thefloyd

første grow. litt usikkert ang plagron næring, jord, og lys

Hei :)

mens jeg fortsatt sliter med frøene mine så fikk jeg med maks flaks en bitte liten feminised super skunk donert (ikke spør, det var så rart og absurd at man ikke vil tro på det..)
MEN: nå har jeg da en liten plante ... ca 5 cm lang (vil si at den ikke fått nok lys de siste dagene), første set av trueleaves virker fine, og neste set ser man antydningen på...

jorda er vel stikklingsjord eller lignende, og det hele står in en 0.5 liter plastkopp og ingenting av røttener å se enda ... 
men tiden til å begynne med næring er jo inne nå, eller .. har gjørt klar en 20L smartpot med Plagron Batmix (vannet skikkelig og la den stå til tørking), men tenker nå at den kanskje blir for sterkt enda for den liten planten der...

skal jeg heller kjøre igang med vanlig næring, fram til f.eks røttene kommer frem.. 

som næring har jeg tilgjenglig nå: Plagron Power Roots, Plagron Vita Race, Plagron Algae Grow, 
Power Roots kan jeg vel kjøre nå i vanlig konsentrasjon, og kanskje begynne med algae grow i en 1/2 eller 1/4 løsning og la dem vokse ut den 1/2 liters koppen før jeg plante om i batmixen?

eller tenker jeg for mye, og burde bare plante den in i den store bøtte med en gang.. fram til røttene rekker ut til batmixen er det støre og kraftig nok ...

jada, så trodde jeg idag kl 11 at jeg har gooood tid å få en plan, men så kom det uforventet _men ikke uønsket_ en liten dama inni huset, så for alt tips og hjelp er jeg takknemlig :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
4 hours ago, thefloyd said:

…men så kom det uforventet _men ikke uønsket_ en liten dama inni huset…

Før i verden, når folk var hyggelige mot hverandre og sosiale, tok de med seg en liten gave når de gikk på besøk og sosialiserte med hverandre. I Finland tok de med en klump surdeig, i Sverige en Kombucha Scoby, her i landet en gammel tørr konfekteske som aldri ble åpnet, men ble en vandregave… eller som oftest tok de med seg en vekst… Kanskje ingen dum idé å ta opp igjen… å være litt riktig sosial og gå på besøkt til hverandre igjen… og ta med en liten vekst.

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg tror du burde la den stå i 1/2-literskoppen en stund til, og heller potte om senere. I jord er det litt vanskelig å regulere vannmengden til en så liten plante, og sjansen for rotråte øker drastisk hvis jorden blir stående konstant våt uten omskiftning i eget miljø.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
1 hour ago, PoopEye said:

Før i verden, når folk var hyggelige mot hverandre og sosiale, tok de med seg en liten gave når de gikk på besøk og sosialiserte med hverandre. I Finland tok de med en klump surdeig, i Sverige en Kombucha Scoby, her i landet en gammel tørr konfekteske som aldri ble åpnet, men ble en vandregave… eller som oftest tok de med seg en vekst… Kanskje ingen dum idé å ta opp igjen… å være litt riktig sosial og gå på besøkt til hverandre igjen… og ta med en liten vekst.

Det vill jeg kalt en bærekraftig utvikling, i så fall, og en god måte å gjøre forskjellige strains tilgjengelige lokalt.

Det er jo et utrykk som sier: "Si det med blomster!", og likeledes kan vi nok si ting med å bringe en person en spesiell bud som vi synes han eller hun behøver.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hehe, ja, det hadde vært noe... verden hadde sikkert vært hyggeliger hvis alle få blomster som denne ;)

ja, det var det jeg tenkte også å la den stå..
tok bildet av koppen og har vasket batmixen og satt den også under lampa sånn at den for tørket mest mulig før jeg skal plantte dama inni :)

http://i32.photobucket.com/albums/d5/thefloyd/growlogs/super skunk/3c9ff198-8ad9-4cec-b8ab-50a3aeb425fd_zpst8muqpai.jpg

Endret av thefloyd

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Får ikke opp noe bilde. Jeg bruker Imgur, de fjerner metadata og du kan legge bildene rett i tråden.

Lettere bisarre historier er bra, ihvertfall når det ender med ei dame i potte! Ville også latt den stå et par uker til i potta. Når du potter om er det viktig å ikke vanne hele potta fra topp til bunn i starten, vann med et par dl der røttene er. De drikker lite vann når de er små. Overvanning er en klassisk nybegynnerfeil.

Kjenner ikke til plagron eller stiklingsjord, pleier å så j plantejord og gir ikke næring før ompotting.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hmpf.. funker her (med chrome, safari vil ikke heller..)
skulle registrere meg på imgur.. funker hverken på iphone eller macbook... 

skal prøve det senere igjen...
hadde fil-limit vært høyre her i forum, kunne jeg bare lastet dem opp her

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
10 hours ago, thefloyd said:

…hadde fil-limit vært høyre her i forum, kunne jeg bare lastet dem opp her

Fil-limit'n er høyere her på forum, det er bare du som ikke er høy nok til å nå opp ennå, du trenger å vokse ca 14 vettuge innlegg til først for å komme over sperregrensen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
19 timer siden, thefloyd skrev:

skulle registrere meg på imgur.. funker hverken på iphone eller macbook...

Imgur krever ikke registrering.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

kjønnte det nå tror jeg :)

xQk8isa.jpg
XMs4oxu.jpg
29wpYiC.jpg?1

:) 

det brune flekkene er fra foilage sprayen (plagron vita race), så det burde ikke noe farlig...

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Funker fint å ha den i stiklingjord i 3 veker for så og hive den i ei potte med blomsterjord(helst uten torv). Er det for lite lys så bruker den energi på å strekke seg framfor å lage masse røtter ein periode. Du kan prøve å snu potta opp ned mens du holder på toppen og tar den forsiktig ut for og sjå korelis røttene ligger an. Pass på at jorda er fuktig så ikkje alt smuldrer opp i henda dine :) Prøv å unngå å få jord på blad og stilk då det kan føre med seg uheldig bakterier.

Og pass på drenering for vannet slik at det ikkje blir samling i bunn av potta! Vanner du for ofte er det lettare å tiltrekke seg småfluer då dei liker fuktig toppjord for å legge egg. Lykke til !:)

Endret av Cunning

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

pU8kc0p.jpg
3o7jJHv.jpg

tenkte nå er det bra tid å få den inni nytt potte, siden jeg kan se at røttene når bunnen og sidene av plastkoppen...  er litt strekk men jeg tør ikke å henge lampen nærmere på planten, føler det er en grei kompromiss mellom for varmt og for langt unna :)

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg syns det der ser veldig bra ut.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Den ser ut som den trives ja. Tommel opp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

flott at dere syns planten har det bra :)

så da var det ompotting idag... vannet godt, og lurte litt om det var for mye, siden bladene hang plutselig VELDIG.. men 15 senere var alt tip top igjen tror jeg :)
fått litt Plagron Vita Race på bladene og så skal vi se hvordan flaggemusbdritten virker ;)  trenger i allefall ikke noe gjødsel eller næring de neste 6 uker :)

X7rTwnr.jpg?1
5O516T9.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det ser bra ut, kunne ikke vært bedre så vidt jeg kan bedømme. Frisk og fin.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

planten ser fin ut denn fortset med delingen så vi får se utviklingen av jenta:)

Da jeg var ung var det i vennejengen normalt att vi ga hverandre en pott plante når noen fikk sin første leilighet eller hus dette var vell mer ett symbolsk på frihet siden inngen hadde peiling å planten ble bares stående i vinduskskarmen eller ende opp med å dø siden den verken fikk lys eller næring men tanken var jo fin.

Endret av randy marsh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

ja, skal gjerne dele hvordan jenta vokser opp.. etterhvert når jeg har tilgang til growloggen, en admin kan kanskje skyve tråden bort, trenger jo ikke hvem som helst lese heeeele tråden ;)

lurer veldig om jeg skal satse på å ha hun som en morplante, og tar noen cloner om sende dem til blomstring siden jeg ikke har noe lykke med frøene mine og nye frøer er rett og slett ikke tilgjenglig i naer fremtiden :( 
hvordan er loven egentlig ang. pollen av hannplanter? faller det i samme kategorieren som frøer? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Helt greit å vanne godt ved ompotting, bare pass på å ikke vanne hele potta neste gang. Vann med et par desiliter i en sirkel rundt stammen hver 2-3 dag og spray gjerne bladene med vann et par ganger om dagen.

Ikke noe i veien for å prøve seg med et par cloner når hun blir større og se om du får det til. Om clonene setter seg og vokser greit bruker du dem og holder mora i vekst. 

Enjoy the ride ;) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

har du lyst på pollen kan du jo spamme deg opp til 30 innleg så blåser det inn gjennom vindue på magisk vis men jeg tror det er sånn at det er pollen fra auto planter men det finner du ut av  når magien kicker inn;)

Endret av randy marsh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

pollen er pollen, og bedre enn ingenting ;)

ser ut som hun trives i nye jorda.. har jo selfølgelig lest helt feil ang anbefaling med vanne, og ikke ga hun noe vann fram til nå, hvor jeg husket at jeg leste "ca 1 liter".. nja.. potte er stort nok, og tøypotte er ganske luftig, så skal jeg se de nærmeste dagene hvordan det går :)

Qf4R0xh.jpg
N2wKijh.jpg?1
JkE3dH7.jpg?1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

er det noe grunn at det ene bladet står så innmari opp?

gcsxUqU.jpg

vet ikke helt, men tror jeg klarte min første topping og, eller?
k8tUz4u.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

ser ut på veggen og skyggen på planten som om det bladet er litt i skyggen og kan forklare hvorfor det har reist seg oppi jakten på lys.

Endret av zub0
skygge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå