroller til å ventilere på 50% RH. Den første døgnet klarte jeg ikke å få ned fuktigheten til under 58%, men etter noen dager så gikk dette greit. SÅ til poenget. Jeg har etter hvert som budsa har tørket, sakte men sikkert økt fuktigheten i teltet og planen min er at jeg skal holde den stabilt på 62% fra dag 6-10 før jeg putter dette på glass. Når jeg gjør dette, så burde det ikke være noen risiko for å overtørke greiene, vil det? og jo lengre jeg lar det henge sånn, jo mer stabil vil fuktigheten være i glasset når jeg da endelig putter dette på glass?

Endret av bornstellar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Høres logisk ut, men første tanke som kommer opp er at du kanskje burde ha en svak sirkulasjonsvifte i teltet så du er sikker på å unngå muggdannelse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har helt 3 liter vann ut på gulvet i teltet for å ha konstant fordampning i teltet, så viften skrur seg på med jevne mellomrom.
Jeg har ønsket å unngå for rask tørkning med vifte, men når fuktigheten er 62%, så betyr kanskje ikke dette så mye lengre siden det er fuktigheten jeg ønsker å oppnå i plantemassen også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skrevet (endret)

Om du tørker på 4 eller 10 dager har egentlig ikke så mye å si om du fokuser på riktig RH under curing. Greia med tørking er at du må passe på at du ikke overtørker FØR du starter curingen, derfor folk anbefaler langsom tørking med disse RH-verdiene og temp( og ikke minst er denne tidsrammen pga at folk har planter og buds i forskjellige størrelser, så dette er ingen fasit). Etter mange års erfaring vil jeg si at når du har kommet til ønsket RH, så er det på tide å gå over til curing.

Jeg ville heller vært forsiktig med å tilføre mere vann i frykt for råte i denne sammenhengen, det skal ikke mye varme til før man skaper et perfekt klima for mugg.

Edit: Med andre ord; små planter kan tørke på 3-4 dager før curing, mens svære planter kan ta 10+ dager... Noen henger opp buds med små greiner og andre henger opp hele planten.

Endret av Onkel
1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har vifte gående i teltet nå. Rh er 60%.

Kjøper glass i morgen og begynner curing da. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

-og selvfølgelig tørker/curer du i mørket og passer tempen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

alt skjer i mørket. Nå er det på plass på glass med fuktighetsmåler. Ca 20°C. Mulig det burde vært noen grader kjøligere, men har ikke tilgang på slike temperaturer akkurat nå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå