Gå til innhold
sweetbenzo

LED til stiklinger

Recommended Posts

sweetbenzo

(Jeg kopierte kommentaren min som jeg postet i en annen plass, men det ble litt off topic, så jeg tenker kanskje det passer bedre å starte en egen tråd for det jeg lurer på egentlig.)

Har vært uheldig med overvanning, men jeg fant også ut at stakkarene solte seg under alt for kraftige grow lights og luftfuktigheten var litt lav. Jeg sluttet å vanne og jorden tørket helt ut, men det skjedde ingen utvikling med plantene. De sto dær bare like triste med tynn tørr stilk. Jeg prøvde å spraye litt forsiktig på bladene og stammene for å se om dette kunne hjelpe. Det var da jeg fant ut at lyset var alt for sterkt. Selv om jeg sprayet på seedlingene i skyggen og lot de stå i mørket en time for å forebygge hot spots, ble stakkarene likevel brent under lyset. Neste dag var stilken tørrere enn før og bladene ble crispy. 

Så jeg gikk til innkjøp av tre stykk LED med 6500 kelvin fra clas ohlson på tilbud. De skal i følge butikken tilsvare 70 w halogenpærer per lampe. 210 watt til sammen. Men dette må tas med en klype salt kanskje. Det som bekymerer meg litt nå er om dette er for svakt lys igjen? Noen som har erfaringer? Jeg får ikke lønning før neste måned, så innkjøp av cfl er uaktuelt at the moment. 

Slik henger de nå

30688-overvannet-liten-j%C3%A6velkelvins.thumb.jpg.f1551dedc78844e6315e221df4afe56d.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
sweetbenzo

Og ja jeg fortjener litt hets for så mange stiklinger i en og samme potte :P  Men til mitt forsvar så var jeg veldig i tvil om noen av frøene egentlig kom til å germanisere, så jeg plantet 50 i håp om 1. Ble litt flere enn jeg hadde tenkt som dere ser. Blir nok transplantasjon etterhvert om alt går bra.

Endret av sweetbenzo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Selvforsynt

Bør ikke den ompottinga skje ganske kvikt nå før plantene utvikler såpass med røtter at du ikke klarer å ompotte uten å ødelegge røttene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
sweetbenzo
28 minutter siden, Selvforsynt skrev:

Bør ikke den ompottinga skje ganske kvikt nå før plantene utvikler såpass med røtter at du ikke klarer å ompotte uten å ødelegge røttene?

Tenker å ompotte over helga engang trur jeg. Tar på meg et par disposable gloves og scooper de opp en etter en, vasker røttene litt forsiktig. Kan høres litt røft ut. Men det er 50/50 som alt her i livet :) 

Endret av sweetbenzo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
bornstellar

Husk at det er reøttene som vokser mest den første uka, før bladene begynner skikkelig rundt dag 7 etter at de dukker hodet opp av jorda. Ikke vent for lenge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Cunning

Snakker vi Sea of Green her? :)

Har du drenering på potta di? Du trenger ikkje vaske røttene vel berre pass på at du ikkje ødelegger dei når du transplanter.

Angåande lyset kan eg ikkje tenke meg det skal bli for masse for stiklingane. Bruker sjølv 55 w cfl veldig nært type 7-8 cm ifra. 

Kva type jord har du i baljen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå