Gå til innhold
Selvforsynt

Bottle grow

Recommended Posts

Selvforsynt

Har fått en ide om hvordan jeg skal prøve å dyrke fram mine egne strains

Det jeg vil prøve på er spire fram plantene i 1,5l flasker

Etter at frøene har spirt så kutter jeg bunnen av ei brusflaske, har i ca 1 liter jord fra bunnen og opp og lar det nyspirte frøet ligge øverst dekket av et tynt lag jord.

Dyrker ungplantene på balkongen de første dagene men etterhvert som alle frøene har spirt og de ser ut til å trives og vokse så setter jeg de ut.

"Det går ikke lang tid før planta har vokst seg ut av den flaska" vil mange tenke, men det har også jeg tenkt på ;)

Tanken er å sette flaska i jorda sånn at bare den øverste delen stikker opp, og etterhvert som planta vokser så bare trekker jeg flaska høyere og høyere opp fra bakken.

Men så til spørsmålet, det jeg tenkte å gjøre er å plante flaskene tett i tett, så tett man får satt dem, fant ut at det går ca 12-13 flasker hver retning på en kvadratmeter, altså 12x12 eller 13x13, det vil i såfall gi enten 144 eller 169 flasker/planter pr kvadratmeter.

"Crazy!" tenker dere nå ettersom man selvfølgelig ikke kan dyrke 169 cannabis planter på en kvadratmeter :D Og det er heller ikke meningen.

Greia er jo at jeg skal bruke denne kvadratmeteren på å dyrke fram frø, ikke røykebuds

Så tanken er å få så mange av disse 169 plantene til å vokse såpass at jeg til slutt kan fjerne flaska, da sitter jeg igjen med 169 hann- og hunnplanter med 1 liter jord hver seg(det er jo 1 liter jord for hver flaske).

Etterhvert som de blomstrer så fjerner jeg halvparten av populasjonen ettersom de vil være hannplanter, ergo vil de gjenværende plantene ha 2 liter jord hver seg

Deretter vil det bli en kraftig seleksjon hvor survivial of the fittest gjelder. De største, raskeste, best duftene og ikke minst friskeste og mest motstandsdyktige mot mugg får være med videre, de andre kutter jeg vekk. Når jeg ender på 15-20 gjenværende planter så vil hver plante ha ca 10 liter jord hver, kutter jeg ned til 7-8 av de mest muggresistente så får de 20 liter jord hver.

Så det er altså den forløpige planen, starte med mange frø, la de vokse i brusflasker de første dagene inntil det er stabile natttemperaturer og kutte ned en etter en til de aller beste gjenstår :)

Inspill?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Selvforsynt
27 minutes ago, bornstellar said:

Hva skal du med så mye frø? 

Skal prøve å lage mine egne strains som tåler norsk møkkasommer ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Selvforsynt

Trur jeg skal ha to felt, et hvor jeg kverker alle hannplanyene og sparer de beste hunnplantene og så et annet felt hvor jeg fjerner hunnplantene(kan selvfølgelig la noen fine hunnplante få stå)og sparer de beste hannplantene for å samle pollen. Planen er å la hannplantene få stå utover høsten og sjekke hvem som klarer seg best og bruke pollenet fra disse året etter :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
bornstellar

Mange år i fengsel hvis du blir tatt for sånt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Selvforsynt
52 minutes ago, bornstellar said:

Mange år i fengsel hvis du blir tatt for sånt. 

Ja om du tenker på antallet ungplanter så har du nok rett, det blir for risky :P Men man kan jo skalere det ned til 3 x 3 eller 2 x 2 om man vil slik at antallet planter ikke sender en på vann og brød i evigheter, prinsippet blir jo uansett det samme, eller er det selve frøproduksjonen som gir lang straff?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Cannawizrd

Hvilke typer tenker du å lage frø av,krysse...?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Selvforsynt
3 hours ago, Cannawizrd said:

Hvilke typer tenker du å lage frø av,krysse...?

Lowryder, Hoffman og femier fra en mix fra Zenseeds(7 frø) alle autoer

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Cannawizrd

Jeg dyrka Lowryder ute i 2016, det fungerte bra det. Ble ganske bra avkasning og lite budråte. De aller fleste autoer kan nok dyrkes ute i norge, dersom du ikke bor for langt mot nord. Jeg ville droppa å laget så mange varianter som du vurderer, det kommer til å bli bare søl å forholde seg til så mange planter for å si det sånn. Du vil ikke greie å få plantene så små samtidig som du også skal holde de forskjellige pollen variantene adskilt. Jeg har 4 planter med pollen + 4 som jeg har bestøva for øyeblikket, og det er litt for trangt på 150 x 90 cm. Av erfaring virker de mer sativa dominate hybridene mer resistente mot budråte. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Selvforsynt
24 minutes ago, Cannawizrd said:

Jeg dyrka Lowryder ute i 2016, det fungerte bra det. Ble ganske bra avkasning og lite budråte. De aller fleste autoer kan nok dyrkes ute i norge, dersom du ikke bor for langt mot nord. Jeg ville droppa å laget så mange varianter som du vurderer, det kommer til å bli bare søl å forholde seg til så mange planter for å si det sånn. Du vil ikke greie å få plantene så små samtidig som du også skal holde de forskjellige pollen variantene adskilt. Jeg har 4 planter med pollen + 4 som jeg har bestøva for øyeblikket, og det er litt for trangt på 150 x 90 cm. Av erfaring virker de mer sativa dominate hybridene mer resistente mot budråte. 

Ja jeg ser faren med at jeg fort kan gå i surr om det blir for mye å forholde seg til :D

Men når jeg nå endelig har sjansen til å dyrke mitt eget så vil jeg prøve å få til noen krysninger som er hardføre nok til å takle norsk natur samtidig som jeg både får en sovestrain(med få dagen derpå bivirkninger) og minst en strain som gir noen fine head highs ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå