Jump to content
Sign in to follow this  
Freeman

Spørsmål om EC-nivåer

Recommended Posts

Freeman

I dag fikk jeg endelig ec-måler i posten, og PH-måleren er rett rundt hjørnet tror jeg.

Løp da for å ta den første EC-målingen av næringsblandingen som jeg hadde tenkt å bruke i dag, og fikk følgende svar:

EC 2550 på ferdig blanding (Det var et ganske lite display, og jeg kunne ikke se noen komma inni tallet. )

Da drar jeg slutningen at det tilsvarer 2,550 hvis man sammenlikner med tabellen under. Er det riktig tenkt? Har jeg satt komma på riktig sted?

fosFd4T.jpg

Dette var jo ganske høyt, må jeg innrømme, selv om jeg har vært veldig forsiktig med næring. Akkurat nå bruker jeg litt over halv anbefalt dose i forhold til Canna Coco's bruksanvisning, dvs. 12ml canna A og 12ml Canna B i en 5-liters beholder. Men bruker også et par teskjeer calmag. 2 Ts tilsvarer 5ml har jeg målt.

Jeg er nå ca. en måned ut i Growen. Kanskje jeg da skal prøve å droppe calmag en stund for å få ned EC?

pollen

Kommer an paa hva slags scale meteret er satt paa . Hvis du bruker 0.5 scale , saa er ppm din paa 1275 ppm

Freeman

Jaså? Det fulgte ikke med noen bruksanvisning på denne måleren. Så ikke noen måte å skifte scale. Men jeg får prøve å lete opp noe om denne måleren på nettet. Takk for tips!

gnukk

Den måler sikkert i µS/cm. Tabellen du viser der er mS/cm, så du må dele på 1000 ja.

2.5 er høyt. Hva måler du ut av springen? Har måleren din temperaturkompensering? Hvis ikke antar den at løsningen din er 25 grader og det kan bli veldig feil om du har 10 grader ut av springen.

Du kan teste måleren din ved å blande en viss mengde NaCl i vann. Jeg gjorde det med min en gang, men jeg finner ikke linken her i farta..

bornstellar

Jeg målte også jævlig høy EC når jeg dyrket med canna coco. Alltid over 2.0 og gjerne mer enn det. Konkluderte med dårlig kalibrering og heiv EC måleren på hylla og gikk etter bukselinningen 

Freeman
On 8/24/2017 at 4:26 PM, gnukk said:

Den måler sikkert i µS/cm. Tabellen du viser der er mS/cm, så du må dele på 1000 ja.

2.5 er høyt. Hva måler du ut av springen? Har måleren din temperaturkompensering? Hvis ikke antar den at løsningen din er 25 grader og det kan bli veldig feil om du har 10 grader ut av springen.

Du kan teste måleren din ved å blande en viss mengde NaCl i vann. Jeg gjorde det med min en gang, men jeg finner ikke linken her i farta..

Jeg målte 0025 ut av springen. Så det blir vel 0,025 da. Men dette var vann som hadde stått et døgn en bøtte så temperaturen var vel romtemperatur. Denne EC måleren var kjøpt på E-bay fra spania, men er nok et Kina-produkt. Det følger ikke med bruksanvisning. Jeg er overbevist om at det er en god måler, men kalibrering trengs. Dessverre står det intet om hvordan man kalibrerer. Har brukt timesvis for å prøve å finne info om kalibrering, men fånyttes. Det er vel straffen for å ikke kjøpe et kjent merke.

Kineserne lager ofte gode produkter, vet jeg, og de er hardtarbeidene og ærlig folkeslag, men bruksanvisninger fikser de ikke...

PoopEye

De fleste slike enkle målere er som regel laget i Kina eller Sør-Korea og er samme sak som selges under forskjellig "branding".

Hadde du nevnt navn/type/branding etc og kanskje lagt opp et bilde av den, kunne det jo hende at noen andre her har samme type eller kjenner til den fra før og kunne avhjelpe deg med bruksinfo eller hvor du kan finne en bruksanvisning.

Bruksanvisningene fra Kina er som regel meningsløse selv om du skulle få en, de er oftest googleoversatte fra Mandarin og resultatet blir så uforstående at ren mandarin nesten hadde vært bedre.

skogtrollet

25 µS/cm i kranvann er ikke usannsynlig dersom råvannet er av god kvalitet, f.eks fjellvann. Det laveste jeg har målt er 15 µS/cm.

Jeg er av den oppfatningen av at man ikke trenger å kalibrere så enkle instrumenter. Absolutte verdier er egentlig uvesentlig. Jeg bruker EC-meteret for å fange opp endringer og saltoppbygging i dyrkemediet. Da spiller det ingen rolle om det viser 50 µS/cm feil. 

Freeman
23 hours ago, PoopEye said:

Hadde du nevnt navn/type/branding etc og kanskje lagt opp et bilde av den, kunne det jo hende at noen andre her har samme type eller kjenner til den fra før og kunne avhjelpe deg med bruksinfo eller hvor du kan finne en bruksanvisning.

Bruksanvisningene fra Kina er som regel meningsløse selv om du skulle få en, de er oftest googleoversatte fra Mandarin og resultatet blir så uforstående at ren mandarin nesten hadde vært bedre.

Ja, sorry, skulle ha nevnt hvilken type det er. Det er ikke noe "merke" på den, men det finnes nok like såkalte OEM merker. Her kommer det både på norsk og Mandarin. Kanskje noen her kjenner denne?

RLWFNmx.jpg

Freeman
13 hours ago, PoopEye said:

Mandarin er godt, clementin bedre ;-P

Her er iallefall produsentens info: http://digitalaid.info/manuals

Finner ikke noe nærmere i farten, kanskje du kunne maile dem for en full bruksanvisning?

Tusen takk skal du ha. Det sto ikke noe i bruksanvisningen, men på de samme nettsidene som du henviste til var det en FAQ, og der sto det om kalibrering. Ikke så enkelt, siden man måtte bore hull i plastdekselet på det rette stedet for å komme til stilleskruen. Men da fikk man i hvert fall et svar, og man slipper å gå i åndeløs uvitenhet resten av livet.