Jump to content
Narsår

Stortingsvalget 2017

Recommended Posts

Narsår

Hei!

I september er det Stortingsvalg igjen. De liberale partiene er fortsatt små, men vi har nettopp sett at Senterpartiet ønsker å endre ruspolitikken i Norge. Det er ingen perfekt modell de står for, men det er i det minste en bevegelse. MPG og Rødt taler også vår sak, men de får vanligvis få representanter inn på tinget. Hvilket parti mener dere det er mest strategisk å stemme på? Vi bør gå i samlet tropp (vi 200 personer som er innom her av og til) :-P

bornstellar

Det skjer mer enn legalisering i Norge. Det er økende forskjeller som kommer til å skape de virkelig store konfliktene de neste 10 årene. Stem rødt for å tvinge debatten mot venstre. 

Narsår

Jeg er ikke uenig med deg @bornstellar. Norge er et mer eller mindre egalitært samfunn - noe jeg føler vi kan bli mye bedre på. Vi har liten avstand mellom sjefen og arbeideren. Men det er stor forskjell mellom "de normale", og de..ja, ikke normale. For meg personlig er spørsmålet om legalisering veldig viktig. 

Den vedlagte undersøkelsen utført er  av InFact på oppdrag fra VG. Den viser i prinsippet hvilke partier som innehar flest velgere med fremmedfientlige synspunkter. Dette er en stor driver i norsk politikk, og blir promotert av FRP (jamfør forrige stortingsvalg). Jeg observerer også at partier med store velgergrupper, som senterpartiet, og høyre (som har rasjonalisert narkotikapolitikken sin siden forrige stortingsvalg) er godt representert her. Min tragikomiske påstand er at fremmedfrykt vil drive fram endring i narkotikapolitikken. Noe historien har vist oss tidligere - da i motsatt retning 

Vedlegg:

Spørsmålet som ble stilt i undersøkelsen var «Flere politikere har tatt til orde for at norske verdier og tradisjoner er under angrep. Hva mener du?»

Dette svarte de, fordelt på parti: 

86a546923c8f85e743f73a4238424253.jpg?t%5B%5D=crop%3Awidth%3D763%2Cheight%3D540%2Cx%3D0%2Cy%3D0&t%5B%5D=maxSize%3Awidth%3D654&publicKey=drpublish&accessToken=02d150c6fb4a8222a99c8324cc23c937b2c66c0403275412420faa68b867ec77

kilde: vg.no

Edited by Narsår
  • Like 1

bornstellar

legalisering er viktig for meg også, så jeg har kartlagt hvilke partier som har en mer progressiv politikk og der er det Venstre, Rødt og MDG som står frem som så smått positive i at de vil avkriminalisere (venstre lukter smått på legalisering). Hadde legalisering vært alt jeg brydde meg om så hadde jeg stemt venstre, men det er det ikke. Venstre er et kusehår unna Høyre på økonomisk politikk og selv om Norge er bedre enn de fleste andre land, så akselererer forskjellene mellom folk her også. Forskjellen på feks lederlønninger vs arbeiderlønninger stiger raskere i Norge de fleste andre land nå, innkludert USA. Vi raser avgårde i feil retning og jeg mener det er viktig å gjøre noe med denne utviklingen før det går for langt, fremfor å vente på at samfunnet faller sammen, slik vi ser i USA og deler av Europa. Tro meg, de rike og mektige i Norge er like grådige og farlige som i USA, så hvis de får en sjanse så vil de rasere demokratiet vårt og ta absolutt alt for seg selv.

Jeg mener at en stemme til Rødt viser at en er over middels informert om hva som skjer i Norge, for selv om 20% hadde stemt Rødt ved neste valg, så hadde ikke Norge automatisk blitt mørkerødt og erkesosialistisk, men debatten hadde beveget seg et stort steg tilbake mot venstre og det tror jeg er veldig viktig for Norge i fremtiden. Vi ser dessuten at både Europa og USA har tatt stormskritt mot venstre igjen. Det er blitt mer polarisert, men folk flest holder til på venstresiden hvor vi mener at de rike må betale MYE mer enn de gjør og de med minst må løftes opp og frem i lyset.

Så til slutt så vil jeg fraråde alle som er villig til å lytte fra å gi en stemme til AP. Jeg har selv vært medlem av AP og historisk så er arbeiderpolitikk hvor mitt hjerte holder til. Sterke fagforeninger, arbeiderrettigheter, demokratisk overtagelse av arbeidslivet osv. Men AP er ikke lengre et parti for folk flest, de har siden 90tallet havnet i sentrum fordi det er der flertallet befinner seg. Det funket en stund, men basen er i ferd med å våkne opp og skjønne at AP har gjort samme brøleren som alle andre arbeiderpartier i Europa. De har solgt basen sin i bytte mot flere stemmer i noen tiår og i dag står de igjen med en lyseblå politikk og ledere som aldri har gjort en ærlig dags arbeid i sitt liv. Jonas, Jens, Torbjørn og Gro er og har aldri vært en del av arbeidslivet eller tjent mindre penger enn gjennomsnittet, dette gjelder for resten av lederskapet i AP også. Dette er ikke mennesker som er i stand til å gjøre noe med utfordringene som de svakeste står ovenfor, for de er ikke i stand til å se dette eller relatere til det. De er mer opptatt av å samarbeide med Høyre og FrP om en felles økonomisk platform som mer og mer gir makten til noen få ekstremt rike og mektige mennesker.

• Like 2

Narsår

Jeg kan ikke si annet enn at jeg er 100% enig i absolutt alt du skriver! De siste ukers avsløringer om lobbyismens styrke i Norge underbygger dine påstander om at vi beveger oss mot den amerikanske modellen. FRP driver en misvisende agenda for å fremme sin politikk. Det som har gjort Norge sterk er gratis utdanning og et sterk sosialt samhold. Lobbyisme ødelegger alt dette. Lobbyisme er en legalisert form for korrupsjon. 

Men igjen.. min agenda er legalisering av cannabis. 

Ikke minst gjøre livet til de tusener av tunge rusmisbrukere i dette landet mer humant og levelig. 

bornstellar

Da er Rødt, Venstre og MDG de eneste alternativene du har.

LHC

Veldig informative innlegg @bornstellar og @Narsår

For min del må det bli MDG tror jeg. Inspirert av innleggene har jeg skummet gjennom partiprogrammet deres, og jeg må si det er ikke så mye av det som står der jeg er uenig i. Kanskje er det er en utopi de selger, men det gjør ikke noe at det trekker litt i den retningen.

SixIxIx

Mange har lurt på om Høyre og deres "avkriminalisering" kun gjelder mennesker med rusproblemer, men de bekreftet nylig at dette også gjelder rekreasjonsbrukere.

JcVUkyb.jpg

Hazeydream

Blir å stemme MDG, de appellerer mest til meg og de har steget på meningsmålingene. 

Adrian77

Det finnes kun et parti som virkelig går inn for legalisering, og det er Liberalistene. "Narkotikakriminalitet" er offerløs kriminalitet og det har ikke politiet og rettsvesenet noe med å gjøre. 

havsalt

Bor på et småbruk på kysten i nord. Er antiglobalist så for meg er senterpartiet eneste mulighet. Er drittlei tv og savner ærlighet hos politikerne. Har ikke stemt siden 80-tallet, men gjør det iår. Synes marijuana burde vært på dagsorden, men vi har jo her med et tabuområde å gjøre. 

Et par kommentarer til sp sin politikk. Er ikke enig i alt de driver med. Jeg liker ulven, og dyrker selv alt på gammel måte. På den annen side skjer det jo mye for tiden. Politikerne er på glid på mange områder.