Selvforsynt

Hvordan vurdere lamper uten μmol/PAR/ppdf-spesifikasjoner?

Lys må plantene ha men hvordan skal man klare å vurdere om vekstlampene er gode nok når man ikke vet verken μmol, PAR eller PPFD?

Lumen er etter hva jeg har forstått ikke noe å måle etter når det gjelder planter, er spektere/nm noe å bruke som målestokk?

Hvordan vil dere vurdere disse to lampene til henholdsvis vekst og blomstring?

http://www.e-led.no/produkt/54-watt-led-spotlight-vekstlys/

http://www.e-led.no/produkt/nyhet-ny-type-36-watt-led-spotlight-vekstlys/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette duger ikke til cannabis, alt for lite effekt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hehe, det var det jeg fryktet

Men hvor mange watt må disse LED-pærene ha skal de ha noen effekt på vekst og blomstring?

Trenger først og fremt ei pære til vekstfasen ettersom jeg har planer om å ta vekstfasen innendørs for så å ta blomstringa ute, men kom gjerne med forslag til ei LED-pære til innendørsblomstring også

Grunnen til at jeg velger LED er pga at det da vil være lettere å regulere varmen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Led og hps produserer nesten like mye varme per watt. Cfl produserer en del mer. Hvor mange planter skal du ha? Jeg ville gått for 400w/m2 for blomstring. Litt mindre for vekst, men mer lys er nesten alltid bra

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
On 9/11/2017 at 0:33 PM, bornstellar said:

Led og hps produserer nesten like mye varme per watt. Cfl produserer en del mer. Hvor mange planter skal du ha? Jeg ville gått for 400w/m2 for blomstring. Litt mindre for vekst, men mer lys er nesten alltid bra

Har 2 stk LED-lamper jeg kan begynne med, en på 50W og en på 80W, rødt og blått lys, det blir vel 130W tilsammen

Så om 130W er ca 1/3 av dine anbefalte 400W/m2 så duger vel 130W til en tredjedels kvadratmeter?

0,6 x 0,6 blir 0,36m2 og da er vi innafor eller?

Kommer kun til å vegge innendørs inntil videre, og neppe mange plantene om gangen, 2-3 stk tenker jeg

Endret av Selvforsynt
Mer info

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

150W dekker 60x60cm, og 20cm over plantetoppene.

Tror du skal kjempe hardt for å presse inn 2-3 planter på 60x60 cm lysareal, antar 1 plante er mer realistisk.

-om du tenker noe større enn bare spirer/stiklinger.

Endret av PoopEye
1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg synes ikke 2-3 planter på 60x60 høres problematisk ut. 4 x 15l firkantpotter tok halve blomstringsarealet mitt, som var på ca 55x95 cm totalt :)

Photo proof:

tdJVcNoh.jpg

Måtte kutte av kanten rundt pottene for å få plass, men det er besides the point :D

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Rent fysisk sett er det nok ikke noe problem å dyrke opp 2-3 eller ennå flere planter på et grunnareal som bare utgjør 60x60cm, om man har, som i ditt tilfelle, et tilstrekkelig stort nok lysareal og kraftige nok lyskilder til å ha litt høyde over plantene.

Jeg svarte @Selvforsynt ut i fra opplysningene han/hun oppgav: "Har 2 stk LED-lamper jeg kan begynne med, en på 50W og en på 80W, rødt og blått lys, det blir vel 130W tilsammen" Ettersom de lyskildene har så varierende fargetemperatur, må de henge veldig tett om det ikke skal oppstå et merkelig resultat og ettersom oppgitt effekt bare var på 130W bør lyskilden henge ca 15cm over plantetoppen(e) og det dermed vil være veldig begrenset mengde bladverk som får nytte av lyset uten å skygge for hverandre eller få en større mengde rødt kontra blått lys.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
8 timer siden, PoopEye skrev:

Rent fysisk sett er det nok ikke noe problem å dyrke opp 2-3 eller ennå flere planter på et grunnareal som bare utgjør 60x60cm, om man har, som i ditt tilfelle, et tilstrekkelig stort nok lysareal og kraftige nok lyskilder til å ha litt høyde over plantene.

Jeg svarte @Selvforsynt ut i fra opplysningene han/hun oppgav: "Har 2 stk LED-lamper jeg kan begynne med, en på 50W og en på 80W, rødt og blått lys, det blir vel 130W tilsammen" Ettersom de lyskildene har så varierende fargetemperatur, må de henge veldig tett om det ikke skal oppstå et merkelig resultat og ettersom oppgitt effekt bare var på 130W bør lyskilden henge ca 15cm over plantetoppen(e) og det dermed vil være veldig begrenset mengde bladverk som får nytte av lyset uten å skygge for hverandre eller få en større mengde rødt kontra blått lys.

Jeg har vegget planter på ca 50 x 50 med opptil 170W. Jeg har også brukt to lamper med forskjellig spektrum, en kald og en varm kina-COB på tilsammen 150W. Null problem overhodet. Med et så lite areal mener jeg at lampene ikke trenger å henge så tett, og heller ikke så lavt. Spektrumforskjellen jevner seg ut i slike tilfeller, og vil dermed ha lite innvirkning på plantene. I verste fall får man snu og vende samt bytte plass på plantene av og til.

Selvfølgelig vil alt bli enklere med en plante kontra tre, men plassmessig ser jeg ingen grunn til å la være, spesielt om du kun skal vegge.

Her er de samme 4 x 15l pottene i ca 50x50cm veg med flere lyskilder av varierende spektrum:

3NWZBU5.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skjønner at det var en tabbe å ikke holde meg til en wattstyrke men man lærer så lenge man lever ;)

Når det gjelder den planta som vil bli stående under 50W-pæra så kan man vel sette potta på en kloss slik at den kommer 10 cm høyere(og tilsvarende nærmere lampa)uten å måtte justere på lampene og dermed unngå skygge på den måten?

Ellers tenker jeg at jeg etterhvert går til anskaffelse av et par 80W-pærer til slik at plantene får mer like forhold og ikke minst mer watt. På sikt er tanken å ha i alt 5/6 slike LED-lamper slik at det blir 400/480 watt tilsammen, håper det begynner å ligne noe(hvor stort gulvareal og antall planter er optimalt for 400/480 watt?) ;)

Da sitter jeg igjen med en 50W som jeg ikke får brukt til vekst og blomstring men hva jeg skal bruke den til kan jeg jo spørre om i en ny tråd ;)

Endret av Selvforsynt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

http://www.rapidtables.com/calc/light/watt-to-lux-calculator.htm

Fant denne kjekke saken, håper denne er pålitelig for den gir jo i grunn svar på en god del jeg ellers kunne funnet på å spurt dere om :D

Men i følge denne så må man til 0,5 kvadratmeter dyrkerom ha 2 x 180 LPS(Low pressure sodium, og man får visst ikke LPS over 180 watt) for å få over 100'000 lux, sterk sollys er vel noe over 100'000 lux om jeg ikke tar helt feil

Med HPS(High pressure sodium) så må man ha 450 watt for å komme opp i samme lysstyrke

For LED kreves det til sammenligning 900 watt!

Om dette stemmer så er jo HPS/LPS de klare vinnerne, ihvertfall om man ikke trenger å tenke på varmen, noen som har noen synspunkter?

Ønsker man å snu regnestykket kan man bruke denne linken http://www.rapidtables.com/calc/light/lumen-to-watt-calculator.htm

Endret av Selvforsynt
1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ser du er i ferd med å se lyset! Uansett vil jeg rette opp en missforståelse fra min side ettersom jeg trodde "en på 50W og en på 80W, rødt og blått lys" betydde du hadde en LED som var på 50W og rød, og en på 80W som var blå. Det var derfor jeg mente de to lyskildene måtte henge tett sammen. Nå ser jeg at de spottene du lister opp helt i begynnelsen av din post er blandingsspotter og da blir teorien tvert i mot; de bør ha avstand mellom hverandre.

At den ene er på 50W og den andre på 80W er av liten betydning, litt høydeforskjell mellom dem utlikner forskjellen i styrke, husk bare at når du hever en lampe, minsker lyseffekten i kvadrat, så det er ikke mye som skal til om du vil være nøye.

Uansett så er jeg veldig enig med @bornstellarher at de lampene er uegnet for cannabis, spesielt om du ikke har en mengde av dem. Selv om en MesterGartner beviselig har null problemer med å vegge under 150-170W, er det forskjell på hvor mange watt lysarmaturet trekker fra veggen og watt i lyseffekt.

Men det er godt mulig det går å vegge med de to lampene dine og jeg at tar fullstendig feil. Faktisk håper jeg at jeg tar feil, for det er ingenting bedre for en desillusjonert pessimist å oppdage at han har feil og dermed få seg en positiv overraskelse og ennå et bevis på ting & tang ikke er så elendig som han tror.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
8 minutes ago, PoopEye said:

Ser du er i ferd med å se lyset!

Uansett så er jeg veldig enig med @bornstellarher at de lampene er uegnet for cannabis, spesielt om du ikke har en mengde av dem. Selv om en MesterGartner beviselig har null problemer med å vegge under 150-170W, er det forskjell på hvor mange watt lysarmaturet trekker fra veggen og watt i lyseffekt.

Men det er godt mulig det går å vegge med de to lampene dine og jeg at tar fullstendig feil. Faktisk håper jeg at jeg tar feil, for det er ingenting bedre for en desillusjonert pessimist å oppdage at han har feil og dermed få seg en positiv overraskelse og ennå et bevis på ting & tang ikke er så elendig som han tror.

Jeg må si at læringskurven på det teoretiske planet er nokså stupbratt men det er godt at jeg endelig begynner å se lyset i andre enden av teoritunnelen ;)

Får håpe læringskurven på det praktiske plan ikke blir like bratt nå som jeg begynner å få på plass terorien men jeg frykter det verste :D

Uansett så kommer jeg til å prøve å vegge med disse kinalampene, går det til helvete så får det bare gjøre det, satser uansett ikke alle frøene på første forsøk :D

Neste naturlige steg får bli å skaffe seg en HPS eller LPS, den kan jo bli nyttig i drivbenken også ettersom den tilfører sårt tiltrengt varme, det eneste aberet med disse lampene er ballasten man må kjøpe i tillegg.

Finnes det slike lamper med innebygd ballast eller vil det koste skjorta hver gang man skal investere i ei ny lampe?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

CannabisDyrking & Foredling burde være frittvalgstimer på ungdomsskolen med eksamen bestående av spacecookies til lærerne…

Personlig er jeg tilhenger av LED, men mange sverger heller til HPS eller LPS, -mest er det fordi LED utvikler mindre varme som kan være et problem sommermånedene.

Ja, det finnes lamper/armatur med innebygget ballast, men ballasten avgir ganske mange watt varme og kan derfor være en fordel å montere utenfor gro-området.

Ballastene og lampene må være beregnet for hverandre og ikke mixes tilfeldig, så du bør kjøpe de sammen.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Viktig å huske at all led er ikke skapt likt. Jeg har 750w i teltet mitt og det dekker 1,44m2 med mer lys enn plantene kan bruke uten ekstra co2. Jeg har bygd lampa mi selv. 

For 0.5m2 så kan du bygge deg en 200w led med 4 billige citizen cobs til ca 2000kr og det vil være alt du trenger. Jeg har alt for mye for eget bruk og endte opp med alt for mye urter. Det er faktisk et problem for meg, for jeg vil ikke selge eller gi bort siden jeg ønsker holde dette for meg selv. 

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
28 minutes ago, bornstellar said:

Viktig å huske at all led er ikke skapt likt. Jeg har 750w i teltet mitt og det dekker 1,44m2 med mer lys enn plantene kan bruke uten ekstra co2. Jeg har bygd lampa mi selv. 

For 0.5m2 så kan du bygge deg en 200w led med 4 billige citizen cobs til ca 2000kr og det vil være alt du trenger. Jeg har alt for mye for eget bruk og endte opp med alt for mye urter. Det er faktisk et problem for meg, for jeg vil ikke selge eller gi bort siden jeg ønsker holde dette for meg selv. 

Takker for tipset :)

Om du for tiden har for mye å røyke på men fremdeles syntes det er gøy å dyrke så kunne det vel være en ide å bare dyrke fram frø, og krysse strains og lage dine egne krysninger som er både mer potente, hardføre og har de egenskapene du ønsker :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg vil bare nevne at jeg gjorde nylig en grow med alt for lite lys. Var ikke forberedt i det hele tatt, da det var en stund før jeg begynte å frekventere her på NorCan. Kjøpte bare vanlige slike "vekstlys" på plantasjen. Startet med 2 stk x 6,5 watt, og økte gradvis på med litt flere. Mot slutten av growen hadde jeg vel ca. 80 led-watt. Først helt på slutten av blomstringen fikk jeg meg endelig 400 watt HPS i tillegg, men da var selvfølgelig alt for sent. Så vi kan egentlig si at hele growen ble gjort på 50-80 watt LED. Så hvordan ble resultatet?

Jo, det ble planter av det, og de blomstret, men det ble helt minimalt. OG-kushene mine ble ca. 40 cm. høye, men med veldig lite stilker og blader. En bud langs hovedstilken på begge to. Jack herer ble også ca. 40 cm., så og si helt uten stilker og blader, men med en bitteliten bud langs hovedstammen. Girl Scout cookies'en ble bare ca. 15 cm. høy, og med en bitteliten bud på toppen på størrelse med en enkel liten humleblomst.

Så det jeg sier er at det ER mulig - det blir planter av det, men de blir veldig små og svake. Nå er jeg jeg i gang med en ny grow med bra/OK lys fra starten, og det er jo himmelvid forkjell når man tenker på at det er samme frø og planter som sist gang.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
10 timer siden, PoopEye skrev:

Selv om en MesterGartner beviselig har null problemer med å vegge under 150-170W, er det forskjell på hvor mange watt lysarmaturet trekker fra veggen og watt i lyseffekt.

Litt usikker på hva du egentlig prøver å si her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
25 minutes ago, SixIxIx said:

Litt usikker på hva du egentlig prøver å si her.

Er det ikke slik at noen lamper er mer watt-effektive enn andre, altså at  noen gir mye bra lys pr watt mens andre gir mindre?

Bare mine tanker  men PoopEye skal selvfølgelig få lov å svare selv ;)

Endret av Selvforsynt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
25 minutter siden, Selvforsynt skrev:

Er det ikke slik at noen lamper er mer watt-effektive enn andre, altså at  noen gir mye bra lys pr watt mens andre gir mindre?

Bare mine tanker  men PoopEye skal selvfølgelig få lov å svare selv ;)

Jeg var mere nysgjerrig på hvor gartnerens kompetanse kom inn i bildet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
3 minutes ago, SixIxIx said:

Jeg var mere nysgjerrig på hvor gartnerens kompetanse kom inn i bildet.

Hehe, ser den :D

En god gartner er nok verdt noen ekstra watt :p

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jo, hps og moderne moderne led er mest effektive når en måler watt/lumen. Led og CMH har best spektrum og det teller også ganske mye. 

I dag er led bedt om en er villig til å bruke litt penger. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Rollitup.org har et LED-forum som etterhvert har fått litt dårlig stemning, men det ligger mye god informasjon der.

Sjekk denne             for en enkel inngangsbillett til effektiv LED-dyrking :)

Jeg ville også vurdert disse som et godt alternativ om du vil keep it simple. Monteres på tynn aluminium for kjøling. Diskutert her.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En dyktig gartner vet ut i fra sine kunnskaper, erfaringer, beregninger og intuisjon å velge sine strains, næringsløsninger, metoder, redskaper… osv… og sine watt…

Men… «What is Watt»?
Etter James Watt, oppfinneren av dampmaskinen, R.I.P. begge to, har vi betegnelsen watt.

Watt er en avledet SI-enhet for effekt, og defineres som 1 joule per sekund (1 J/s) (altså: arbeid per tidsenhet)

En -1- watt er definert som energiforbruket/energiproduksjonen i hastigheten av en -1- joule i sekundet
1W = 1J / 1s

I elektrisitet blir det:
1W = 1V × 1A
En -1- watt er definert som strømmen av en -1- ampere ved spenningen av -1- volt.

Dermed er en -1- watt også hastigheten elektrisk arbeid utføres med når en -1- ampere (A) passerer en potensialdifferanse (spenning) på en -1- volt (V); 1 W = 1 volt-ampere (1 V·A). Ved å bruke Ohms lov kan formelen utledes:
W = V2/Ω =A2 ×Ω
(beklager utseendet på formelen, men denne maskinen tillater ikke avansert typografi)

Ω Ohm er en måleenhet for elektrisk motstand

Watt er altså målestandarden for elektrisk effektforbruk eller produksjon av elektrisitet, -som fra et kraftverk.

Altså, for å komme fram til puddelens kjerne, er begrepet watt nesten alltid en betegnelse på hvor mye effekt den elektriske saken totalt suger fra kilden, ikke effekten den avgir i ønsket retning. Watt oppgis som et totalforbruk.
I en elektrisk lampe vil det alltid være «effekttap/energitap» i form av motstand i ledninger, kontakter, brytere, strømforsyning/drivere ballast, dimmer, kontrollkrets, osv… Energi kan ikke gå tapt, så den overgår i noe annet, og her mest i form av varme. Noe energi forsvinner altså ut som varme før den når fram til lampa, mye forsvinner ut av lampa som strålingsenergi/varme uten å ha lysspekterenergi.  Det er altså forskjell på watt inn og watt ut når det kommer til lyseffekten.

Så når en selger opplyser om antall watt i sammenheng med en lampe, er det, nesten uten unntak, forbrukseffekten som oppgis. Mange watt er altså bra!!! -tror vi.

Blir nesten så absurd som påstanden: «Bilen min er bra, for den bruker 1,5L i timen, så den kan trekke stor campingvogn og den går fort og jeg kommer langt med den!»

Det er forskjell på «watt»
Kina-watt er blitt et begrep, hvor forselgere skryter (juger) opp effekten av sine produkter, altså hvor mye effekt lampene forbruker, ikke hvor mye lysenergi de avgir.

Jeg mener det finnes minst tre forskjellige måter å se watt på, en er riktig effektforbruk for produktet, en er fantasi-Kina-watt som må deles på 10 for å nærme seg noe realistisk verdi av forbruk, og watt-lyseffekt på lysarealet en bestemt avstand fra lyskilden.
(Da helst tatt i betraktning av lysarealet skal være i toppen av plantene og ikke et grunnareal på bakken som er egentlig uvesentlig, lysarealet er videre betinget av reflektorer og annet som påvirker oppsettet.)

Den siste mener jeg er den eneste rette og vesentlige termen for oss/dere dyrkere og alt annet er meningsløst å diskutere i termer som »jeg klarer fint å dyrke under 150W». Antall forbruks-watt kan bare gi en vill indikasjon.

Skal vi snakke on reelle lyseffekt-watt, må lyset (lysstyrken) måles på en gitt avstand på plass og i Candela, Lux eller Lumen og det gir verdier som igjen lett kan omregnes i watt lysutbytte. Så lenge vi ikke snakker om fotometri og Illuminans, er watt ganske så meningsløst når det heller ikke er for forbrukberegning, så om ikke "En god gartner er nok verdt noen ekstra watt" så vet en dyktig gartner ut i fra sin kompetanse å velge sine watt, være så om det er forbrukningseffekt, kina-watt eller den endelige sanne lysenergi han/hun kan utnytte.

-det er vel egentlig det jeg prøvde helt enkelt å si der.

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
5 hours ago, PoopEye said:

En dyktig gartner vet ut i fra sine kunnskaper, erfaringer, beregninger og intuisjon å velge sine strains, næringsløsninger, metoder, redskaper… osv… og sine watt…

Det er forskjell på «watt»
Kina-watt er blitt et begrep, hvor forselgere skryter (juger) opp effekten av sine produkter, altså hvor mye effekt lampene forbruker, ikke hvor mye lysenergi de avgir.

Jeg mener det finnes minst tre forskjellige måter å se watt på, en er riktig effektforbruk for produktet, en er fantasi-Kina-watt som må deles på 10 for å nærme seg noe realistisk verdi av forbruk, og watt-lyseffekt på lysarealet en bestemt avstand fra lyskilden.
(Da helst tatt i betraktning av lysarealet skal være i toppen av plantene og ikke et grunnareal på bakken som er egentlig uvesentlig, lysarealet er videre betinget av reflektorer og annet som påvirker oppsettet.)

"En god gartner er nok verdt noen ekstra watt" så vet en dyktig gartner ut i fra sin kompetanse å velge sine watt, være så om det er forbrukningseffekt, kina-watt eller den endelige sanne lysenergi han/hun kan utnytte.

-det er vel egentlig det jeg prøvde helt enkelt å si der.

Haff, du sier noe, men heldigvis har jeg tenkt til å bruke sola som hovedlyskilde og den har heldigvis lumen så det holder både her hjemme og i Kina ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå