Vikingleif

Burde jeg trimet?

hei lang tid siden jeg har postet på dette forumet! :P

jeg har en plante som har stått i 4 uker i blomst å den er faens så stor men synes mye blader dekker for buds.

men jeg er å usikker på om det er verdet å kutte av blader for mere lys eller om totalen blir forstyrret negativt å det er bedre å bare la den være i fred :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er mange forskjellige teorier på dette. Noen mener en skal trimme for å gi lys til lavere buds, andre mener en skal fjerne lavere buds for å gi mer energi til de store budsa. Hva som blir riktig å gjøre tror jeg har like mye med personlige preferanser som noe annet. Spesielt når en ikke er veldig dyktig og kjenner strainen en dyrker godt.

Jeg er ingen ekspert, men på min plante å trimmet jeg bort mye lauvverk for å gi lys lengre inn i planta, men jeg er usikker på hvor mye jeg tjente på det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vanskelig å være bombastisk.

Jeg vurderer slik at om man har mange planter på ett lite areal så bør man fjerne både de nederste/minste budsa og de største bladene.

Det gjør jeg. Mer lys trenger ned og man får god luft gjennomstrømning. Mindre sjanse for skadedyr o.l.

Sikkert mange meninger om dette temaet :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hadd my uflaks med planter jeg har trent så kansje jeg skal ungå å klippe denne gangen :P

prøvde å laste opp 2 bilder av planten jeg skulle trimme men det kom ikke :P

stådd 4 uker i blomst så lurte på om når det er best å trimme

DSC_0454.thumb.JPG.4b6f35b4aed7e9aad0ef9268f8e3f3a2.JPGDSC_0455.thumb.JPG.31115845e227a134cf6b9db60917ac5a.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det ser ikke ut som du trenger å trimme de der, ikke enda hvert fall. Men om du fremdeles vil så kan du gjøre de nå. Klipp bort de største viftebladene som skygger for buds, men ikke ta dem som er på utsiden av planten og kun lager skygge på gulvet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ser bra ut, men om du mener det er absolutt for mye, så kan du trimme vekk "noen" og ikke for mye av gangen så du stresser planten. Men om du får til kan du "bøye" vekk fanleaves forsiktig, evt bruke matpose-strips(de gode gamle, hvite med ståltråd i midten), og bind de til stammen.

Men personlig ville jeg ikke gjrt noen tiltak ut i fra bildene dine ;)

Endret av Onkel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå