Selvforsynt

Kommentarer og diskusjoner rundt rekruttering til Norcan-ledelsen.

29 innlegg i emnet

Admin ninjaedit:

Denne tråden ble startet for å holde rekrutteringstråden til @BK ryddig og oversiktelig. Alle poster som ikke angår rekrutteringen ble flyttet hit.

Vi setter pris på at medlemmene her inne har meninger om forumet, og vi vil veldig gjerne høre de. :joint:

Flott tiltak om det kan øke bevisstheten rundt cannabis for mannen i gata.

Men hadde håpet på større aktivitet her inne på forumet, innbiller meg at det var langt mer aktivitet før, men folk blir vel muligens lei av å svare på de samme spørsmålene gang etter gang ;)

Men det er en fare ved å øke aktiviteten på FB, har sett andre gode forum bli nesten helt øde etter at folk begynner å frekventere på FB istedet(bare et lite varsko) ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
11 hours ago, Selvforsynt said:

Flott tiltak om det kan øke bevisstheten rundt cannabis for mannen i gata.

Men hadde håpet på større aktivitet her inne på forumet, innbiller meg at det var langt mer aktivitet før, men folk blir vel muligens lei av å svare på de samme spørsmålene gang etter gang ;)

Men det er en fare ved å øke aktiviteten på FB, har sett andre gode forum bli nesten helt øde etter at folk begynner å frekventere på FB istedet(bare et lite varsko) ;)

Ja, det er klart det hadde vært ønskelig med mer aktivitet, men du har nok rett i dette med "de samme spørsmålene gang på gang". Egentlig kan man vel finne svar på det meste både her inne  på forumet og på nettet generelt. Så man hadde jo strengt tatt ikke trengt å stille et eneste spørsmål.

Men det er jo greit, da, å ha et slags sosialt samhold med likesinnede som faktisk tar seg tid til å svare på konkrete spørsmål på en vennlig måte i stedet for: "Slå det opp i google!" Det gir jo en slags samholdsfølelse, og noen av oss kan sikkert utvikle et slags vennskap med andre her.

Selvfølgelig et vanskelig utgangspunkt for vennskap og samhold når vi ikke vet hvem de andre er eller hvor de bor... hehe... Men vi vet i hvert fall AT de er der ute et eller annet sted.

Selv er jeg kommet til et punkt der jeg ikke har så mye mer teknisk å spørre om, siden jeg føler at jeg har kontroll akkurat nå, så jeg er her mer av sosiale grunner, må jeg innrømme.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
5 hours ago, Freeman said:

Ja, det er klart det hadde vært ønskelig med mer aktivitet, men du har nok rett i dette med "de samme spørsmålene gang på gang". Egentlig kan man vel finne svar på det meste både her inne  på forumet og på nettet generelt. Så man hadde jo strengt tatt ikke trengt å stille et eneste spørsmål.

Selv er jeg kommet til et punkt der jeg ikke har så mye mer teknisk å spørre om, siden jeg føler at jeg har kontroll akkurat nå, så jeg er her mer av sosiale grunner, må jeg innrømme.

Ja de som henviser til googling eller at man får lete i forumet tar nok ikke inn over seg at det virker noe overveldende for en nybegynner.

Min erfaring med cannabis strekker seg til røyking av det jeg har fått kjøpt på gata, prisgitt hva pusherne har hatt å tilby, at det ligger en voldsom arbeidsinnsats bak selve dyrkingen har jeg ikke ofret noen tanker, jeg ante rett og slett ikke at det var så vanskelig.

Der en mengde temaer man skal sette seg inn i og strengt tatt så har jeg ikke gjort annet enn å lese norcan og utenlandske dyrkeforum + googlet både natt og dag, og slik tror jeg det er for mange som begynner å leke med tanken på hjemmedyrking.

Så å bli avfeid med google eller "let i forumet" er lite inspirerende for nykommere, prøv heller å huske tenke tilbake på dengang dere selv var ferskinger og husk at vi alle sitter i samme båt, men som ordtaket sier: Kua glemmer at hun har vært kalv ;)

Fint å ha dette forumet, om enn bare av sosiale grunner, da ser man jo at man slettes ikke er alene :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vi satser på at økt synlighet skaper mer glød i vårt lille samfunn, men jeg synes det er et sunnhetstegn at man besvarer spørsmål som nok er besvart allerede. Det betyr at det er en jevn strøm av nye og nysgjerrige dyrkere som beriker landet med stadig bedre cannabis, og det trenger vi! Nettopp derfor er det også så viktig at NorCan er et levende og aktivt sted; vi skal bidra til å dele kunnskap som tjener cannabis-saken - det være seg innen dyrking, så vel som aktivisme og kultur. Vår innsats her tjener altså et større formål enn å besvare det besvarte, og det er et viktig perspektiv som har holdt meg aktiv på NorCan i snart femten år :)

Sagt mye enklere: Jo mer kunnskap vi deler, jo nærmere kommer vi en åpen og fri cannabiskultur. Vi gjør en viktig jobb!

Så er det selvfølgelig hyggelig å høre at vi også er et sosialt og hyggelig sted å være. Det er minst like viktig som å dele kunnskap!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva tenker du selv som enestående eier og med fartstid på snart 15 år, med elevert perspektiv over nesten alle som har kommet og gått, hvorfor så få er igjen av 19 697 registrerte brukere at antallet aktive brukere stort sett ikke er flere enn man kan telle på fingrene og den harde utholdende kjerne kan telles på en hånd? Når sant skal sies har norcan.org større gjennomfart enn Hotell Gjennomtrekk, er det FB, reddit, osv… som stjeler brukermassen eller er det rasshøl som meg som skremmer vekk brukere når f.eks. aksjon "fjern dislikes-knappen" fyres opp?

Er det virkelig et sunnhetstegn når den harde løsmagede kjerne gang på gang besvarer de samme elementære nybegynnerspørsmål som allerede finnes lag på lag her inne og man mest har lyst å bare: J F G I !!! ? Er det heller ikke et sykdomstegn, -en mangelsykdom, når nybegynnere jager fram sine spørsmål som det finnes en drøss svar på allerede for å oppnå sine første 30 for å komme gjennom Perleporten. Hadde det ikke vært bedre å f.eks. opprette noe i stil med en annen brukers forslag som jeg ikke kan se ble besvart?:

Når man videre forsøker å sette seg inn i en nybegynners iver etter å komme i gang her, og nok er det vanskelig for en som allerede kjenner dette verkøyet og elementer bedre enn sin egen bukselomme, men for en som nettopp har registrert seg, klikket seg forbi en masse tekst som knapt noen i sin iver rakk å lese og poster sin første post: "Har noen noe grønt, brunt eller frø, eller bare en avlegger til meg?" Heldigvis fikk vi fjernet "Den Røde Pilen", den tok nok død på noen, og ja, jeg spente nok selv buestrengen altfor raskt når "ikke nå igjen!!!" gjallet mellom veggene her. Men for en som er uerfaren av den verden et slikt rikt verktøy som norcan.org egentlig er, kan det være problematisk å finne fram uten et kart, kompass eller i det minste en brukerveiledning, spesielt vanskelig er det å finne "De Gyldne Regler" om man går feil på veien og treffer på ennå en død link:

Hadde selv en plan med å lage en standardisert vennlig forstående velkomsthilsen med brukerveiledning og linker til Reglene og Dyrkehåndboka, informasjon om de første 30 vettuge, at det egentlig ikke åpenbarte seg så enorm forskjell etterpå, osv… Ting vi som allerede har passert Skjærsilden tar for gitt at en nybegynner bare vet, men ettersom jeg ikke kunne PM'e en nybegynner før den hadde passert de 30, ble det bare Catch22 av det hele så langt.

Jeg tror ikke det er riktig å tro at erfarne brukere her egentlig synes det er så veldig greit å tålmodig lose grønningene gjennom de samme banale nybegynner-temaene, ønske om å få full oppskrift og utstyrsliste på det aller beste utstyret gang på gang når det ganske enkelt kunne finnes ferdige for dem selv tilegne seg grunnlaget i en fakta-wiki, og at de som innser at norcan.org kan være utviklende både for cannabis-saken og videreutviklende for dem selv om de får bruke sin tid og energi på det nivået de er kommet til, kan bidra best på så sett og selv igjen få inspirasjon til å gå videre. For en kort tid tilbake var det en tråd som virkelig glødet og gav et utrolig løft, og jeg tror det er den kraften som beholder brukere her i lengden og ikke utbrente gamle travere som tygger og tygger drøv til de forsvinner ut.

Jeg tror det ville gagnet cannabis-saken, norcan.org, den individuelle bruker bidragsyter om hver fikk bidra med det de egentlig brant for, og ikke følte at det var et pliktløp å stadig brenne sin tid, energi og ork på hva som egentlig allerede burde være lettilgjengelig informasjon på et absolutt nybegynnernivå. Jeg tror også det ville blitt en større vennlighet og hjelpervilje mot nybegynnerne om "den harde utholdende kjerne" fikk en forståelse av at spørsmålstillerne allerede hadde satt seg inn i det mest vesentlige og det var et hakk opp på nivåstigen når de spurte sine spørsmål som var grunnet i et problem de virkelig hadde støtt på og ikke en radde mest for å passere 30.

Vi andre higer jo videre… Hvor mange må egentlig til for å bli opptatt i Gartnerlosjen?

Btw, så tror jeg det kan være en god løsning å åpne for flere betrodde medarbeidere i admin-gruppa, samt en meget god idé å prøve å vinne aktivitet fra FB og Twitter, norcan.org trenger en mye, mye større brukermasse om den skal ha noe videre verdi for cannabis-saken, men da må vi være forberedt på å ta imot dem skikkelig og sørge for at de ikke bare er på gjennomreise som de andre tusener…

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for gode innspill, @PoopEye!

Sitat

Hva tenker du selv som enestående eier og med fartstid på snart 15 år, med elevert perspektiv over nesten alle som har kommet og gått, hvorfor så få er igjen av 19 697 registrerte brukere at antallet aktive brukere stort sett ikke er flere enn man kan telle på fingrene og den harde utholdende kjerne kan telles på en hånd? Når sant skal sies har norcan.org større gjennomfart enn Hotell Gjennomtrekk, er det FB, reddit, osv… som stjeler brukermassen eller er det rasshøl som meg som skremmer vekk brukere når f.eks. aksjon "fjern dislikes-knappen" fyres opp?

Da jeg startet på NorCan var vi drøye 450 medlemmer, hvorav ca. 20 stk. var aktive ukentlig.
I dag har vi over 19 000 medlemmer, med ca. 60 aktive medlemmer ukentlig. Vi har mer trafikk enn noen gang tidligere, jevn og god registreringsstatistikk, og nyter positiv omtale i kretser av aktivister og dyrkere. Det er sådan ikke så ille som du gir uttrykk for, men likevel har vi det laveste antall publiserte innlegg på sju år. Jeg har ikke noe klart svar på dette, men det kan være sammensatt:

• Forum er et gammelt format som ikke lengre er mainstream; det sprang ut av BBS-sidene fra internetts tidligste dager, og har siden da blitt erstattet med helt andre kommunikasjonsmetoder. Selv om vi kjører på en moderne plattform som er responsiv og sosial ut av boksen, så er NorCan like fullt et forum. Dette skaper nok en viss avstand.
  • NorCans medlemmer var mer lojale tidligere. De var oftere innom, produserte mer innhold, og logget inn jevnlig gjennom mange år. Lojaliteten til nettstedet har sunket etterhvert som internett har blitt større og alternativene har blitt flere. Dette er en generell problemstilling; mennesker er mindre lojale til organisasjoner og bedrifter i dag enn de har vært tidligere, og det handler like mye om holdning og kultur som tilbud og etterspørsel.
  • Vi har stengt oss inne i et hjørne av det store nettet i frykt for at noen med onde hensikter skal banke på døra. Vi har i en lang periode holdt alt av søkemotorer på trygg avstand, og vi har hatt et forholdsvis strengt tilgangsregime. Dette har gjort oss til et trygt og godt nettsted, men samtidig lite og lukket. Her skal vi ta grep og synliggjøre oss mer, bl.a. på sosiale medier. I dag har vi såpass robuste tekniske løsninger at vi kan synliggjøre oss uten at det går på bekostning av sikkerheten.
  • Mange medlemmer tilhørte samme vennegjeng utenfor NorCan, og dette påvirker både engasjement og lojalitet. Etterhvert som vi har blitt større, har det blitt lengre mellom de gode vennskapene.

Sitat

Er det virkelig et sunnhetstegn når den harde løsmagede kjerne gang på gang besvarer de samme elementære nybegynnerspørsmål som allerede finnes lag på lag her inne og man mest har lyst å bare: J F G I !!! ? Er det heller ikke et sykdomstegn, -en mangelsykdom, når nybegynnere jager fram sine spørsmål som det finnes en drøss svar på allerede for å oppnå sine første 30 for å komme gjennom Perleporten. Hadde det ikke vært bedre å f.eks. opprette noe i stil med en annen brukers forslag som jeg ikke kan se ble besvart?

Vi har hatt en wiki på NorCan! Den var det ingen som tok ansvar for å vedlikeholde, og dette belyser en annen utfordring med å drive et nettsted for stonere: Vi er late. La oss være dønn ærlige på dette punktet; det er få av oss som er villige til å faktisk skrive en wiki. Vi kan gjerne snakke om det - du skal vite at mange gode idéer og initiativer har versert på NorCan gjennom årene - men gjennomføringsviljen uteblir. Jeg er mer enn villig til å sette opp en wiki som kan fylles med innhold (kanskje er Dyrkehåndboka et godt utgangspunkt?), men jeg må vite at noen faktisk utfører jobben. Det er vanligvis der det stopper.
Hvis du ønsker å skrive en wiki og lede dette arbeidet, så skal jeg og @SixIxIx støtte deg underveis! 

Sitat

Jeg tror det ville gagnet cannabis-saken, norcan.org, den individuelle bruker bidragsyter om hver fikk bidra med det de egentlig brant for, og ikke følte at det var et pliktløp å stadig brenne sin tid, energi og ork på hva som egentlig allerede burde være lettilgjengelig informasjon på et absolutt nybegynnernivå. 

Forskjellen mellom gjester og medlemmer er forsvinnende liten; det skulle forundre meg om man føler dette er et pliktløp som krever tid, energi og ork.  Som medlem får man tilgang til å sende PMer, innsyn i dyrkelogger og den private delen av galleriet - og det er alt! Kanskje er det greit at dette er forbeholdt de husvarme? På SweCan ble et ti-talls medlemmer hacket fordi et nytt medlem sendte en PM med innhold som sporet IP-adressene til hver enkelt, dessuten føler mange medlemmer at terskelen er høyere for å legge ut dyrkelogger som er åpne for hele internett. Det er - tross alt - en ulovlig aktivitet vi bedriver, og da må vi legge til rette for at man kan utbasunere alle saftige detaljer om aktiviteten uten å føle at man gjør dette i full åpenhet. Dette blir særlig viktig når NorCan øker synligheten.

Sitat

Hadde selv en plan med å lage en standardisert vennlig forstående velkomsthilsen med brukerveiledning og linker til Reglene og Dyrkehåndboka, informasjon om de første 30 vettuge, at det egentlig ikke åpenbarte seg så enorm forskjell etterpå, osv… Ting vi som allerede har passert Skjærsilden tar for gitt at en nybegynner bare vet, men ettersom jeg ikke kunne PM'e en nybegynner før den hadde passert de 30, ble det bare Catch22 av det hele så langt.

Dette vil jeg høre mer om! Kan du lage noe sånt for oss, så blir jeg veldig glad :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hva med å starte noen vennelige logg "kriger"   foreksempel  om 4 uker starter vi en vennelig konkuranse om hvem som kan gro den største fineste og mest frosty planten i en melkekartong så kan både nye å gammle starte en logg og konkurere mot hverandre å samtidig lær av hverandre å allt du trenger er en pære til noen få kroner eller du kan gå bananas å se om du får en bedre plante om du bruker masse penger på dyre ledlys super jord magisk næring osv hær er det bare å bruke fantasien er jo 100o forskjellige ting vi kan finne på med super strenge regler og helt uten regler men noen like krav.

Da blir det plutelig spennende å logge inn får å se hvordan naboen ligger ann å man får mye aktivitet og ikke minst masse fine bilder å kansje folk begynner å komentere i loggene

det er jo nesten ingen aktivitet nå så det er jo fryktelig kjedelig å logge når ingen komenterer verken posetivt eller negativt å er det noe folk liker så er det grow logger med masse bilder å er det noe som er lærerikt får nye så er det jo å se hvor enkelt det egentlig e

mange blir jo skremt når de logger inn og blir bomdardert av folk som mener man må kjøpe allta av utstyr å det høres jo nesten ut som om mann minimum må bruke 30k å ta en doktorgrad før man kan starte å gro en liten plante noe som dreper interessen får mange jeg tror ikke det er med vilje men mange hær inne høres  jo ekstermt negativ ut når en ny stakkar sier han har planer om å kjøpe en flc pære å gro en plante

da blir han fort bombardert med alt som er mye bedre og ikke minst dyrere hva er galt med å gro med ett 60 telt med kun en enkerlt flc pære ? ja du får bedre avkastning om du bruker hps eller om du setter inn en temperaturmåler kjøper ei vifte å ett kullfilter investerer i litt næring og kjøper on god jord bruker 3k på en ph og ec måler osv men ikke drep gleden til folk som bare ønsker å gjøre ting enkelt å om vi lagger loggekriger kan jo også folk se att du kan gro knall pott med kun ett frø en krukke som kan være en gammel vasebøtte eller en mellkekartong tror mange gammle brukere hær inne har glemmt hvor fantastig god pott du kan lage med enkle midler grunnen til att folk mislykkes er jo ikke mangel på nering lys osv men heller det at folk gjør ting får komplisert og ender opp med å drepe både planten lommeboka og ikke minst gleden med får mye fancy teorier og taktikker på å få max ovkastning og best mulig weed det er jo ikke noe som er enklere en å gro noe super digg weed bare men holder ting enkelt

om man leser på forumet så høres det jo ut som man ikke kan lykkes om man bare holder ting enkelt så etter folk har brukt noen uker på å lese gir de opp og forlater siden prøv å se på siden med øynene til en ny bruker så tror jeg flere kanje skjønne hva jeg mener.

å det hadde blit mye mer hyggelig om de som altid komenterer med les dyrkehåndboka eller sier det blir som å spøre om hvor stor en fisk er kan hoppe over spørsmålet og finne på noe annet så noen andre kan svare det er veldig kjedelig om du er ny og har lest boka men fortsat er usikker på noe kommer med spørsmål  å folk kommer med slike svar så la heller noe andra som gidder å ta seg tid til å gi ett mer utdypende svar få svare

så blir det så mye hyggeligere å være ny har inne og folk tør å komme med "dumme" spørsmål

Endret av randy marsh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
On 9/16/2017 at 9:07 AM, Selvforsynt said:

Min erfaring med cannabis strekker seg til røyking av det jeg har fått kjøpt på gata, prisgitt hva pusherne har hatt å tilby, at det ligger en voldsom arbeidsinnsats bak selve dyrkingen har jeg ikke ofret noen tanker, jeg ante rett og slett ikke at det var så vanskelig.

Jo, det er sant at det ligger en arbeidsinnsats bak dyrkingen, men om det er nødvendig...? Jeg legger mye arbeid i det fordi jeg er personlig interessert i emnet. Det gir meg en god følelse å føle at man får det til, og jeg har tid og råd til å prøve å forbedre eget resultat, men det trengs ikke.

Det er ikke så vanskelig heller. Man kan gjøre det enkelt og billig, men da klager man ikke hvis resultatet ikke blir helt topp. Min første grow var jo en kunnskapsløs, billig grow, men jeg fikk likevel nok resultat til å vare et år eller to personlig bruk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva er dette med dislikes-knappen, @PoopEye? Jeg prøvde å søke, men fant ikke noen tråder med at dette var et tema. Kan du peke meg i riktig retning?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg må bare få lov til å gi kudos til @BK og kanskje andre som har orket dette i så mange år. Det viser en utrettelig vilje og integritet.

Jeg er nemlig selv oppretter og administrator av et nettsted for en en slags frivillig organisasjon. Jeg kan dessverre ikke vise dere dette, fordi det ville være alt for avslørende, da navnet mitt står over alt på disse etter hvert ganske omfattende sidene med flere tusen innlegg og artikler. Men jeg kan si at det er ikke et forum, mer et nettsted med informasjon og nyhetsartikler, og det er basert på frivillig innsats. 8 år har jeg holdt det gående så langt, men jeg innrømmer at tålmodigheten og innlevelsen min har sunket drastisk de siste par årene, og jeg gjør ikke mer enn jeg må i disse dager - dessverre.

Derfor kan jeg relatere til mye av det som blir sagt her, og jeg innser håpløsheten i å være pådriver for noe. Jeg leser jo med interesse skikkelig gamle tråder her på forumet, og ser at administratorer har vært offer for all verdens kritikk og til og med en del ufinheter fra oss brukere. Likevel har Norcan bestått gjennom alt dette. Hvor demoraliserende er det ikke å få kritikk og pepper når man gjør ting på frivillig basis, uten annen lønn enn et håp om å få komme inn i perleporten?

Jeg relaterer i hvert fall til dette, for folk har kritisert meg på mine nettsider også - eller det som kanskje er enda verre er når folk tar det for gitt at at skal være perfekt, alle apper, widgets og plugins skal stadig være oppdaterte og velfungerende, og i tillegg skal man måtte slåss for å få folk til å se verdien i nettsidene. Ja, for det er jo dette med sosiale medier. Sosiale medier som Facebook har blitt en enklere måte for folk å nå frem, og tradisjonelle nettsider og forum føles litt tungrodd for mange brukere. Det er dette jeg sliter med på mine nettsider, og jeg blir tidvis motløs.

Alt skal gå så fort i disse dager, og vanlige folk synes å foretrekke sosiale medier i sin kommunikasjon med omverden. Det ser ut som verdien av å lage et skikkelig kartotek av informasjon, ordnet i kategorier, mapper, temaer osv. blir underordnet og nedvurdert. På mine nettsider, f.eks, så ligger 8 års diverse info med tilhørende lister og bilder lagret ordentlig og systematisk, og det er dette som er verdien i nettsider og forum, synes jeg. I disse dager ser jeg altså at folk innen min "frivillige organisasjon" legger sin info på facebook i stedet for på nettsidene, og da begynner egentlig nettsidene å dø, for vi har ikke all informasjonen på våre sider lenger. Når jeg så nevner for de andre ildsjelene at facebook motarbeider nettsidene, så er ikke det så populært, for disse ildsjelene synes jo selv at de gjør en god jobb for organisasjonen.

Uansett, jeg håper at NorCan på en eller annen måte kan unngå dette dilemmaet nå når det går litt mot Facebooksatsing, og at det fortsatt vil bestå som et forum. At det ikke gradvis skal bli slik at ingen besøker forumet lenger, men heller velger facebook, mobiltelefon og 1-setnings meninger og forklaringer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
5 timer siden, randy marsh skrev:

hva med å starte noen vennelige logg "kriger"   foreksempel  om 4 uker starter vi en vennelig konkuranse om hvem som kan gro den største fineste og mest frosty planten i en melkekartong så kan både nye å gammle starte en logg og konkurere mot hverandre å samtidig lær av hverandre å allt du trenger er en pære til noen få kroner eller du kan gå bananas å se om du får en bedre plante om du bruker masse penger på dyre ledlys super jord magisk næring osv hær er det bare å bruke fantasien er jo 100o forskjellige ting vi kan finne på med super strenge regler og helt uten regler men noen like krav.

Da blir det plutelig spennende å logge inn får å se hvordan naboen ligger ann å man får mye aktivitet og ikke minst masse fine bilder å kansje folk begynner å komentere i loggene

det er jo nesten ingen aktivitet nå så det er jo fryktelig kjedelig å logge når ingen komenterer verken posetivt eller negativt å er det noe folk liker så er det grow logger med masse bilder å er det noe som er lærerikt får nye så er det jo å se hvor enkelt det egentlig e

mange blir jo skremt når de logger inn og blir bomdardert av folk som mener man må kjøpe allta av utstyr å det høres jo nesten ut som om mann minimum må bruke 30k å ta en doktorgrad før man kan starte å gro en liten plante noe som dreper interessen får mange jeg tror ikke det er med vilje men mange hær inne høres  jo ekstermt negativ ut når en ny stakkar sier han har planer om å kjøpe en flc pære å gro en plante

da blir han fort bombardert med alt som er mye bedre og ikke minst dyrere hva er galt med å gro med ett 60 telt med kun en enkerlt flc pære ? ja du får bedre avkastning om du bruker hps eller om du setter inn en temperaturmåler kjøper ei vifte å ett kullfilter investerer i litt næring og kjøper on god jord bruker 3k på en ph og ec måler osv men ikke drep gleden til folk som bare ønsker å gjøre ting enkelt å om vi lagger loggekriger kan jo også folk se att du kan gro knall pott med kun ett frø en krukke som kan være en gammel vasebøtte eller en mellkekartong tror mange gammle brukere hær inne har glemmt hvor fantastig god pott du kan lage med enkle midler grunnen til att folk mislykkes er jo ikke mangel på nering lys osv men heller det at folk gjør ting får komplisert og ender opp med å drepe både planten lommeboka og ikke minst gleden med får mye fancy teorier og taktikker på å få max ovkastning og best mulig weed det er jo ikke noe som er enklere en å gro noe super digg weed bare men holder ting enkelt

om man leser på forumet så høres det jo ut som man ikke kan lykkes om man bare holder ting enkelt så etter folk har brukt noen uker på å lese gir de opp og forlater siden prøv å se på siden med øynene til en ny bruker så tror jeg flere kanje skjønne hva jeg mener.

å det hadde blit mye mer hyggelig om de som altid komenterer med les dyrkehåndboka eller sier det blir som å spøre om hvor stor en fisk er kan hoppe over spørsmålet og finne på noe annet så noen andre kan svare det er veldig kjedelig om du er ny og har lest boka men fortsat er usikker på noe kommer med spørsmål  å folk kommer med slike svar så la heller noe andra som gidder å ta seg tid til å gi ett mer utdypende svar få svare

så blir det så mye hyggeligere å være ny har inne og folk tør å komme med "dumme" spørsmål

Jeg ser dette er et tema som har dukket opp med jevne mellomrom i det siste, og jeg synes kritikken som kommer er noe overdrevet.

Mitt inntrykk er at man stort sett prøver å hjelpe folk til å ta gode beslutninger når det skal kjøpes inn utstyr, f.eks ved å oppmuntre nye brukere til å kjøpe det utstyret som gir mest utbytte for kronene.

Å dyrke uten kullfilter/vifte er en særdeles dårlig tanke med mindre man er en eremitt som bor langt utenfor allfarvei. Den dagen brukerne her inne slutter å poengtere ting som går på sikkerhet blir jeg virkelig bekymret. Folk får gjøre som de vil, men her inne håper jeg alltid at vi etterstreber en best possible practice (innenfor rimelighetens grenser) når vi dyrker.

Husk at de som har vært her en stund har sett mange gå på trynet på grunn av dårlige avgjørelser og holdninger, eller fordi brukere har hørt på råd fra noen som aldri burde gitt råd.

Det er forøvrig helt vanlig å få beskjed om å søke i gamle tråder fremfor å starte en ny tråd når man har et spørsmål som har blitt stilt tusen ganger før. Dette synes jeg er helt greit. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
1 time siden, SixIxIx skrev:

Jeg ser dette er et tema som har dukket opp med jevne mellomrom i det siste, og jeg synes kritikken som kommer er noe overdrevet.

Mitt inntrykk er at man stort sett prøver å hjelpe folk til å ta gode beslutninger når det skal kjøpes inn utstyr, f.eks ved å oppmuntre nye brukere til å kjøpe det utstyret som gir mest utbytte for kronene.

Å dyrke uten kullfilter/vifte er en særdeles dårlig tanke med mindre man er en eremitt som bor langt utenfor allfarvei. Den dagen brukerne her inne slutter å poengtere ting som går på sikkerhet blir jeg virkelig bekymret. Folk får gjøre som de vil, men her inne håper jeg alltid at vi etterstreber en best possible practice (innenfor rimelighetens grenser) når vi dyrker.

Husk at de som har vært her en stund har sett mange gå på trynet på grunn av dårlige avgjørelser og holdninger, eller fordi brukere har hørt på råd fra noen som aldri burde gitt råd.

Det er forøvrig helt vanlig å få beskjed om å søke i gamle tråder fremfor å starte en ny tråd når man har et spørsmål som har blitt stilt tusen ganger før. Dette synes jeg er helt greit. :)

jeg er enIig med deg men samtidig uenig det blir jo ikke mye lukt om du kun har noen planter under en 250W cfl

det verste er jo når du kutte og klipper planten da kan  jo en liten plante forpeste hele huset å det er helt unødvendig å makse ut ett telt på 120x120 noe som er stander oppset her inne  da kan du jo ende opp som meg å få 1kg+ med ferdig tørket fintrimmet buds(tror faktisk jeg endte opp med 1.2 kg når alt var veid men jeg skrev 1kg i loggen) . å kvaliteten var jo av høyeste kvalitet

men når jeg leste hær inne trodde jeg at jeg skulle få noe alle 300g på min første grow med utstyret og kunskapen jeg hadde om jeg var heldig så noe er jo feil

med formiddlingen om det er av strategiske grunner vet jeg ikke men jeg tror det skremer folk bort .

så om vi fikk litt mer enkle logger kunne kasnje folk se att du kan greit gro 250g med god weed med kun ett lite telt på 60x60 å 250g burde holde får de fleste jeg har i senere tid lekt litt med flc og det er jo ikke like bra som hps men det er enkelt og billig og produserer pott som er av like god kvalitet som hps  jeg har faktisk flere kamerater som fåretreker både buss og lukten på plantene som har voks under slike enkle forhold å når du bruker cfl slipper du også mye styr med næring og det blir mye lettere å holde en stabil ph noe som igjen fører til en super frisk plant som er knall grønn og frosty og stikky til tusen og om du dyrker p[ denne størrelsen slipper du jo også problemer med varme så fordelene er utrolig mange men ja det er litt kjedelig får erfarene folk men det blir jo ingen utfordringer med mangelsykdomer osv får nye folk noe som gjør alt super enkelt.

men ja selvfølgelig må mann  si fra spesielt når noen tenker å kjøpe ubrukelige å dyre
ledlys og hjelpe folk til å få en effektiv grow er jo kjempebra men ikka alle trengar å maxe ut en grow mann får jo ett intryck av att det skal så mye til får å gro neon gram men det er jo egentlig super enkelt

å om man bare henviser til dyreboka og ber folk søke i arkivet virker det jo som det oppfordres til 0 aktivitet om alle bare leste boka og søkte i arkivene hadde det jo blitt helt stopp med innlegg så det virker som dere ønsker mer aktivitet men dere ønsker ikke flere spørsmål så hva skal men da snakke om ?

Endret av randy marsh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
19 minutter siden, randy marsh skrev:

jeg er enIig med deg men samtidig uenig det blir jo ikke mye lukt om du kun har noen planter under en 250W cfl

det verste er jo når du kutte og klipper planten da kan  jo en liten plante forpeste hele huset å det er helt unødvendig å makse ut ett telt på 120x120 noe som er stander oppset her inne  da kan du jo ende opp som meg å få 1kg+ med ferdig tørket fintrimmet buds(tror faktisk jeg endte opp med 1.2 kg når alt var veid men jeg skrev 1kg i loggen) . å kvaliteten var jo av høyeste kvalitet

men når jeg leste hær inne trodde jeg at jeg skulle få noe alle 300g på min første grow med utstyret og kunskapen jeg hadde om jeg var heldig så noe er jo feil

med formiddlingen om det er av strategiske grunner vet jeg ikke men jeg tror det skremer folk bort .

så om vi fikk litt mer enkle logger kunne kasnje folk se att du kan greit gro 250g med god weed med kun ett lite telt på 60x60 å 250g burde holde får de fleste jeg har i senere tid lekt litt med flc og det er jo ikke like bra som hps men det er enkelt og billig og produserer pott som er av like god kvalitet som hps  jeg har faktisk flere kamerater som fåretreker både buss og lukten på plantene som har voks under slike enkle forhold å når du bruker cfl slipper du også mye styr med næring og det blir mye lettere å holde en stabil ph noe som igjen fører til en super frisk plant som er knall grønn og frosty og stikky til tusen og om du dyrker p[ denne størrelsen slipper du jo også problemer med varme så fordelene er utrolig mange men ja det er litt kjedelig får erfarene folk men det blir jo ingen utfordringer med mangelsykdomer osv får nye folk noe som gjør alt super enkelt.

å om man bare henviser til dyreboka og ber folk søke i arkivet virker det jo som det oppfordres til 0 aktivitet om alle bare leste boka og søkte i arkivene hadde det jo blitt helt stopp med innlegg så det virker som dere ønsker mer aktivitet men dere ønsker ikke flere spørsmål så hva skal men da snakke om ?

Jeg tror den "enten-eller" tankegangen din er litt ødeleggende for din opplevelse på forumet. Man må ikke enten ha null aktivitet eller tillate all verdens dumme spørsmål. Man må ikke enten ha et minimum av utstyr eller det aller dyreste. Jeg tror rett og slett ikke du ser nyansene. Husk også at vi som styrer forumet har lite kontroll på brukernes meninger. Vi kan ikke bestemme hvilke holdninger de har til de tema du nevner.

Vi prøver å holde en balanse, og personlig synes jeg vi greier dette fint. Hadde vi mislyktes på dette området vil jeg tro vi hadde fått langt flere tilbakemeldinger angående dette. Vi ønsker et minimum av kvalitetsnivå på brukerne her inne. Hvis man ikke er interessert i å lære på egen hånd, men heller vil ha alt servert på et sølvfat, så er ikke dette rett sted.

Det kan også være greit å ta innover seg at når flertallet mener dyrking ikke bør foregå innendørs uten kullfilter, så er det en grunn til det. Jeg vet ikke hvor gammel du er eller hvilken erfaring du har, men å anbefale noen å dyrke cannabis i sitt eget hus uten kullfilter uten å ta høyde for noe ting som livssituasjon, boforhold o.l er rett og slett helt bak mål. Jeg håper at brukerne her inne alltid vil påpeke hvor idiotisk det er. Om du har greid det, good for you, men vi har sett nok gode eksempler på at dette IKKE har fungert for andre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

la meg bytte taktikk

hvorfor tror du folk forlater forumet ?

jeg for min del ble lei av att både admins og gammle brukere med mange innleg bare spammer les boka det blir som å spøre om hvor stor en fisk er eller søk i arkivet du kune jo like gjerne kaste hele siden å heller bare skrive bruk google.

jeg flyttet over til amerikanske forum med en mer hyggelig tone og mer konstruktive tilbakemeldinger og der traff jeg andre norske med samme mening og opplevelser av hvordan gammle garde er på dette forumet.

jeg tror feilen ligger i att istenden får att kjernen og admins  på denne siden øsnker å dele kunskap å spre gleden ved å dyrke har det blitt en side der de gammle gutta istedet liker å påpeke sine egnee kunskaper istedet får å dele den med andre dere har glemt litt hvordan første skoledag er og har sett dere litt blind og blir oppfatet som litt arogante avgangselever som ikke ønsker att de nye skall komme inn i gruppen.

angående min alde er jeg en gammel ringrev som har vert aktiv i undergrunnen i mange år så sikkerhet har altid vært alfa omega

jeg har å den siste tiden reist litt rundt til gammle kolegaer å besøkt litt forskjellig dyrkeplasser så jeg vet hva jeg sankker om når det kommer til hvor enkelt ting kan gjøres å hvor forskjellig problemet med lukt er fra 1 til 1000 planter fordelt i forskjellig rom og omgivelser .

jeg har ingenting imot dyrt og mye fancy utstyr jeg har jo selv investert solide sommer i mye snadder men ikke alle trenger allt det utstyret i starten

det er jo an trend der alt heletiden må makses ut hva er galt med å bare gro til eget bruk

jeg har å bekjente som nå sitter å venter på lang fenselstrff på grunn av større produskjoner og lukt er langt fra det største problemet når man driver med dette det er vel heller att folk ikke har så mange å snakkemed så de prater med feil fyr ov vips så sitter men i fella det er akkurat derfå det er greit med ett sted der men bare kan prate om alt og ingenting uten å kostant få beskjed om at det finnes en bok osv.

om du mener jeg tar feil send noen nye brukere en pm og spør hvordan de opplever siden eller se hva som skjer med medlemer som får konstruktiv og mer utdypende tilbakemeldinger av andre nye brukere kontra de som får beskjed om å bare lese boka osv av admins og veteraner

jeg har selv vert veteran på flere type forum men om jeg blir dritt lei samme spørsmaå hver dag år ut og år inn slutter jeg bare å svare så heller noen andra kan ta jobben og det er ikke altid spørsmålet i seg selv er det viktigste men mann oppnår kontakt med andre og starter en samtale som skaper en følelse av tilhørlighet om man kan starte en samtale med ett dumt spørsmål men det kann ende opp med att ett lite dumt spørsmål vokser til en lang tråd med mye spenende info så ikke kast frøet før det får en sjanse til å spire og utvikle seg til en vakker bloms

bare se på svar besvart av veteranene og admins kontra spørsmål besvare av de nye så skjønner du kansje hva jeg mener og legg merke til hvem som blir på siden og hvam som forsvinner raskest.

igjen hva er påenget med ett forum uten spørsmål og dialoger mellom medlemer å hvorfor komme tilbake etter du hsr lastet ned bok om det ikke skjer noe og du er dum om du prøver å starte en enkel samtele

jeg prøver ikke å være være negativ til de gammle nå men jeg synes ett norskt forum er topp og sier det jeg sier får å prøve å hjelpe

det er jo også mange har inne som er super tolmodig og hjelpsomme så all ære til dere.

Endret av randy marsh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

@randy marsh Egentlig burde jeg svare både @BK og @Freeman først og jeg ser du er i god dialog med @SixIxIx og jeg antar du kanskje får et mer en utfyllende respons fra ham/henne, men jeg følte meg truffet av et par av dine linjer i ditt innlegg, så jeg vil snike inn en kommentar til dem:

Jeg er hverken admin eller veteran her, men jeg har veldig ofte kommentert til nybegynnere at de bør lese både Husreglene, Dyrkerhåndboka og orientere seg litt i korridorene og sjekke ut hva som allerede finnes i kjeller'n her på huset får de setter seg på taket og skriker "hjelp meg!" -først, når de kommer ramlene inn med ræva føre uten å ha fått med seg noe på veien inn. Husreglene er alfa & omega for at noe i det hele tatt skal fungere her på bruket, og som du ser et par poster tidligere, så behøves det stadig å minnes om Husreglene: "…PLEASE svar meg om du ønsker å gjøre forretninger her".

Når det kommer til at jeg veldig ofte spør/anmoder om nybegynnere om at de bør sjekke ut Dyrkerhåndboka, er det ikke for være arrogant eller oversittende, hadde jeg vært det, hadde jeg overhodet ikke brydd meg om å svare eller kommentere, bare ignorert innlegget totalt. Det er ingen selvfølge at noen som helst får noe som helst svar her, og det meste burde de fleste være takknemlig for, imho.

Dyrkerhåndboka, skrevet av Eirik, og jeg går ut i fra at det ikke er Eirik Jensen, iallefall en Eirik som har lagt ned et enormt arbeide som vi fritt og gratis bare får bruke så mye vi vil og øse kunnskaper ut av, og de som ikke har fått med seg den på veien inn her, har oversett en virkelig skatt. Det minste jeg kan gjøre er å, forsikre meg om at de har oppdaget den om de kommer inn her for å lære seg å dyrke, ikke alle andre er durkdrevne ringrever som vært i gamet i årevis, dere får heller ha overbærenhet for at vi "spammer" med basale innlegg som dere heller bare får overse.

Dessuten mener jeg at alle, både spørsmålsstillere og de som besvarer, er best tjent med at det mest basale grunnlaget er avklart først, det blir liksom litt som om noen skulle lære seg å spille ishockey, så hadde det vært best for alle om de satt på benken og lærte seg å snøre på seg skøytene skikkelig før de kom ut på isen og begynte å sveive med kølla.

Og ja, jeg føler meg også truffet av å fekte for sikkerhet og litt avansert dyrking. Sikkerhet fordi jeg aldri har blitt tatt, forhørt eller eller engang mistenkt, så langt jeg vet, og har aldri fått en bot foruten om et par parkeringsbøter jeg ikke protesterte riktig mot. Jeg har mye å miste på å bli tatt for narkotikaforbruk, så jeg setter sikkerheten i høysetet. Det hadde vært herlig å ha noen cannabisplanter i avkutta melkekartonger i vinduskarmen, men det er en luxus jeg ikke kan tillate meg. Jeg har andre lovlige planter i gamle isbokser, som jeg gjøder med gjæret neslevann, tang&tare, bananskal og eggeskal, samt urin. Men når det kommer til cannabis, er det ut i fra et sikkerhet-effektivitets aspekt at jeg bare vil satse på det beste mulige utstyret, jeg har ikke råd til annet, dessuten er jeg en techjunkie.

Dette ble lengre enn jeg hadde tenkt meg, og alt jeg klarte av i dag, men @BK og @Freeman har forhåpentligvis tålmodet til å kunne vete et par dager til…

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har vært med på flere forum både på FB og slike som norcan er bygget etter, og syns nå stemningen og tonen brukerne i mellom er veldig god sammenlignet med de andre jeg har vært borti, men muligens jeg har kommet inn i en fredlig periode ;)

Når det gjelder økonomisk innsats for å få mest mulig avling så er jeg nok i andre enden av skalen, jeg gjør gjerne en arbeidsinnsats men vil helst legge så lite penger i det, men legger selvfølgelig i det som trengs for å få et resultat

Selv med fri tilgang på varene så kommer neppe mitt cannabisbehov over 1 gram i uka, eller 50 gram i året, så jeg vil heller ha 50 gram med liten pengeinnsats istedenfor å bruke tusenvis av kroner og sitte igjen med en halvkilo ;)

Forøvrig må jeg si at jeg har fått gode og saklige svar på mine spørsmål og det setter jeg stor pris på :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette ble jo en riktig så bra tråd! Det er godt å se at dere kommer med tilbakemeldinger og virkelig ønsker å se et levende og aktivt NorCan.

Her er noen kjappe kommentarer:

• @Freeman: Takk for gode ord - det varmer! Det er krevende å være ansvarlig for et nettsted, men det er skikkelig moro inni mellom også! En ordentlig dyrkelogg-krig er en knall idé! Jeg har noen premier liggende fra tidligere dyrkekonkurranser vi har hatt - disse kan jeg med glede dele ut til vinneren. Klarer vi å stable en slik krig på beina, @SixIxIx?
  • Jeg skal ikke blande meg så alt for mye inn i diskusjonen som pågår om dyrking og dyrketips, men jeg er opptatt av dette med takhøyde, og jeg er helt enig med @SixIxIx i at nyansene i diskusjonen er viktig. Jeg synes det skal være rom for å stille besvarte spørsmål, og det skal være rom for å besvare slik man selv føler man bør svare. Noen er i en livssituasjon hvor høyere sikkerhet er viktig - da svarer man det! Andre er i en livssituasjon hvor man ikke trenger kullfilter og den slags - da svarer man det! Vi har ulike perspektiver, og det er helt greit.
  • @Selvforsynt: Det er rivende godt å høre at du synes du har fått gode svar, og at du har det trivelig sammen med oss andre grønnskaller :) Det er stort sett hyggelig hos oss, og langt mellom ordkrigene. Det er en av våre styrker; grønnskaller er rolige folk! :joint:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

@randy marsh, jeg skjønner godt hva du sier, og jeg tror du har helt rett: Det hadde vært mye å tjene på å ta i mot nykommere på best mulig måte, for jeg merket selv også den noe strenge og "tekniske" tonen som var her inne da jeg var ny her for nøyaktig to måneder siden. Det var jo slettes ikke slik at noen var uvennlige eller avvisende - tvert i mot - alle nykommere fikk vennlige svar, men det var vel det der som du er inne på at det var litt for lett å bare peke mot en eller annen link, i stedet for... ja, jeg vet ikke helt hva som er den beste måten.

Det optimale er vel kanskje om man også stiller spørsmål til nykommeren, viser genuin interesse, og tar seg tid til en prat, liksom... På den måten lar man nykommeren føle seg velkommen og gir ham/henne samtidig en enkel måte å delta på forumet. For stiller man spørsmål, er det et signal på at vi er interesserte, og det er da enkelt å svare. Svarer man derimot ganske kort og konsist, så er det veldig informativt, men det innbyr ikke akkurat til samtale. Med en kort henvisning til f.eks. dyrkehåndboka, så sier man på en måte: "Her står det du trenger å vite. Les dette, slik at vi slipper å snakke om disse tingene!"

Men til @PoopEyes og andres forsvar, så ser jeg jo at det er godt ment, det er helt korrekt, og det er ingen ting negativt med det. Det bare innbyr ikke så mye til samtale, og samtale er jo noe vi har etterlyst og trenger. Så kan det da hende da at våre behov er forskjellige, at f.eks. jeg liker å holde skravla i gang om alt mulig, mens andre er mer fokuserte på tekniske ting rundt selve dyrkingen. Jeg føler at det er rom for alle typer innspill, og alle typer trengs om det skal være et levende forum.

Jeg leste forøvrig ditt innlegg om en velkomsthilsen, Wiki osv. med stor interesse, Poopeye, for jeg synes at du var inne på noen svært bra tanker og ideer her. Og jeg tror at du kan være akkurat rette mannen til å få til noe slikt. I tillegg fikk du jo thumbs up fra BK, så det burde jo være noe du skulle ha prøvd på. Da skal du i så fall vite at jeg støtter deg fullt ut i dette, og vil gjerne hjelpe til om det trengs. Nå har ikke jeg like mye kunnskap som du tydeligvis har om dyrking og slikt, men jeg tror at om du går med slike planer så er det andre ting enn det rent tekniske rundt dyrkingen du må vri hodet rundt, og da kan det sikkert være fint å ha noen å "bounce" ideer med. Sleng en PM om du vil ha en dialog rundt dette eller har lyst på noen innspill.

Så ser jeg også at BK gav meg æren for å foreslå en dyrkekonkurranse. Tusen takk, det setter jeg pris på! Jeg er et evig oppkomme av slike gode forslag, og tar gledelig imot publikums hyllest. Men jeg nevner i en bisetning at det var @randy marsh som foreslo dette. Søren og!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
7 hours ago, PoopEye said:

Dette ble lengre enn jeg hadde tenkt meg, og alt jeg klarte av i dag, men @BK og @Freeman har forhåpentligvis tålmodet til å kunne vete et par dager til…

Vi venter tålmodig, vet du. Ruller oss en joint, legger beina i kors og merker hvordan tiden bare flyr:joint:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

har ikke tid til mer så det blir bare ett svar nå ;)

om du snakker om risiko er vi inne på min spesialitet nemmeli risiko vurdering

vi kunne gjort dette veldig avansert med att jeg forklarer hele prossesen og kommer med 1000 muligheter og  setter tall på ting men vi holder det enkelt tror (håper) de fleste tar påenget uten en masse statestik og mattemetik. (ja det blir morrsomere men jeg har ikke tid eller tilgang på alle tall nå)

1.spør deg selv hva er risikoen får å bli tatt med å gro under en 250w cfl uten kullfilter tenk gjennom  så mange senarier som mulig nå men lå oss si att du holder kjeft og ikke snakker med rekar og krekar om dette å du prøver å holde det skjult.

2.nå kan du spørre deg selv hva risikoen får å bli tatt når du kjøper pott på gata via post eller når du oppbevarer potten på deg i det ofentlige rom etter den er kjøpt  og ikke minst er det vanskelig og gjøre dette helt anonymt så i ett aller annet led er det noen som vet at du kjøper og røyker pott  å får å slippe mas med btc og post er det mange selgere som har salgslister liggende som de bruker om onkel kommer å man trenger å forhandle strafferabbat så har har flere fått seg en smekk oppgjennom og kommet i søkelyset. igjen jeg holder det enkelt

nå kan vi se på konsekvensene av pungt en og to å det jeg har kommet fram til er att straffen på pungt 1 er en tusenlapp eller to mindre i bot en eksempel nr 2 men sansyneligheten er betraktelig høyere på pungt nr 2 så min konklusjon er att samme hva du gjør er det mindre risioko å dyrke hjemme en å kjøpe av en selger.

å om du fremseles ønsker å krangle kan du bruke samme tankemønster på hva er sansyneligheten får att naboen tyster på grunn av lukt fra en joner du røyker eller en liten plante

igjen bare lek med tanken tenk worst case scenario på begge punkter så tror jeg du finer ut at risken er temmelig lav på begge men den er fremdeles høyere når du røyker en joner da lukten er 100x sterkere .så om du likevel røyker kan du like gjerne ha ett telt da det er tryggere en å kjøpe og risikoen får att noen kjenner den likten er nesten ikke eksisterende om du ikke prøver og bli oppdaget samtidig som personen som kjener lukta ikke en gang tenkerover det eller gidder å tyste.

men alt i alt om du først røyker pott er du villig til å ta risken det medfører som er betraktelig høyere en å dyrke så jeg ser ikke på det som ett risiko fylt prosjekt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
1 time siden, Freeman skrev:

@randy marsh, jeg skjønner godt hva du sier, og jeg tror du har helt rett: Det hadde vært mye å tjene på å ta i mot nykommere på best mulig måte, for jeg merket selv også den noe strenge og "tekniske" tonen som var her inne da jeg var ny her for nøyaktig to måneder siden. Det var jo slettes ikke slik at noen var uvennlige eller avvisende - tvert i mot - alle nykommere fikk vennlige svar, men det var vel det der som du er inne på at det var litt for lett å bare peke mot en eller annen link, i stedet for... ja, jeg vet ikke helt hva som er den beste måten.

Det optimale er vel kanskje om man også stiller spørsmål til nykommeren, viser genuin interesse, og tar seg tid til en prat, liksom... På den måten lar man nykommeren føle seg velkommen og gir ham/henne samtidig en enkel måte å delta på forumet. For stiller man spørsmål, er det et signal på at vi er interesserte, og det er da enkelt å svare. Svarer man derimot ganske kort og konsist, så er det veldig informativt, men det innbyr ikke akkurat til samtale. Med en kort henvisning til f.eks. dyrkehåndboka, så sier man på en måte: "Her står det du trenger å vite. Les dette, slik at vi slipper å snakke om disse tingene!"

Men til @PoopEyes og andres forsvar, så ser jeg jo at det er godt ment, det er helt korrekt, og det er ingen ting negativt med det. Det bare innbyr ikke så mye til samtale, og samtale er jo noe vi har etterlyst og trenger. Så kan det da hende da at våre behov er forskjellige, at f.eks. jeg liker å holde skravla i gang om alt mulig, mens andre er mer fokuserte på tekniske ting rundt selve dyrkingen. Jeg føler at det er rom for alle typer innspill, og alle typer trengs om det skal være et levende forum.

Jeg leste forøvrig ditt innlegg om en velkomsthilsen, Wiki osv. med stor interesse, Poopeye, for jeg synes at du var inne på noen svært bra tanker og ideer her. Og jeg tror at du kan være akkurat rette mannen til å få til noe slikt. I tillegg fikk du jo thumbs up fra BK, så det burde jo være noe du skulle ha prøvd på. Da skal du i så fall vite at jeg støtter deg fullt ut i dette, og vil gjerne hjelpe til om det trengs. Nå har ikke jeg like mye kunnskap som du tydeligvis har om dyrking og slikt, men jeg tror at om du går med slike planer så er det andre ting enn det rent tekniske rundt dyrkingen du må vri hodet rundt, og da kan det sikkert være fint å ha noen å "bounce" ideer med. Sleng en PM om du vil ha en dialog rundt dette eller har lyst på noen innspill.

Så ser jeg også at BK gav meg æren for å foreslå en dyrkekonkurranse. Tusen takk, det setter jeg pris på! Jeg er et evig oppkomme av slike gode forslag, og tar gledelig imot publikums hyllest. Men jeg nevner i en bisetning at det var @randy marsh som foreslo dette. Søren og!!!

saten så mye bedre forklart en det rælet jeg kom med tommelen opp til deg og takk får att du forklare det jeg prøvde :)  å  forklare

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
7 timer siden, randy marsh skrev:

har ikke tid til mer så det blir bare ett svar nå ;)

om du snakker om risiko er vi inne på min spesialitet nemmeli risiko vurdering

vi kunne gjort dette veldig avansert med att jeg forklarer hele prossesen og kommer med 1000 muligheter og  setter tall på ting men vi holder det enkelt tror (håper) de fleste tar påenget uten en masse statestik og mattemetik. (ja det blir morrsomere men jeg har ikke tid eller tilgang på alle tall nå)

1.spør deg selv hva er risikoen får å bli tatt med å gro under en 250w cfl uten kullfilter tenk gjennom  så mange senarier som mulig nå men lå oss si att du holder kjeft og ikke snakker med rekar og krekar om dette å du prøver å holde det skjult.

2.nå kan du spørre deg selv hva risikoen får å bli tatt når du kjøper pott på gata via post eller når du oppbevarer potten på deg i det ofentlige rom etter den er kjøpt  og ikke minst er det vanskelig og gjøre dette helt anonymt så i ett aller annet led er det noen som vet at du kjøper og røyker pott  å får å slippe mas med btc og post er det mange selgere som har salgslister liggende som de bruker om onkel kommer å man trenger å forhandle strafferabbat så har har flere fått seg en smekk oppgjennom og kommet i søkelyset. igjen jeg holder det enkelt

nå kan vi se på konsekvensene av pungt en og to å det jeg har kommet fram til er att straffen på pungt 1 er en tusenlapp eller to mindre i bot en eksempel nr 2 men sansyneligheten er betraktelig høyere på pungt nr 2 så min konklusjon er att samme hva du gjør er det mindre risioko å dyrke hjemme en å kjøpe av en selger.

å om du fremseles ønsker å krangle kan du bruke samme tankemønster på hva er sansyneligheten får att naboen tyster på grunn av lukt fra en joner du røyker eller en liten plante

igjen bare lek med tanken tenk worst case scenario på begge punkter så tror jeg du finer ut at risken er temmelig lav på begge men den er fremdeles høyere når du røyker en joner da lukten er 100x sterkere .så om du likevel røyker kan du like gjerne ha ett telt da det er tryggere en å kjøpe og risikoen får att noen kjenner den likten er nesten ikke eksisterende om du ikke prøver og bli oppdaget samtidig som personen som kjener lukta ikke en gang tenkerover det eller gidder å tyste.

men alt i alt om du først røyker pott er du villig til å ta risken det medfører som er betraktelig høyere en å dyrke så jeg ser ikke på det som ett risiko fylt prosjekt.

Du konstruerer eksempler hvor du selv legger premissene til grunn, da får du selvfølgelig det resultatet du vil ha.

For min del er det helt uproblematisk å ta seg en joint. Jeg bor på landet. Samtidig får jeg besøk av og til. Dette lar seg dårlig kombinere med planter uten kullfilter. Jeg vet om folk som har blitt tatt pga mangel på kullfilter, og folk som har blitt tatt fordi naboen kjente lukten av jointen. Verden er ikke statisk. Jeg synes du har et rimelig unyansert syn på dette med tanke på påstanden om at du er opptatt av risikovurdering, og det er relativt enkelt å plukke fra hverandre argumentasjonen du har kommet med så langt.

Denne tråden sklir nå litt ut. Hvis du fortsatt ønsker å diskutere dette foreslår jeg at dette foregår i egnede tråder. Kanskje vi skal starte en tråd for diskusjon av hvordan nykommer blir og bør bli behandlet, og en tråd rundt det med sikkerhet når man dyrker? Da kan man gjøre dette med den dybden disse temaene fortjener.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

SixIxIx skjønner ikke hvor all negativiteten din komer fra samme hva jeg kommer med er du uenig og kvervulerer flisespikker på ting jeg sier jeg prøverog holde enkelt.

jeg har jobbet med dette feltet i mange hærrens år å er det noe jeg kan så er det akkurat dette men skall jeg gjøre dette komplisert å virkelig banke ting inn i hoe på folk må jeg bruke flere uker på en proffesjonel oppseting med innhenting av data 10000 eksempler senario variaber osv så jeg sier det igjen så du får det med deg jeg sier JEG HOLDER DET ENKELT å jeg skrver prøv å tenk selv  og jeg legger til attt du må tenke worst case scenario PÅ BEGGE SCENARIO  men likevel mener du jeg favorise mulig jeg tar feil men det virker som du bare er ute etter å finne noe å ta meg på å leter etter ting som ikke er dær men mulig du rett og slett ikke skjønner hva jeg skriver noe jeg kan skjønne siden jeg er en dyslektisk jævel :bigsmile:

jeg sier aldrig att jeg anbefaller å gro uten kullfilter jeg har selv hefftig oppset der jeg har grodd litt større skala men når jeg bare har en hooby blante hjemme under cfl trenger jeg det ikke da det ikke blir noe serlig lukt å jeg påpeker att det er når planten kuttes det kan lukte litt mer en ønskeli i min erfaring.

er du virkelig uenig og mener at folk på gata kan kjenne lukten av en plante du har hjemme hos deg i ditt hus eller leilighet ? (igjen jeg sier en cfl grow på 250w i alle eksempler mulig det er det du ikke får med deg pga min dårlige formuleringsevne)

att du legger till att att tråden glir ut nå at mine innlegg ikke hører hjemme hær virker bare som ett fårsøk på en dårlig herskeknink når jeg bare besvarer på komentarer  rettetr mot meg  du prøver å starte diskusjoner om allt jeg nevner jeg sier bare hva jeg tror er åsraken til hvorfor folk blir lei å forlater siden det er ment som noe folk kan tanke over så vi får en hyggeligere tone å att folk føler seg velkommen noe jeg sier helt i starten att er hvordan jeg følte det var å være ny hær å dett er ikke ment som ett angrep på deg jeg kommer jo å med opfordringer til ting som grow kriger som du selv er inne på dette er men som en posetiv tråd  så vi får flere medlemmer ikke en tråd der vi flisespikker på hverandres opplevelse av siden osv.

jeg påpeket litt lenger opp att andre er flinkere til å formulere ting enn meg som du kansje kan lese igjen.

vi kan fortsette  samtalen om sikerhet og risikovurdering privat på ett kriyptert mail (send en pm får mail ) om du øsnker så kan jeg si litt mer om meg og min jobb noe jeg ikke ønsker  å dele her inne så kan vi ta ting i litt større skalla å bruke andre eksemler enn vennejengen din eller min å kanskje det blir letter får meg å fårkler å lettere får deg å fårst så kan vi ignorere hverandres komenterer i denne tråden så vi igjen kommer tilbake til påenger som du selv påpeker får det er tydeligvis det eneste vi kan være enig om høres det ut som en ok plan ?

var vell noen som trodde jeg var negativ til dyrt og komplisert utstyr det kan jeg igjen si att jeg ikke er8-) vurdere faktisk å kjøpe inn det dyreste du kan finne av led i norske buttiker og lage en logg der jeg setter det opp mot hps og flc i 60x60 telt med identiske forhold så kan vi se hva forskjellen er. men jeg sier i første innleg att en som tenker å starte sin første grow ikke trenger utstur til 25k og må ta en doktorgrad før men groe en liten plante til eget bruk ikke alle ønsker å presse ut maximalt og må produsere 3.5kg +++ hvert år

Endret av randy marsh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
1 time siden, randy marsh skrev:

SixIxIx skjønner ikke hvor all negativiteten din komer fra samme hva jeg kommer med er du uenig og kvervulerer flisespikker på ting jeg sier jeg prøverog holde enkelt.

Nå overdriver du fælt. Før jeg hadde skrevet noe som helst i denne tråden kom du med en beskrivelse av forumet som er SVÆRT urettferdig ovenfor de som faktisk bruker tiden sin på å hjelpe andre her inne. Jeg svarer helt enkelt på dette. Hvis jeg er uenig i noe du skriver er det fordi jeg mener du tar feil, og da må det være lov å si fra. Det er ikke det samme som flisespikkeri og kverrulering.

Problemet er at du klager på ting som egentlig ikke er problemer. Vi har mange brukere her inne som oppfordrer folk til å gjøre det billig og enkelt. Det er ingen som blir jaget ut fra forumet fordi de vil bruke en 250W CFL i et lite telt, eller fordi de bruker Rema-jord og kattesand i en 10l vaskebøtte. Om folk ikke tåler at brukere høflig og vennlig presenterer bedre alternativer mtp pris og/eller kvalitet, så har de rett og slett ikke noe på et diskusjonsforum å gjøre. Om noen går over streken, noe som skjer, kan den aktuelle posten alltids rapporteres inn.

Det vi vanligvis gnåler om til nye brukere, er kullfilter og vifte. Det må være greit.

jeg har jobbet med dette feltet i mange hærrens år å er det noe jeg kan så er det akkurat dette men skall jeg gjøre dette komplisert å virkelig banke ting inn i hoe på folk må jeg bruke flere uker på en proffesjonel oppseting med innhenting av data 10000 eksempler senario variaber osv så jeg sier det igjen så du får det med deg jeg sier JEG HOLDER DET ENKELT å jeg skrver prøv å tenk selv  og jeg legger til attt du må tenke worst case scenario PÅ BEGGE SCENARIO  men likevel mener du jeg favorise mulig jeg tar feil men det virker som du bare er ute etter å finne noe å ta meg på å leter etter ting som ikke er dær men mulig du rett og slett ikke skjønner hva jeg skriver noe jeg kan skjønne siden jeg er en dyslektisk jævel :bigsmile:

Du sier at jeg er negativ, men formuleringene dine er jo greit passiv aggressive de også da.

Det er godt mulig du prøver å holde det enkelt, og at problemer med å formulere deg gjør det lett å misforstå deg, men hvis du leser det du skrev i denne tråden bør du ha forståelse for at folk er skeptiske til meningene dine, og at det oppstår en dialog rundt de.

jeg sier aldrig att jeg anbefaller å gro uten kullfilter jeg har selv hefftig oppset der jeg har grodd litt større skala men når jeg bare har en hooby blante hjemme under cfl trenger jeg det ikke da det ikke blir noe serlig lukt å jeg påpeker att det er når planten kuttes det kan lukte litt mer en ønskeli i min erfaring.

Som du sa i tråden jeg linker til over: " så du mener alt blir bedre om han bruker masse penger på vifter og luftfilter? ". I den saken var svaret et soleklart JA. Skal du dyrke hjemme hos familien din uten at noen skal finne det ut er det galskap å dyrke uten filter. Selv et par planter i veg kan stinke nok til å fylle en hel etasje. Jeg er helt enig i at man kan gjøre ting billig og enkelt, men samtidig må det gjøres sikkert. Det ene utelukker ikke det andre.

er du virkelig uenig og mener at folk på gata kan kjenne lukten av en plante du har hjemme hos deg i ditt hus eller leilighet ? (igjen jeg sier en cfl grow på 250w i alle eksempler mulig det er det du ikke får med deg pga min dårlige formuleringsevne)

Jeg mener at eksemplene du kommer med er dårlige, fordi de ikke er relevante for folk flest. Det nytter lite om det ikke lukter på gata utenfor hvis huset lukter weed når svigers er på besøk.

att du legger till att att tråden glir ut nå at mine innlegg ikke hører hjemme hær virker bare som ett fårsøk på en dårlig herskeknink når jeg bare besvarer på komentarer  rettetr mot meg  du prøver å starte diskusjoner om allt jeg nevner jeg sier bare hva jeg tror er åsraken til hvorfor folk blir lei å forlater siden det er ment som noe folk kan tanke over så vi får en hyggeligere tone å att folk føler seg velkommen noe jeg sier helt i starten att er hvordan jeg følte det var å være ny hær å dett er ikke ment som ett angrep på deg jeg kommer jo å med opfordringer til ting som grow kriger som du selv er inne på dette er men som en posetiv tråd  så vi får flere medlemmer ikke en tråd der vi flisespikker på hverandres opplevelse av siden osv.

Dette er ikke et forsøk på dårlig hersketeknikk. Jeg poengterte i slutten av min egen post at denne tråden sklir ut, fordi det er akkurat det den gjør. Jeg sa på ingen måte at det var din feil, det var tross alt jeg som valgte å svare på den første posten din selv om jeg var klar over at dette var feil sted for den diskusjonen. Jeg skjønner ikke helt hvordan du greier å få dette til å bli en skjult beskyldning om at dette var din feil.

Det å beskylde noen for å komme med hersketeknikker er interessant nok en hersketeknikk i seg selv.

vi kan fortsette  samtalen om sikerhet og risikovurdering privat på ett kriyptert mail (send en pm får mail ) om du øsnker så kan jeg si litt mer om meg og min jobb noe jeg ikke ønsker  å dele her inne så kan vi ta ting i litt større skalla å bruke andre eksemler enn vennejengen din eller min å kanskje det blir letter får meg å fårkler å lettere får deg å fårst så kan vi ignorere hverandres komenterer i denne tråden så vi igjen kommer tilbake til påenger som du selv påpeker får det er tydeligvis det eneste vi kan være enig om høres det ut som en ok plan ?

Det jeg er uenig i er dine kommentarer rundt behovet for kullfilter, og dine urettferdige beskrivelser av forumet og dets brukere. Jeg kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse. Det er mange andre brukere her inne, gamle som nye, som heller ikke passer inn. Jeg tør påstå det gjelder de aller fleste. Hvis du er interessert i å diskutere dette videre tror jeg du bør fokusere like mye på hvor godt du oppfatter andre, som du gjør på å påpeke at andre ikke forstår deg. Så skal jeg gjøre det samme.

var vell noen som trodde jeg var negativ til dyrt og komplisert utstyr det kan jeg igjen si att jeg ikke er8-) vurdere faktisk å kjøpe inn det dyreste du kan finne av led i norske buttiker og lage en logg der jeg setter det opp mot hps og flc i 60x60 telt med identiske forhold så kan vi se hva forskjellen er. men jeg sier i første innleg att en som tenker å starte sin første grow ikke trenger utstur til 25k og må ta en doktorgrad før men groe en liten plante til eget bruk ikke alle ønsker å presse ut maximalt og må produsere 3.5kg +++ hvert år

Det er vel noen som tror at vi gamlinger bare vil ha det dyreste utstyret, men der tar de feil. Her skal du få et tips som bevis: Det dyreste av LED i norske dyrkebutikker er ikke nødvendigvis det beste teknologien har å by på, og langt ifra fornuftig priset. Det er flere gode tråder her inne om akkurat dette temaet, og det er myyyye penger å spare :)

Ellers er jeg helt enig i det du sier, og jeg tror du har hele forumet med deg i de siste poengene dine.  Så hvorfor diskuterer vi igjen?

Jeg kommer til å flytte alle innlegg som ikke omhandler rekrutteringen til en egen tråd, bare gi meg litt tid så skal jeg n00be meg gjennom det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

supert att du flytter krangelen vår 

tror tingen er at du ikke skjønner hva jeg mener å henger deg opp i att du føler jeg ikke setter pris på sånne som deg  noe jeg faktisk gjør og nevner ved flere anledninger men kanskje det drukner litt når jeg skriver så kronglete så det er noe jeg beklager om du eller andre føler.

eksempel grunnen til at jeg tenkte å logge med det dyreste utstyre i tester var ikke får å bruke masse pengem men får å vise nye brukere hva forskjellen er på utsyr i praksis ved å kjøre 2-3 identiske grower samtidig med forskjellig utstyr som foreksempel billig flc mot det dyreste du kan  kjøpe av led osv i Norske buttiker så helt ferske selv kan se og deretter vurdere hve de trenneger som ett enkelt tiltak til  nye som som  ikke greier å komme seg gjennom all den tekninske og teoretiske daten som ofte blir delt av de litt mer rutinerte alle skjønner ikke all den tekninske daten som blir delt eller er i stand til å bygge sine egene lys osv men når man får se bilder av effekten kan selv tante olga se hva som er hva.

for sikkerhets skyld  må jeg bare slenge på att dette betyr ikke at jeg er negativ til folk som bygger egen lys eller deler mye tekninsk data  dyrker avansert osv det betyr bare att jeg vill gjøre det enklere får de som bare vil he enkel info til sin første grow som kasnje bare består av en liten plante med noen gram til egen hygge

(mulig det blir en ny super enkel "growbok"  som er lett å kopiere till de nye siden alt den inneholder er kjøpt på samme sted så man kan følge den helt nøyktig i eget hjemm på sin første grow enten man velger flc hps eller led samt att man ser alt fra jord till vanning osv steg får steg. prosjektet er fremdeles i tenkeboksen. ballen har startet å rulle men jeg trenger hjel av sånne som deg får å få det til  kansje noen allerede har litt utstyr liggende og blir med p leken eller har noen gode kontakter som kan fikse litt rabbater osv <3 )

Endret av randy marsh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå