Gå til innhold
Selvforsynt

Hvilken salgsform burde et fremdidig cannabissalg i Norge ha?

Hvilken salgskanal bør man selge cannabis igjennom?  

35 stemmer

1. 1. Hvilken salgsform foretrekker du?

• Egne salgsutsteder som i Colorado
      20
    • Coffeeshops som i Amsterdam
      7
    • På apotekene
      2
    • På Vinmonopolet
      6

Recommended Posts

Selvforsynt

Ettersom stemningen er så god om dagen flesker jeg til med en poll

Så tar vi en diskusjon om alternativene i denne tråden :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Bamse

Stemmer for en plass der man har anledning til å møte likesinnede for et ves. Derfor stemmer jeg coffesshop. Jeg har hatt utallige hyggelige møter med, nye mennekser, kultur, musikk og atmosfære via denne porten :):):):):):):):):):):):):):):):):):) Ja, faktisk så bra :):):):):):):)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
bornstellar

Jeg har min egen mening om dette so ikke passer inn i lista di. 

Utsalgssteder må dyrke minst 25% av varene selv for å holde store aktører borte og en burde kunne kombinere utsalg og kafé 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Selvforsynt

Den dårligste løsningen jeg har lest om er den de har valgt i Uruguay

Der har man valgt å ta rusmiddelet inn på apoteket(greit nok for medisinsk cannabis men man går da ikke på apoteket for å kjøpe seg ei flakse sprit?)

Ikke nok med at man skal blande rus- og medisinsalg men man har jammen valgt å kun selge 2 typer cannabis også, en indicavariant og en sativavariant :D Blir jo som at kundene på vinmonopolet kun skal få velge to typer drikke, en type rødvin og en type hvitvin! Det blir jo som å oppfordre til hjemmedyrking og svart marked av weed fra diverse populære strains.

Endret av Selvforsynt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Bamse303
45 minutter siden, bornstellar skrev:

Jeg har min egen mening om dette so ikke passer inn i lista di. 

Utsalgssteder må dyrke minst 25% av varene selv for å holde store aktører borte og en burde kunne kombinere utsalg og kafé 

Stemmer for dette selv, og att hjemmedyrking er lov, synes jeg skal være essensielt, personlig under en eventuell dekriminalisering/legalisering hadde jeg vel så og si aldri handlet på noe utsalgssted selv(med mindre de solgte frø og kloner da), men må jo tenke på andre å, + det hadde vært koslig og kunne samles sånn som drankerne gjør ja:)

Pluss det å holde store aktører utenfor er noe av det viktigeste.

Endret av Bamse303

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Selvforsynt
10 minutes ago, Bamse303 said:

Stemmer for dette selv, og att hjemmedyrking er lov, synes jeg skal være essensielt, personlig under en eventuell dekriminalisering/legalisering hadde jeg vel så og si aldri handlet på noe utsalgssted selv(med mindre de solgte frø og kloner da), men må jo tenke på andre å, + det hadde vært koslig og kunne samles sånn som drankerne gjør ja:)

Pluss det å holde store aktører utenfor er noe av det viktigeste.

En drømmesituasjon ville kanskje vært at man hadde både potshops som i Colorado når man skal handle med seg røykevarer til bruk hjemme, gjerne et sted man får kjøpt frø og kloner i tillegg og så ha coffeeshops/cannabisklubber hvor man kan møte likesinnede :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
pollen

Droemme situasjon ,,,,,,   ja , ja gamle Norge kommer nok til aa dilte etter europeiske lover ,,, kanskje innen de neste ti  aara saa blir det lovlig aa kjoepe canna froe  ,,,, reva mi har satt paa dette gjerdet i 40 aar , og ho sitter der fremdeles ,,,,

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Grownoob

Foretekker jeg i Coffeeshops som i Amsterdam, men der ser urealistik ut, da velger jeg Vinmonopolet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
pooh

Cannabis og øl sterkere enn 3,50% bør selges på polet. Hjemmedyrking og hjemmebrygging bør være likestilt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
bornstellar

Jeg er ikke enig i at det burde inn på polet. Kan noen her se for seg at ansatte på polet setter seg skikkelig inn i cannabis som fag? Det vil også legge til rette for store internasjonale aktører til å flomme markedet over med varer som norske bønder ikke kan konkurrere med. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Selvforsynt
1 hour ago, bornstellar said:

Jeg er ikke enig i at det burde inn på polet. Kan noen her se for seg at ansatte på polet setter seg skikkelig inn i cannabis som fag? Det vil også legge til rette for store internasjonale aktører til å flomme markedet over med varer som norske bønder ikke kan konkurrere med. 

Det med cannabis på polet er heg enig med deg i. Folka på polet er eksperter på drikkevarer og får holde seg til det, syns absolutt cannabis skal selges i spesialbutikker, evt sammen med andre milde rusmidler

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Bamse
1 time siden, Selvforsynt skrev:

Det med cannabis på polet er heg enig med deg i. Folka på polet er eksperter på drikkevarer og får holde seg til det, syns absolutt cannabis skal selges i spesialbutikker, evt sammen med andre milde rusmidler

Dere tror ikke de ville forekomt utskiftning i personale og at stillingen ble mer attraktive for det med Cannabis kunnskaper? 

Dersom Cannabis kommer inn på polet vil nok også interessen komme dit. - F.eks. er det kanskje noen her som kunne være interessert. Mye av norges befolkning har allerede en påtvunget kunnskap om alkohol så det er vell Cannabis som blir mest spørsmål rundt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Selvforsynt
42 minutes ago, Bamse said:

Dere tror ikke de ville forekomt utskiftning i personale og at stillingen ble mer attraktive for det med Cannabis kunnskaper? 

Dersom Cannabis kommer inn på polet vil nok også interessen komme dit. - F.eks. er det kanskje noen her som kunne være interessert. Mye av norges befolkning har allerede en påtvunget kunnskap om alkohol så det er vell Cannabis som blir mest spørsmål rundt.

Poenget med å regulere omsetningen er vel ikke å øke interessen, snarere tvert i mot

Det kan jo ikke bli sånn at om du skal kjøpe deg en flaske cognac så skal du bli fristet til å teste ut noen gram med cannabis på samme handleturen?

Det samme gjelder motsatt vei, skal man kjøpe cannabis så skal man ikke bli fristet til å kjøpe alkohol(jeg tar samtidig bort det med at man kunne selge andre lettere narkotiske stoffer på cannabisutsalg, rusmidlene må være adskilt slik at man ikke øker salget) Skal man lykkes med å selge inn ideen om salg over disk i Norge så må det manes om ansvarlighet, ansvarlighet og ansvarlighet til det kjedsommelige

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Bamse
1 time siden, Selvforsynt skrev:

Poenget med å regulere omsetningen er vel ikke å øke interessen, snarere tvert i mot

Det kan jo ikke bli sånn at om du skal kjøpe deg en flaske cognac så skal du bli fristet til å teste ut noen gram med cannabis på samme handleturen?

Det samme gjelder motsatt vei, skal man kjøpe cannabis så skal man ikke bli fristet til å kjøpe alkohol(jeg tar samtidig bort det med at man kunne selge andre lettere narkotiske stoffer på cannabisutsalg, rusmidlene må være adskilt slik at man ikke øker salget) Skal man lykkes med å selge inn ideen om salg over disk i Norge så må det manes om ansvarlighet, ansvarlighet og ansvarlighet til det kjedsommelige

DERSOM = HVIS

Uenig - Gjør man dette har fortsatt mindre egenmakt og det er en implisitt at, "man klarer ikke ta ansvar selv og må derfor styres". 

Dersom raskeste vei er den beste, har du kanskje rett i at en, "kjedelig regulering" som du beskriver det, er "det beste".  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
skogtrollet

VI har forsøkt uregulert omsetning av alkohol og konsekvensene var enormt forbruk og sosial nød blant store samfunnslag.

For mange mennesker har ikke selvbeherskelse, og vinmonopolet er ikke noe sted der connoisseurer og rusmiddeleksperter prøver å få folk til å kjøpe mer.

Endret av skogtrollet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Selvforsynt
6 minutes ago, skogtrollet said:

VI har forsøkt uregulert omsetning av alkohol og konsekvensene var enormt forbruk og sosial nød blant store samfunnslag.

For mange mennesker har ikke selvbeherskelse, og vinmonopolet er ikke noe sted der connoisseurer og rusmiddeleksperter prøver å få folk til å kjøpe mer.

Derfor er ikke det viktigste om cannabisen blir solgt via apoteket, vinmonopolet eller egne cannabisutsalg, det som er viktigst er at det blir solgt av staten som en non-profit business aka vinmonopolet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
skogtrollet

Eller at det ikke blir solgt i det hele tatt. Legalisering og tilgjengelighet gir økt forbruk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Selvforsynt
3 minutes ago, skogtrollet said:

Eller at det ikke blir solgt i det hele tatt. Legalisering og tilgjengelighet gir økt forbruk.

For voksne brukere helt sikkert, men setter man 20-årsgrense så blir det ganske utilgjengelig for tenåringer

Gjør man i tillegg som i USA og som det blir i Canada så venter årelang fengselsstraff for de som selger til mindreårige, helt greit spør du meg :)

Endret av Selvforsynt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Selvforsynt
3 minutes ago, skogtrollet said:

Jeg tror ikke på det :)

Hehe, alle slike tall må sikkert tas med en klype salt, men overdosedødsfallene får vi tro er riktige ;)

40 overdosedødsfall i Portugal som har dobbelt så stor befolkning som Norge, det ville jo blitt 20 overdosedødsfall i Norge om vi hadde ligget på samme nivå.

Istedet har Norge på samme tid 266! overdosedødsfall, altså mer enn 13 ganger så mange pr capita

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
skogtrollet

Jeg forsvarer ikke norsk narkotikapolitikk, den er skammelig mtp. overdosedødsfall. Men at staten aktivt skal selge flere rusmidler har jeg vanskelig for å tro at har noen støtte i befolkningen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Selvforsynt
5 minutes ago, skogtrollet said:

Jeg forsvarer ikke norsk narkotikapolitikk, den er skammelig mtp. overdosedødsfall. Men at staten aktivt skal selge flere rusmidler har jeg vanskelig for å tro at har noen støtte i befolkningen.

Vi går spennende tider i møte, blir nok neppe mer enn avkriminalisering i første omgang denne stortingsperioden, men bare det i seg selv er jo et stort skritt i riktig retning. Når det etter hvert har gått seg til og man ser at bruken ikke når episke dimensjoner likevel samtidig som Canada og stadig flere stater i USA åpner for legalisert salg og ditto skatteinntekter så må nok stortingspolitikerne gå en runde med seg selv om vurdere om ikke staten skulle hatt inntektene fra cannabisomsetningen istedet for kriminelle organisajoner ;)

Endret av Selvforsynt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
skogtrollet

Saken er jo Nord-Amerika har hatt en langvarig "cannabis-kultur" med mye større aksept og forbruk enn vi har i Nord-Europa. Norge kan ikke sammenlignes. Det er som å forsøke å sidestille kultur og subkultur. Befolkningen i Norge støtter ikke legalsering som i USA og Canada.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Selvforsynt
Just now, skogtrollet said:

Saken er jo Nord-Amerika har hatt en langvarig "cannabis-kultur" med mye større aksept og forbruk enn vi har i Nord-Europa. Norge kan ikke sammenlignes. Det er som å forsøke å sidestille kultur og subkultur. Befolkningen i Norge støtter ikke legalsering som i USA og Canada.

Nei ikke nå, men om 10-20 år vil nok gamlingene som ikke ser forskjell på hasj og herion være 6 fot under, tviler på at dagens ungdom er så lettskremte som sine besteforeldre ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå