Freeman

Om forumet, regler og etikette, finne frem osv.

Skrevet (endret)

Jeg har nå vært aktiv på forumet her i kanskje  tre uker, og jeg ser at jeg tydeligvis har blitt tatt inn i det gode selskap allerede... tror jeg. Tror at jeg også "lurket" rundt en uke eller to for å lete etter den informasjonen som interesserte meg før jeg la inn noen innlegg. Men det var hele tiden enn viss usikkerhet omkring dette med god etikette, riktig og galt osv. Det er nemlig et par logiske brister her - i hvert fall i mitt hode, og det har jeg lyst til å adressere nå.

Gamle tråder vs nye tråder vs starte en tråd selv.

Jeg ser gjentatte ganger at noen respekterte brukere irriterer seg litt hvis man tar opp gamle tråder som har ligget døde en stund. Jeg tror jeg har gjort dette selv et par ganger - rett og slett fordi jeg ikke har sett datoen på innlegget. Men det var også litt fordi jeg selv synes det var litt ufint å bare starte en ny tråd når flere andre allerede hadde diskutert det jeg ville snakke om. Etter hvert begynte jeg heller å starte nye tråder, og dette grunnen til det:

• Dette er et forum, ikke sant? Et forum må være levende, og ha aktuell info og samtaler mellom "levende folk". Hvis man ikke har samtaler med levende, tilstedeværende folk, så går det fra å være et forum til å bli et informasjonssenter hvor man bare leter opp informasjon, f.eks. som wikipedia. Man må med andre ord våge å spørre om ting som har blitt besvart før. Hvis man ikke gjør det, vil forumet gradvis dø ut, for etter en stund er det ikke mer å snakke om - Nesten alle konkrete spørsmål har jo på et eller annet tidspunkt blitt besvart, gjerne for 5-10 år siden.
  • Folk må med andre ord våge å si sin mening, spørre dumme spørsmål, fortelle litt om sine erfaringer / mangel på erfaringer.
  • Jeg tror (uten å a spurt administratorer) at kanskje den ryddigste etiketten vil være å bidra i tråder som drives frem av folk som er aktive nå for tiden, men ikke "hijacke" tråder med noe helt annet enn det som tråden handler om. Vil man snakke om noe helt annet, starter man bare en ny tråd, selv om temaet mest sannsynlig har vært aktuellt i en annen tråd for mange år siden. Det virker i hvert fall fornuftig for meg.

Bidra med noe? Bli med i det gode selskap?

Dette med å bidra med noe tror jeg kan virke forvirrende på nye brukere av forumet. Når man leser gamle poster ser man ofte at mange lurer på når de kan bli "medlemmer", hvorpå man blir bedt om å bidra på forumet, og ikke spamme for å oppnå et visst antall poster, og deretter bli opptatt i "det gode selskap". Men hvordan bidrar man når man ikke kan noe, og hva er "Det gode selskap"?

• Det kan jo høres ut som en slags Hemmelig Jedi-orden hvor syv utvalgte fra hver planet i galaksen diskuterer på et høyere nivå enn oss andre, men jeg tror ikke det er helt slik. Tror egentlig at hvis man føler man er i dårlig selskap før man oppnår dette antallet poster, så vil man også føle dette etterpå, for det er jo fortsatt de samme folka som varer på spørsmål, og du får sannsynligvis de samme svarene. Ingen magi, med andre ord, og ingen snarvei til Nirvana.
  • Hva gjør man for å bidra på forumet? Ja, det er bare å være seg selv og spørre om det man lurer på, eller svare på det man mener å ha en formening om. Kanskje bare lufte sine tanker. Være hyggelig og oppriktig med folk, og prøve å ikke bare spørre om det noen som selger i nærområdet osv., all den tid det er ulovlig å spørre eller svare åpenlyst på slikt her på forumet.
  • Jeg følte egentlig at jeg var i ganske godt selskap fra første dag, da @KaosGartner, @bornstellar, @PoopEye, @jiffemann og flere andre var imøtekommende og hyggelige mot en nybegynner som meg. (Hei, og takk til dere! Så har jeg også funnet ut hvordan man refererer til andre forumfolk, ser det ut til)

Finne frem på forumet

Personlig har jeg slitt litt med å finne frem på forumet, og har fortsatt ikke funnet noen god måte. Det er fordi det er veldig mange kategorier, med tilhørende underkategorier. Så det kan være litt vanskelig å vite i hvilket forum man skal lete etter svar, og også hvor man skal poste en ny tråd. Jeg har valgt "Nybegynnere og generell dyrking" til denne tråden, men det kunne sikkert like godt vært noe sted i coffeeshopen eller noe annet sted. Lite vet jeg, men jeg satser på at @BK eller noen andre ikke hadde kjeppjaget meg, men heller hadde rettledet meg hvis jeg postet veldig mye feil steder. Med andre ord, ikkes så mye å være redd for.

- Freeman

Endret av Freeman
1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det gode selskap er dem som følger kardemommeloven, hvert fall i min bok. Ikke alle kan bidra på samme måte og det vil alltid være noen få som er mer aktive enn andre. Jeg ser på meg selv som en ny og ganske uerfaren medlem her, selv om jeg er blandt de mer aktive. 

Norcan er totalt avhengig av nytt blod for å blomstre siden vi ikke er så mange til en hver tid og det er ganske stort gjennomtrekk av folk.

Det med gamle tråder har nok litt med at noen spammer gamle tråder for å få opp antall kommentarer for bedre tilgang. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Freeman,

Hyggelig å høre fra deg, og godt å se at du henger med oss :) Jeg synes du kommer med gode tilbakemeldinger - her er det flere ting vi kan fikse! :)

12 timer siden, Freeman skrev:

Gamle tråder vs nye tråder vs starte en tråd selv.

Jeg ser gjentatte ganger at noen respekterte brukere irriterer seg litt hvis man tar opp gamle tråder som har ligget døde en stund. Jeg tror jeg har gjort dette selv et par ganger - rett og slett fordi jeg ikke har sett datoen på innlegget. Men det var også litt fordi jeg selv synes det var litt ufint å bare starte en ny tråd når flere andre allerede hadde diskutert det jeg ville snakke om. Etter hvert begynte jeg heller å starte nye tråder, og dette grunnen til det:

• Dette er et forum, ikke sant? Et forum må være levende, og ha aktuell info og samtaler mellom "levende folk". Hvis man ikke har samtaler med levende, tilstedeværende folk, så går det fra å være et forum til å bli et informasjonssenter hvor man bare leter opp informasjon, f.eks. som wikipedia. Man må med andre ord våge å spørre om ting som har blitt besvart før. Hvis man ikke gjør det, vil forumet gradvis dø ut, for etter en stund er det ikke mer å snakke om - Nesten alle konkrete spørsmål har jo på et eller annet tidspunkt blitt besvart, gjerne for 5-10 år siden.
  • Folk må med andre ord våge å si sin mening, spørre dumme spørsmål, fortelle litt om sine erfaringer / mangel på erfaringer.
  • Jeg tror (uten å a spurt administratorer) at kanskje den ryddigste etiketten vil være å bidra i tråder som drives frem av folk som er aktive nå for tiden, men ikke "hijacke" tråder med noe helt annet enn det som tråden handler om. Vil man snakke om noe helt annet, starter man bare en ny tråd, selv om temaet mest sannsynlig har vært aktuellt i en annen tråd for mange år siden. Det virker i hvert fall fornuftig for meg.

Jeg er enig. Dette med å ta opp igjen gamle tråder er i seg selv ikke et problem. Det er relevansen som må være avgjørende. Ofte (men slettes ikke alltid) er gamle tråder mindre relevante - og mindre riktige - i dag enn de var når de sist var aktive. Da bør man unngå å vekke de til live igjen. Dersom innholdet er aktuelt, relevant og riktig - men gammelt - så er man velkommen til å bruke tråden! Dette gjelder også i de tilfeller hvor det er gunstig å få med historikken og se temaet i sammenheng.

12 timer siden, Freeman skrev:

Bidra med noe? Bli med i det gode selskap?

Dette med å bidra med noe tror jeg kan virke forvirrende på nye brukere av forumet. Når man leser gamle poster ser man ofte at mange lurer på når de kan bli "medlemmer", hvorpå man blir bedt om å bidra på forumet, og ikke spamme for å oppnå et visst antall poster, og deretter bli opptatt i "det gode selskap". Men hvordan bidrar man når man ikke kan noe, og hva er "Det gode selskap"?

• Det kan jo høres ut som en slags Hemmelig Jedi-orden hvor syv utvalgte fra hver planet i galaksen diskuterer på et høyere nivå enn oss andre, men jeg tror ikke det er helt slik. Tror egentlig at hvis man føler man er i dårlig selskap før man oppnår dette antallet poster, så vil man også føle dette etterpå, for det er jo fortsatt de samme folka som varer på spørsmål, og du får sannsynligvis de samme svarene. Ingen magi, med andre ord, og ingen snarvei til Nirvana.
  • Hva gjør man for å bidra på forumet? Ja, det er bare å være seg selv og spørre om det man lurer på, eller svare på det man mener å ha en formening om. Kanskje bare lufte sine tanker. Være hyggelig og oppriktig med folk, og prøve å ikke bare spørre om det noen som selger i nærområdet osv., all den tid det er ulovlig å spørre eller svare åpenlyst på slikt her på forumet.
  • Jeg følte egentlig at jeg var i ganske godt selskap fra første dag, da @KaosGartner, @bornstellar, @PoopEye, @jiffemann og flere andre var imøtekommende og hyggelige mot en nybegynner som meg. (Hei, og takk til dere! Så har jeg også funnet ut hvordan man refererer til andre forumfolk, ser det ut til)

Hehe. Godt å høre at du trives i vårt selskap! Tilværelsen blir ikke nødvendigvis mer spennende av å bli oppgradert fra gjest til medlem, men det er like fullt et hederstegn. Det betyr at vi har tillit til deg, at vi liker deg, og at vi gjerne vil høre mer fra deg :)

Vi bør lage en informasjonsside som forteller hvilke forventninger vi har til våre medlemmer, og sådan hva som kreves for å bli en del av "det gode selskap". La meg sjekke litt hvordan vi kan få til noe sånt!

Sitat

Finne frem på forumet

Personlig har jeg slitt litt med å finne frem på forumet, og har fortsatt ikke funnet noen god måte. Det er fordi det er veldig mange kategorier, med tilhørende underkategorier. Så det kan være litt vanskelig å vite i hvilket forum man skal lete etter svar, og også hvor man skal poste en ny tråd. Jeg har valgt "Nybegynnere og generell dyrking" til denne tråden, men det kunne sikkert like godt vært noe sted i coffeeshopen eller noe annet sted. Lite vet jeg, men jeg satser på at @BK eller noen andre ikke hadde kjeppjaget meg, men heller hadde rettledet meg hvis jeg postet veldig mye feil steder. Med andre ord, ikkes så mye å være redd for.

Vi har aldri helt klart å finne den optimale formen på forumet, og jeg er enig i at det kan bli for mange ulike kategorier. Jeg vet @SixIxIx har drodlet litt rundt mulige forbedringer på inndelingen og sånn, men kanskje dere har noen idéer også? Vi tar gjerne i mot innspill :)

Denne tråden hører nok bedre hjemme i forumet for tilbakemeldinger til NorCan-staben, så jeg flytter den dit uten umiddelbar fare for represalier ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå