Freeman

Siste 14 dager før høsting, næring, vann osv.

Mine planter begynner å bli 8-9 uker gamle, og foreventet innøstningstidspunkt sies å være rundt 10 uker. Dette får vi se, men mitt spørsmål går litt på hva som kan være den beste måten å runde av det hele på. 

Vekstmedium: Kokos

Næring: Canna Coco A+B og CalMag

Etter å ha lett opp mye informasjon om dette på nettet, så har jeg funnet ut... Ja, svarene spriker veldig på dette. Noen sier flush skikkelig og deretter rent vann siste uka, mens kanskje de fleste sier at man bare skal flushe og deretter fortsette med næring. Logikken er jo at kokosen ikke har næring i seg selv, så derfor bør det være noe i vannet.

Jeg er i hvert fall litt i tvil. Skjønner jo det at buddene kan vokse bedre med næring, men men vil jo gjerne ha dem mest mulig fri for kjemikalier ved innhøsting. For meg er det viktigere med god kvalitet enn kvantum. Jeg heller litt mot å la dem gå videre på næring foreløpig, og så bare bruke rent vann når jeg er helt sikker på at innhøsting nærmer seg.

Noen synspunkter?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
18 hours ago, Freeman said:

Mine planter begynner å bli 8-9 uker gamle, og foreventet innøstningstidspunkt sies å være rundt 10 uker. Dette får vi se, men mitt spørsmål går litt på hva som kan være den beste måten å runde av det hele på. 

Vekstmedium: Kokos

Næring: Canna Coco A+B og CalMag

Etter å ha lett opp mye informasjon om dette på nettet, så har jeg funnet ut... Ja, svarene spriker veldig på dette. Noen sier flush skikkelig og deretter rent vann siste uka, mens kanskje de fleste sier at man bare skal flushe og deretter fortsette med næring. Logikken er jo at kokosen ikke har næring i seg selv, så derfor bør det være noe i vannet.

Jeg er i hvert fall litt i tvil. Skjønner jo det at buddene kan vokse bedre med næring, men men vil jo gjerne ha dem mest mulig fri for kjemikalier ved innhøsting. For meg er det viktigere med god kvalitet enn kvantum. Jeg heller litt mot å la dem gå videre på næring foreløpig, og så bare bruke rent vann når jeg er helt sikker på at innhøsting nærmer seg.

Noen synspunkter?

Har slitt med å finne ut av det samme då noken sverga til det eine og noken til  det andre:)

Dette er vertfall det eg har funne ut av info : Flusher du før høsting for å skylle ut næring frå mediet kan du korte ned tørkeperioden pga at nedbrytning av klorofyll starter før chop. Uten flushing, men du gir næring helt til chop chop og du må då ha dei lenger til tørking for at nedbrytningsprosessen starter først ved tørking.

Det eg gjorde sist var å flushe og la mediet tørke skikkelig ut. Så tør at eg kunne løfte planta uten problem med ei hand. (57 L) Så heiv eg til tørking og det gikk 5 dager før eg kunne knekke kvistene med knekkelyd. Kan være eg hadde for lav luftfuktighet. Låg mellom 40-50 % Uansett så vart det eit prima resultat! :D 

Skulle gjerne sett en skikkelig utgreiing på dette spørsmålet sjølv av ein seriøst kompetent person! :)

Endret av Cunning

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har ikke flushet, men gitt dem kun vann siste 2 ukene. Har brukt organisk gjødsel på mine.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
18 hours ago, Freeman said:

Noen synspunkter?

Eg fant denna linken og det virker som denna karen veit kva han snakker om :)

https://www.autoflower.net/index.php/2016/11/16/flushing-the-myth-that-will-not-die-by-pop22/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Plantecellene er av samme type som vi mennesker har, nemlig eukaryoteceller. Celleveggen populært kalt membran er den som skiller innhaldet av cella mot det utafor. For at cella skal ta til seg næring må næringen passere cellemembranen. Her kommer aktiv og passiv transport inn i bildet. Osmose er det som skjer når det er større del av eit stoff på eine sida av cellemembranen og mindre på hi sida. Dette skjer uten at cella behøver å bruke energi og vert derfor kalla passiv transport.  Aktiv transport skjer og heile tida i celler og da må cella bruke energi (ATP) 

Håpa dette ga meining! og at du vil lese meir om temaet. Berre søk og les deg opp på celler, osmose, filtrasjon og diffusjon blant anna :)

Tar forbehold om skriveleifer og skal prøve og skrive ein artikkel om detta på norsk når eg får tid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

@Freeman

Kort om celleanatomi: Celler har vegger og membraner for å beskytte seg, men og for transport av stoffer til/frå cella. Inne i cella har vi væske(cytosol) og det vi kaller for organeller, samt ein kjerne med planta sin DNA. Organeller er cellens egne organer og utfører ulike oppgaver.

Planter er bygd opp av celler. Det finst mange forskjellige celler som har forskjellige oppgaver. Mennesker, dyr og planter har alle eukaryote celler. Hos planter skaper cellene glukose ved fotosyntese og plantecellen har kloroplaster organeller som er unike for planter. Altså skjer fotosyntesen inne i kloroplasteret. Klorofyll er eit pigment som ein finn i organellen kloroplast i plante og algeceller. Klorofyll absorberer lys ifrå det elektromagnetiske spekteret, mest blått og rødt, mens grønt blir reflektert og gjær at vi ser ei grønn plante i auga våre.   

vann + karbondioksid + lysenergi → glukose + oksygen

Glukose treng planten til å utføre aktiv transport blant anna. For å vokse, ta opp næring og vann.

Aktiv transport er energikrevande transport av stoffer gjennom celleveggen.

Passiv transport gjennom celleveggen foregår ved Osmose

Vannopptak og Næring

Røttene tar opp vann ved hjelp av osmose. Mineraler og stoffer derimot må planta bruke energi på å hente inn i cellene.

Cellene tar opp næring frå mediet og lagrer det i cellene sine vakuoler. Når cellene har høgre konsentrasjon av stoffer ein det er utafor cella vil osmose føre til at vann går frå mediet til cella.

Det er tre forskjellige tilstander ei celle kan ha her : hypertonisk, isotonisk og hypotonisk. Hyper som betyr: meir, gjer at cella tar til seg vatn og ekspanderer. Når cella er isotonisk er det like konsentrasjoner inni og utafor så vannet flyter begge veier. Hypo = mindre, gjer at vatn forlater cella og cella minker i volum.

Vann og næringsopptak til resten av planten skjer ved transpirasjon, men det treng vi ikkje gå innpå her. Kan kort nemne at trykkforskjellen mellom røtter og blad hjelper til transport.

Kort oppsumert:

For mykje nutrients vil gjere at osmosen går feil vei som igjen fører til at planta ikkje får vatn+nutrients opp til blomst/blad.

For lite nutrients vil og skape ubalanse i osmosen og tilsutt føre til mangler.

Flushing kan være lurt for å fjerne for nutrients vist det blir nutrientburn, men det kan og stresse planta ??

Ikkje slutt med nutrients før du høster. Den er grei!

Dette var min konklusjon utifrå det eg har lest så kom gjerne med korrigering av eventuelle feil/synspunkter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for det. Det var gutten sin som hadde satt seg inn i prosessen. Tør jeg si; A@Cunning plan, Baldrick?

Da virker det jo som om at det korrekte er at planten trenger næring til siste slutt. Det store spørsmålet er jo da om næringsstoffene som allerede er lagret i Kokosen etter mange ukers næringstilskudd er nok fremover, eller om man bare skal pøse på som vanlig. Jeg skal uansett ta meg ene tur med mikroskopet og sjekke trikomene litt, for å prøve å få et inntrykk over hvor nært høsting jeg er. Hadde tenkt å høste litt tidligere denne gang, da jeg følte at jeg lot dem stå en uke for lenge sist.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hehe, har ikkje så mykje kjennskap til Black Adder :P

Ja eg ville brukt næring til siste slutt. Nøkkelen er å følge nøye med for å korrigere for mangler/overskudd som skulle eventuelt dukke opp. Næringen som er tatt opp i planta er brutt ned til grunnstoff og blir tatt opp i planta som ioner. Desse grunnstoffa brukar planta til kjemiske reaksjonar i fotosyntesen blant anna. Ein treng ikkje bekymre seg for "kjemikalier" ved nytelse av produkt :) Fokuser på god og korrekt tørking/curing så blir det som skal brytast ned brutt ned :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

denne dusten motsier seg selv med flushin er en myte samtidig som han sier for mye næring i medium tar livet av planten han skriver ufattelig vanskelig så antar han prøver fremstå mer intelligent enn han er og ville ikke trodd på ett ord han sier.

planter er ikke intellekt de er total idiot hvordan kan man ellers forklare de tar opp mer næring enn de trenger som forårsaker nute burn har du røykt hasj og sett disse partiklene som daler ned jeg har opplevd disse i weed som jeg ikke stoppet å fore jeg anbefaler slutt med næring siste tiden ikke nødvendigvis flushing som er å gi 3x pottens størrelse vann

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Poster noken linker som eg fant utrulig hjelpsomme til å forstå plantefysiologi, blir vel aldri utlært kan ein sei :)

Kort og bra forklart video om diffusjon, osmose og aktiv transport:

https://www.youtube.com/watch?v=PRi6uHDKeW4

Transpirasjon og transport av vatn og næring i planta:

Part 1

https://www.youtube.com/watch?v=jtuX7H05tmQ&t=2s

Part 2

https://www.youtube.com/watch?v=Kv_0udatlh8

Part 3

https://www.youtube.com/watch?v=QXdujo4PZ7c

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En plante er en plante da? Alle planter fra skvalderkål til eiketrær har samme strategi og fysiologi?

Ser frem til at du backer påstandene dine med egne ord og ikke kun masse kvasi-youtube-svada..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg tenker at flushing har noe for seg.
Tross alt så vil man jo at plantene skal ta opp mindre næring de siste 7-14 dagene før høsting for å få mer røykevennlige buds, og hva skjer når man flusher, jo man vasker bort næringa i jorda.
Det er altså ikke plantene man flusher men derimot jorda som planterøttene henter næring i fra, mindre næring tilgjengelig for røttene med andre ord.

Jeg har null erfaring med cannabisdyrking men når så mange mener at flushing og sulting av plantene dagene før høsting er alfa omega på veien til et godt sluttresultat så tror jeg det har noe for seg når man skal lage prima røykebuds

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nåja... Jeg ser ingen grunn til at man skal irritere seg over vanskelig språk eller motstridende meldinger. Det var jo nettopp dette jeg startet denne tråden med - at det er vanskelig å bli klok på hva som er riktig når det står så mye forskjellig på nettet rundt omkring. Folk har også forskjellige tilnærminger til et problem. Noen vil vite fakta fra de innerste atomer, mens andre vil bare vite hva som funker. Selv er jeg noe sted midt i mellom, siden jeg er en semi-nybegynner. Ønsker først og fremst å vite hva som funker best, og ser det som helt greit om man også får litt teoretisk kunnskap med på kjøpet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette burde prøves ut i praksis, la noen planter fra samme frøpakke få like vekstvilkår hele veien, untatt siste 14 dagene. Ene gjengen får flushing etter boka mens de andre får næring som normalt fram til høsting. Så er det jo bare å teste røykevennligheten på budsene etter høsting og etter kuring og se om det er noen forskjell

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja, enig. Men jeg tipper at de fleste som har dyrket lenge allerede har testet røykevennlighet, og sikkert vet hva de snakker om. Men slike forsøk er alltid interessante uansett. Likeledes kunne man ha satt opp gode A/B sammenlikniger på f.eks 100 watt vs. 300 watt lys osv. osv. Jeg har sett en del slike forsøk på youtube, men problemet er at det er alltid så mange andre faktorer som spiller inn også, slik at man kan ikke alltid kalle en spade for en spade. F.eks. du planter en plante under 400 watt led, og jeg planter under 400 watt HPS. Samme strain fra samme pakke. Likevel ville vi kunne få vidt forskjellige resultater på grunn av alle de andre faktorene, som vekstmedium, næring, luftfuktighet, temperatursvingninger, vanningsrutiner, luftutskiftning... Ja, det er mye som kan spille en rolle, og sikkert til slutt: Flaks! Eller mangelen på flaks. Ja, det er litt flåsete å si, men man skal faktisk ikke undervurdere betydningen av flaks. Jeg brukte å si til min bror da vi dro på fisketur at jeg har alltid flaks, og derfor får jeg alltid mer fisk. Det stemmer faktisk, men etter hvert begynte jeg å se et mønster i den usannsynlige flaksen min. Jeg var rett og slett litt mer gira og interessert enn ham, i tillegg til nærmest ubegrenset optimistisk, slik at man alltid prøver en siste gang, et siste kast, et siste agn, et siste sted osv. Med en slik innstilling må det jo bare bli bra til slutt, slik at noen kaller det flaks, mens i virkeligheten er det kanskje andre ting som spiller inn.

Hehe... Ja, det ble jo litt på siden av saken. Men jeg går for rent vann på mine planter fra nå av, og takker dere for nyttige innspill. De nærmer seg uansett slutten av livet sitt, og jeg godtar det om de ikke buddene vokser mer, men heller rensker seg selv litt den siste tiden, forhåpentligvis.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
18 hours ago, OGrow said:

En plante er en plante da? Alle planter fra skvalderkål til eiketrær har samme strategi og fysiologi?

Ser frem til at du backer påstandene dine med egne ord og ikke kun masse kvasi-youtube-svada..

Alle planter har celler. Osmose, diffusjon og aktiv transport blir brukt av alle celler. @OGrow Sånn er det berre.  Eg skreiv at det var min konklusjon utifrå det eg hadde lest.  Youtube-videoane var for dei som ville sette seg inn i temaet eg nevnte og det var ikkje planta direkte for å backe opp "påstandane" mine. Beklager vist eg skapte irritasjon med inlegget for det var ikkje meininga! @Freeman Du har heilt rett, eg vart litt ivrig med postingen kanskje :) Eg har eit behov for å forstå ned i detaljnivå.

Når eg snakker om flushing meiner eg rensing av mediet for nærings-opphopning. I mitt tilfelle dyrker eg i jord. Sendte ein mail til det selskapet som har laga nutrientsa mine og spurte etter anbefaling. Dei sa: Gje vatn siste 7 dager før høsting.  Dette fordi då bruker cellene opp næringsressursene sine og når dei er brukt opp vil planta begynne å starte nedbrytningsprossesen. Er klar over at du bruker Coco Freeman men cellene virker på samme måte så då er det vel berre greit med vann siste biten :)

Har aldri sett partikler dale når eg har røyka @zub0 :P

Endret av Cunning

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

då har du vært heldig eller du har røykt lite hasj @Cunning jeg mistenkte de partiklene å være plast men ble opplyst dette kunne være rester fra næring da jeg fikk det på en plante jeg måtte høste da jeg hadde rotet med dato i dyrkeloggen og tiden var inne.

er ikke irritert på motsigelsene eller vanskelig språk ville bare påpeke det

burde vel ta å prøve dette ut selv etterhvert med en som får næring til siste slutt og en som ikke får det selv om jeg mener den jeg slaktet på overtid ikke var så smooth å røyke som den pleide å være

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Coco , soek paa THC farm ,, ' seamaiden '  har svaret , en av mine  ' guruer ' , spesielt naar det kommer til mag/cal ratios .  Flushing in coco menes mindre doser de 2-3 siste ukene etc . etc . ikke rent vann , 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Etter å ha lest igjennom dinna tråden her: https://www.autoflower.net/forums/threads/flushing-the-myth-that-wont-die.56274/

og då særlig fra Pop22 så virker det som fornuftig alt det han kommer med! men for all del eg har ikkje peiling.

Ja @zub0skulle ha fått noken blindtester på planter som får næring til siste levedag og noken som får kun vann siste 1-2 veker. Sett om folk kunne kjent forskjell, vist alt anna var likt. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
4 timer siden, Cunning skrev:

Når eg snakker om flushing meiner eg rensing av mediet for nærings-opphopning. I mitt tilfelle dyrker eg i jord. Sendte ein mail til det selskapet som har laga nutrientsa mine og spurte etter anbefaling. Dei sa: Gje vatn siste 7 dager før høsting.  Dette fordi då bruker cellene opp næringsressursene sine og når dei er brukt opp vil planta begynne å starte nedbrytningsprossesen.

Da er vi ikke langt fra hverandre @Cunning. Jeg sier at jeg ikke flusher (i jord), men gir kun vann siste 14 dagene. 

Alle planter har samme funksjoner/utfordringer i rotsystemet, men de har ikke samme strategi for reproduksjon. Bregner bruker sporer, jordbær bruker avleggere, cannabis bruker trikomer og budstørrelse for å beskytte/modne sine frø. Når de føler enden er nær kyler de all energi fra røtter og blader opp i blomsten. En av tegnene på at en plante snart er klar til høsting er at den drikker mindre. Det er ikke fordi det er feil med osmosen i røttene, men et tegn på at den er klar for å ta en harakiri for vår skyld.

Og det du sier i forrige innlegg sier jo litt.. " men for all del eg har ikkje peiling."

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja eg har ikkje peiling @OGrow så var ikkje meininga og sei at noken gjer noke feil eller at eg har funne svaret på det. Skal ta meg tid å formulere meg bedre framover. Eg har jo styrt på med flushing og gitt kun vann sjølv til no og fått masse bra resultat og noke ikkje fullt så bra :P

Det eg las og det eg linka hevda at ein like godt kan gje næring til siste slutt og at det ikkje er farlig. For meg virka det rasjonelt når eg les det og tenker at eg vil prøve det ut får å sjå om eg kan få eit enda bedre sluttprodukt.

Har 2 x WW på gang i vanlig pottemix. Så vurderer å ta eit miniforsøk. Skal la den ene få næring til siste slutt og den andre skal eg gi kun vann siste 2 veker. Tørking og curing skal seff også skje på like vilkår.  Skal teste om eg kjenner forskjell etterpå når eg røyker og så skal eg køyre ein blindtest på noken kompiser. Skal bli artig :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Helt enig med @OGrow . Også verdt å legge merke til er at folk over dammen har en tendens til å fore planter så hardt at selv planter i Tjernobyl blekner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå