bornstellar

Harsk weed etter cure

54 innlegg i emnet

Jeg har curet planten min i snart tre måneder ved 62% RH sammen med Boveda packs. Problemet er at det fremdeles er ganske harskt å røyke og jeg skjønner ikke helt hvorfor. Noen som har noen tanker? Det lukter fremdeles gress av glassene, selv om det er bedre nå enn det var for 8 uker siden. 
er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe på dette eller må jeg kanskje bare akseptere at dette ikke gikk helt som det skulle og prøve igjen neste gang? 
Kan jeg feks vanncure dette nå for å få det bedre?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kor lenge tørka du før du la i cureglassene? wet-trimming eller dry trimming?

Eg lurer på om forskjellig type strain har en del og sei på "harshiness-skalaen" og ikkje minst når ein høsta. Etter mi erfaring( liten enda) så vart den planta eg høsta med kun melkehvite trichomes meir harsh enn den planta eg høsta med ein del amber trichomes. Samme strain altså men kun forskjell i høstetidspunkt. Begge vart tørka under samme framgangsmåte. Berre ein tanke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Trimma vått og tørka i 5-6 dager ved rh=ca55-60% fuktigheten var bang on 62% etter at jeg glasset varene. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva grodde du i ? Kan ha noe med flushinga aa gjoere 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Coco med canna coco. Vannet med rent vann i ti dager, men jeg tror du har rett. Bladene ble ikke gule. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det høres ut som at vanncuring kan være en fin ting for deg, @bornstellar. Det optimale hadde selvfølgelig vært å vanncure helt fra starten, men etter det jeg har funnet ut, skader det ikke å vanncure allerede ferdigtørket weed.

6qqiETD.jpg

Hvis man leser litt rundt på nettet, så finner man diverse "for og mot" vanncuring. Det virker jo som det er fire hovedpunkter på hvorfor folk ikke vanncurer:

1. Mange er redde for å ødelegge den flotte weeden sin som de har lagt så mye arbeid og risiko i å dyrke, og velger heller den trygge måten som de er vant til.
  2. Weeden får en brunaktig farge som i manges øyne ser "feil" ut. Spesielt da om de tenker på salg vil mange rynke på nesen når de ser det brunaktige som tilbys.
  3. Den gode smaken som mange liker forsvinner delvis. For folk som har røykt lenge og mye, så blir det feil.
  4. Vekten minsker: Det som skulle ha vært 3 gram blir til 2 gram. Men til gjengjeld er altså disse 2 grammene renere og mer potente.

Så kan du jo tenke gjennom om disse 4 punktene betyr noe for deg. Hvis jeg har forstått deg riktig tidligere, så ønsker du kanskje ikke så mye av "den gode smaken". En ting er for folk som liker å røyke, men liker man til vanlig ikke røyk, så er det vel liten sjanse for at man skal like smaken av å røyke weed heller.

Så også at spesielt hvis man går i tanker om å lage cannbissmør, så er visst vanncuring helt topp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg skal prøve vanncuring nå, tenkte jeg, i hvert fall på en del av produktet. Jeg har nemlig hatt et lite forsøk gående på blader som jeg har knepet av buskene mine. Disse bladene har jeg kastet oppi en stor bøtte med vann. Ser at etter at disse bladene har ligget 8-10 dager i vann, så blir vannet grønt. (Selvfølgelig). Men det som er mer interessant er at i bunn av bøtta ligger det en grøt med god, gammaldags grønske av typen mamma sa man ikke skulle få på knærne, for det er så vanskelig å vaske bort. Det var faktisk mer grønske enn gjenværende blader i bøtta. Det var litt interessant å se at det faktisk var så mye av denne grønska, for det sies jo at grønska er det som smaker dårligst. Det er vel mye klorofyll, men sikkert også andre slaggstoffer denne grønska består av.

Men på denne måten kan man selvfølgelig ikke vanncure, bare så det er sagt. Man må skifte vann hver dag, og man må passe på å ikke "rufse" for mye i cannabisen, slik at man ikke bryter av bl.a. trikomene. Trikomene, THC og CBD løser seg ikke opp i vann slik som salter, sukker og annet gjør, så de blir værende på planten hvis man ikke rister dem av. Man må heller ikke bruke for kaldt vann, for da knekker trikomene lettere av. Romtemperatur er fint.

Slik jeg leser dette, så er det mange ting som taler for vanncuring, uten at jeg skal lage en liste på det nå. Men kanskje de viktigste punktene er at man fjerner mye smak, men ingen effekt, og at vanncuring er enkelt og går fort. En annen fordel er at man kan kjøre på med næring omtrent til siste slutt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
På 10/8/2017 at 15.03, bornstellar skrev:

Coco med canna coco. Vannet med rent vann i ti dager, men jeg tror du har rett. Bladene ble ikke gule. 

Jeg bare gaar ned paa ppm naar jeg flusher . Bruker aldri rent vann , planta er vant med ppm paa  600 - 700 ppm = EC 1.2 - 1.4  ( 0.5 scale )   Flushinga mi ligger paa ca . 3- 400 ppm og det virker fint .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mulig overforing på P før du startet sult, om du startet sult sent vil ikke plantene ta opp vannet siden de slutter å drikke mot slutten av blomstringen. Terpener sies å ha en innvirkning på rus så da vil vanncuring vaske ut en del terpener.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Så med andre ord, de som verdsetter en mere kompleks rus, smak og aroma vil absolutt ikke bruke vanncuring. Vanncuret weed er veldig linjær rus imo og hører hjemme kun i situasjoner hvor man røyker og ikke vil at andre skal legge merke til lukta.

Edit:Ta f.eks en 14uker haze, der vil du aldri få ut hele spektret av rusen. Minner meg veldig om folk som mekker med tobakk, de vil heller aldri kjenne nyanser og kompleksitet av rusen pga nikotinsjokk etc.

Endret av Kjell T. Ring

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har nå vanncuret 20g eller noe og skal teste det ut til helga tenkte jeg. Spent på hvordan det blir. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg er også litt spent på å høre om du merker noe forskjell. Man vil jo ikke, som @Kjell T. Ringsier få noe bleke saker som blir kjedelig. Men det er jo ikke sikkert at alle nyanser i en rus er ønskelige for alle mennesker. Så var det bare et spørsmål om å finne ut hvilke nyanser som er ønskelige og hvilke som ikke er det.

Men for å være på den trygge siden skal jeg også gjøre både vanncuring og vanlig curing nå, så få jeg også anledning til å sammenlikne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
48 minutter siden, Freeman skrev:

Man vil jo ikke, som @Kjell T. Ringsier få noe bleke saker som blir kjedelig. Men det er jo ikke sikkert at alle nyanser i en rus er ønskelige for alle mennesker. Så var det bare et spørsmål om å finne ut hvilke nyanser som er ønskelige og hvilke som ikke er det.

@Freeman Og denne erfaringen basserer du Gaya, på hva? Hvordan skiller du terpener fra hverandre, for å finne den "rette" nyansen? Eller er det slik at kun de vannløselige terpenene er uønsket?

Endret av Kjell T. Ring

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nei, det er ikke en erfaring @Kjell T. Ring. Det er mer en søken etter å finne beste måte å gjøre ting på. Jeg kan ikke skille verken terpener eller annet. Nå har jeg prøvd vanlig curing på 3 planter, og jeg er åpen for å prøve også andre ting. Jeg vil ikke trekke noen konklusjon uten å ha prøvd.

Men en konklusjon jeg kan trekke uten å si noe feil, er at man finner ikke fasitsvar på dette ved å søke på nett, da folk mener så mye forskjellig. Da sitter man ofte igjen med en slags usikkerhet. Selv er jeg ganske uerfaren, og trenger å høre på andre, samt å prøve og feile litt selv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
6 timer siden, Freeman skrev:

Man vil jo ikke, som @Kjell T. Ringsier få noe bleke saker som blir kjedelig.

Akkurat. Og enda så er konklusjonen klar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
12 hours ago, Kjell T. Ring said:

Akkurat. Og enda så er konklusjonen klar.

Nå vet jeg ikke helt hvilken konklusjon du referer til, siden jeg ikke har kommet til andre konklusjoner enn man ikke finner fasitsvar ved å søke på nett. Men jeg ser at du quoter følgende linje:

19 hours ago, Freeman said:

Man vil jo ikke, som @Kjell T. Ringsier få noe bleke saker som blir kjedelig.

Med den linjen prøvde jeg å referere til der du snakket om linjær rus. Linjær rus er et nytt begrep for meg som jeg muligens ikke vet betydningen av. Jeg byttet ut ordene dine med "bleke saker som blir kjedelig". I utgangspunktet var jeg jo rungende enig med deg, og sa derfor at jeg ikke ønsker å få "bleke saker som er kjedelig". Kunne like godt ha sagt at jeg ikke vil ha en linjær rus. Men jeg sa ikke det, siden jeg ikke vet helt hva det er.

Kanskje du kan opplyse oss om linjær rus, siden jeg tydeligvis har misforstått noe? Jeg er veldig åpen for å ta i mot synspunkter på dette med forskjellige typer rus. Har jo selv hatt egne tråder med dette, for å prøve å få diskutert hvilken effekt man kan forvente av forskjellige typer cannabis. Selv prøver jeg å unngå typer som virker mer som sovemedisin, selv om jeg skjønner at også soving er viktig av og til. Folk har vel forskjellige problmer og behov.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Rart hva en klarer å lage uenighet om @Kjell T. Ring, spydigheter er infantilt. Jeg er kun ute etter en vare som jeg kan røyke uten å hoste meg ihjel og @Freeman er ute etter informasjon. 

Skal en begynne å skille ting fra hverandre på ditt nivå så må en være connonsieur med lang og bred erfaring, noe de fleste i Norge ikke er. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
1 hour ago, bornstellar said:

Skal en begynne å skille ting fra hverandre på ditt nivå så må en være connonsieur med lang og bred erfaring, noe de fleste i Norge ikke er. 

Nei, vi er ikke connoisseurer... enda. men vi er på god vei nå da vi forhåpentligvis også får lære litt. ;)

Endret av Freeman
redigerte vekk frekkhet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
7 timer siden, Freeman skrev:

Kanskje du kan opplyse oss om linjær rus, siden jeg tydeligvis har misforstått noe? Jeg er veldig åpen for å ta i mot synspunkter på dette med forskjellige typer rus. Har jo selv hatt egne tråder med dette, for å prøve å få diskutert hvilken effekt man kan forvente av forskjellige typer cannabis. Selv prøver jeg å unngå typer som virker mer som sovemedisin, selv om jeg skjønner at også soving er viktig av og til. Folk har vel forskjellige problmer og behov.

Igjen, så er dette med linjær rus en dødfødt stenhet. Ta deg et stort mekk med tobakk og hasj og repiter på flere typer hasj, du vil absolutt ikke kjenne nyanser. Men dette går ikke an å forklare til folk som ikke kjenner nyanser i rus uten å ha opplevd de selv, som å ha røyket 3 planter. Å røyke vanncuret weed blir som å røyke aske, for det er slik det smaker og det er ikke for uten grunn at folk fortsatt tørker weeden på "vanlig" måte. Men her skal det revolusjoneres av de som er googlesmarts.

Å diskutere med seg selv er ingen god kilde til fasit, du får de svarene du søker, men ikke nødvendigvis en sannhet. Det gjelder også når man upvoter seg selv med andre kontoer. Men du fikk nå det du ville ut av dette, folk tror du er "tha man" på forumet :)

7 timer siden, bornstellar skrev:

Rart hva en klarer å lage uenighet om @Kjell T. Ring, spydigheter er infantilt. Jeg er kun ute etter en vare som jeg kan røyke uten å hoste meg ihjel og @Freeman er ute etter informasjon. 

Hvordan er dette spydig? og hvis man ikke vil hoste av røyk... uansett røyk, så spis det. Jeg prøver faktisk å hjelpe deg med å si at dette er nødvendigvis ikke den beste løsningen. At noen helt uten erfaring skal anbefale deg noe de ALDRI har prøvd eller har noe bekjentskap til, så er det spydig?. "Jeg hører at hvis du svømmer på åpent hav, så er det god trening," "svømming nei, det har jeg aldri gjort"

Men ja, la nå Gaya få ødelegge fora, som han er så godt i gang med. :)

Det er noe med de som vil anbefale ting de aldri har satt seg inn i, ikke sant? Og de som tar "internet of truth" til sin lærdom vil gå på en smell en dag. I den ene settningen klarte Gaya/Freeman/selvforsynt , ja det er samme person, å si at alle vinkjennere, matentusiaster, cannasieurer og andre kjennere til å bli "bleik" og "kjedelig". Hvem som er frekk da?

MEn man skal vel ikke si i fra når folk anbefaler ting de ikke kan stå for, da er man frekk og vil folk vondt... Eller skal man gå for den erfaringa til en som ikke har kunnskap? Go figure! Du skal no ha værsågod med hjelpa iallefall :) Selv så iinfantil hjelp var :)

6 timer siden, Freeman skrev:

Nei, vi er ikke connoisseurer... enda. men vi er på god vei nå da vi forhåpentligvis også får lære litt. ;)

Og da er første skritt å ikke gi råd du ikke kan stå inne for.

Endret av Kjell T. Ring

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vidre kan jeg se at han har jaget bort både Onkel og Pistil, så snart har dere bare oraklet Gaya igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

"Igjen, så er dette med linjær rus en dødfødt stenhet. Ta deg et stort mekk med tobakk og hasj og repiter på flere typer hasj, du vil absolutt ikke kjenne nyanser. Men dette går ikke an å forklare til folk som ikke kjenner nyanser i rus uten å ha opplevd de selv, som å ha røyket 3 planter. Å røyke vanncuret weed blir som å røyke aske, for det er slik det smaker og det er ikke for uten grunn at folk fortsatt tørker weeden på "vanlig" måte. "

Altså nå skal jeg ikke argumentere for att folk skal røyke med tobakk for det er en uvane, men det du sier der om hasj er jo bare feilinformasjon/din mening, ellers rektig om vannkuring, i tilleg vasker det bort en del trichs om man ikke er forsiktig. Er samme problemet men ikke fult så akutt om man lager vannhasj, en del av terpenene og flavanoidene blir jo vasket bort rett og slett :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En annen ting er att du kan jo kure toppskudd så mye som du bare vil ,men har du glemt å flushe nok vil det jo smake litt harskt uansett.

Endret av Bamse303
ja

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Om folk blander medtobakk med hasj, så er det som @Kjell T. Ring sier at kompleksitet blir overstyrt/ebbet ned av nikotinstimulans/sjokk.

Det siste du nente, har Kjell såvidt jeg vet nevnt tidligere i tråden. Så jeg kan ikke se at han gtar feil der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
8 minutter siden, Bamse303 skrev:

Altså nå skal jeg ikke argumentere for att folk skal røyke med tobakk for det er en uvane, men det du sier der om hasj er jo bare feilinformasjon/din mening, ellers rektig om vannkuring,

Utdyp hvor Kjell tar feil der ang hasj? noe som også gjelder weed i denne sammenhengen.

Endret av Onkel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
1 time siden, Kjell T. Ring skrev:

Vidre kan jeg se at han har jaget bort både Onkel og Pistil, så snart har dere bare oraklet Gaya igjen.

Nei, jeg har ikke stukket, jeg bare er mindre behjelpelig

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå