Jump to content
Restitusjon

Hjelp til valg av frø og litt annet

Recommended Posts

Restitusjon

Hei dere!
Fisker atter en gang etter litt hjelp :)

Bor i Sverige i en studentleilighet (vi er flere med samme interesse). 

Planen er da at vi skal prøve oss på å dyrke i skap, eller pc kabinett.
Dyrking blir til eget bruk og jeg tenker derfor to planter i første rekke.
Her trenger jeg hjelp til valg av frø!

Hva syns dere passer for en nybegynner som har lite plass?
Det beste hadde vært som frøene er tilgjengelig på smoketower sin nettbutikk da vi slipper toll etc.
Oppsettet blir satt opp med kullfilter (tenker å lage selv) så noe lukt skal gå greit har jeg forstått så lenge filteret er på plass.
Dyrking i jord er eneste alternativ da jeg ikke har fått satt meg nok inn i de andre mulighetene enda.

Tenker å bruke 2 stk (3stk??) av mine 150w 5500k fotopærer til belysning (gi meg gjerne et hint om dette ikke funker, eller hvis jeg trenger flere)

Disse pærene har jeg mange av, så det er heller plass det går på....

Har lest at å dyrke med dårlig plass er vanskelig, gi meg gjerne noe input her.
Jeg kan tenke meg at det hadde vært hendig å bruke et stort serverkabinett, eventuelt tower pc kabinett (for å holde lav profil)

All hjelp taes i mot med stor takk :)

bornstellar

To ting. 

1. 450w i et skap er veldig mye og 5500k er litt feil lys for spesielt blomstring. 

2. En gjeng studenter som  skal dyrke sammen hørtes ut som en gjeng med folk som ikke klarer å holde munn. Dere ber om å bli tatt. 

• Like 1

skogtrollet

Det er flere røde flagg her.

Hjemmelaget kullfilter er dumt. Du må få tak i riktig pelletsstørrelse og type aktivert kull samtidig som du må konstruere og bygge et filter som gir jevn belastning og nok kontakttid med kullet. Glem heller ikke at kullet må vibreres og pakkes godt sammen i filteret.

Du bor i Sverige med lett tilgang til dyrkesjapper. Hvorfor ikke bare stikke innom professionalgrow utenfor Stockholm eller hydrogarden i Gøteborg? For litt over tusenlappen så får du kullfilter og vifte som faktisk fungerer.

Uten å kunne noe som helst om "fotopærer", så tror jeg disse er ubrukelige for dyrking. Du må nesten google dette selv, for ingen på forumet bruker slikt.

Som bornstellar sier så er dette nesten dømt til å gå galt. Med "hjemmelaget filter" så klarer du ikke å stoppe luktlekkasje. Med et skap eller kabinett så skal det godt gjøres å stoppe lyslekkasje. Og et pc-kabinett vil produsere for lite weed for flere personer.

Du må lese deg bedre opp før du starter med et slikt prosjekt. Svensk politi er i europeisk særklasse når det kommer håndhevelse av restriktiv narkotikapolitikk. Med planer om et hjemmelaget filter så har du kommet helt feil ut av startgropa. Valg av frø er irrelevant på dette stadiet, det kan du kjøpe når resten av utstyret er på plass. Men en indica, type kush eller lignende, er et godt valg. 

• Like 1

OGrow

Nei til hjemmemekket filter. Og egentlig ganske nei til å dyrke i et kollektiv med hurragutter med nachspiel og damer på pulings.

5500K pærene er helt ok til vekst, men vil gi betydelig mindre yield om du bruker dem hele veien. Og de er ikke 150w, de er nok ekvivalente til 150w, dvs max 30w.

Hvilke frø du skal velge er vel som å spør hvilken fotballklubb du bør heie på.. Hvis du vil bli høy og happy velg noe med mye sativa.

PoopEye

Det meste og det beste er allerede sagt her, vil bare tillegge å anbefale deg å lese: Dyrkehandboken

Om du ikke allerede har gjort det.

• Like 1

Restitusjon
På 17.8.2017 at 11.51, bornstellar skrev:

To ting. 

1. 450w i et skap er veldig mye og 5500k er litt feil lys for spesielt blomstring. 

2. En gjeng studenter som  skal dyrke sammen hørtes ut som en gjeng med folk som ikke klarer å holde munn. Dere ber om å bli tatt. 

Da tenker jeg å kjøre 150w. Jeg kan evetuelt kjøpe en pære til for blomstringsfasen. Hva tenker du om det?

Hva du tenker om å holde munn er ikke tilfellet. Tredjemann er flyttet ut, så nå er vi to mann bare. Vi klarer begge å holde kjeft og er klar over alvoret.

På 17.8.2017 at 14.51, skogtrollet skrev:

Det er flere røde flagg her.

Hjemmelaget kullfilter er dumt. Du må få tak i riktig pelletsstørrelse og type aktivert kull samtidig som du må konstruere og bygge et filter som gir jevn belastning og nok kontakttid med kullet. Glem heller ikke at kullet må vibreres og pakkes godt sammen i filteret.

Du bor i Sverige med lett tilgang til dyrkesjapper. Hvorfor ikke bare stikke innom professionalgrow utenfor Stockholm eller hydrogarden i Gøteborg? For litt over tusenlappen så får du kullfilter og vifte som faktisk fungerer.

Uten å kunne noe som helst om "fotopærer", så tror jeg disse er ubrukelige for dyrking. Du må nesten google dette selv, for ingen på forumet bruker slikt.

Som bornstellar sier så er dette nesten dømt til å gå galt. Med "hjemmelaget filter" så klarer du ikke å stoppe luktlekkasje. Med et skap eller kabinett så skal det godt gjøres å stoppe lyslekkasje. Og et pc-kabinett vil produsere for lite weed for flere personer.

Du må lese deg bedre opp før du starter med et slikt prosjekt. Svensk politi er i europeisk særklasse når det kommer håndhevelse av restriktiv narkotikapolitikk. Med planer om et hjemmelaget filter så har du kommet helt feil ut av startgropa. Valg av frø er irrelevant på dette stadiet, det kan du kjøpe når resten av utstyret er på plass. Men en indica, type kush eller lignende, er et godt valg. 

Jeg har sett flere guider på selvbygg av filter. Dersom det blir vanskelig så kjøper jeg. Eneste kriteriet er at det ikke kan være gigantisk da det skal få plass i et stort pc kabinett!

Fotopærene er cfl pærer på 150w med 5500k, disse pærene er laget for å gi så likt lys som solen selv gir. 

På 17.8.2017 at 17.45, OGrow skrev:

Nei til hjemmemekket filter. Og egentlig ganske nei til å dyrke i et kollektiv med hurragutter med nachspiel og damer på pulings.

5500K pærene er helt ok til vekst, men vil gi betydelig mindre yield om du bruker dem hele veien. Og de er ikke 150w, de er nok ekvivalente til 150w, dvs max 30w.

Hvilke frø du skal velge er vel som å spør hvilken fotballklubb du bør heie på.. Hvis du vil bli høy og happy velg noe med mye sativa.

Disse pærene er store og lyser veldig veldig sterkt. Gi meg gjerne anbefaling for en dugende pære for blomstringsfasen. 

Grunnen til at jeg spurte om frø er helt enkelt at jeg trenger noe som ikke gir så alt for stor plante! I et pckabinett på ca 50cm høyde så er det begrenset hvor raskt og høyt den kan få gro. Her trenger jeg input på type frø som egner seg. 

På 17.8.2017 at 18.19, PoopEye skrev:

Det meste og det beste er allerede sagt her, vil bare tillegge å anbefale deg å lese: Dyrkehandboken

Om du ikke allerede har gjort det.

Den har jeg lest en del i :)

Jeg tenker å bygge alt inn i et pckavinett som jeg gjør helt lufttett, med et passivt luftinntak i front og aktivt i bakside med innebygd filter. Det er her vanskene kommer.... Filteret må få plass inne i kabinettet. Får jeg til dette så setter jeg opp kabinettet med strøm slik at det ser ut som en vanlig server med hovedkortporter limt fast og fungerende led på kabinettet. På denne måten blir det umulig å se lys eller lukte noe (dersom det finned mindre filtre jeg får plass til)

Takk for hjelp så langt. Gi meg gjerne mer input her. Dersom dette ikke lar seg gjøre så blir det ikke noe.  

Jeg har sett mange av disse "pc case" growboxene, men disse er det ikke innebygd filter i, hvilket blir uaktuelt for meg...

Hvordan alt skal bygges og settes opp har jeg grei kontroll på. Hva for type frø og et godt filter i mindre størrelse er hva jeg lurer på per nå :)

Igjen, takk for hjelp så langt!

bornstellar

Lowryder er vel de eneste strainen jeg vet om som vil passe dine behov. 

Hold oss gjerne oppdatert på byggingen, kan bli spennende å se hva du får til. 

LHC

Er vel ikke noe særlig poeng i å søke gode råd når du i siste ende allikevel vet best selv?

Hvis jeg var i dine  sko ville jeg hørt på hva gutta her forteller deg både angående hjemmelaga kullfilter og hva slags lys du skal bruke.

Skal du ha det i et PC kabinett kan jeg ikke se noen annen mulighet enn T5 eller PLL lysrør. Skal du dyrke på 50cm må du ha lys som plantene kan vokse helt inntil uten å bli brent.

PoopEye

Å starte sin dyrkerkarriere med et slik miniatyrisering-bygge er som å lære seg fallskjermeshopping ved å kaste fallskjermen ut først og så hoppe etter selv og ta på seg skjermen i lufta… -det kan gå.

Det finnes mange oppskrifter på å lage eget kullfilter, men blir de bra nok? Å holde på med å pakke og vibrere sammen kull er h%#%#"%s herk og noe man sjeldent gjør to ganger. Skal du først gjøre det og du ikke finner et ferdig som er egnet innbygging for deg, tror jeg du skal tenke tanken på å konstruerer en flat pakke, i stedet for en tradisjonell sylinder, en flat pakke vil ta mindre plass. Den bør allikevel være minst 5-7cm tykk, riktig type kull, hardt vibrert sammen osv… men vil uansett ha en temmelig begrenset levetid ettersom et slikt PC-kabinett stående på gulvet med et filter i, vil virke som en støvsuger og filteret vil gå raskt tett.

Tror også du bør høre på andre tips her om belysning. For å si det veldig enkelt og firkanta: En billig enkel fotolampe er riktignok avstemt etter dagslyset i grader kelvin, men det er smalspekter lys og kan ikke sammenlignes med fullverdig bredspekter dagslys, bare fargetemperaturen er rett i et veldig smalt spekter, og ikke har ikke det hele spekteret planten trenger. Det blir litt som å høre på musikk men høyttaleren gir bare et par toner som er helt rett stemt, men du hører ikke hele melodien.

Men det er et spennende og interessant prosjekt du gir deg i kast med, og jeg stemmer opp med bornstellar om vi gjerne ser hva du får til.

Edited by PoopEye

PoopEye

-og det var bare de tekniske aspektene, som sikkert kan løses ved å oppgradere til å bruke garderoskapet i stedet for en lite PC-kabinett.

Et tyngre aspekt som flere har bemerket er sikkerheten. Dere to kan sikkert holde på sikkerheten en periode, men snart har dere venner på besøk og når alle er temmelig pårøkte skryter dere av tilgangen og hemmeligheten deres. Fallhøyden er stor når dere bor i en studentleilighet: Blir dere tatt, ryker nok boendet, studieplassen er i fare ettersom ikke bare politiet blir koblet inn, men læringsanstalten også og dere risikerer i beste fall avstengning en lengre periode. Dessuten er studentleiligheter som regel et vepesbol fordi dere vet ikke hva de andre naboene holder på med. Blir en tatt for knark og politiet kommer på plass med hund, ryker hele korridoren.