Jump to content
Sign in to follow this  
Nibani

Dyrke i skap

Recommended Posts

Nibani

Hei! Skal flytte i underetasjen i en bolig, og vil gjerne dyrke en plante i ett skap som står fast i boligen. Vil male innerveggene hvite. Har lest dyrkerguiden, men sitter igjen med noen spørsmål. Dette er ett skap som sitter i veggen, jeg vil ikke lage hull og slikt da dette går utovef depositum. Det jeg tenker er å bare henge en lampe som jeg kan trekke oppover etterhvert som planten gror. Hvordan lampe kan jeg bruke? Er det noen som har en link eller lignende til en god lampe? Kan jeg bruke en av denne foreksempel? https://www.gartnerbutikken.no/products/lumatek-400w-dual-spectrum.

Så langt som ventilasjon og sånn så tenkte jeg bare å la skapdøra stå oppe det meste av tiden. Går det greit? Kan jo lukke den å skru av lyset for at det skal bli helt mørkt. 

Takker for all hjelp, har så veldig lyst til å komme igang med dette i forrige måned. Tørken og mangelen på cannabis merkes!

bornstellar

Gå for 250w,det er nok til en plante i et skap. 

Og nei, det er ikke nok å kun ha døra litt åpen. Da vil du ende opp med en leilighet som stinker og naboer som lurer. God ventilasjon med kullfilter er en av de tingene du absolutt ikke slipper unna hvis du skal dyrke hjemme. 

Som et alternativ til et skap så kan du kjøpe et lite dyrketelt med alt tilbehør i en pakke. 

• Like 2

Nibani
8 timer siden, bornstellar skrev:

Gå for 250w,det er nok til en plante i et skap. 

Og nei, det er ikke nok å kun ha døra litt åpen. Da vil du ende opp med en leilighet som stinker og naboer som lurer. God ventilasjon med kullfilter er en av de tingene du absolutt ikke slipper unna hvis du skal dyrke hjemme. 

Som et alternativ til et skap så kan du kjøpe et lite dyrketelt med alt tilbehør i en pakke. 

Hei og tusen takk for svar :) dyrketelt ja, vet ikke om jeg får plass til det. Hvor kan jeg isåfall finne en slik full pakke løsning? Kunne jeg eventuelt hatt det i ett dokkehus utenfor?

Skal se om jeg finner noe informasjon om ventilasjon og kullfilter. Igjen takk for svar :)

bornstellar

Så lenge du har kontroll på temperaturen og har mulighet til å hente inn frisk luft fra utendørs, så kan du sette det opp hvor som helst. 

Du kunne forsøkt deg på en micro grow hvis du har tilgang på frø til feks lowrider. Spacebucket er noe du kan Google. 

• Like 1

Nibani
På 14.8.2017 at 19.51, bornstellar skrev:

Så lenge du har kontroll på temperaturen og har mulighet til å hente inn frisk luft fra utendørs, så kan du sette det opp hvor som helst. 

Du kunne forsøkt deg på en micro grow hvis du har tilgang på frø til feks lowrider. Spacebucket er noe du kan Google. 

Jeg tenkte å bestille, pleier ikke det som regel å gå bra? 

Nibani
På 15.8.2017 at 9.15, Frank420 skrev:

For pakkeløsninger med telt vil jeg anbefale her:

https://www.mrsgreen.no/pakkelosninger.html

Eller her:

https://www.gartnerbutikken.no/categories/teltpakker

Ville tatt en med 250w hps/mh pærer og ballast. 

Hva er ballast? Det teltet til 5k 80x80×200, er det godt nok? Må rommet ha en slik ventil? (Sånn hull i veggen med 'gitter' foran) Får jeg alt jeg trenger når jeg bestiller teltpakke fra gartnerbutikken?

Og lager et slikt telt mye lyd? Er det høye vifter f.eks?

Igjen vil jeg si tusen takk for svar og at dere holder ut med en pleb som meg :)

Edited by Nibani

PoopEye
2 hours ago, Nibani said:

Jeg tenkte å bestille, pleier ikke det som regel å gå bra? 

Om du tenker på om du får det du betaler for: Så er svaret at du blir ikke så veldig lurt om du bestiller fra anerkjente leverandører som du ble tipset om.

Om du tenker på at det kan være ulovlig å bestille dyrkeutstyr: Så er svaret at det er fullt lovlig å bestille det du ønsker. Utstyret kan brukes til så mye mer og annet enn å dyrke cannabis. Mange dyrker sine egne grønnsaks og krydderplanter, andre dyrker sterkt luktene urter til å lage aromaterapi-tinkturer og trenger da også kullfilter for at ikke lokalet skal være ulevelig.

• Like 2

Nibani
1 minutt siden, PoopEye skrev:

Om du tenker på om du får det du betaler for: Så er svaret at du blir ikke så veldig lurt om du bestiller fra anerkjente leverandører som du ble tipset om.

Om du tenker på at det kan være ulovlig å bestille dyrkeutstyr: Så er svaret at det er fullt lovlig å bestille det du ønsker. Utstyret kan brukes til så mye mer og annet enn å dyrke cannabis. Mange dyrker sine egne grønnsaks og krydderplanter, andre dyrker sterkt luktene urter til å lage aromaterapi-tinkturer og trenger da også kullfilter for at ikke lokalet skal være ulevelig.

Ja, skjønner :) jeg tenkte litt mer på frøene jeg da :p men takk for utfyllende svar! Har så veldig lyst til å gjøre dette hjemme men er utrolig mye jobb og litt kostbart. Men i det lange løp sparer jeg vel på det. Hvis jeg skal ha slikt telt må jeg ha det inne på soverommet, blir jo bare nødt til å holde døren låst når jeg har besøk. Men er litt nervøs for lydnivået. Kanskje jeg heller skal gå for 'hjemmebygd' skap fra ikea.. 

PoopEye
51 minutes ago, Nibani said:

Hva er ballast? Det teltet til 5k 80x80×200, er det godt nok? Må rommet ha en slik ventil? (Sånn hull i veggen med 'gitter' foran)

Ventil? tenker du på lufteventil ut gjennom veggen? I så fall er det ikke helt nødvendig, men ønskelig for å kunne tilføre frisk luft og avkjøling, litt avhengig av størrelsen på rommet og om du kan ha åpen dør videre ut av rommet.

Det det er greit nok til 1-2 planter, spesielt om du velger dine strains litt etter type og vekstegenskaper.  Synes du det senere blir for lite, har du et bar telt til moderplanter, stiklinger, eller vegging.

Ballast? Kort sakt: Tenk på den som en dings som må til for å få lampa til å fungere.

Litt grundigere svar:

Lamper som brukes i et hus bruker sjelden mye energi, men når en hel lager eller butikk bruker lamper, kan de kjøre opp driftskostnadene betraktelig. For å redusere mengden strøm som brukes samtidig opprettholde tilstrekkelig belysning, er en elektronisk ballast som brukes. Disse ballast enheter redusere mengden strøm som brukes av lampen samtidig sikre lampen fortsatt får nok energi til å lyse opp. En elektronisk ballast brukes med fluorescerende og høy intensitet utslipp (HID) lamper og arbeider gjennom solid-state kretser. 

En lampe trenger energi for å lyse opp, men den energien den trekker er generelt mer enn det egentlig er behov for. For å få lampen nærmere den nødvendige mengde energi i stedet for overskudd av den tar inn, blir en ballast som er koblet til lampen. Hver ballast er forskjellig, men fungerer ved å legge en elektrisk last til lampen og da inkludert en negativ motstand og motstander for å balansere energien. Inkludering av en elektronisk ballast vil øke lampens levetid og lavere driftskostnader. 

En elektronisk ballast virker spesifikt ved hjelp av en solid-state kretskobling. I en solid-state design, er kretsen kun laget av solide stykker. Elektronene, som vanligvis ville jag inn i lampen uten hindring, blir stoppet eller bremset ned av disse brikkene. Bortsett fra å redusere den totale mengden av elektroner i lampen, sikrer ballast lampen får nok strøm til å starte og drive, og holder energi stabil. Dette betyr at en konsistent mengde strøm vil gå inn i lampen, i stedet for å øke eller redusere, som det ville uten ballast. 

Lysrør er en av lampetyper som bruker elektronisk ballast. Dette er fordi lysrør bruke en lavtrykksstrøm av energi, og ballasten er i stand til å produsere en kraftigere lyskilde, noe som gjør at lampen arbeide bedre samlet. En annen fordel å bruke en ballast med et lysrør er at det balanserer energien går inn i lampen. Lysrør er følsomme for energiendringer, som kan forårsake flimring. Elektronisk ballast stoppe flimring, så lampen vil forbli konstant. 

Den andre lampe som kan bruke en elektronisk ballast er en HID lampe. Disse lampene er høyt trykk, slik at ballasten er ute av stand til å gjøre lyskilden mer effektiv. Mens lyset vil få noe bedre, er den ballast i stand til å øke levetiden på HID lampe. HID lamper miste belysning potensial i løpet av sitt liv, og ballasten er i stand til å redusere disse tapene. 

• Like 1

PoopEye
13 minutes ago, Nibani said:

Ja, skjønner :) jeg tenkte litt mer på frøene jeg da :p men takk for utfyllende svar! Har så veldig lyst til å gjøre dette hjemme men er utrolig mye jobb og litt kostbart. Men i det lange løp sparer jeg vel på det. Hvis jeg skal ha slikt telt må jeg ha det inne på soverommet, blir jo bare nødt til å holde døren låst når jeg har besøk. Men er litt nervøs for lydnivået. Kanskje jeg heller skal gå for 'hjemmebygd' skap fra ikea.. 

Frø er det litt verre med, frø er ulovlig. En mulighet er å få en venn som ikke er bruker til å låne ut postkassa si, hente via poste restante i Sverige, eller sette opp en løs postkasse med fiktivt navn i nabolaget, -er ikke sikker på om den metoden fungerer lenger. Eller ta sjansen å bestille rett hjem, noen ganger går det andre ikke, og du vet ikke om forsendelsen er oppdaget og at du kan få hjemmebesøk om 6 måneder tross den kom fram uåpnet. Det er mye diskusjon her om hvilke land som er minst risikable å bestille fra, den seneste trenden antyder Danmark.

Du skal være ekstremt dyktig å bygge om du skal få til et opplegg som fungerer i et soverom om du samtidig tenker å sove der, uansett om du går for telt eller Ikea-skap, viftelyden og varmen kommer nok å bli uutholdelig.

Litt jobb og penger koster det hele, men du tjener det snart inn på utgifter og kvalitet ikke minst i forhold til smuglervarer som det ellers også er mye negativt forbundet med. Dessuten får du deg en ny hobby som koster og gir mer koster mindre enn både slalom og golf.

• Like 1

PoopEye
2 hours ago, Nibani said:

Igjen vil jeg si tusen takk for svar og at dere holder ut med en pleb som meg :)

Vi har alle engang vært og startet som fullstendig grønne uerfarne amatørdyrkere, ingen er jeg har hørt om er fødte eksperter.

For utenom et par stykken her som jeg mistenker har mye med seg i genene…

Bruk gjerne søkefunksjonen oppe til høyre for stikkord, og du finner svar på mer enn hva du kan tenke deg å spørre om.

Edited by PoopEye
  • Like 1

Nibani
10 timer siden, PoopEye skrev:

Frø er det litt verre med, frø er ulovlig. En mulighet er å få en venn som ikke er bruker til å låne ut postkassa si, hente via poste restante i Sverige, eller sette opp en løs postkasse med fiktivt navn i nabolaget, -er ikke sikker på om den metoden fungerer lenger. Eller ta sjansen å bestille rett hjem, noen ganger går det andre ikke, og du vet ikke om forsendelsen er oppdaget og at du kan få hjemmebesøk om 6 måneder tross den kom fram uåpnet. Det er mye diskusjon her om hvilke land som er minst risikable å bestille fra, den seneste trenden antyder Danmark.

Du skal være ekstremt dyktig å bygge om du skal få til et opplegg som fungerer i et soverom om du samtidig tenker å sove der, uansett om du går for telt eller Ikea-skap, viftelyden og varmen kommer nok å bli uutholdelig.

Litt jobb og penger koster det hele, men du tjener det snart inn på utgifter og kvalitet ikke minst i forhold til smuglervarer som det ellers også er mye negativt forbundet med. Dessuten får du deg en ny hobby som koster og gir mer koster mindre enn både slalom og golf.

Hei igjen Poopeye! Jeg har sittet å tenkt litt på dette du sa med at man ikke kunne sove på samme rom. Jeg kan jo egentlig ligge i stuen og ha planten på soverommet i telt. Men jeg har en bekymring, prøvde å søke litt men fant ikke noe spesifikt svar. Noen sier at det bråker veldig. Det kan jeg ikke risikere :( Jeg skal bo i en kjellerleilighet. Kan hun over høre viftene fra teltet? Er det så høyt? Eller går det bra tror du? Kanskje vanskelig å svare på om du ikke har erfaring med teltet, men prøver meg likevel. Takk for informasjob om ballast. Det er vel noe man kjøper separat. Er ikke så teknisk av meg som du kanskje har skjønt. :p

PoopEye

Det er riktig innstilling å la gjesten få soverommet og selv sove på stua!

Graden av støy avhenger på størrelsen på vifte, filter, ventilasjonsslange, bøy på slange og hastighet på vifte. Om du overdimensjoner fysiske størrelser og dermed kan kjøre vifta på lavere hastighet, demper du støyen betraktelig. Har du økonomisk mulighet til å gå for LED-belysning, blir det heller ikke så mye varme du trenger å lufte ut, men det er dyrere, spesielt om du ikke bygger selv. Du kan også lage en lydfelle som du kobler på ventilasjonsslangen. (Søk på lydfelle oppe til høyre.)

Om det er et relativt nytt normalisolert hus med lydsperre mellom etasjene vil hun nok ikke kunne høre støyen om du ikke har ventiler/åpne vinduer ut.

Tenk deg en stor gammel stasjonær PC som du har kjørt World of Warcraft på med full grafikkoppløsning til krampa tok deg, og du har en aning om lydnivået.

Går du for en pakkeløsning og det er belysning inkludert som trenger en ballastklump, er som regel passende klump inkludert. Ballasten bør plasseres utenfor teltet/skapet ettersom den genererer endel varme.

Teknisk innsikt er noe som kommer med læring, prøving og feiling, men ta ingen sjanser med sikkerheten, den lærdommen kan fort bli dyrkjøpt.

• Like 1