Freeman

Stabil PH i lagret vann, fremgangsmåter?

Jeg har nå 3 ferske planter i coco og perlitt mix, ca. en uke fra frø. Prøver jo å holde PH i vannet på ca. 6, eller kanskje litt under, men synes at jeg bruker unødvendig mye tid på å justere denne PH'en hele tiden. Plantene ser foreløpig veldig fine ut, men nå har jeg begynt med svak næringsblanding Canna coco A+B og bittelitt cal-mag.

• Vannet rett fra springen hos meg er ca PH 6,5 så jeg må justere det ned litt.
  • Har ikke fått digital PH og EC måler enda (er på vei i posten), så det gjør PH målingene litt rotete og tidkrevende.
  • Jeg har nå brukt en 4 liters tank til å lagre vannet på etter næringstilskudd, og deretter justert PH til ca. underkant av PH 6, men jeg ser at neste dag ser PH'en i 4-literstanken ut til å ha steget en del, og jeg må justere den ned igjen.

Spørsmålet er da om dette er normalt, og at det ikke lar seg gjøre å lagre en dag eller tre? Eller finnes det noen fremgangsmåter jeg har oversett i all lesingen om emnet?

Jeg må jo også nevne at på Canna Coco næringen står det at man skal blande og så vente noen timer før man vanner planten. Det betyr jo i praksis at man helst ikke skal gjøre blanding og vanning i samme vending, og at en viss lagring uansett er påkrevd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva er ph rett etter at du har lagt til næring? Canna coco senker ph hos meg fra 8-5.8

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå har jeg bare gjort dette en gang så langt, og min PH-måler var jo av den manuelle typen, så jeg tror jeg lager en blanding en gang til før jeg svarer på det @bornstellar, i fare for å si noe feil.

Men jeg gleder meg til å motta digitale målere nå da jeg holder på i coco. Min første grow var jo i jord, og da tok jeg ikke noe PH hensyn, så dette blir litt nytt for meg.

Kommer tilbake med et konkret PH svar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå gav jeg den forrige blandingen til solsikkene, og laget ny til koseplantene.

• Tok vann rett fra springen, PH 6,5
  • Vanntank 4 liter, 5ml coco A, 5ml Coco B, 2ml Cal-mag
  • PH straks etter næringstilsetning = 5,0

Denne gang venter jeg litt, dvs. ingen PHup eller PHdown før jeg ser om det forandrer seg i løpet av et par timer. Hvis ikke vil jeg gi en liten dose PHup for å få det omtrent til PH 6,0.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du har veldig lav ph i springen. 

PH up skal egentlig tilsettes før du tilsetter næring. Sikt på ph=8 og så tilsetter du næring. Pass på at det blir lagret i lystett tank. 

Hvis det ikke er stabilt da, forsøk å lagre vannet i 24h før du gjør noe med det og de hva ph er da. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En liten oppdatering:

Etter et par timer var PH'en oppe i 6,5 igjen, så da satte jeg den litt ned igjen og vannet. Og så to innrømmelser:

• Jeg visste ikke at man skulle justere vannets PH før næring, for jeg så en video for noen uker siden med en fyr som gjorde det etter han satte inn næring. Men da skal jeg heller prøve slik som du sier.
  • Jeg hadde ikke lystett tank siden det bare var snakk om et par dagers lagring, men da skal jeg prøve å fikse en lystett en.

Takk for tips!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg er ikke 100% sikker på hvorfor en skal justere ph først, men tror det har med ppm å gjøre. Grunnen til at jeg sier 8 er fordi jeg bruker canna coco selv og har 8 i springen og det gir meg 5.8 etter tilsatt næring. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå