Selvforsynt

Pollinere femier for egen frøproduksjon?

En av de største hinderne for å begynne med cannabisdyrking er å få tak i brukbare frø på en sikker måte, dyre er de også, så da tvinger det seg vel frem at man må satse på egenproduksjon av frø slik at man slipper å stadig kjøpe inn nye og risikere å bli avslørt av posten, tollen eller politiet

Hvordan er det å la en hannplante pollinere en feminisert hunnplante?

Leste et sted at noen hevdet at dette ikke var å foretrekke ettersom arvematerialet til femiene var ødelagt, er dette en myte eller stemmer det at disse frøene egner seg dårligere til videre frøproduksjon?

Hva har dere gjort? Har dere startet med femier eller kjøpte dere inn vanlige frø til å begynne med?

Hva med autoer, er det noen avvik der i forhold til det å avle på de regulære plantene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
3 timer siden, Selvforsynt skrev:

Hvordan er det å la en hannplante pollinere en feminisert hunnplante?

Dette går helt bra, så lenge den feminiserte hunnplanten er sykdomsfri og har ønskverdige egenskaper.

3 timer siden, Selvforsynt skrev:

Hva har dere gjort? Har dere startet med femier eller kjøpte dere inn vanlige frø til å begynne med?

Hva med autoer, er det noen avvik der i forhold til det å avle på de regulære plantene?

Jeg har kun laget frø på den tradisjonelle måten. Vil du bevare de autoblomstrende egenskapene så må du krysse auto med auto. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvis du har muligheten, så går det jo an å ha en morplante også. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ikke noe spesiell genetisk avvik hos planter som kommer fra femifrø eller autos.

Greia med autos er at det er en homozygot ressesiv egenskap, dermed blir kryss mellom en ren photo og en auto en heterozygot photo. Det er riktig @skogtrollet sa om autos, vil du beholde auto egenskapen med sikkerhet, må du krysse med en annen auto. Ellers kan man få autos om man krysser to heterozygote og får 1/4 av F2 generasjonen som homozygote autos. Eller man kan lage backx med auto og F1 og få 1/2 til å bli rene autoer, resten blir heterozygote.

Når du får tilgang til mer av forumet, anbefaler jeg å stalke litt @exil og @tricko

Her er lesestoffet for deg:

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
49 minutes ago, MaryJane420 said:

Når du får tilgang til mer av forumet, anbefaler jeg å stalke litt @exil og @tricko

Her er lesestoffet for deg:

Enda mere lesestoff :o føler jeg er flere år på etterskudd allerede :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det noen som har prøvd å lage femier ved naturmetoden, altså å la hunnplanten bli så gammel at hun lager egen pollen?

Ser man en veldig fin hunnplante som bærer mange store buds så er det vel fristende å kunne ta frø fra henne, og har man ikke tilgang på pollen og ei heller har slikt sølvvann så kunne man vel prøve å la henne bli selvpollinert ved rhodelization(finnes det et norsk ord for dette), og om jeg skjønner det riktig så blir alle frøene femi?

Går det an å strippe henne for buds og bare la et evt to sitte igjen til frøproduksjon?

Hvor mange frø vil man kunne få fra et middels stort buds?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ved rhodelization så er det ikke slik at alle planter vil gi hannblomst (genetisk betinget). Dette er heller uønsket etter mitt syn, om en plante gjør dette betyr det at den har hermie-gener latent. Dvs. at avkommet vil også bære denne "traiten" og siden denne ble favorisert i pollineringen, vil den bli mere fremtredende i senere generasjoner.

Dette problemet er en gjenganger med mange av strainsa i dag, ofte tenker folk at "jeg har en uber plante og jeg vil lage frø", uten å stressteste planten for hermietraits. Og da kan man fort ende opp med kjipe og ustabile frø i fremtiden.

Å lage kollodialt sølv er heller ikke så vanskelig (alle husker vel elektrolyse i naturfag på barneskolen) og tar deg 1-2 dager etter du har kjøpt inn sølv, krokodillerklemmer, batterilader(9V) evt batterikontakt og batteri(obs, det vil kreve at du lodder to ledninger og er ikke så vanskelig). Alt kan kjøpes på clas ohlson untatt sølv. Når det kommer til sølv så trenger du bare å kjøpe en sølvmynt som du kan dele i to om du ikke vil kjøpe 2 styk. Husk å kjøpe rent sølv 99,999%. Kanadisk maple leaf f.eks er et godt kjøp, for de er ikke så dyre over spotpris. Da har du nok sølv til livet ut. Batterivann kan du kjøpe på Biltema, 4L koster 50-60 kroner.

At frøene blir feminisert er riktig, men også med en hermietrait i seg. Ved bruk av sølv , vil det fungere som en "kromoson-blokker" og derfor og gi samme resultat uten disse genene (så lenge du har forsikret deg om at du har stabile gener) Stresstest kan være ting som kulde/varme, lys/mørke, vann/tørkestress og skading av plante. Med andre ord, ustabilitet og mishandling.

Endret av Onkel
1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Wow, jeg er imponert over kunnskapsnivået på noen folk her inne. Før jeg begynte med cannabis hadde jeg aldri tenkt at også kjemiens og genetikkens gåter skulle ses inn i. Men du får det til å høres så tilforlatelig ut at dette med sølvet er noe jeg skal merke meg for fremtiden, for det kan sikkert bli aktuelt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ok ser det at naturmetoden har en skikkelig bakside, da får man evt kjøpe inn litt rent sølv ved neste anledning, alt det andre fåes tydeligvis i en duppeditte-sjappe :D

Hva med antall frø fra store buds, hvor mange frø tror dere man kan sitte igjen med(om det er slik at planta overlever delvis høsting av weed først for så å bli etterlatt til frøproduksjon til slutt)?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sølv har også sine baksider. Det ene er at når man sprayer og pollensekkene dannes, kan de ofte ha problemer med å åpnes, så derfor må høstes og åpnes manuelt, men noen ganger går det fint. Men hvis du skal ha MASSE pollen, ville jeg heller sett på STS som metode. Men for all del husk å stressteste genene, om du tenker å gjør det seriøst. Men om du vil ha 20-100 frø funker sølv meget bra.

Ang buds og antall frø, det er like vanskelig å si som; hvor mange gram får jeg pr. plante. Alt har med pollen, bud og pistiller på bud, hvor stor og utviklet osv... masse faktorer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg tenker at 20-100 frø klarer seg lenge, det er jo bare for å berge genene til en "Über-plante" som du så fint kalte det :) Gir planta i tillegg bra effekt så har man jo virkelig noe å avle videre på ettersom disse frøene vil ha samme gensammensetning som hun selv(eller er jeg på tynn is nå?)

To andre alternativ er selvfølgelig å sikre seg pollen når man finner en hanplante, men der må jeg nok lese meg opp hva angår høsting og lagring av slikt. Evt kan man jo ta stiklinger men det vil vel kun fungere for foto-plantene, eller kan man ta stiklinger av en auto i blomst og likevel ende opp med brukbare frø fra en slik mini-stikling?

Endret av Selvforsynt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Når det kommer til gener, så er det som jeg tidligere har sagt, stresstest. Å velge en hannplante er også en kunst i seg selv. Ang. å lage frø på en auto, så er det slik at det tar 30-50dager å lage frø, og det krever god gjødsling. Så når det kommer til autoer så ville jeg kjørt de på normal måte og åpen pollinering.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
On 9/16/2017 at 11:24 AM, Onkel said:

Når det kommer til gener, så er det som jeg tidligere har sagt, stresstest. Å velge en hannplante er også en kunst i seg selv. Ang. å lage frø på en auto, så er det slik at det tar 30-50dager å lage frø, og det krever god gjødsling. Så når det kommer til autoer så ville jeg kjørt de på normal måte og åpen pollinering.

Helt enig i at naturmetoden er å foretrekke, men da er man jo avhengig av å enten ha pollen liggende i fysern eller at man har en hannplante klar for pollinering i bakhånd og det er det jo ikke alltid man har.

En annen faktor er at det generelt ikke er så lett å få tak i regulære autofrø med hanner og hunner, de fleste autofrø til salgs er jo allerede feminiserte da er det vanskelig å rendyrke videre når man ikke har noen hanner å krysse med, så da blir valget mellom å krysse ut med en hanne fra en annen sort eller å lage sine egne femifrø for å hindre utkryssing

Tenker jeg skal prøve å finne regulære autofrø fra hardføre strains av typen ruderalis/sativa og ruderalis/indica som jeg liker effekten av og bruke disse som utgangspunkt og lage en egen frøbank av disse og så kan jeg krysse disse igjen med diverse feminiserte autotyper man får tak i og på den måten prøve å lage hardføre typer med ønsket effekt som vokser villig i det nærområdet man selv bor i

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Men man kan muligens kun ha femier og klare å krysse uten å bruke hanner likevel ved å gi sølvvann til to femier fra hver sin strain og bytte pollenet og krysse på den måten? Går dette eller får de kun til å befrukte seg selv med dette femipollenet?

Endret av Selvforsynt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du kan ta pollen fra en plante og pollinere som vanlig (F1), men feminisert. Men om du sprayer kun en gren f.eks og andre grener på samme plante ikke blir sprayet, vil kun den ene grenen produsere pollen. Og om denne er kryssset med seg selv vil du få (S1)

Husk og ikke konsumere planter som har blitt sprayet med kollodialt sølv, de skal kastes etter bruk. Og spraying må helst skje på et sted hvor du ikke forurenser telt etc.

Endret av Onkel
1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå