Jump to content
Sign in to follow this  
lalaman

Overvannet liten jævel

Recommended Posts

lalaman

Gjorde en tabbe og overvannet denne seedlingen, men det har gått 3 uker og det skjer jo ingenting. Den er jo helt på trynet nå. Mediumet er nesten helt tørket ut, og jeg har ikke vannet eller sprayet siden tabben jeg gjorde. All næring er som det skal være. Humiditeten ligger på 50% , temp rundt 22 dag og 19 natt. De andre plantene vokser fra denne søsteren helt fint under samme lys som er 2stk viparspectra leds.  Men jeg begynner å bli lei, skal jeg bare hive henne?

Det jeg har merket er at stammen er veldig tynn og hard. Sliter hun med opptak av næring? Jorden er en god miks som jeg har brukt på alle plantene av samme strain og mor.

Håper noen av dere gode gartnere har noen tips? Setter virkelig pris på det. Liker egentlig ikke å bare kaste nyskapt liv heller på grunn av min feil.

lalaman

skvise.jpg.81c144a11f08945df0b3f589c463f405.jpglarge.kvise.jpg.27fd352313a63e4bf668d5828bc695b6.jpg

Slik ser stakkaren ut.

Edited by lalaman

Toke

"scoop" den forsiktig utav potta, ta et plastbeger og lag noen hull på, og transplanter den dit. Vann forsiktig.

lalaman

Skal prøve det Toke. Kjøper en plastikk kopp imorgen, så får vi bare vente å se om den er med på å leve livet. 
Gravde henne litt forsiktig opp istad og ser at røttene formeres og er hvite i fargen, så det er ting som skjer der nede. Men jorda er barktørr.

OGrow

Den ser ikke helt lost ut.

Finn frem en sprayflaske med rent vann og spray godt akkurat rundt stammen og på bladene 2 ganger hver dag. Spill litt lett jazz og hvisk til henne at det går heelt fint, ingen problem.

Edited by OGrow

lalaman

hehe værdt et forsøk!

Tor damen dine må ha det ganske bra jeg OG ;) 

Edited by lalaman

Selvforsynt

Lønner det seg ikke å ha en plastpose rundt slik at man får opp luftfuktigheten?

sweetbenzo

Jeg hadde et liknende problem. Det startet med overvanning, men jeg fant ut at stakkarene solte seg under alt for kraftige grow lights og luftfuktigheten var litt lav. Jeg sluttet også å vanne og jorden tørket helt ut, men det skjedde ingen utvikling med plantene. De sto dær bare like triste med tynn stilk som på bildet ditt lalaman. Jeg prøvde å spraye litt forsiktig på bladene og stammene for å se om dette kunne hjelpe. Det var da jeg fant ut at lyset var alt for sterkt. Selv om jeg sprayet på seedlingene i skyggen og lot de stå i mørket en time for å forebygge hot spots, ble stakkarene likevel brent under lyset. Neste dag var stilken tørrere og bladene crispy på hver enkelt seedling. 

Det er som kan være litt vanskelig spesielt med LED lights. Har alltid tenkt at de som er fra kina bruker å være mye svakere enn de oppgir, slik det har vært før. Men disse hadde veldig sterk penetrering og er ganske brutale mot små seedlinger.  

Gikk heller til innkjøp av tre stykk LED med 6500 kelvin fra clas ohlson som var på tilbud. De skal i følge butikken tilsvare 70 w halogenpærer per lampe. Det som bekymerer meg litt nå er om dette er for svakt lys igjen? Noen som har erfaringer? Jeg får ikke lønning før neste måned, så innkjøp av cfl er uaktuelt at the moment. 

Slik henger de nå

kelvins.thumb.jpg.f1551dedc78844e6315e221df4afe56d.jpg

Edited by sweetbenzo

Kjell T. Ring

Blås i alt som blir sagt i tråden.. Toke har et poeng, ompott i mindre "beger" og vann skikkelig.

onto

kan være rot råte og då må du flytte alle du bør ikke plante mange i samme potte