Jump to content
Sign in to follow this  
Kongen420

Nybegynner - oppsett?

Recommended Posts

Kongen420

Fant siden gjennom freak og har gått gjennom ett par tråder nå!

Har veldig lyst å prøve ett lite prosjekt med 2-3 planter, men føler det er så mye jeg ikke forstår eller vet hva jeg trenger? 

Hva er dine personlige tips?

Ser for meg da at det blir ett 60x60x120 eller noe i den dur innpå soverommet, men mer enn dette vet jeg ikke hva jeg trenger?
Vet jeg trenger en lampe, hvilken vet jeg ingenting om, samme gjelder vifte? 

Noen som kunne gitt en liten guide? Har lest mange guider på nett, men føler ikke de presiserer nok hva som må til eller bare om jeg ikke forstår engelsk like godt som jeg trodde.

Fant denne pakken, noen som kan bekrefte/avkrefte om den er noe god? Eller i det heletatt verdt pengene?

https://shop.ilovegrowingmarijuana.com/collections/beginner/products/complete-marijuana-seed-grow-set-beginners

Sier ikke nei til links til div andre ting som trengs, lampe, etc :´) //billigst mulig 

Edited by Kongen420
Link

Selvforsynt
6 hours ago, Kongen420 said:

Fant siden gjennom freak og har gått gjennom ett par tråder nå!

Har veldig lyst å prøve ett lite prosjekt med 2-3 planter, men føler det er så mye jeg ikke forstår eller vet hva jeg trenger? 

Hva er dine personlige tips?

Ser for meg da at det blir ett 60x60x120 eller noe i den dur innpå soverommet, men mer enn dette vet jeg ikke hva jeg trenger?
Vet jeg trenger en lampe, hvilken vet jeg ingenting om, samme gjelder vifte? 

Noen som kunne gitt en liten guide? Har lest mange guider på nett, men føler ikke de presiserer nok hva som må til eller bare om jeg ikke forstår engelsk like godt som jeg trodde.

Fant denne pakken, noen som kan bekrefte/avkrefte om den er noe god? Eller i det heletatt verdt pengene?

https://shop.ilovegrowingmarijuana.com/collections/beginner/products/complete-marijuana-seed-grow-set-beginners

Sier ikke nei til links til div andre ting som trengs, lampe, etc :´) //billigst mulig 

Hei og velkommen

Jeg er omtrent like fersk her inne som deg og har ennå ikke startet noen grow

Vil fraråde deg å kjøpe noe før du har fått lest deg opp endel, det er mye å gå igjennom så det er bare dumt å haste inn i et kjøp man nesten garantert angrer på etterpå

Den beste linken du kan få er dyrkehåndboka, les den 2-3 ganger og så tar vi det derfra ;)

God lesing :)https://norcan.org/filbibliotek/litteratur/dyrkehandboken.pdf

• Like 2

OGrow

Kan gå god for at ILGM er seriøse og har bra frø. Har handlet derfra noen ganger. Sendt cash i posten i norske kroner.

Gjødselserien er ny i vår, men vil tro den er i samme gate som GreenHouse sin pulvergødsel. Har ikke prøvd den.

Dyrket deres White Widow Auto utendørs i sommer. Ble ikke helt modne pga været, men sparker godt ifra. Kjent som en robust nybegynnerplante.

Hampland1
1 time siden, OGrow skrev:

Kan gå god for at ILGM er seriøse og har bra frø. Har handlet derfra noen ganger. Sendt cash i posten i norske kroner.

Gjødselserien er ny i vår, men vil tro den er i samme gate som GreenHouse sin pulvergødsel. Har ikke prøvd den.

Dyrket deres White Widow Auto utendørs i sommer. Ble ikke helt modne pga været, men sparker godt ifra. Kjent som en robust nybegynnerplante.

Bestilte du til norge eller post restanse ?

Kongen420
17 timer siden, Selvforsynt skrev:

Hei og velkommen

Jeg er omtrent like fersk her inne som deg og har ennå ikke startet noen grow

Vil fraråde deg å kjøpe noe før du har fått lest deg opp endel, det er mye å gå igjennom så det er bare dumt å haste inn i et kjøp man nesten garantert angrer på etterpå

Den beste linken du kan få er dyrkehåndboka, les den 2-3 ganger og så tar vi det derfra ;)

God lesing :)https://norcan.org/filbibliotek/litteratur/dyrkehandboken.pdf

Takker og bukker!

Ja så absolutt, er helt ny når det kommer til alt av planter, gjødsel og lignende hehe

Den har jeg lastet ned og begynt å lese på,  kommer GARANTERT til å bruke den mye gjennom førstegangsperioden ihvertfall
Lest utallige guides, men finner ingen som peker ut spesifikt hva jeg trenger f.eks en spesifikk lampe som funker for 2 planter samtidig
og hva fa*n er kullfilter? haha, søkte det opp og fant produktet men skjønte isje helt ka det ska brukes til/med ;p 

4 timer siden, OGrow skrev:

Hva ville du anbefalt for en nybegynner utenom White Widow? Tenkte jeg skulle først prøve ut WW Auto, men ikke om det finnes bedre alternativer :D

OGrow

Hvilken strain du vil dyrke kommer an på hva du liker. Indica blir du stein av, mens sativa gjør deg høy og happy. Det er veldig få rene indica/sativa, de fleste er hybrider.

WW auto er første og eneste auto jeg har dyrket både inne og ute, så resten kjenner jeg ikke til. Northern Light og Pineapple Haze er sorter jeg har dyrket inne og de var ikke vanskelige.

Kullfilter er helt nødvendig for å fjerne lukta plantene avgir under dyrking/tørking. Såfremt du ikke bor på et småbruk uten naboer så er det et must. Om du går for 60x60 og WW auto har du max plass til 2 planter og da bør du bruke LST for å få dem til å vokse slik du vil. 

Kongen420
11 minutter siden, OGrow skrev:

Hvilken strain du vil dyrke kommer an på hva du liker. Indica blir du stein av, mens sativa gjør deg høy og happy. Det er veldig få rene indica/sativa, de fleste er hybrider.

WW auto er første og eneste auto jeg har dyrket både inne og ute, så resten kjenner jeg ikke til. Northern Light og Pineapple Haze er sorter jeg har dyrket inne og de var ikke vanskelige.

Kullfilter er helt nødvendig for å fjerne lukta plantene avgir under dyrking/tørking. Såfremt du ikke bor på et småbruk uten naboer så er det et must. Om du går for 60x60 og WW auto har du max plass til 2 planter og da bør du bruke LST for å få dem til å vokse slik du vil. 

Takker for svar! 

Like både det ene og det andre, kommer vel helt an på humøret - vil vel egentlig bare lykkes i første omgang :P
Northern Light har jeg lest at skulle være nogså enkel, Pineapple derimot visste jeg ikke om før jeg så det i en seedbank

Blir nok bare 2 planter, ihvertfall i første/andre/tredje forsøket, LST? Skal kullfilteret settes sammen med noe annet? 
Hvor lang tid tok WW Auto for deg? Er ikke så veldig tålmodig av meg, så vil helst prøve den kjappeste strainen, hehe

OGrow

Har lyst å si google it, men endel nybegynnere her inne synes det svaret er dumt.

LST er en måte å "trene" plantene til å vokse slik du vil. Mine WW som vokste fritt ble ca.50cm i omkrets. Men om du manipulerer dem kan du få plass til 2stk i 60x60. Mine ww tok 80 dager innendørs, mens utendørs ble de ikke ferdige pga kald og våt sommer.

I et dyrketeltet må du koble et kullfilter til ei uttrekksvifte via en ventilasjonskanal. Sjekk f.eks "Klima" hos Gartnerbutikken.no 

• Like 1

thefloyd

jeg er jo ganske fersk jeg og, så sitter i samme båten.

fint om man leser seg opp på forkant, så er man våpnet for noen tilfelle og hva som kan forventes, men ikke planlegge og tenke for mye.. jeg brukte mange mnd for å planlegge nøye og går i tanken gjennom hele prosessen over hva jeg trenger.. sikkert bra, men ikke overdrive det med en gang som jeg gjorde, hvor jeg kjøpte ting som f.eks skalpell til å ta cloner og isopropanol til å rense skalpellet osw... bare for bråstoppe hele processen fordi det (antar jeg) er noe gærnt med frøene.. så kjøp det du virkelig trenger og lag deg en liten plan hvordan ting skal går, og hva du må passe på..

også youtube er din venn: 
han her med sin how to grow series var og er en stor referanse for meg, selv om jeg ikke skjønnte alt, men det kommer etterhvert :)
senest idag så jeg Part 4 igjen for å se hvordan planta mi ligger nå og hva jeg kan forvente de neste dagene ...

• Like 1

Kongen420
57 minutter siden, OGrow skrev:

Har lyst å si google it, men endel nybegynnere her inne synes det svaret er dumt.

LST er en måte å "trene" plantene til å vokse slik du vil. Mine WW som vokste fritt ble ca.50cm i omkrets. Men om du manipulerer dem kan du få plass til 2stk i 60x60. Mine ww tok 80 dager innendørs, mens utendørs ble de ikke ferdige pga kald og våt sommer.

I et dyrketeltet må du koble et kullfilter til ei uttrekksvifte via en ventilasjonskanal. Sjekk f.eks "Klima" hos Gartnerbutikken.no 

Takk for svar som ikke innebærte at jeg måtte google selv, hehe 
Takker også for tips og oppklaring, skal definitivt gjøre myyee mer research før jeg starter :)

46 minutter siden, thefloyd skrev:

jeg er jo ganske fersk jeg og, så sitter i samme båten.

fint om man leser seg opp på forkant, så er man våpnet for noen tilfelle og hva som kan forventes, men ikke planlegge og tenke for mye.. jeg brukte mange mnd for å planlegge nøye og går i tanken gjennom hele prosessen over hva jeg trenger.. sikkert bra, men ikke overdrive det med en gang som jeg gjorde, hvor jeg kjøpte ting som f.eks skalpell til å ta cloner og isopropanol til å rense skalpellet osw... bare for bråstoppe hele processen fordi det (antar jeg) er noe gærnt med frøene.. så kjøp det du virkelig trenger og lag deg en liten plan hvordan ting skal går, og hva du må passe på..

også youtube er din venn: 
han her med sin how to grow series var og er en stor referanse for meg, selv om jeg ikke skjønnte alt, men det kommer etterhvert :)
senest idag så jeg Part 4 igjen for å se hvordan planta mi ligger nå og hva jeg kan forvente de neste dagene ...

Ettersom jeg ikke bruker TOR eller andre VPNer har jeg holdt meg unna Google og YouTube mest mulig, men skal definitivt sjekke ut video serien, ettersom jeg lærer vel best av visuelle forklaringer :) 

Akkurat nå er jeg på det stadiet der jeg leser nesten alt jeg kommer over, tar notater av viktige ting, planlegger etcetc så har nok gått i den fellen heh

Takker og bukker for hjelp!

Freeman

Vi har hatt en del diskusjoner tidligere på dette om "Hva trenger jeg?", men det har vært og er selvfølgelig veldig vanskelig å komme med et fasitsvar på hvordan man gjør det billigst mulig. Jeg tror at det har vært en slags enighet om at HPS lamper kan være et meget bra alternativ. grunnen til at mange kvir seg til HPS tror jeg rett og slett er fordi ikke all skjønner dette med ballast, pære og reflektor. - det var i hvert fall dette jeg var usikker på selv for noen måneder siden. Man trenger altså følgende tre ting for å skaffe seg HPS-lys:

1 stk HPS pære f.eks 250 watt, Som f.eks denne til 200 kroner

1 stk ballast med tilsvarende watt, som f.eks denne til 500 kroner

1 stk reflektor som passer pæra, som f.eks denne til 200 kroner. Reflektoren har da altså lyspæresokkel innebygget, slik at man skrur pæra rett i reflektoren.

Nå var alle disse fra samme butikk, men det var bare for å gjøre det enkelt, da jeg selv har kjøpt derfra. Det kan like gjerne være andre butikker.

Dyrker du på et trangt område som du nevnte, vil varmeutvikling fra lampen bli et problem, og da trenger du en avtrekksvifte, f.eks en kanalvifte fra biltema til et par hundrelapper. Noen kaller det rørvifte, hvis du vil søke på det. Poenget er i hvert fall at den skal trekke ut luft og blåse det ut et annet sted.

Kullfilter er jo da et filter som har evnen til å filtrere ut luktpartikler. Et slikt filter kobles også gjerne til en kanalvifte.

• Like 1

"Grønnefingre"

Det meste  du lurer på står enkelt,men godt beskrevet i dyrkehåndboken. Men jeg kan gi deg noen enkle råd. 

Jeg vil anbefale deg i å kjøpe et høyere telt(120 er litt knapt men det går til nød). Så ville jeg uten tvil gått for hps med cooltube hvis jeg var deg. Dyrke i jord! Og gått for autostrain.

Plantene vil lukte veldig sterkt og det er ei lukt de fleste kjenner igjen. Så hvis du ikke vil dynke hele nabolaget med pottlukt må du ha kullfilter. Kullfilteret kobles på ei vifte som drar luften ut av teltet, igjennom kullfilteret slik at lukten forsvinner. Når du drar luft ut av teltet blir det undertrykk og ny luft kommer inn og blir tilgjengelig for plantene. Så det er også et must for plantene dine.

Du må være veldig forsiktig med næring og vanning. Les deg godt opp på det. Typisk nybegynner feil er å gi for mye av næring og vanne for ofte.

- ikke tenk på ph i første omgang(det er ett sjelden problem i jord)

- lag skikkelige hull i pottene dine (slik at overskuddsvannet kan renne ut)

- bland perlite i jorden for luftigere jord og bedre drennering.

Kommer ikke på noe mer fornuftig nå men det er sikkert noen her inne som kan tilføre det jeg har glemt??

• Like 1

"Grønnefingre"

Legg penger i lampe, vifte og kullfilter. Ikke kjøp vifte på clas eller biltema for 200,- du kan få problemer med varme og/eller undertrykk slik at lukten siver ut av teltet. Jeg ville ha kjøpt ei vifte på rundt 250 m3/t(helst justerbar hastighet) og filteret må ha en kapasitet som er minst like stor som viften. Gartnerbutikken eller mrsgreen er norske butikker som jeg har godt erfaringer med. 

Kongen420
18 timer siden, Freeman skrev:

Vi har hatt en del diskusjoner tidligere på dette om "Hva trenger jeg?", men det har vært og er selvfølgelig veldig vanskelig å komme med et fasitsvar på hvordan man gjør det billigst mulig. Jeg tror at det har vært en slags enighet om at HPS lamper kan være et meget bra alternativ. grunnen til at mange kvir seg til HPS tror jeg rett og slett er fordi ikke all skjønner dette med ballast, pære og reflektor. - det var i hvert fall dette jeg var usikker på selv for noen måneder siden. Man trenger altså følgende tre ting for å skaffe seg HPS-lys:

1 stk HPS pære f.eks 250 watt, Som f.eks denne til 200 kroner

1 stk ballast med tilsvarende watt, som f.eks denne til 500 kroner

1 stk reflektor som passer pæra, som f.eks denne til 200 kroner. Reflektoren har da altså lyspæresokkel innebygget, slik at man skrur pæra rett i reflektoren.

Nå var alle disse fra samme butikk, men det var bare for å gjøre det enkelt, da jeg selv har kjøpt derfra. Det kan like gjerne være andre butikker.

Dyrker du på et trangt område som du nevnte, vil varmeutvikling fra lampen bli et problem, og da trenger du en avtrekksvifte, f.eks en kanalvifte fra biltema til et par hundrelapper. Noen kaller det rørvifte, hvis du vil søke på det. Poenget er i hvert fall at den skal trekke ut luft og blåse det ut et annet sted.

Kullfilter er jo da et filter som har evnen til å filtrere ut luktpartikler. Et slikt filter kobles også gjerne til en kanalvifte.

Takker for utrolig gode tips! 

Akkurat dette er ting jeg ikke har funnet ut av enda, men har lest meg til at HPS var det beste uten å faktisk vite hva det var, hehe
Så igjen, dette var stor hjelp! Rett ned i notatboka!

7 timer siden, "Grønnefingre" skrev:

Det meste  du lurer på står enkelt,men godt beskrevet i dyrkehåndboken. Men jeg kan gi deg noen enkle råd. 

Jeg vil anbefale deg i å kjøpe et høyere telt(120 er litt knapt men det går til nød). Så ville jeg uten tvil gått for hps med cooltube hvis jeg var deg. Dyrke i jord! Og gått for autostrain.

Plantene vil lukte veldig sterkt og det er ei lukt de fleste kjenner igjen. Så hvis du ikke vil dynke hele nabolaget med pottlukt må du ha kullfilter. Kullfilteret kobles på ei vifte som drar luften ut av teltet, igjennom kullfilteret slik at lukten forsvinner. Når du drar luft ut av teltet blir det undertrykk og ny luft kommer inn og blir tilgjengelig for plantene. Så det er også et must for plantene dine.

Du må være veldig forsiktig med næring og vanning. Les deg godt opp på det. Typisk nybegynner feil er å gi for mye av næring og vanne for ofte.

- ikke tenk på ph i første omgang(det er ett sjelden problem i jord)

- lag skikkelige hull i pottene dine (slik at overskuddsvannet kan renne ut)

- bland perlite i jorden for luftigere jord og bedre drennering.

Kommer ikke på noe mer fornuftig nå men det er sikkert noen her inne som kan tilføre det jeg har glemt??

Kan se om jeg finner noe annet billig men større på Wish (var der jeg så teltet og ble inspirert å prøve meg)!

Dyrke i jord var planen, fulgte med på en tråd med 9(!!) hele sider med svar av en som prøvde seg på hydro-måten, det så SINNSYKT komplisert ut og blir glad av å høre at pH blant annet er ett sjeldent problem i jord (Gruet meg litt til dette med pH-verdier) 

Hypotetisk scenario; 
Jeg setter opp teltet på soverommet, har alt der, alt er på stell og lukten begynner å kjennes når jeg går inn.
Vil dette komme til å stinke ut hele rommet, eller vil kullfilteret/andre filter fjerne alt? 
Hvis ikke, må jeg nok finne ny location ettersom samboer ikke er spesielt glad i lukten, hvorfor skjønner jeg ikke ;p

Perlite, usikker på om de var de kulene? Isåfall, har lest mye at coop kattesand skulle være bra? 

Igjen, takker alle for tips og bidrag! 
Blir nok mye research enda sånn at jeg er forberedt på det meste!   

OGrow

Med god vifte og kullfilter vil du ikke lukte noe som helst utenfor teltet, kun når du steller/vanner plantene.

Derimot vil jeg ikke anbefale å ha det på soverommet uten ørepropper, viften bråker endel. Det kan dempes, men det koster.

Coop kattesand funker glimrende btw

• Like 1

"Grønnefingre"

Hvis du vil få ned støynivået kan du bruke ett skap istede for telt og Lydisolere skapet. Da er det viktig at du har ei kraftig vifte slik at den kan gå på "tomgang". Har du en liten vifte må den gå for fullt og da bråker det mer. Så bør dimensjonen være ca 150mm slik at det ikke blir mye støy i luftekanalen/røret. Dette blir litt overkill på ett så lite prosjekt men slike grep hjelper til å holde støynivået nede.

• Like 1