Jump to content
thefloyd

smådyr under bladet?

Recommended Posts

thefloyd

jeg virkelig må enten til optiker eller kjøpe forstørrelsesbriller eller noe.. har alltid sjekket jevnlig men ikke sett noe av dem fra før... og uerfaren som jeg er vet jeg ikke engang hva det er (eller hva det heter på norsk i allefall) 

r5thTSo.jpg

noen som kan identifisere hva det er og hvordan det behandles? det jeg gjorde nå de siste uken: stenge teltet helt (altså fortsatt ventilasjon, men selve teltet er stengt nå pga temperatur litt for lavt om dagen) og har begynnt å vanne mindre men oftere (sist var det 5l på søndag, 5 liter på torsdag, og nå igjen 5 liter)

litt vanskelig å se men overflaten av bladene er brikkete, altså ser det ut som de suger næring akkurat der det er..

yQJxb9F.jpg

ellers går det bra med hun, egentlig (bare at de eldste bladverk alltid gulner fort og detter av etterhvert, men hun gror fort og stort)
FcwqAMw.jpg

Takker og bukker for hjelpen jeg kan få om hva det er og hva jeg kan gjøre/bruke for å bli kvitt djævelne (og hvor man få tak i ting som jeg trenger til dette :) )

God Søndag! :)

bornstellar

Gode gamle grønne bladlus. Jeg hadde de i fjor på chiliplantene mine. Kjøpte hot shot no pest strips og hang de i teltet når lysene var av. Tettet alle åpninger og repeterte hver natt i ei uke. Alt var dødt. 

Må ikke brukes når viftene er på og heller ikke like før innhøsting 

Edited by bornstellar

thefloyd

hmm.. det hadde sikkert gått greit med 12/12 men nå er det 18/6 så da må jeg holde meg våken til kl 00 for å begynne å tette alt, slå av alt vifte og sånt. også stå opp igjen kl 05:45 for å gjøre det samme tilbake..   (MEN: tenkte å sende mama i blomst så fort en mini-telt og cfl pære kommer i posten, sånn at jeg kan flytte stiklinger som er nå i samme teltet som mama'n) 

også: kullfilter må være på, og den er såpass sterkt at luftintakene må være åpent for å ikke har vakuum i teltet (overdriver litt, men ja)

også: hvor få man tak i det fort nok? tror hvis jeg venter til den kommer fra USA så er hele planten spist opp :/ 

har plantasjen eller hageland noe?
kan dette her brukes?
https://www.plantasjen.no/spruzit-raptol-spray-anti-pests-400-ml-100008395-no
?

eller noe sånt?
https://www.plantasjen.no/fluepapi-limbrikke-mot-insekter-10-pk-100002018-no

bornstellar

Har ingen erfaring med det der, men en kan forsøke å skylle plantene skikkelig også i dusjen 

thefloyd

jeg skal bestille den canna cure flaska der...

fra produsentsiden:
http://www.canna-uk.com/cannacure_faq

"
CANNACURE can be used from the start of the growth phase all the way up until harvesting. "

"Research has proven that CANNACURE controls and prevents heavy infestation like whitefly, spider mite, aphids, and mealybug. But also works against mildew."
Aphids er bladlusene fant jeg ut..

"No CANNACURE is not harmful for the environment! CANNACURE is biodegradable and can be used on edible as well as ornamental crops."

"CANNACURE provides the leaves with a second natural skin, that makes it impossible for pests and mildew to function properly. This skin forms a sticky layer which controls plant pests and makes sure the plant is able to breath."

så da er det bare å krysse finger å håpe at flasken kommer snart og skaden blir begrenset.. 

hvordan kan en unngå sånne skadedyrproblemer? er det kanskje grunnen at de nederste bladene blir/ble gult?

har egentlig passet på og sorget for at jorden tørker godt i potten sånn at sånne flyer ikke klarer å legge egg der :/ eller er det noe helt annet?