Gå til innhold
Selvforsynt

Hvilken salgsform burde et fremdidig cannabissalg i Norge ha?

Hvilken salgskanal bør man selge cannabis igjennom?  

33 stemmer

1. 1. Hvilken salgsform foretrekker du?

• Egne salgsutsteder som i Colorado
      19
    • Coffeeshops som i Amsterdam
      6
    • På apotekene
      2
    • På Vinmonopolet
      6

Recommended Posts

onto
40 minutter siden, SixIxIx skrev:

Er ikke vinmonopolet kjent for å ha bredt utvalg, flinke ansatte og muligheten til å bestille det meste? Selger de ikke masse norskproduserte varer, bl.a fra mikrobryggerier?

Jeg synes dette høres ut som en kjempemodell for regulert omsetning av cannabis, om man først skulle innføre det. Private eiere hadde sikkert fungert fint, men om vi skal sammenligne det med restauranter, serveringssteder osv, så er det jo utrolig mye rart man finner i de bransjene, både når det kommer til kvalitet, kunnskap og andre ting. Konkurranse er en bra ting, men det hindrer ikke markedet fra å drukne i små, ustabile døgnflue-bedrifter.

Jeg tror en standardisert modell ala vinmonopolet vil være det beste for å gjøre cannabis til en kjedelig greie for de unge. Jeg vil ihvertfall ikke ha en Burger King-aktig franchisekjede  som Reitan-gruppen har importert fra USA.

statlig utsalg kan fungere jeg er bare redd prisen er for høy og man ikke kan dyrke selv

burger king er vel umoe som eier og importerte

28 minutter siden, SixIxIx skrev:

Når det gjelder (met)amfetamin så beslaglegges det enorme mengder her til lands. I 2012 ble 40% av europas metamfetaminbeslag gjort i Norge. I 2015 sa tollvesenet at de aldri tidligere har beslaglagt så mye amfetamin på vei inn til landet. Utover denne type nyhetsoppslag synes jeg amfetamin vies foruroligende lite oppmerksomhet sammenlignet med andre narkotikarelaterte problemer vi har i samfunnet.

ja lite fokus der og den mest skremmende sub kultur  jeg selv har opplevd men har ikke opplevd heroin sub kulturen heller utenom å se dem i nygårds parken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Cocho

WARNING! Wall of text incoming!

1 time siden, Selvforsynt skrev:

Skjønner ikke helt denne frykten for salgsmonopolet, det er jo ikke slik at at salgsmonopol er det samme som et produksjonsmonopol.

Er ganske sikker på at man kan ordne dette via produskjonslisenser

En type lisens for hjemmedyrking til eget bruk, mange stater virker til å sette denne grensa på 4-6 planter pr år, og det holder sikkert for de fleste., trenger man mer så er det jo bare å kjøpe det lovlig på utsalgsstedene. Den andre lisensen blir til produksjon for salg, og da kreves det en liten papirmølle pga at at skal dokumenteres i hue og ræva, ingen vits i å tro noe annet, men det bør være plass til både store og små produsenter.

De store produsentene vil selvfølgelig satse på lettdyrkede mainstreamvarer mens småskalaprodusentene får muligheten til å ta seg av nisjemarkedet. Det burde uansett være nok  typer strains å velge i :D

Problemet med en slik ordning er at det fort fører til samme tilstandene man finner i Nord California, hvor lokale dyrkere står i fare for å miste levebrødet sitt, fordi store industrialiserte produsenter fører til at prisen pr kg vare blir verdt mindre og mindre. Før de skiftet loven solgte de 1 pound med Cannabis for 6000, mens etter lovendringen har prisen gradvis gått ned til under 2000 pr pound. De store kommersielle aktørene lider ingen nød, fordi de produserer så syke mengder Cannabis, at de tjener fett uansett. Det går heller utover de små gårdene som gjerne bare produserer en liten mengde. De tjener da ikke godt nok, og må spe på årslønnen med annet arbeid også, noe som ikke er ideelt i lengden. Prisen fra dealer til forbruker har ikke endret seg stort, så den store produksjonen har liksom ikke noen vinnende effekt for noen bortsett fra "haiene" som styrer skuta.

Her til lands kunne dette bety at prisen for å produsere for mannen i gata, ville blitt så stor at fortjenesten ikke var lønnsom, og derfor ville mer og mer av markedet gå over til de store aktørene.

Dere ser jo hvordan bøndene her til lands styrer hvert år, fordi grunnlaget for et godt marked er bygd på "ustødig grunn". Feks at tonnevis med Agurk kastes hvert år fordi de ikke er estetisk korrekt, og derfor ikke kan selges. Fordi Agurk selges stykkvis, og kan derfor ikke være lengre enn så og tykkere enn så. Tror dere ikke det kunne blitt lignende tilstander med Cannabis her til lands hvis man ikke var bestemt fra dag 1?

I California har de forsøkt å motvirke dette ved at en gjeng med ildsjeler, som har vært i markedet lenge, har forsøkt å bygge seg opp og skape et slags privateid konsern, som allerede vil ha godt rotfeste den dagen kommersiell handel av Cannabis i California blir lovlig, slik som i Colorado. Hvis de ikke lykkes med dette, så virker det som om at en del av "kampen" i den staten er tapt. I motsetning til Colorado, hvor det er litt "enklere".

Det er derfor jeg ikke er veldig for et monopol som er styrt av en stat. Det er bedre at folket styrer, og bruker staten som et organ for å fremme sikkerhet, kvalitet og gode forhold. I Norge er det veldig populært å prakke på et produkt masser av avgifter, som fører til at produktet blir veldig dyrt.

53 minutter siden, SixIxIx skrev:

Er ikke vinmonopolet kjent for å ha bredt utvalg, flinke ansatte og muligheten til å bestille det meste? Selger de ikke masse norskproduserte varer, bl.a fra mikrobryggerier?

Jeg synes dette høres ut som en kjempemodell for regulert omsetning av cannabis, om man først skulle innføre det. Private eiere hadde sikkert fungert fint, men om vi skal sammenligne det med restauranter, serveringssteder osv, så er det jo utrolig mye rart man finner i de bransjene, både når det kommer til kvalitet, kunnskap og andre ting. Konkurranse er en bra ting, men det hindrer ikke markedet fra å drukne i små, ustabile døgnflue-bedrifter.

Jeg tror en standardisert modell ala vinmonopolet vil være det beste for å gjøre cannabis til en kjedelig greie for de unge. Jeg vil ihvertfall ikke ha en Burger King-aktig franchisekjede  som Reitan-gruppen har importert fra USA.

Som jeg nevnte sist post, så har utviklingen i bryggemiljøet utviklet seg i rett retning, og en ser nå en mulighet for at prisen på øl kan gå ned med hele 50% innen 2020. Og dette er et resultat av at flere og flere hiver seg på trenden, og brygger selv. Går vi tilbake og ser på hvordan Vinmonopolet har vært bygd opp, så ser vi at de siste årene hvor privatpersoner har fått meningene sine fram og opp i systemet, at prisene gradvis synker. Bare se på feks. fra 1970 og fram til 2000 har den norske modellen vært med på å ødelegge alt norsk øl har vært kjent for. Vi har gått fra 1-3 øl pr gård, til Rignes Pils! Det er en grunn til at andre europeiske land sier at ølen vår er dritdårlig. Denne nye pågangen har ført til at enkelte lover har blitt endret, slik at produsenter lettere kan lage og selge produktene sine.

Staten må gjerne være med på lasset, det er mange goder med å ha den bak seg. Hvis man skulle gå for en slik modell, så bør det lages et eget "Cannabismonopol" uansett. Vi kan ikke bare åpne en egen avdeling inne på Vinmonopolet. Da hadde man vel fått en regulering som stemmer overens med det dere sier om å gjøre det mindre attraktivt for unge, samt sørge for at prosedyrer for produksjon og salg følges? Pluss at man ville kunne lage sin egen vri på det, slik at det tok hensyn til mannen i gata og et fruktbart marked, som ikke tok "storhaiene" i favør?

Det vil sikkert være mange strains å velge mellom, uansett hvilken modell man ender opp med å bruke. Men jeg er fast overbevist om at et mer åpent marked fører til bedre kvalitet, og et bedre marked i det hele.

Eller hva tror dere?

- C

Endret av Cocho
Skriveleif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
onto

40 kr grammet kan jeg ikke se som ett problem for då å ha en god mellom klasse inntekt må de dyrke 11,8 kg i året kansje 14,8 for å dekke kostnadene det må også sies prisene i golden triangle bygdene er 3 ganger høyere enn normalt men det er jo dyrkerens feil som betaler den prisen. men utvalget med indistuell produsjon blir vel heller dårlig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
SixIxIx

@zub0 Det var bare et unøyaktig fantasieksempel som ble skutt fra hofta her, men når jeg sjekker så ser jeg at Narvesen fikk rettighetene til Burger king i 93, de fusjonerte med Reitan-gruppen i 2000, for så å selge 90.2% av cateringdivisjonen til Umoe :)

@Cocho Dette må selvfølgelig ikke foregå på polet, men jo mindre steder det er snakk om, jo mindre sjanse er det nok for å få et eget cannabisutsalg. Polutsalg har vi allerede spredd utover hele landet, det er bedre å benytte seg av disse en å bruke masse tid på å lage noe nytt, ihvertfall de steder hvor det er mulig. Kostnadsbesparende er det også, noe som igjen bør gi utslag i pris. 

Vi har ingen etablert cannabisindustri her til lands, men det kommer garantert til å komme mange tilbydere fra diverse steder på kloden når vi en gang åpner for regulert omsetning. Vinmonopolet vil uansett bare være en distributør, det er opp til produsentene å sørge for kvaliteten :) Samtidig skal vi være forsiktige med å holde kunstig liv i bedrifter som ikke har livets rett. Blir det for dyrt å produsere cannabis her til lands må vi bare akseptere dette. Er man ikke fornøyd kan man forhåpentligvis heller dyrke selv.                                                                                                                                                                                                                                                                 

Edit: Håper forøvrig at cannabisindustrien etterhvert vil minne mere om vinindustrien enn tobakksindustrien.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Selvforsynt
2 minutes ago, SixIxIx said:

Dette må selvfølgelig ikke foregå på polet, men jo mindre steder det er snakk om, jo mindre sjanse er det nok for å få et eget cannabisutsalg. Polutsalg har vi allerede spredd utover hele landet, det er bedre å benytte seg av disse en å bruke masse tid på å lage noe nytt, ihvertfall de steder hvor det er mulig.

Vel dette er et meget interessant aspekt, for hvor mange utsalgsteder trenger man rundt om i Norge for å knekke det svarte cannabismarkedet, og på hvilket prisnivå kan utsalgsstedene legge seg på uten at det likevel blir et svart marked parralelt med det lovlige salget?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
bornstellar

Er det bare jeg som mener at staten ikke har noe med hva jeg velger å gjøre med egen kropp og at det aleine er et godt nok argument for legalisering?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Selvforsynt
1 hour ago, bornstellar said:

Er det bare jeg som mener at staten ikke har noe med hva jeg velger å gjøre med egen kropp og at det aleine er et godt nok argument for legalisering?

Hadde det bare ikke vært for rusen så kunne du gjort akkurat hva du ville, men rus er tydeligvis monpolisert av staten. Skal du ruse deg så har du et(1) valg og det er alkohol

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
onto
4 minutter siden, Selvforsynt skrev:

Hadde det bare ikke vært for rusen så kunne du gjort akkurat hva du ville, men rus er tydeligvis monpolisert av staten. Skal du ruse deg så har du et(1) valg og det er alkohol

som er kreft fremkallende gir få valg til oss som bruker rusmidler uten å ruse oss!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Bamse303

Sånn får og avspore litt, Gud hvor vi stimulerer hverandre om dagen, ikke

sett så mye aktivitet på lenge, hurra!

Endret av Bamse303

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Grevlingen

For å trekke det litt lenger mener jeg at Folk som har vært straffet hardt for cannabis, burde stille i første rekke som Budtendere, som en oppreisning for stigmatiseringen de har opplevd, og vansker med å få jobb pga. kriminell-stempel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
NormalNorge

Når vi delt det, fikk vi dette tilbakemelding:

"For få alternativer. Social clubs is the way to go."

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
medicineurself420

nå må jeg henge meg på ... jeg ser  for meg at cannabis klubbs blir en realitet som det er i statene, der en gruppe mennesker samles for og dyrke en vis antall planter og nytte glede med å selv medisinere for en bedre fysisk og psykisk helse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå