Gå til innhold
Freeman

Billig USB-mikroskop fra Hong Kong

Recommended Posts

Freeman

Jeg kjøpte nylig dette mikroskopet på ebay, og har allerede fått det.

http://www.ebay.com/itm/2MP1000X-USB-Digital-Microscope-8LED-Endoscope-Electronic-Magnifier-Video-Camera/111999325010?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

124 kroner med gratis frakt er ikke mye når man tenker hvilken teknologi som faktisk ligger bak slikt, både linsene og den faktiske USB-tilkoblingen. Mikroskopet forstørrer opp til 1000 ganger, og det bør jo være plenty for oss growers. Men det kan jo også brukes til mye annet.

Jeg har også diverse andre forstørrelsesglass og ting, men til mitt bruk syntes jeg dette funket bra. Det fulgte visst med noe software på en slik mini-CD, men den kunne ikke jeg bruke, så jeg lastet ned noe gratis som heter "Oasis.exe" til å ta snapshots. Man kan også bruke f.eks "VLC". Dessverre gir windows driveren min bare mulighet til å streame video i 640 x 480 oppløsning. det er ikke mikroskopet sin feil, men windows driveren.

Eneste bakdel med dette er altså at man må ha med seg planten til PC, eller PC til planten. Mikroskopet kan også kobles til telefon hvis den har USB tilkobling.

Tok noen snapshots i hui og hast fra en kvist jeg knakk av fra min Green Crack plante nå da jeg høstet planten. Jeg synes bildene ble greie, og i hvert fall mer enn gode nok til en inspeksjon. Men det beste, synes jeg, var å bare føre bud'en fram og tilbake foran mikroskopet og se live på skjermen. Da får man meget god oversikt. Det kommer jo ikke med på bilder.

gTsxM4L.jpg

caQRoPP.jpg

tG3kLgC.jpg

HKRMlZ1.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
bornstellar

@Freeman mitt mikroskop kommer med en artifakte på bildet. Er det mulig ååpne denne greia for å rengjøre ting?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Freeman

Ja, det ligger et plastlokk helt fremst på mikroskopet som kan åpnes. Denne er meningen at man skal kunne ta av og muligens legge små ting inni. Eller kanskje din artifakt ligger noe annet sted, men har du sett dette lokket?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
bornstellar

@Freeman ja har tatt det av. Virker som det er er på linsa eller sensoren, men jeg kommer ikke til selve linsa. Når det er sagt, så virker det som et kult instrument og det skal fungere bra til sitt bruk selv om bildene ikke blir feilfrie.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Freeman

Det var jo litt synd, @bornstellar, og det er jo slikt som gjør at det ikke alltid er så praktisk å kjøpe ting på ebay. Det blir litt vanskelig eller tidkrevende med returnering og slikt. Men vi får i så fall trøste oss med at det var ikke den helt store summen vi tapte. ;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
KaosGartner

Bestilte et sånn selv og fikk tid til å leke litt med det i kveld.

UeG0wjs.jpg

Skikkelig gøy og nyttig 

Takk for tips @Freeman

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Freeman

Nydelig, @KaosGartner. Synes du jeg burde søke jobb som agent for denne Ebay-selgeren...? ;-)

Fikk du også kun 640 x 480 oppløsning, eller klarte du å få til noe høyere?

Ellers ser jeg at dine trikomer er mer krøllete enn mine. Er det tørket vare du inspiserer, eller er det strainen som er annerledes, mon tro? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
KaosGartner
15 minutes ago, Freeman said:

Nydelig, @KaosGartner. Synes du jeg burde søke jobb som agent for denne Ebay-selgeren...? ;-)

Fikk du også kun 640 x 480 oppløsning, eller klarte du å få til noe høyere?

Ellers ser jeg at dine trikomer er mer krøllete enn mine. Er det tørket vare du inspiserer, eller er det strainen som er annerledes, mon tro? 

Hehe, regner med at du får provisjon for hvert salg? :D Har ikke sjekket oppløsningen men brukte samme software som du anbefalte, skal sjekke seinere i dag.

Riktig at det er tørket vare ja :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Freeman

Nå har jeg fått gått litt dypere inn i dette mikroskopet, og funnet ut at det går an å forandre oppløsning og annet, så sant man får innstallert riktig driver, men det betyr ikke at det er så lett å ta bilder - når man holder mikroskopet i en hånd, og trykker på PC'en med det andre. Her er et bilde av Jack Herer i går kveld.

ObEDozF.jpg

Her kommer et av Girl Scout cookies. Denne har så tett med trikomer at det var helt vilt. Samme hvor jeg fotograferte var det tett i tett.

BMFQOqp.jpg

Og til slutt OG Kush. Ikke så mye trikomer å se på denne, og de er heller ikke blitt noe særlig milky enda, så den må nok stå en stund til.

THtIita.jpg

Jeg har enda ikke klart å få det til slik at man kan trykke utløserknappen på mikroskopet for å ta bilder, men man finner vel ut av det hvis man tar seg tiden fremover, forhåpentligvis. Det hadde i hvert fall forenklet saker og ting.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Freeman

Beklager at jeg tok litt lang tid å svare på dette, men det har sine enkle grunner. Husker ikke hva jeg gjorde... Hehe... Det høres ut som at jeg har inspisert trikomene litt for inngående, ikke sant?

Neida, men det er jo ofte slik at når man fikler og prøver å få noe til å virke, så prøver man 20 forskjellige ting, og så plutselig virker det etter 12 omstarter på dataen og 17 nedlastninger av meningsløs software. Derfor, til ære for dere, @KaosGartner og @bornstellar, så har jeg ordnet det fra grunnen av på en annen datamaskin, og funnet ut hva som gjorde susen, og når jeg nå ser gjennom det etterpå, så er det ikke så mye som kreves:

Vi tar utgangspunkt i at vi fikk samme CD i pakken, ikke sant? Min CD hadde en slik "autorun.exe", og den virker ikke på noen av mine maskiner. Man må derfor se direkte på selve filene på CD'en, og prøve og installere de nødvendige filene manuelt. Dette er filene på min CD:

ng39Xqi.jpg

Selve driveren ligger i følgende fil:

GLsetup_china_20160912_hvscan.exe (denne tar tid å installere - nesten som man tror at maskinen har låst seg)

Jeg installerte også: driver.exe men den kunne jeg ikke se var nødvendig. 

På samme siden som vi lastet ned oasis.exe ( http://www.oasisscientific.com/downloads.html ), ligger også et lite program smart_camera.exe til nedlastning, og i dette programmet var det litt mer innstillinger for bl.a. skjermoppløsning.

Men enda bedre enn smart_camera er egentlig "hotviewer" som ligger på CD'en. Da trengs ikke oasis.exe eller smart_camera.exe.

Håper denne infoen var til hjelp. Skulle dere ha andre filer på deres CD (Det er ikke umulig) så kan jeg finne en måte å overføre mine filer til dere, om ønskelig. Jeg så noen nettsider ala imgur bare for filer i stedet. Har ikke prøvd det, though.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
KaosGartner
8 hours ago, Freeman said:

Derfor, til ære for dere, @KaosGartner og @bornstellar, så har jeg ordnet det fra grunnen av på en annen datamaskin, og funnet ut hva som gjorde susen, og når jeg nå ser gjennom det etterpå, så er det ikke så mye som kreves

Tusen takk @Freeman :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
bornstellar

ser ut som at jeg kanskje har kasta cden siden den ikke funka :P amatørtabbe :P Har sett etter filene online, men alt er kinesik, så vanskelig å finne frem. Vet ikke en gang hvem produsenten er.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
bornstellar

løste det til slutt med litt mer leting.
https://imgur.com/a/8QCq8

vet ikke hvorfor imgur ikke funker skikkelig, gidder ikke å sette meg inn i det. Det er litt tricky å fokusere skikkelig med dette microskopet, men det funker til sitt bruk. Litt irriterende med støvet på linsa som jeg ikke får bort. Vurderer å helle sprit inni der og riste litt.

Endret av bornstellar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Freeman

Fint at du fikk det til til slutt.

Ja, det er vanskelig å fokusere, synes jeg også. Spesielt når man holder det i hånda. Det hadde supert med en slags servo-linser som man kunne fokusere med via PC, f.eks, men da snakker vi vel også en helt annen prisklasse.

Jeg synes at når man bruker det lille stativet som følger med, og legger noe nedenfor mikroskopet, så får jeg knivskarpe, fokuserte bilder. Men hvis man skal gjøre det med trikomene, så må jeg jo klippe planten først, og det vil jeg ikke enda.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå