Gå til innhold
Selvforsynt

2018 nytt år og nye muligheter

Recommended Posts

Selvforsynt

Vinteren har meldt sin ankomst og 2017-dyrkingen utendørs er forlengst over, håper alle hobbydyrkere fikk noe ut av utesesongen :)

Men la oss se framover, hva gjorde du feil i 2017 og hva er dine planer for at 2018 blir en bedre sesong?

Selv skal jeg gi meg i kast med min første sesong hvor 9 forskjellige strains skal testes ut og hannplanter fra Hofman og Lowryder fra Zenseeds blir de faderlige opphav til mine fremtidige prosjekter, de skal krysse 7 feminiserte strains fra Zenseeds autoflowermix + hunnplanter fra Lowryder og Hofman.

Planen er å få laget så mange frø fra hver strain til at jeg fremover kan prøve og feile på frimark og la survival of the fittest bestemme hvem som skal med videre

Hva med dere, hvilke strains og dyrkemetoder skal testes ut 2018?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Cocho

Jeg satt og såg på noen klipp på Youtube her om dagen, hvor de snakket med en Rastafari som hadde bodd ute i bushen på 70-tallet. Når det var opprør og ekstremt mye vold i Jamaica. Og han fortalte om hvordan de dyrket marijuana i skogen, og hvordan han pleide å gro sitt på plasser ingen menneske, med fri vilje, ville ferdes. Old school gerilja grow.

Det fikk meg til å tenke på utendørssesongen 2018, og hvor kult det hadde vært å teste noe sånt.

Jeg bor i en del av landet hvor fjorder og høye fjell ikke akkurat er en mangelvare. Så jeg så for meg spire noen planter innomhus, kjøre ut i bushen når de er noen uker gamle. Ta beina fatt, og gå til jeg tror jeg er i bushen, og så gå litt til. Finne meg en bergvegg med "hyller". Se hvor høyt opp jeg kommer, men forsøke å plante dem såpass at sau og div ikke når dem, pluss såpass vekk fra turstier ol. slik at sjansen for at noen snubler over dem blir minimal.

Så får jeg bare stikke innom noen ganger iløpet av sesongen, se til at de klarer seg. Eventuelt luke rundt dem, samt tilføre næring hvis det skulle være behov for det.

Hva tenker dere?

Nøkkelordet her bør vel bli gerilja grow ;)

Bør vel kanskje sjekke rundt med danske frøbanker for genetikk som passer seg utendørs i norden? Zenseeds har vel muligens slikt? Må være noen som har avlet med mål å dyrke utendørs i norden? Vet at det uansett finnes noen nederlandske sorter som er avlet til å trives i litt kaldere omgivelser. Pluss, de bør også være motstandsdyktige mot infeksjoner og insekt.

- C

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Selvforsynt

Zenseeds har egne strains som skal være tilpasset Danmark så motstanden mot mugg bør være god, men jeg har jo til gode å teste dem ut så jeg tør ikke å gå god for dem riktig ennå ;)

Svenske Nordenseeds skal ha strains som er testet på 70N så de burde også ha frø tilpasset norske forhold

Blir spennende med fjellhyllegrow, men har du tenkt på at du skal frakte jord, vann og næring dit? Vann får de kanskje nok fra oven men regner med at jordsmonnet er skrint på mange slike plasser(om det i det hele tatt er noe særlig jord å vokse i på slike plasser?) Så du må vel regne med endel bæring før growplassen er klar for bruk?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
skogtrollet

Vil skamløst reklamere for http://seedheaven.net/shop/

Kan være smart å bestille før jul. For når dyrkesesongen nærmer seg er den mest spennende genetikken gjerne utsolgt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Selvforsynt
7 minutes ago, skogtrollet said:

Kan være smart å bestille før jul. For når dyrkesesongen nærmer seg er den mest spennende genetikken gjerne utsolgt.

Vurderte å kjøpe fra dem men fant aldri ut av hvor de sendte fra, vet du hvilket land de shipper varene fra Skogstrollet?

Har litt lyst til å teste ut disse Soviet/Finland-strainsene :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
skogtrollet

De sender fra Danmark. Har pratet med SF og dyrket en av sortene hans. Anbefales.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Selvforsynt
6 minutes ago, skogtrollet said:

De sender fra Danmark. Har pratet med SF og dyrket en av sortene hans. Anbefales.

Danmark er jo overkommelig, men har de eget butikkutsalg eller selger de kun gjennom nettet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
skogtrollet

Kun netthandel. Du må sende cash i konvolutt. Prøvde å få de til å ta BTC for noen år siden men de er gammeldagse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Cocho
På 11/14/2017 at 18.13, Selvforsynt skrev:

Zenseeds har egne strains som skal være tilpasset Danmark så motstanden mot mugg bør være god, men jeg har jo til gode å teste dem ut så jeg tør ikke å gå god for dem riktig ennå ;)

Svenske Nordenseeds skal ha strains som er testet på 70N så de burde også ha frø tilpasset norske forhold

Blir spennende med fjellhyllegrow, men har du tenkt på at du skal frakte jord, vann og næring dit? Vann får de kanskje nok fra oven men regner med at jordsmonnet er skrint på mange slike plasser(om det i det hele tatt er noe særlig jord å vokse i på slike plasser?) Så du må vel regne med endel bæring før growplassen er klar for bruk?

Ja, det var det da. Har tenkt tanken på å bære med meg en sekk opp. Stappe den i en tursekk, og bare traske opp i lia. Men det blir fort tungt. Husker med gru de lange marsjene i Forsvaret (var infanterist) med 50kg på ryggen. Og da var jeg i bedre form enn det jeg er nå :P hehe! Så jeg er litt usikker der.. hva tror du om å heller ha med seg en feltspade og en bøtte, og heller grave opp jord fra en plass i nærheten av der hyllen er? Eventuelt blande den ut med noe medbrakt jord av mindre kvanta? Guano kanskje?

1 time siden, skogtrollet skrev:

Må si det der var en ganske kul side. Skal definitivt saumfare den :D

- C

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Selvforsynt
10 minutes ago, Cocho said:

Ja, det var det da. Har tenkt tanken på å bære med meg en sekk opp. Stappe den i en tursekk, og bare traske opp i lia. Men det blir fort tungt. Husker med gru de lange marsjene i Forsvaret (var infanterist) med 50kg på ryggen. Og da var jeg i bedre form enn det jeg er nå :P hehe! Så jeg er litt usikker der.. hva tror du om å heller ha med seg en feltspade og en bøtte, og heller grave opp jord fra en plass i nærheten av der hyllen er? Eventuelt blande den ut med noe medbrakt jord av mindre kvanta? Guano kanskje?

- C

Har fjellhylla skrin men ellers nok jord til plantene å vokse i så får du nok mer næringsstoffer igjen pr kg med å bære opp kunstgjødsel enn du får for tilsvarende vekt i jord

Vet at 40 kg med kunstgjødsel er nok til å dyrke 500 kg med gress(sånt gress som kua eter) på 1 mål/1000 kvm, får nok neppe like mange kg gress ut av å spre 40 kg blomsterjord ut på samme arealet :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
skogtrollet

Bær inn jord. Har prøvd å berike jord og det fungerte dårlig i forhold til kjøpejord.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Selvforsynt
2 minutes ago, skogtrollet said:

Bær inn jord. Har prøvd å berike jord og det fungerte dårlig i forhold til kjøpejord.

Klarer ikke jordstrukturen å holde på næringsstoffene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
skogtrollet

Kommer an på CEC. Leire og fine partikler holder ekstremt godt på næring. Men det er ikke problemet. Torv har riktig pH, er luftig og holder godt på næring, det er en kombinasjon man ikke så lett finner i naturen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Selvforsynt
5 minutes ago, skogtrollet said:

Kommer an på CEC. Leire og fine partikler holder ekstremt godt på næring. Men det er ikke problemet. Torv har riktig pH, er luftig og holder godt på næring, det er en kombinasjon man ikke så lett finner i naturen.

PH kan heldigvis justeres med kalk, nitrogentilskuddet kalksalpeter hever også PH(de andre kunstgjødselslagene senker PH)

Men vår mann på fjellhylla bør kanskje prioritere en sekk med jord i første omgang og så ta med seg kunstgjødsel på de neste turene :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
skogtrollet

Høres ut som en god ide. Kjøpejord og fullgjødsel gir ekstremt fine planter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Cocho

Høres fornuftig ut!

Men da vil det altså lønne seg å ta flere turer. Finne den beste plassen å sette opp shop. Ta med kompass og sjekke hvordan en vil plassere seg i forhold til solen, slik at plantene får mest mulig.

På flere turer kan en også ta med seg noe hver gang. Lagre det der oppe i en grønn søppelsekk eller noe. Tenkte hønsenetting, jord, gjødsel og et vannkar (sånn i tilfelle).

Fant denne hos Seedheaven; Freezeland

Ser ut som den er ganske motstandsdyktig?

- C

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
skogtrollet

Freezeland er veldig populær i Canada. Tåler visstnok alt mulig.  Det er alltid en risiko for sen finish, men jeg tipper slutten av september sør for Sinsenkrysset. Jeg hadde kanskje bestilt 2-3 forskjellige strains for å være på den sikre siden. F.eks Lowryder #2 eller Mighty 47(auto) og Nepal(stor danske) i tillegg.  

Endret av skogtrollet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Cocho

Ja, jeg holder til sør for svenskegrensa, men det har vært ganske fuktige sommere de siste årene. Det har vært sol, men ikke helt de store temperaturene. Så det bør være strains som er motstandsdyktige mot fuktskader, samt like seg når det ikke er 24 grader hele tiden.

Driver på og sjekker etter potensielle plasser å sette opp sjappe. Ganske spennende :D

- C

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Selvforsynt
1 hour ago, Cocho said:

Ja, jeg holder til sør for svenskegrensa

- C

Jøss, holder du til i Polen? :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Cocho
6 minutter siden, Selvforsynt skrev:

Jøss, holder du til i Polen? :D

Haha! Nei, ikke akkurat. Mer den sørlige delen av Norge. Så det er fuktigere enn resten av landet, med løvskog i stedet for barskog, og egentlig gode temperaturer, men de siste årene har det ikke vært mye å skryte av.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå