thefloyd

første oppsett. noe input?

26 innlegg i emnet

So etter mange år av kontakt med dubiøse folk så fikk jeg lov å bruke vaskekjelleren til å dyrke noen planter

det jeg hadde tenkt er å bestille

- Secret Jardin Lodge 160
- Osciallating 20W Monkey Fan

- 2x 250W CFL Grow (med enkelt reflektor) (til Side-Panel, hvor stikklinger og mother-planten skal stå og gro)
- 1x 250W CFL Vekst (også med reflektor) skal holde til ca 2 planter om gangen tenker jeg
- 2x digital dimmer
- 3x Lyshenger

150mm Ventilationpakke med 553m3/time avtrekk med kulefilter fra gartnerbutikken

er en litt stort førstegangs boks, men ikke noe vits å kjøpe en/eller flere som muligens blir for liten på sikt.. 

planen mitt er folgende:
Har 10 stk Jack Herer Seeds hvorav i første omgang skal dyrke 3 eller 4 stk for å ha backup seeds hvis jeg failer...
så hvis alle 4 blir til noe plante, så skal de først stå i den understen sidepanelen  på 18/6 til de er klare å ta 2 avvlinger av de og få originalplanten opp til den øverste sidepanel med Grow-CFL får å få dem til å få kjønnstegn fortest mulig, så jeg kan eliminere muligens hann plantene.. når plantene er "godtkjent" skal de over i det hovedrommet hvor det skal dyrkes til høsting. i mellomtid skal stikklinger få gro og den bedre av hver eneste plantestikklings-set skal få lov til å bli en mother-plante i øvre sidepanelen (i CFL vekst lys)
når jeg finner ut hvilken plante som har mest blomster etterhvert kan jeg eliminere de mor-plantene som ikke er helt på toppen og satse på stikklinger fra morplanten til å gi meg jevnt supply på plantene til å bringe til blomstring.. mulig at jeg må ta stikklinger fra stikklinger, det vet jeg ikke enda, siden jeg ikke vet hvor mye og hvor bra Jack Herer det blir her, og i hvilken tidsrom jeg må få plantene til å blomste..

beklager hvis alt høres bare rotete ut, men norsk er ikke min 1. språk (er fra tyskland egentlig) og er litt medisinert i tillegg ;) 

Men hvis noen har noe å tilføre, eller vil gi meg en heads-up før jeg glemmer noe viktig, gjerne sier ifra! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Leste ikke alt i denne omgangen. 

En kommentar. Kjøp hps, fremfor cfl. Mindre varme mer lys og lavere strømregning 

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

snart 2 mnd senere:

gikk for 600W HPS og MH pære som foreslått og anbefalt for 1,20 x 1,20 telt (noe som jeg ser nå er alt for overkill for 1 - 2 planter om gangen.. )
har omtrent alt jeg trenger (fra stikklingsjord, til plagron batmix, div. plagron næringsflasker osv)

eneste problem: få ikke spiret frøene .. har brennt gjennom 6 av 10 allerede..  prøvde 2 i vann, 2 i tørkepapir, og 2 rett i stikklingsjord (plagron sin)

ikke sikkert enda hva som er problemet, men ingenting kommer frem :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du vil sette pris på ekstra plass og skikkelig lys. Du har gjort et bra valg. 

Det med frøene gikk jeg igjennom også, lykkes først på siste frøet mitt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvordan var fremgangsmåten din i vann og papir?

Jeg legger frøene i et glass med romtemperert vann og setter det på badet (25-26c). Etter 24t har noen allerede en liten tapp, noen ikke. Legger alle mellom fuktet papir på en tallerk med en suppetallerk oppned over (mørkt). Dagen etter har de fleste 0.5-1cm rottapp og går i jorda, mens de siste kommer som regel etter 48t, altså 1 døgn i vann og 2 døgn i papir. Viktig å holde papiret passe fuktig. Unngå for mye vann, bruk heller spayflaske og dusj dem fuktige et par ganger.

Du kan ha fått dårlige eller gamle frø. Jeg har slitt med gratis bonusfrø, nå sist spirte kun 2 av 7, mens 11/14 av de andre kom opp.

Utstyret høres bra ut og 1.20 telt trenger ikke være for stort for 2 planter. Om du topper og trener dem og gir dem lang nok vekstperiode blir de store. Har du dårlig tid og er fersk i gamet kan du sette inn 4 autoer. Og så er det greit å kunne gå inn i teltet og pusle, blir knotete og lukter mer med en smikkfullt telt.

Endret av OGrow

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Spirer alltid i papir å kun I papir, legger 1hvit serviett (som består av 4-5 lag tynt papir) på en rund tallerken, frøene oppå der med litt avstand, deretter legges en ny serviett oppå, så drypper jeg noen dråper med rent vann oppå hvert frø(ikke så det blir søkkvått, men så det er godt fuktig rundt hvert frø, kanskje 8-10 dråper. Deretter legges en ny tallerken opp ned, oppå for å Gjøre det mørkt. Så setter jeg den I nederste hylle på baderomskapet(hvor det er litt lunt og varmt pga varmekabler på gulvet 20 cm under. Har ALDRI opplevd at ett frø ikke har spiret, å jeg har både spiret på 3-4 år gamle før som har ligget å slenGT I kjøkkenskuffen å freshe nye frø. Spirer som regel etter 1-3 dager. Ps: greit å passe på at det ikke tørker ut der også, så har pleid å dryppe ett par dråper vann over hvert frø, etter ett par dager om de ikke har spiret før:)        lol, sry for leeeengste forklaringa på spiring:p litt for skækk..haha. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

takk for tilbakemeldinger! :)

nå har jeg jo brukt rundt 1/2 år med å lese meg opp, se timesvis av youtube videos, og har virkelilg alt med untak av noe å tørke til slutten .. enda mere frustrerende når jeg gjorde det "etter boka" men få ikke frøene til å poppe...

Jeg har gjort som anbefalt av de meste :
la frøene i ett kopp i romtemperert kopp (vann som jeg lå stå i hylla over inbyggningskjøleskap.. der har det døgn rundt 24-26 grader: alt ettersom hvor mye kjøøen blir brukt.. jeg lå dem ligge i 24 time før jeg tok dem i jord (plagron sin frø og stikklingsjord, blanded med ca 25% perlitt)
brukte 2 frø mellom tørkepapir.. i samme skapet i plastpose (som var ikke lokket sånn at de få pusta, men ikke tørker ut) i 48 timer, også gikk dem også i jorda.
siste 2 jeg prøvde gikk rett i jorda..

brukte gjennomsiktig plastkopper til å plante frøene (med mange mange hull stikket i bunnen og noen ved bunnen på siden) og dekket med plast og hårstrikk og stakk mange hull i plasten oppe... vannet dem med sprayflaska først...  så tok jeg med meg hele brettet og flyttet de fra vinduskam til vinduskam etter sola
3 uker senere ga jeg opp .. lol

det jeg kan tenke meg som har skjedd:
- jeg fuktet jorden alt for mye - brukte sprayflasken, men mulig at jeg brukte for mye vann til å få hele koppen fuktig... holder kanskje med å holde bare område av frøen fuktig.. var vel redd til å tørke dem ut..
- ble for varmt... når jeg tok innimellom med finger i jorden, kjentes det varmt på fingeren.. 

siden perlitt som lå på toppen ble mere og mere grønnt, tipper jeg at alger (riktig ord?) har kommet opp, og det bekrefter jo egentlig min teori, over hva som jeg gjorde..

uansett så startet jeg ett nytt forsøk nå:
har scuffed 2 frøene littekran (25 shakes i en rull av slipepapir 120), siden jeg ikke vet hvor gammel de er, og om det ikke ble lagret feil...
lå frøer i en kopp som jeg satt over kjøleskapet igår med vann som er nå romtemperert.
skal skjekke på dem om 12 timer .. altså kl 22 inatt... senest kl 10 imorgen legge jeg dem i tørkepapir (håper den jeg har er ikke med chlor eller noe annet "giftig") men vanne bare selve frøa, og litt rett rundt dem og ikke hele papiret.. skal også legge dem mellom 2 tallerken denne gangen, og skjekke etter 12 timer / 24 timer..

en annen ting: har jo prøvekjørt teltet, men syns nesten att lampa blir for varmt: altså når lampa henger helt oppe og jeg setter en termometer på gulvet i en potte med jord, så har jordoverflaten fort 30-32 grader (hvis jeg husker det riktig) .. selve kjelleren har ca 18 grader, og bare når jeg åpner teltet helt blir innetempen på teltet på ca 25 grader... er det riktig sånn, skal det være såpass varmt i teltet?

for nå har jeg tatt ut lampa og bare hang dem midt i rommet, skal se hva selve romtemperaturen blir (uten vifter på) så at jeg heller kan sette frøene i kjelleren hvis romtempen er rundt 25 grader .. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Når du kobler til vifte i teltet vil temperaturen falle. Vifta drar ut den øverste (varmeste) lufta i teltet og undertrykket drar kjøligere luft inn fra åpningene nede, evt. kan du kjøpe en liten vifte som aktivt drar inn luft.

20-25c for spirer og små planter, 22-28c for voksne planter er ideelt. De tåler at temperaturen svinger opp i 30+, men du vil ikke ha det over tid. 

Lykke til med spiring!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Høres litt varmt ut ja, tempen burde ligge på ca 25 grader ca 40 cm under pæra, men ikke I direkte lys da blir det varmere. Skjønnet ikke det helt om du har 553m3/t utsug og kun en 600 w hps og 18 grader utenfor de passive innsugene? Jeg liker også å ha en sirkulasjonsvifte som står på gulvet inni teltet ved det passive innsuget, det kan hjelpe litt. Du har utsuget/kullfilteret helt oppunder taket? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
4 hours ago, OGrow said:

Når du kobler til vifte i teltet vil temperaturen falle. Vifta drar ut den øverste (varmeste) lufta i teltet og undertrykket drar kjøligere luft inn fra åpningene nede, evt. kan du kjøpe en liten vifte som aktivt drar inn luft.

20-25c for spirer og små planter, 22-28c for voksne planter er ideelt. De tåler at temperaturen svinger opp i 30+, men du vil ikke ha det over tid. 

Lykke til med spiring!

jo takk :)

vet ikke om kjelleren er såpass bra isolert, at den varmes opp so fort..
har MH pæren midt i rommet (utafor telt for å ta seg imellom tid på oliventree-stikling, og diverse succulenter).. ca 1,20 over plantene og termometer (ca 140 unter pære) viser nå 23,4 grader....  skal sette en thermometer på enden av rommet senere idag og ser hva romtempen blir av..

har koblet til vifte og kulfilter.. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
4 hours ago, cannawiz said:

Høres litt varmt ut ja, tempen burde ligge på ca 25 grader ca 40 cm under pæra, men ikke I direkte lys da blir det varmere. Skjønnet ikke det helt om du har 553m3/t utsug og kun en 600 w hps og 18 grader utenfor de passive innsugene? Jeg liker også å ha en sirkulasjonsvifte som står på gulvet inni teltet ved det passive innsuget, det kan hjelpe litt. Du har utsuget/kullfilteret helt oppunder taket? 

ja, hængt opp så høyt som mulig...

har begge "vindu" åpen fra teltet og nederst en ventilasjonslange som i tillegg er lufttilføring (fra kjellerrommet).. har jeg vinduene lukket (de 2 små med velcro på) så blir det for mye undertrykk og teltet begynne å suge seg litt inn på veggene..

men men... først må frøene komme igang.. 
skulle gjerne poste bilder, men først må jeg finne ut hvordan man fjerner alt geotags osw og komme meg inn i growlog avdelinga, så er det sikkert lettere for dere å se hva jeg gjør feil :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

oppdatering på frøene:
24 timer i vann.. på siden var det en billelite hvite glipe.. ser ut som taproten kommer ut snart.. la dem mellom 2 lag fuktig (ikke våt) kjøkkenpapir mellom 2 tallkerken..
12 timer ingenting, men jeg måtte etterfukte litt, begynnte å ble tørt.. temperaturen svinger litt mellom 24-26 grader 

imorgen tidlig skal det skjekkes igjen.

MEN: plutselig fikk jeg en liten plante i huset, men det spørsmål rundt dette står i jord-avdelinga :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

24 timer har gått og bare skallen har blint mørkere, men ingenting som skjer her :(
frustrerende, siden det ikke er mye man kan gjør feil :/

enda surere, når sensiseeds tar seg veldig godt betalt for 10 vanlige frøer, også få jeg det ikke til... mistanken at det er noe gærnt med frøa blir større og større, men har ingenting annet å prøve ut om andre frø hadde gått opp ..

http://i32.photobucket.com/albums/d5/thefloyd/growlogs/Jack Herer/DSC00346_zpslfbmoh4h.jpg 

http://i32.photobucket.com/albums/d5/thefloyd/growlogs/Jack Herer/DSC00347_zpshyizcbt6.jpg

Endret av thefloyd

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Gi det lengre tid, det kan ta opp til ei uke 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ettersom mange har veldige problemer med å få deres importerte "kvalitetsfrø" til å begynne å spire og andre ikke har problemer, har det fått meg på tanker om hva som kan være årsaken ettersom spiringsprosessene egentlig er enkle saker og det ikke er så mye en kan gjøre galt der. Det første som slår meg er om frøene kan ha blitt ødelagt/skadet av røntgenmaskinene tollerne noen ganger bruker for å forsøke avsløre ulovlige forsendelser. De som sitter og manuelt scanner pakker kan øke/minske styrken for å kunne se gjennom tette objekter og dermed variere graden av bestråling, også ved å variere hastigheten på transportbandet, samt kjøre det fram og tilbake. Jeg vet ikke om frø lar seg påvirke av den type strålning, det er bare en tanke men for meg ikke utenkelig…

Før i tiden da kameraene brukte film og man skulle ha med seg eksponert film hjem på fly, ble det påstått at røntgenmaskinene var "film-safe" men filmen ble alltid ødelagt om idiotene vred på for mye guffe og kjørte fotoveska litt fram og tilbake i maskina eller stoppet transportbandet opp noen sekunder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja, jeg har en kompis som hardnakket hevder akkurat det du nevner med røntgen, og vi har diskutert dette en del frem og tilbake. Vi fikk egentlig aldri noe svar på problemstillingen, men den ble lagt død fordi vi har jevnlig bestilt fuglefrø fra Nederland, og vi kom frem til at spiringsprosenten på slike fuglefrø var meget bra. Da snakker vi solsikker, hirse, hvete og diverse annet, altså. Men siden du først nevner dette med røntgen og gjennomlysning, så har jeg altså hørt at folk har hevdet det, ja...

Det kan jo hende at @thefloyd har vært maksimalt uheldig med sin forsending. Jeg, f.eks, fikk 9 cannabisfrø og 8 spirte, og jeg er jo lamer/newbie. Det er jo flere ting som kan ta knekken på et frø. La oss si f.eks litt fuktighet og deretter tørt. Det er vel også en kjensgjerning at eldre frø ofte har dårlig spiringsprosent.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

…litt senere etter at jeg har lest meg opp på "The Doomsday Vault: the seeds that could save a post-apocalyptic world" og hvorfor "The Svalbard Seed Vault" ble opprettet:

"Years ago biologists exposed seeds to xrays and noticed that resulting plants were frequently deformed. A high dose of xrays killed the seeds."

-ikke at jeg mener det beviser noen ting, men det får meg til å lete videre…

-og ennå litt senere: "The Postal Service has selected electron beam technology to sterilize mail one half inch thick or less. Some powerful x-ray devices may also be used for certain types of packages.
Irradiation kills anthrax by shattering its DNA and other cellular components. The process for irradiating mail is the same process used to sterilize medical equipment. During irradiation, an intense stream of electrons (or x-rays if x-ray technology is used) strikes the mail and any anthrax spores it may contain. The radiation dose is very high, about 56 kilograys of radiation, which is approximately 2 million times more than a chest x-ray."

Endret av PoopEye
1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
5 timer siden, PoopEye skrev:

…litt senere etter at jeg har lest meg opp på "The Doomsday Vault: the seeds that could save a post-apocalyptic world" og hvorfor "The Svalbard Seed Vault" ble opprettet:

"Years ago biologists exposed seeds to xrays and noticed that resulting plants were frequently deformed. A high dose of xrays killed the seeds."

-ikke at jeg mener det beviser noen ting, men det får meg til å lete videre…

-og ennå litt senere: "The Postal Service has selected electron beam technology to sterilize mail one half inch thick or less. Some powerful x-ray devices may also be used for certain types of packages.
Irradiation kills anthrax by shattering its DNA and other cellular components. The process for irradiating mail is the same process used to sterilize medical equipment. During irradiation, an intense stream of electrons (or x-rays if x-ray technology is used) strikes the mail and any anthrax spores it may contain. The radiation dose is very high, about 56 kilograys of radiation, which is approximately 2 million times more than a chest x-ray."

Har sett det på Boarder Patrol Australia, der er det ofte snakk om frø og planter som ikke har lov å vere i landet, men du kan få dem røntgen behandlet slik at de ikke "lever" lenger :p

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

pakket frøene ut fra originalembalasjen ut hadde dem i lomme når jeg tok flyet fra frankfurt til oslo .. de gikk altså ikke gjennom røntgenbåndet...

sånn ser dem ut etter 52timer mellom fuktig tørkepapir..

kODlYNN.jpg
v5zYSDt.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

finns det noen frøer som har omtrent samme egenskaper som frøene våre? sånn at jeg kan se og prøve om jeg få andre frøer til å spire, eller om det er faktisk omgivelse og meg som ikke får det til.. er tomat frøene ikke ganske like?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nærmeste du kommer tror jeg er humle 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det virker dessverre som du ha vær maks uheldig med frøene dine. Enten at de var dårlige da du kjøpte dem, eller at de har vært lagret uheldig etter at du fikk dem hjem.

Men du får gi dem et par døgn til for sikkerhetsskyld, og håpe på det beste.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
20 hours ago, Freeman said:

Det virker dessverre som du ha vær maks uheldig med frøene dine. Enten at de var dårlige da du kjøpte dem, eller at de har vært lagret uheldig etter at du fikk dem hjem.

Men du får gi dem et par døgn til for sikkerhetsskyld, og håpe på det beste.

ja, ettellerannet gikk galt med frøene.. mulig at det blir for varmt i tyskland i sommeren når jeg var der og kjøpe dem... de lå nok 1 uke på en hylle isteden for i en hylle og var sikkert utsatt for en del lys ville jeg tro...

men men.. jeg la dem ligge nå fram til de enten spirer eller rottner helt borte vekk og krysser fingerne at en av de siste kanskje blir noe av (selv om jeg har svært lite tro på det...) litt morsomt når jeg leser gjennom hele planen jeg hadde og hvor gjennomtenkt, men så slutter hele tingen i step 1.. lol

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er mange skjær i sjøen når man driver med en ulovlig hobby :)

Jeg har vært borti trege frø som har brukt over en uke på å spire i jord. Så ikke gi opp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

1 uke har gått.. ingenting har skjedd.. virkelig ingenting, de ser helt likt ut som de var sist jeg tok bilde av dem ... nuvel...
alt annet ser ganske bra ut i allefall :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå