Jump to content
Selvforsynt

Sikker frøbank, hvilken valuta?

Recommended Posts

Selvforsynt

Ser jo at det ikke er vanskelig å få tak i frø av alle slag om man tar sjansen på å handle fra UK eller Nederland, men det blir i noe overkant risky for min del

Danmark er jo en mulighet, men uansett så må det gjennom tollen enten til Norge eller Sverige og det vil jeg helst unngå så langt det er mulig

Så det får bli Sverige i første omgang ettersom jeg får de sendt poste restante og det burde være nokså risikofritt såfremt jeg betaler i cash

Men i den anledning har jeg to spørsmål

Hvilke nettsider tilbyr sending fra Sverige slik at det blir innlandspost?

Stort sett så er prisene oppgitt i Euro, men hvilken valuta kan man betale i?

Tar de norske eller kun Euro eller foretrekker de svenske kroner? Hvilken vekslingskurs bruker de mot Euro?

OGrow

Frø er vel lovlige i Sverige, så det er ikke noe problem å bestille fra UK el NL poste restante.

Hos ILGM kan du sende norske kr cash i konvolutt. Sender frøene fra Sveits.

Hos mange andre må det gjerne betales i euro, £ eller $. Du må sjekke de aktuelle sjappene om de tar cash og hvilken valuta de aksepterer.

Ellers får du google.

I danmark kalles det skunkfrø, i sverige lyxfågelfrøn. 

• Like 1

Selvforsynt

Har sett at Sverige langt fra har de billigste frøene, ei heller det største utvalget så om det er helt bombesikkert å bestille fra EU-land til Sverige uten risiko så gjør jeg gjerne det. Euro får jeg jo ut cash i minibanken så det går greit å skaffe enkelt. Takker og bukker :)

Cannawizrd

cstreet.se har bra utvalg og sender poste restante, men ikke det billigste stedet.

• Like 1

KaosGartner

http://www.cannaseeds.dk kjøper jeg fra. Overfører penger til en privatperson i dk og de sender raskt poste restanse til Sverige. Ikke noe problem å gjemme frøene i bilen når jeg kjører over til Norge. Greie priser har de også :)

• Like 1

Selvforsynt
12 minutes ago, KaosGartner said:

http://www.cannaseeds.dk kjøper jeg fra. Overfører penger til en privatperson i dk og de sender raskt poste restanse til Sverige. Ikke noe problem å gjemme frøene i bilen når jeg kjører over til Norge. Greie priser har de også :)

Så du sender ikke cash men overfører fra din egen bankkonto?

Vil ikke det kunne spores tilbake til deg i verste fall?

KaosGartner
57 minutes ago, Selvforsynt said:

Så du sender ikke cash men overfører fra din egen bankkonto?

Vil ikke det kunne spores tilbake til deg i verste fall?

Jo men det er ikke ulovlig å bestille frø fra Danmark til Sverige:)

Onkel

Alternativt, så selger 7/11 etc slike forhåndsbetalte visa kort "Visa Spendon", da slipper man at penger "forsvinner" i posten.

Edited by Onkel
  • Like 1

Freeman

Disse "Visa Spendon" kortene, er de da kjøpt cash, slik at de er helt anonyme, og man kan betale på nett med dem? Beklager, jeg burde vite slikt, men for meg er dette nytt. Jeg har visst vært på sidelinjen av samfunnet litt for lenge...

Onkel

betaler cash, og du velger selv hvor mye du vil "sette inn" på de... men maks er 2000,-

Og der hvor du skal skrive inn navn så skal du skrive "VISA SPENDON" og ikke ditt eget navn.

Edited by Onkel

Selvforsynt
2 hours ago, Onkel said:

Alternativt, så selger 7/11 etc slike forhåndsbetalte visa kort "Visa Spendon", da slipper man at penger "forsvinner" i posten.

Er det et problem at pengene "forsvinner" i posten?

Edited by Selvforsynt

Onkel

Det har skjedd mange ganger til folk jeg kjenner. Jeg mistet mine penger på kjøp i fra danmark 10+ år siden. Altså, det finnes alltids uærlige sjeler der ute, enten post eller frøbanker, uten at jeg kan peke fingeren på hvem som gjorde hva, men penger ble borte.

For å si det sånn, det er ulovlig i henhold til loven å sende cash i posten, så man kan liksom ikke klage heller, spesielt når vi sender til vår hobby.

Edit:Blir litt som å anmelde noen for å bøffe deg for en 5'er.

Edited by Onkel

Selvforsynt
5 minutes ago, Onkel said:

Det har skjedd mange ganger til folk jeg kjenner. Jeg mistet mine penger på kjøp i fra danmark 10+ år siden. Altså, det finnes alltids uærlige sjeler der ute, enten post eller frøbanker, uten at jeg kan peke fingeren på hvem som gjorde hva, men penger ble borte.

For å si det sånn, det er ulovlig i henhold til loven å sende cash i posten, så man kan liksom ikke klage heller, spesielt når vi sender til vår hobby.

Interessant men kanskje en ide å lage oversikt over hvilke frøbanker man har sendt penger til hvor pengene har blitt borte og hvilke frøbanker man har lykkes å handle problemfritt med, så ser man kanskje et mønster

Edited by Selvforsynt

Onkel

Det finnes det, men det var ikke samme tilgangen på den tiden. Og som jeg sier, det behøver ikke å være frøbanken som påfører deg skaden. Siden det er ulovlig kan de bli konfiskert eller en shady dude på posten som vet at det er ulovlig og du vil aldri komme noen vei med problemet, for det er selvforskyldt siden man ikke skal sende cash.

Cannawizrd

NB: selv om frø er lovlig i Sverige ryker du på en smell dersom de oppdager hva som ligger i pakka..Flere svenske dyrkere som har blitt tatt på det. Regner med at det er mindre kontroll på innenlands post i Sverige enn utenlands, derfor velger jeg å kun å benytte svenske frø banker. I vinter skal jeg produsere en haug av auto frø, så da er det slutt på all kjøp av frø for alltid, med mindre jeg vil prøve noen andre varianter....Har allerede 400-500 standard femi frø jeg ikke regner med å få brukt for mange av siden jeg stort sett har gått over til auto..

• Like 1

Bamse

Skal vi starte en lyxfågelfrøn bank innenfor landegransa?

- Uten administrasjon
- Uten gevinst
- Kun dugnad
- What comes around goes around 

Spontan Drop - Spot, som annonseres av noen? 

Leste her for en tid tilbake at det var noen som hadde så brak suksess med en dyrking at de, noe måtte graves i hagen, noe måtte lages om til mindre påfallende produkt, noe gas bort og NOE ble SD - Spot Dropped og annonsert. 

Hva detaljene rundt det blir sier jeg ingenting om. Lufter hodet her! 

Kom igjen, bli med!

Freeman

Dette temaet har vært luftet her på Norcan før, så vidt jeg husker, og det var interesse for det da også. Det virket, ut fra det jeg leste, som om dette rant ut i sanden.

Men husk at selv om det ikke er salg, så kan ikke Norcan på noen måte være offisielt bekjent av å "distribuere" slikt, så det må i så fall gå på private meldinger. Og går det på private meldinger så er man jo avhengig av å "henge i de rette kretser", og det ville ikke gagne andre enn de få som er invitert inn i slike kretser.

Tanken er kjempegod, og jeg leste med interesse da dette ble tatt opp på et tidligere stadium, men jeg klarer ikke helt å se hvordan en masse anonyme folk skal klare å organisere seg slik. Og er det ikke egntlig ulovlig å annonsere en slik "drop" annet enn på private meldinger? Og er man først på private meldinger, så er man tilbake til dette med "de rette kretsene".

Tar jeg feil, eller tar jeg feil?

Selvforsynt

Risikoen med svenske innenlandsforsendelser og "pengene borte i postgangen" er vel såpass lav at jeg tror jeg holder meg til det

Hvem vet om det er en ivrig narkospaner som henger i de "rette kretsene" her på forumet, tror jeg er for paranoid til å være med på noen frøring :D

Bamse
7 timer siden, Freeman skrev:

Dette temaet har vært luftet her på Norcan før, så vidt jeg husker, og det var interesse for det da også. Det virket, ut fra det jeg leste, som om dette rant ut i sanden.

Men husk at selv om det ikke er salg, så kan ikke Norcan på noen måte være offisielt bekjent av å "distribuere" slikt, så det må i så fall gå på private meldinger. Og går det på private meldinger så er man jo avhengig av å "henge i de rette kretser", og det ville ikke gagne andre enn de få som er invitert inn i slike kretser.

Tanken er kjempegod, og jeg leste med interesse da dette ble tatt opp på et tidligere stadium, men jeg klarer ikke helt å se hvordan en masse anonyme folk skal klare å organisere seg slik. Og er det ikke egntlig ulovlig å annonsere en slik "drop" annet enn på private meldinger? Og er man først på private meldinger, så er man tilbake til dette med "de rette kretsene".

Tar jeg feil, eller tar jeg feil?

- Det må starte en plass!
- Det må ha utspring fra noe!!
- Det må få mulighet til å utvikle seg!!!

En gruppe kan uten tvil utvikle seg anonymt, da må de som er interessert i dette bidra med det dem kan, også må de som er mindre interessert gjerne sitte på sidelinjen til alt er klart. f.eks. Anonymous. - En enorm anonym gruppe, et fellesskap, med samme mål, prinsipp og verdigrunnlag.

Jeg gjentar fra første innlegget mitt over "Hva detaljene rundt det blir sier jeg ingenting om. Lufter hodet her!"

Til slutt vil jeg komme med noen ønsker:
- De som syns dette er interessant, la oss starte en dialog
- Er det ikke tillatt å diskutere dette på Norcan? Greit det. Da må man tilpasse seg.

/B

Edited by Bamse
Red. medlem fant noe støtende.

bornstellar

Forskjell på konstruktiv kritikk og negativ feedback. 

Freeman

Ja du Bamse, du Bamse. Nok en gang viser du hva du tydeligvis er laget av. Sist gang valgte jeg å bare la være å delta i den samtalen, siden du tydeligvis syntes det var så horribelt det jeg sa, men nå er det nok! Dette gidder jeg ikke en gang å krangle om. Konstruktiv kritikk? Negativ feedback? Jeg skjønner egentlig ikke hvor du tar disse tingene fra gang på gang.

Det jeg derimot skjønner er at du tydeligvis er fornærmet for et eller annet, og at du ikke har evnen til å skjønne betydningen i det jeg sier. Det kan hende at det er jeg som skriver for dårlig, men jeg synes i så fall at det er rart at det er bare du som lar deg irritere over "negativiteten" min og mangelen på "konstruktiv kritikk".

Slik jeg ser har jeg ikke kritisert verken konstruktivt eller ukonstruktivt. Jeg har rett og slett ikke kritisert. Du burde ikke holde på slik. Du får heller si det rett ut hva som gnager deg.

• Like 2

bornstellar

Personlig syns jeg det er en dårlig idé å diskutere oppstart av et lovstridig konsept i en åpen norcan tråd. Frø er ikke lov i Norge og norcan går litt under radaren fordi vi holder oss til reglene her på forumet. Hvis norcan plutselig blir en yngleplass for slik, så vil garantert en og annen politisnok legge merke til det. Folk er ganske naive hvis de tror at politiet ikke har en tilstedeværelse her. 

Bamse

Nå gikk du til person-angrep og vekk fra tema @Freeman. Jeg svarer kun offisielt for å invitere deg, å legge dine sterke personlige meninger om et annet medlem, til private meldinger for å unngå svekkelse av omdømme, for forumet og oss :)

Bamse
1 minutt siden, bornstellar skrev:

Personlig syns jeg det er en dårlig idé å diskutere oppstart av et lovstridig konsept i en åpen norcan tråd. Frø er ikke lov i Norge og norcan går litt under radaren fordi vi holder oss til reglene her på forumet. Hvis norcan plutselig blir en yngleplass for slik, så vil garantert en og annen politisnok legge merke til det. Folk er ganske naive hvis de tror at politiet ikke har en tilstedeværelse her. 

Denne ser jeg @bornstellar. Ville ikke satt Norcan på spill, det er mye bra info her utenom dette. Jeg syns det er et interessant tema og kanskje noen andre var enige. Forslår du at vi flytter tråden til en lukket tråd? er dette mulig?

Freeman

Som sagt, så gidder jeg ikke krangle med deg, @Bamse. Du må jobbe litt med å forstå det jeg skriver.