Gå til innhold
Tirehus

Midlertidig Beslaglagt førekort. PLIS HJELP

Recommended Posts

Tirehus

Jeg ble nettop arrestert i en trafikk sak.. 

Politiet stoppet meg og en annen bil.. Betjentene sier det var en rutine sjekk.

De tar førerkortet mitt og sjekker det opp.. De ser gamle cannabis saker ifra 2012.. Og begynner og spørre og lyse i øynene mine osv.

De spør meg igjen og igjen om jeg er beruset.. Jeg sier nei.. Til slutt sier hun ene "Jeg lukter hasj i bilen" og jeg forsetter og nekte for det...

Jeg nektet fra starten, og forklarte at jeg har blitt tatt for og ha kjørt under beruset tilstand tidligere, og ville aldri ha gjort det igjen..

Jeg Klarte de kliniske testene fint, 

telle til 30 med øynene lukket... (Hvis man teller 1001, 1002,1003, fort Så teller man sekundene nøyaktig)

Og øyebevegelser sjekkene osv helt fint.. og når man skal gå rett frem osv..

De tok blodprøver av meg, men cannabis sitter i kroppen lenge etter at rusen har gått over..

De tok ikke urin prøve eller annen form for prøve.. 

De tok bare blodprøve, og som jeg forstår så kan man finne spor av Cannabis i blodprøven opptil 36timer etter bruk.

De Midlertidig Beslagla førekortet mitt.. Men spurte ikke om jeg godkjente beslaget eller ikke,, jeg godkjente altså ikke beslaget.

De tok telefonen min,  fordi jeg nektet og åpne den for dem.. Det var ingen ting på den og skjule, og ikke noe kriminelt på den... Og jeg er heller ingen dealer.. så det er ingen grunn for dem og komme inn der.. Fordi de "Mistenkte meg for beruset kjøring"..  Og politiet skal bare ha tilgang til telefonen hvis de kan finne informasjon på den som gjelder saken...

Og de tok jo blodprøve osv... Og jeg vet at politiet ikke kommet inn på telefonen...

De brukte makt for og prøve og komme inn på telefonen med finger avtrykk... Jeg presset og holdt home knappen inne for lenge.. Sånn at finger avtrykket ikke fungerer.. . hahah gjorde dette 3-4 ganger.. og bare sa til dem "Har ingen fingeravtrykk på den"

Jeg gjorde dette bare for og lege med den.. Jeg  satt i ro i en stol,. og holdt tommelen sammen hele tiden... og lo av dem fordi de ikke klarte og få fingern min på finger avtrykk leseren..  til slutt var det 3 betjenter som prøvde og få tommelen min på fingeravtrykk leseren.. Jeg måtte be dem stoppe og gjøre det frivillig for og unngå at de knekker tommelen min..

De gikk rett på! Og begynte og spørre om koden,, jeg ga dem ikke koden.. Så de beslagla telefonen....

Fortsatt ikke noe kriminelt på den..

Tror ikke politiet har lov til og beslaglegge telefonen når det gjelder dette?

Noen tips her?

Jeg nektet til politiet og forklarte meg ikke til dem under avhøret.

Når jeg snakket med legen.. Sa jeg at jeg hadde røyket cannabis(Siden det kommer frem på blodprøvene uansett)

Og når hun spurte når jeg hadde røyket.. sa jeg (Rundt 18:00 i ettermiddag) 

Jeg ble tatt rundt 01:00.. Altså nok tid til at cannabis rusen går ut av kroppen..

Og siden jeg besto den kliniske testen, og de fant ikke noe i bilen min..

Hva er sjansene mine for og få saken henlagt?

Kan jeg anmelde politiet for ærekrenkelse og for falske anklager?

(Hadde røyka 60 min før de stoppa meg)

Men var ikke super rusa.. hadde bare tatt et par trek fra en joint før jeg skulle hjem og sove for og komme opp tidlig i morgen for trening..

Har lest at blodprøver er dårlige på og finne ut av om en person har røket cannabis nylig.. Og at det er mer for og se om en har røyket cannabis langsiktig?

Endret av Tirehus

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
bornstellar

Jeg er ingen ekspert, men jeg tror du sitter i saksa. 6 timer er ikke nok for politiet at rusen er ute av deg og du har innrømmet dette. 

Når det kommer til telefonen, så trodde jeg de måtte ha en rettskjennelse til å tvinge åpning med fingeravtrykk siden dette er fysisk tvang og ikke noe en tar lett på i Norge. 

Jeg hadde tatt kontakt med Normal Norge med en gang og snakket med dem. 

Endret av bornstellar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Tirehus
8 timer siden, bornstellar skrev:

Jeg er ingen ekspert, men jeg tror du sitter i saksa. 6 timer er ikke nok for politiet at rusen er ute av deg og du har innrømmet dette. 

Når det kommer til telefonen, så trodde jeg de måtte ha en rettskjennelse til å tvinge åpning med fingeravtrykk siden dette er fysisk tvang og ikke noe en tar lett på i Norge. 

Jeg hadde tatt kontakt med Normal Norge med en gang og snakket med dem. 

Det er det jeg mener og.. Burde jeg kontakte polti stasjonen og kreve tilbake telefonen? Og samtidig anmelde politiet for fysisk tvang?

Hva kan Normal Norge gjøre?

Har sendt dem en epost nå!

Takk for all hjelp!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
bornstellar

Normal Norge er de som står i best posisjon til å hjelpe deg med det juridiske rundt cannabis i Norge. Det med telefonen må nesten en advokat svare på, for jeg vet egentlig ikke noe. Det er mulig mediene kunne være interessert i dette også hvis de faktisk har tråkket over streken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Tirehus
4 timer siden, bornstellar skrev:

https://www.nrk.no/norge/na-kan-politiet-tvinge-deg-til-a-lase-opp-telefonen-din-1.13572392

ser ut til at politiet kan gjøre som de vil nå, så egentlig burde ikke folk bruke biometrisk åpning av telefonene sine.

Jeg hadde fingeravtrykk på telefonen... men de kom ikke inn selvom de tvang telefon innpå.. hvis du holder home knappen inne for lenge fungrer ikke fingeravtrykken. Hahaha rundlurte snuten.

var ikke noe kriminelt, eller ulovlig på telefonen.. jeg bare nekta og la dem komme inn på den på Pure F

men jeg nektet for og kjøre beruset, plus politiet nevnte ikke lukten før etter jeg nektet.

først sjekker politiet førekortet, forteller om mine tidligere dommer(de finner ut av det uansett)

de spør om jeg er rusa, jeg sier nei, også begynner de og si “syntes det lukter hasj her” osv osv..

de ransaker bilen og finner ikke noe.. 

de finner en flaske med CBD olje tho..

jeg ble tatt for og kjøre beruset før.. de beslagla ikke telefonen da.. hvorfor nå?

har ikke engang kontakter på telefonen til dealere... handler alt på Darknet. Hahaha GG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
bornstellar

Håper det ordner seg for deg. Hold oss gjerne informert, både om politiet og hva normal sier. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Tirehus

Er det nok og sende en mail til post@normalnorge.no ?

politiet ble forbanna på slutten..

når de satt på meg håndjerna og betjenten bare “har du noen skarpe gjemstander på deg som kan skade oss”

jeg bare “Nei, men kan du ta snusen ut av leppa mi?” Hahaha betjenten begynte og le.

Resten av kvelden, når politiet var en gjeng med bitches. Jeg bare gjorde alt jeg kunne for ha det gøy med betjentene. Hahahah

De beslag la telefonen og sa “er du sikker på at du ikke vil åpne den? Hvis ikke må du gå lenge uten telefon”

jeg kjøpte bare Iphone X i dag. Trengte en upgrade uansett. Goodjob Police..

også i bilen slo de på en Lydopptaker og skulle avhøre meg.

jeg bare forklarte en lang historie om hvordan politiet hadde blandet forklaringen min med en annen kar tidligere. Jeg fikk brev i posten om at jeg ikke var edrueliget nok fordi i en forklaring hadde jeg sagt til politiet at jeg “røyker heroin og setter amfetamin med sprøyte reglemessig” noe jeg ALDRI har rørt...

viste seg at politiet i drammen hadde blandet min forklaring med en annen sin..

Føler jeg eide politiet så hardt, selvom jrg var rolig, hyggelig og ikke voldelig elns. Hahahah

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
MaryJane420

Haha godt jobba, fikk min tlf etter 3 uker :D. De er så ukompetente at det ikke går an. Kunne skremt dem med å ta lydopptak og ringt en random kompis eller advokat. Det der er faen meg harassment og bør anmeldes (ellers så fortsetter de praksisen)... Skulle nekta for noe som helst røyking tho. Hæ hvilken weed liksom? Drit og dra onkel :)! Gå på stasjonen og krev telefonen tilbake, om du får sånn type svar; den er ikke klargjort enda/ bare gi oss koden, så ringer du bare noe gratis juss tjeneste f.eks jussbuss og spør om det er noe de er villige til å hjelpe med da det er snakk om krenkelse av menneskerettigheter.

Endret av MaryJane420

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
bornstellar

Lovverket gir dem lov til å tvinge åpning av telefon. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Tirehus
15 timer siden, MaryJane420 skrev:

Haha godt jobba, fikk min tlf etter 3 uker :D. De er så ukompetente at det ikke går an. Kunne skremt dem med å ta lydopptak og ringt en random kompis eller advokat. Det der er faen meg harassment og bør anmeldes (ellers så fortsetter de praksisen)... Skulle nekta for noe som helst røyking tho. Hæ hvilken weed liksom? Drit og dra onkel :)! Gå på stasjonen og krev telefonen tilbake, om du får sånn type svar; den er ikke klargjort enda/ bare gi oss koden, så ringer du bare noe gratis juss tjeneste f.eks jussbuss og spør om det er noe de er villige til å hjelpe med da det er snakk om krenkelse av menneskerettigheter.

Snakket med en Advokat i telefon ista, og han sa jeg bare skal dra ned og hente ut telefonen. Da de ikke har lov til og beslaglegge den pga Promillesak uansett.

Har kontaktet NormalNorge men har ikke fått noe svar.

Har de egene advokater? eller er det sånn at de kan tilby  fakta og forskning osv? Liksom bistå min advokat lens?

Hva er det NormalNorge kan gjøre?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
bornstellar

De kan bistå din advokat, men jeg tror de også har egne advokater. Jeg vet at de har hjulpet flere som har mistet førerkort pga weed 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Tirehus

Tror dubdet er grunn til og anmelde betjentene for trakassering, ulovlig beslaglegging av telefon, bruk av fysisk makt..

jeg mener, hvis politiet ikke har lov til of beslaglegge telefonen i promille saker. Hvordan har de da lov til of bruke fysisk makt(nesten knekke tommelen min) for og komme inn på Telefonen?

Det er vel best og Anmelde de inviduelle betjentene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
bornstellar

Dette må en advokat svare på, men jeg hadde gledet meg om de fikk svi 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Bamse

Etter min oppfatning har ingen tjenestemenn hjemmel for ransakelse ved tilfeldig kontroll, ved planlagt kontroll kan det imidlertid forekomme en ransakelse som er godkjent. 

Dersom det er misstanke om grov kriminalitet kan ransakelse utføres på stedet ved mulighet for bevisforspillelse. 

Det vil si at politi kan ikke inndra et førerkort eller telefon uten ransakelse ordre, denne kan du kreve å få opplest. Dersom du selv gir telefon eller førekort til politi på oppfordring kan dem beholde disse i inntil 3 uker uten ransakelse.

Ærekrenkelse er et utgått grunnlag for anmeldelse av 2013. Man kan allikevel hevde at de har opptrådt uaktsomt og overdrevent. En anmeldelse eller tilbakemelding til rette vedkommende vil gjøre dem oppmerksom på en grense som er der, dette vil derfor være bra å gjøre for, vedrørende og den sivile befolkning. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Tirehus
1 time siden, Bamse skrev:

Etter min oppfatning har ingen tjenestemenn hjemmel for ransakelse ved tilfeldig kontroll, ved planlagt kontroll kan det imidlertid forekomme en ransakelse som er godkjent. 

Dersom det er misstanke om grov kriminalitet kan ransakelse utføres på stedet ved mulighet for bevisforspillelse. 

Det vil si at politi kan ikke inndra et førerkort eller telefon uten ransakelse ordre, denne kan du kreve å få opplest. Dersom du selv gir telefon eller førekort til politi på oppfordring kan dem beholde disse i inntil 3 uker uten ransakelse.

Ærekrenkelse er et utgått grunnlag for anmeldelse av 2013. Man kan allikevel hevde at de har opptrådt uaktsomt og overdrevent. En anmeldelse eller tilbakemelding til rette vedkommende vil gjøre dem oppmerksom på en grense som er der, dette vil derfor være bra å gjøre for, vedrørende og den sivile befolkning. 

Så jeg skulle ikke ha latt dem ransake bilen? Og heller ikke latt dem beholde førekortet? Hva kan jeg gjøre med det nå da?

hva skulle jeg gjort liksom? Brukt makt imot tjenestemenn for og hindrr at de tar førekort og ransaker bilen?

kreve førekortet tilbake? Eller kontakte en advokat?

ser etter advokat, men vet ikke hvem som er beat for cannabis/kjøring saker.

tenkte kanskje Normal Norge har de beste advokatens? Men de har ikke svart meg enda

Endret av Tirehus

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
bornstellar

Ring dem i morgen og hør, kanskje de har mye å gjøre. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Tirehus

Her er alt som skjedde fra start til slutt..

Jeg kjører hjem ifra Meny, (Hadde stått på Parkerings plassen der og testa min nye DJI Mavic Pro Drone)

Jeg kjører hjemover, ligger i 58km/t i 60 sone fordi det begynner og bli is på veien, jeg hører på chill musikk og ligger fint i vei feltet.

Plutslig kommer det blålyspå.. Bilen foran meg og jeg kjører og til siden og stopper. Politiet kontrollerer hans førekort og også mitt.

En betjent tar førerkortet mitt og sjekker det opp imens hun ene damen snakker med meg.. Hun spør om jeg har vært borti politiet tidligere.. Jeg starter og nevne en fartsbod jeg fikk tidligere osv... Han ene karen kommer tilbake og nevner hasj sakene mine osv.

Dama spør meg om jeg har røyka hasj i dag,, og spør meg gjentatte ganger.. (Er dette en form for trakassering) Jeg mener, hvis jeg sier nei engang, så trenger de ikke spørre flere ganger.. Hvis du går opp til en tilfeldig person på gata og sier (Har du røyka hasj i dag) Han sier nei, og du fortsetter og spørre han.. Imens han står opp imot et hjørne så er vel det Trakassering?

Hun nevner at jeg ser sløv it øya osv.. (Er det ikke normalt og se litt sløv ut klokka 11 på kvelden?)

Etter jeg har nektet flere ganger, begynner dama og si "Det røyker hasj i bilen" og stikker hode inn "Og jaa det lukter hasj i bilen"

Jeg nekter flere ganger,, betjenten ber meg gå ut av bilen (Jeg skulle ha nektet og gå ut av bilen)

Politiet begynner bare og ransake bilen, sa at de ikke skulle ransake bilen, men de gjorde det uansett..

Til slutt ber han ene Duden meg om og ta henda bak ryggen fordi han skal sette håndhjern på meg, jeg nekter... (Hva skulle jeg ha gjort? Brukt fysisk makt for og nekte en offentlig tjenestemann og ta på meg håndhjern)

Jeg ser hun betjenten ta telefonen min, og jeg ber om få denne.. Siden det ikke er noen grunn til at de skal ta den.. Hun nekter og gi meg den.. (Ulovlig handling?)

Han ber meg putte henda mine på panseret og bøye meg over,, jeg nekter og blir forbanna på karen.. Siden jeg er rolig og ikke agressive eller noe som helst.

Vi kommer i bilen og de begynner og avhøre meg.. jeg forklarer meg ikke..

På legevakta tar de blodprøver osv (det tar en time elns)

Jeg tar de kliniske testene osv..

Etter alle testene er ferdige ber dem meg om og åpne telefonen. Jeg nekter tvert, ikke fordi jeg har noe kriminelt, eller nummeret til noen Dealere.. Men fordi jeg vet ikke har noen grunn til og gå igjennom telefon min.

De forklarer at de kommer til og bruke fysisk makt til og legge fingeren min på fingeravtrykk leseren. Jeg forklarer dem at jeg ikke kommer til og gjøre det frivilling..

De kommer 3 personer og prøver og få tommelen min på Fingeravtrykk leseren.. De får det ikke til.. Jeg ser på ansiktet dems at de ikke liker at jeg nekter.

Til slutt finner de en nye politi kar til og hjelpe dem.. De prøver igjen.. og jeg må be dem slutte fordi han ene karen brekker nesten tommelen min..

Jeg legger tommelen på fingeravtrykk leseren.. Men telefonen åpnes ikke (Hvis du holder home knappen inne for lenge, så fungerer ikke fingeravtrykk leseren) 

De prøver to ganger.. Og jeg bare "Fingeravtrykk er ikke aktivitert" Med et smil.

De spør om koden, og jeg sier bare "Hva gjør dere hvis jeg ikke gir deg den?" De bare "Da beslaglegger vi telefonen"

Jeg nekter, og de tar den..

Til slutt spør jeg om de kan ringe en taxi for meg så jeg kommer meg hjem.. OG de bare "Du samarbeidet ikke med oss, så vi kommer ikke til og hjelpe deg"

Jeg måtte gå et stykke hjem, uten gps, uten folk i området jeg kunne  be om hjelp.. Gikk feil vei flere ganger osv.. Helt til jeg fant en taxi stående..

Hva har de gjort ulovlig her? Jeg føler de har gjort dette ulovlig

Ulovlig Ransakelse av bilen.

Ulovlig bruk av fysisk makt.

Ulovlig beslaglegging av mobil.

Trakassering.

Nektet og hjelpe meg komme meg hjem.

Tidligere har jeg blitt stoppet av politiet med masse weed i bilen, og ganske fjern.. De tok en Klinisk test.. (Stå på et ben osv) Når jeg besto den, lot de meg kjøre..

Føler denne gangen  gjorde de endel ulovlige ting..

Aldri opplevd at politiet bruker fysisk makt på denne måten, heller aldri blitt fratatt eller at politiet at gått igjenom mobilen min.. (Ikke engang når jeg ble tatt for og kjøre beruset på weed for 5 år siden)

Any ideas?

Jeg mener.. Ransake en bil. (Og ikke finne noe som helst, utenom CBD Oilje) pågrunn av at de "Lukter hasj røyk" Er vel ingen grunn? Hvordan beviser de at de hadde mistanke pågrunn av en lukt?

Hvordan beviser dem en lukt i en rettsak?

Endret av Tirehus

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
bornstellar

Så lenge du ikke har innrømmet noe, så har de i praksis ikke noe på deg. Men blodprøven din kommer vel kanskje tilbake positiv.

Du burde seriøst snakke med Normal om dette, de vet hva som gjelder. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Tirehus
3 minutter siden, bornstellar skrev:

Så lenge du ikke har innrømmet noe, så har de i praksis ikke noe på deg. Men blodprøven din kommer vel kanskje tilbake positiv.

Du burde seriøst snakke med Normal om dette, de vet hva som gjelder. 

Ja de finner noe i det.

Jeg innrømte aldri noe om at jeg hadde kjørt beruset.

Men jeg sa at jeg hadde røyket hasj rundt 18:00  tiden i "Går".  Jeg ble tatt Mandag den 6. Og sa det til legen som tok tester av meg 01:00 den 7. november <.<  Jeg mente såklart "I går" Som i Søndag den 5 November. Jeg ble jo tatt den 6.. Og tenkte ikke over at det hadde gått over midnatt når jeg svarte spørsmålet om når jeg sist hadde røyket...

Søndag den 5 November Klokken 18:00 var jeg i Amsterdam

Har flybiletten liksom

Endret av Tirehus

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
bornstellar

Du blir vel kallet inn til avhør, ta med flybillett der, men normal kan gi deg bedre info 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
OGrow

Benedict de Vibe er vel den beste advokaten du kan ha når det gjelder cannabis.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Tirehus
1 time siden, OGrow skrev:

Benedict de Vibe er vel den beste advokaten du kan ha når det gjelder cannabis.

Har du brukt han?

rett før jeg polti tok meg med til legevakya ba jeg om advokat. Og polti svarte bare “Da må du i glattcella til inmorgen, fordi alle Advokater sover” stemmer dette? Hadde de lov til det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Selvforsynt

Elden leder vel gruppesøksmålet ang førerkortbeslagene, ellers er vel Bjørn Dahl en man kan ringe. Mobilnummeret hans finnes på nettet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
OGrow
1 time siden, Tirehus skrev:

Har du brukt han?

rett før jeg polti tok meg med til legevakya ba jeg om advokat. Og polti svarte bare “Da må du i glattcella til inmorgen, fordi alle Advokater sover” stemmer dette? Hadde de lov til det?

Nei, jeg har ikke brukt han, men bruk instagoogle så finner du ut av hvem han er.  Gjermund Cappelen har ham som advokat og da snakker vi tonnevis med cannabis..

Du kan ikke be om advokat midt på natta. Om du ikke vil snakke så blir det hotell med dårlig utsikt til neste formiddag. 

Jeg føler med deg og er enig i at det virker som du har blitt utsatt for utilbørlig oppførsel fra politiet, men glem å få de "straffet". Det skjer ikke. Det eneste du kan ta de på er tjenestefeil ang beslag. Det er en kjent taktikk fra deres side om de vil komme inn i en leilighet eller ransake en bil at "her lukter det hasj". Det sier de fordi de ikke kan bli tatt på det i ettertid. Ingen kan straffe dem eller kjenne en ransakelse ugyldig om de luktet feil..

Om du spiller kortene dine rett har du mulighet til å få tilbake førerkortet (ihvertfall foreløpig) fra politiet og mobilen bør du uansett få tilbake selv om de vil prøve å trenere utleveringen.

Endret av OGrow

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå