Jump to content
Sign in to follow this  
KranPer

Den egentlige faren med cannabis

Recommended Posts

KranPer

Sitat "Alkohol er en følelse, hasj blir en personlighet, og for faste brukere; en personlighetsforandring. Det hadde vært uproblematisk hvis THC kun hadde den effekten at den gjør deg snill."

Min erfaring att det er motsatte av dette, aldri møtt en som røyker som ikke snill. Alkohol derimot der kan det fort oppstå krangling og folk som blir kjepphøye...

Sitat "For de som røyker jevnlig vil kroppen mettes av THC, og stadige mikrodoser vil frigjøres. "

blir for dumt

http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/den-egentlige-faren-med-cannabis-1.1020514

Freeman

Godt observert, @KranPer!

Det var jo en del unyanserte påstander i den artikkelen. Det synes jeg ofte er et problem når folk går ut offentlig og påstår et eller annet - at vinklingen ofte preges av at den som påstår noe ser ting fra et forenklet perspektiv.

Vi som liker cannabis kan jo gjerne få fnatt av påstander som: "Alkohol er en følelse, hasj blir en personlighet, og for faste brukere; en personlighetsforandring".  Men det er ikke bare i omtalen av hasj man bør reagere på dette, for i omtalen av alkohol bør man kanskje også regagere. Jeg har da massevis av ganger sett at alkohol også blir en personlighet - bare en litt annen personlighet. Men det er jo som det så ofte er; påstandene preges av av hvem som påstår, og det kan fort bli litt unyansert når ting bare blir vurdert ut fra ett ståsted.

Fyren som skriver dette er jo politiman, og han har sikkert gjort seg sine observasjoner i løpet av sin tid i etaten. Sannsynigvis mener han å kunne trekke slike slutninger ut i fra det han har sett og observert. Fra hans ståsted mener han nok å ha sett at hasjbrukere oftere har enn viss personlighet og innehar visse handlingsmønstre. Det er jo ikke sikkert det er 100% feil i alle tilfeller heller. Det virker bare litt unyansert.

På samme måte har jeg også registrert at blant oss som bruker cannabis av og til eksisterer det også ganske unyanserte påstander. Noen virker å bli personlig fornærmet hvis man i det hele tatt våger å ytre et eneste negativt ord om cannabisbruk.

Jeg synes vi alle skal trekke lærdom av å lese unyanserte påstander og artikler, slik at vi selv kan være bedre rustet til å uttale oss på en mer nyansert måte, og at vi er åpne for å forstå både positive og negative effekter med cannabis.

Derfor skal jeg også komme med en påstand: "Kun hvis vi er åpne for begge deler - og ikke benekter det vi ikke skjønner eller ikke liker - vil vi kunne si at vi har full forståelse for effekten av cannabis."

• Like 2

Frank420

Han der er temmelig hjernevasket. Det er de i NNPF og Actis som vanligvis kommer med utdaterte myter og synsing. 

Heldigvis begynner folk å bli for smarte til å tro på slikt, bare fordi de sier det. 

Edited by Frank420

gnukk

Jeg stoppet etter to setninger: "Når vi diskuterer hvor farlig de ulike narkotiske stoffene er, har vi kun en målestokk: Kan du dø av det. Dette er grunnen til at alkohol blir sett på som et langt farligere stoff enn hasj og marihuana."

Helt feil. Uansett kommer debatten aldri videre hvis vi konsekvent ignorerer skader som følge av forbudet.

luuring

Det som er farlig med cannabis,, er det at folk finner ut av at du røyker, da blir det et problem,, det er så farlig, du havner på tyngere stoffer sies det.. må bare ha større og tyngere stoff for å mette rus-suget.. jeg har drevet med mye annet enn cannabis, men det er fordi jeg havnet i en dårlig gjeng som introduserte meg for amfetamin og piller.. det hadde ALDRI skjedd om jeg kunne gå inn på ett dispenseri å fått kjøpt god cannabis, eventuelt dyrke selv...  :whistle::whistle:  Har vert rusfri 7 år.. Begynte å røyke litt cannabis nå i sommer, og er på det nivået at jeg kommer ikke til å røre verken piller eller pulver av noe slags sort.. 

Er på jakt etter å få kjøpt meg mitt eget opplegg.. Så slipper jeg å ha noe som helst med miljøet å gjøre.. Go Green og God Jul :) 

:bigsmile:

• Like 1