Jump to content
Sign in to follow this  
Cocho

Nytt prosjekt; tar det stealth denne gangen.

Recommended Posts

Cocho

Hei godtfolk!

Tenkte å starte opp igjen med denne hobbyen, men at jeg denne gangen skulle gjøre det litt stealth, effektivt og kostnadsorientert.

Greia er den at jeg og samboeren min, fra tid til annen, nyter en blås sammen. Så det er ikke store kvanta i løpet av et år, men det er et såpass stødig konsum, at den totale summen penger pr år er litt i overkant. Derfor har vi drøftet Pros & Cons, og kommet fram til at det sikkert er gunstig å dyrke selv.

Og siden jeg har et par godkjente grow under beltet, selv om det er flere år siden jeg dyrket sist, så er jeg eldre, mer tålmodig og mer informert. Så tror det skulle gå fint.

Vi bor sammen i en leilighet, hvor vi har moderat med besøk, og hvis det er besøk, så er det begrenset til en viss del av boligen.
Så tanken var å benytte det veldig svære soverommet til noe mer.

Inne i garderoben har jeg en plass som måler 100x75x65 (H100, B75, D65).
Tanken var å sette sammen et egenkomponert dyrketelt, med kullfilter og 200W CFL.

Planen er å bruke HOMEbox sine koblinger, fant dem på gartnerbutikken.no.
Og sette dem sammen med 16mm eller 20mm PVC-rør, har sett disse K-rørene fra biltema.no.

(Det eneste jeg er litt "redd" for er at K-rørene ikke er solide nok til å holde vekten)

Dette "skjelettet" skal så trekkes i gartnerplast, også kjøpt fra garnerbutikken.no.

(Det eneste jeg er litt usikker på her er hvordan tykkelsen på gartnerplasten er. Er den som en svart søppelsekk, eller er den tykkere?)

Tenkte å lappe dette sammen med en kombinasjon av Gaffatape og Sikaflex, sørge for å forsterke uttak til kullfilter osv. samt lage en åpning med et par borerlåser, slik at jeg enkelt kan åpne og lukke teltet.

Kullfilteret jeg har valgt (også fra gartnerbutikken.no), er det minste de hadde, men ser ut til å være tilstrekkelig (teltet er tross alt bare 0,48kvm).
Viften jeg skal benytte er jeg veldig usikker på. Føler ikke det er nødvendig med en kanalvifte med trinnvis regulering av hastighet, som kan flytte flere hundre kubikkmeter med luft i timen. Jeg tenker at en 20W kanalvifte, med en kapasitet på rundt 100 kubikkmeter i timen, bør være tilstrekkelig her?
Har vurdert denne viften, fra clasohlson.no. Den har rette målene (Ø=100mm), liten vekt og lav desibel. Jeg ser også, i kommentarfeltet, at det er flere som har brukt den til utedassen med stor suksess. Sammenlignet med denne viften, koster 5 ganger så mye, så yter dem nesten likt. Den "dyre" viften krever noen Watt mer, og flytter litt mer luft pr time. Men føler ikke det er verdt pengene? Noen som har noe å tilføye her?

Lampen jeg tenker å bruke er en 200W CFL av typen Dual (skal ha begge spektrene av lys), siden etter litt re-search og et par reviews, så virker det som om at folk har hatt gode erfaringer med disse lampene, som har prestert godt i små kompakte oppsett.
Denne lampen tenker jeg å bare ha hengende ned fra taket av teltet, og heller bare droppe reflektor og alt det der, siden det tar en del plass. Innredningen jeg har tenkt å bruke til dette, med gode resultater forhåpentligvis, er et oppheng og en tilpasset sokkel. Og ved å legge 2-3 rør på kryss og tvers i toppen av teltet (ved hjelp av disse), slik som det er i originale HOMEbox telt (for de av dere som vet hva jeg snakker om). Så kan jeg enkelt flytte lampen fram og tilbake, samt senke og heve den etter behov, slik at jeg får lys jevnt over.

Planen er å dyrke 1 stk Northern Light Auto-Fem plante om gangen. Disse er korte til å begynne med, og har ikke den kraftige lukten som flere av de andre sortene har.
Tenker også å bruke SCROG for å manipulere veksten akkurat slik som jeg vil, og dermed holde den kort og feit løpet ut.

Hele dette prosjektet kommer på 3500,- (medregnet porto og mva), og dette teltet passer perfekt inn hvor jeg har tenkt å ha det.
Jeg har sett på ferdige pakker, og det er mange gunstige løsninger der ute, men ingen av dem har de rette målene. Enten er de alt for små, og har ikke blitt laget for å ha et kullfilter, eller så er de alt for store, og vil aldri passe inn der jeg vil ha teltet. Men hvis noen vet om en ferdig teltpakke med mine mål, så link i vei!

Så da er mitt spørsmål til dere; Hva tenker dere om dette? Er det gjennomførbart? Jeg har en tendens til å "romantisere" problemstillingen i hodet mitt, slik at den virker mer ubetydelig enn den ofte er. Så en ærlig oppsummering setter jeg pris på.

- C

Frank420

Heihei. 

Har et par kommentarer, først har jeg blitt fortalt at CFL i så stor styrke ikke lønner seg, men er sikker på noen andre kan fylle ut den delen. Jeg ville gått for LED, selv om det sprenger budsjettet ditt. 

Har nettopp byttet ut kullfilteret du linker til, fungerte veldig bra men det varer bare ca 1 år. De dyrere kullfilterene varer rundt 3 år. 

Den billige vifta funger sikkert bra nokk, men til den prisen ville jeg ikke stolt på at det holder så veldig lenge. I tillegg så bråker viftene en del så hvis du skal sove i det soverommet så ville jeg investert i ørepropper ;)

Høres ut som et kjekt prosjekt og ønsker deg lykke til. 

onto

hvis du skal scroge uansett så se på cristal telt tenkte på vekt når jeg så den andre posten din de har et telt det er riktig nok ikke like høyt som skapet ditt

Cocho
3 timer siden, Frank420 skrev:

Heihei. 

Har et par kommentarer, først har jeg blitt fortalt at CFL i så stor styrke ikke lønner seg, men er sikker på noen andre kan fylle ut den delen. Jeg ville gått for LED, selv om det sprenger budsjettet ditt. 

Har nettopp byttet ut kullfilteret du linker til, fungerte veldig bra men det varer bare ca 1 år. De dyrere kullfilterene varer rundt 3 år. 

Den billige vifta funger sikkert bra nokk, men til den prisen ville jeg ikke stolt på at det holder så veldig lenge. I tillegg så bråker viftene en del så hvis du skal sove i det soverommet så ville jeg investert i ørepropper ;)

Høres ut som et kjekt prosjekt og ønsker deg lykke til. 

Jeg kan alltids gå ned på Watt, tenkte bare å følge den gamle "tommelfinger-regelen" hvor 100W pr plante er en målestokk.
Så med en 200W lampe, så kan jeg kjøre 2 planter samtidig, da i SCROG.

Viften har blitt erstattet av en annen vifte. Som ser ut til å egne seg bedre til akkurat denne oppgaven. Den er litt kraftigere, har to hastigheter og er bygget slik at den skal være stillegående. Selve viften blir liggende bak i garderoben, bak hyller og div. så regner med at det også vil virke dempende på lyden.

1 time siden, zub0 skrev:

hvis du skal scroge uansett så se på cristal telt tenkte på vekt når jeg så den andre posten din de har et telt det er riktig nok ikke like høyt som skapet ditt

Etter tips i fra en med en del mer erfaring innen dette enn meg selv, så har jeg bestemt meg for å bytte ut disse PVC-rørene med trelekter.
Da kan jeg legge gartnerplasten dobbelt på sine plasser, samt stifte duken fast i rammen. Og innen i fra kan jeg så "lappe" hjørner med striper av gartnerplast, og lime dette sammen med Sikaflex. Så får jeg et "lerret" på alle flater, og sikkert en del stødigere konstruksjon. Dette blir også billigere. Gikk fra en totalpris på 3000,- til 2700,-

Men jeg skal sjekke ut det teltet du nevner. Det høres interessant ut :) 

bornstellar

Gå helle for 125w hps enn 200w cfl. 250 hps er i mine øyne best for det arealet, men godt mulig det er unødvendig for et lavt forbruk. 

Husk at cfl produserer mer varme per watt og krever derfor mer kjøling for mindre avling. 

Cunning

Skal du henge lampa ned vil det ta mykje meir plass ein vist du henger lampa normalt ? du har sikkert rekna på det :) Minste reflektoren på GB koster 199 kr og vist du får festa den nær taket er det verdt det meiner eg. Eg og meiner HPS  er best som bornstellar sier, men da må vel ballast til og budsjettet øker :( 

Ballast 250w (799 kr) + HPS 250w (299) + Reflektor(199 kr) = 1297 kr Henta fra GB

Cocho

Etter mye om og men, samt å ha drøftet en del problemstillinger med samboeren min. Så har jeg kommet fram til at jeg muligens legger ut litt mer penger i dette enn først antatt.

Jeg har ikke lyst til å dyrke med HPS i denne omgangen. HPS-pærer blir varme, krever lengre avstand til plantene, gjerne en ballast og alt det der.
Så planen er å bruke en CFL lampe uten reflektor, og bare ha den hengende fra toppen, med mulighet for å heve/senke og flytte den etter som jeg ønsker det.

Det kan se ut som om den originale planen blir oppgradert litt, slik at den blir litt lettere å gjennomføre.

Så langt har jeg kommet fram til dette:

Dyrketelt, Secret Jardin Darkstreet 60 v3.0 - 890,-
Kanalvifte, med kontroller og måling av temp - 1190,-
Kullfilter, 160m3/t - 499,-   Kullfilter, 240m3/t - 599,-
Elektrox, 200W CFL Dual (blått og rødt spekter) - 699,-
Oppheng, for lampen - 69,-
Adapter, for lampen - 49,-
Ventilasjonsslange - 79.90,- 
Slangeklemmer - 16.90,-
Reflektor, Maxi - 379,-

Dette kommer da på 3750,- 3981.80,- totalt (frakt ol. er ikke medregnet).

Noe som er en tusenlapp dyrere enn først planlagt, men det gjør ikke stort til eller fra.

- C

Edit:

Ser det er flere av tingene jeg hadde sett meg ut som nå er listet som [Utsolgt, forventet leveringstid 7-14 dager].
Så hvis jeg vil ha dette i hus innen en rimelig tid, så må jeg vel legge ut et par hundrelapper til.

Edited by Cocho
Skrivefeil, redigere info

bornstellar

Da anbefaler jeg at du maler alt helt hvitt i skapet / teltet slik at du ikke mister så veldig mye lys. Men det er en sannhet med modifikasjoner at hps er varmere. En 200w cfl vil produsere nærmere tre ganger så mye varme som en 125w hps, selv om hps vil gi deg mer lys 

onto

husk å avlaste sokkelen blir stor belastning på sokkel med stor cfl pære når den står sidelengs så adapter du har fjernet hjelper på dette uten bør du lage noe selv som holder andre enden oppe så den ikke blir ødelagt i sokkelen av vektbelastningen

Cocho

Har kjøpt med en slik "dings" som festes mellom pæren og reflektoren, slik at Det blir 50/50 vektfordeling.

Har prøvd å tenke på alt ;)

Cocho

Ser det har vært store forandringer i nettbutikkene, når det kommer til sikkerheten til kundene, siden sist.
Alle slags krypteringer og lignende. Til og med mulighet for å betale med BTC (Bitcoin).

Har det kommet så langt at man kan bestille med sitt eget kredittkort?
Før drev man jo og sendte penger (i div valuta) i brevpost til nettbutikken, med en lapp med instrukser til hva man ville kjøpe.
Det tok jo ukevis med jobb, bare å få frø tilsendt. Man gjorde seg jo selv paranoid.

Må bare spørre. For jeg ser nettsidene hevder at alt av info er kryptert og beskyttet, og blir aldri lagret lengre enn at bestillingen går gjennom.

Har dere noen erfaringer fra nyere tid, og kan komme med innspill her?

- C

bornstellar

Du må ikke finne på å betale med visa, det er en flott måte å knytte seg selv til kjøpet. Bruk btc eller brevpost. 

Selvforsynt
2 minutes ago, bornstellar said:

Du må ikke finne på å betale med visa, det er en flott måte å knytte seg selv til kjøpet. Bruk btc eller brevpost. 

BTC? Meaning?

Cocho
1 time siden, Selvforsynt skrev:

BTC? Meaning?

Bitcoin :) 

• Like 1

Adrian77

https://m.clasohlson.com/no/Kanalvifte-TD-160-100-Silent/Pr323122000

Gå for denne vifta, den gjør jobben og vel så det. 

Bygg din egen LED-lampe, utrolig enkelt om man bruker et par timer på YouTube først. DIY er i vinden så det er lett å finne inspirasjon. 

Da kan du velge høykvalitets LED-pærer og sikre deg mot for høy varme pluss muligheter for dimming.