Gå til innhold
Greenfing

Temperatur i dyrketeltet

Recommended Posts

Greenfing

Hvilken temperatur bruker dere å ha i rommet utenfor dyrketeltet? 

Jeg sliter med at jeg ikke får ned temperaturen ved canopy selv om jeg har overdimensjonert avtrekk og innsug 552 og 320m3/time, alt over 18 grader i rommet utenfor gir meg over 27grader på canopy, 20grader = 29,5grader.

Har 2 x 200W COB LED + 600W HPS, samtlige lamper er plassert 48cm fra canopy. Har prøvd å suge fra en åpen luftkjølt reflektor samt fra taket over en adjustawing men ingen ting fungerer. Hva gjør jeg feil? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Soilandcatsand

Skaff deg bedre avsug eller nedgrader antall watt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Greenfing

Avsuget er jo allerede overdimensjonert og jeg forstår virkelig ikke hvorfor jeg har problemer med temperaturen, har prøvd "alt" men jeg må holde rommet 17-18grader på innlufta for at det ikke skal koke i teltet. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
DetErBareMeg

Jeg sneik litt på profilen din for å se hvilket telt du har, men fant ikke noe info angående dette..?

Har en gammel panel/vegg ovn (1000w) på minimum vinter, av om sommeren. Lufta fra teltet resirkuleres i rommet på vinterstid. I teltet mitt som er SJ DR90 med 400 watt HPS, har jeg lagt en sånn billig europris vifte "på rygg" som blåser opp på lampa ved noen anledninger. Ellers er det en vifte til som blåser, med sånn feste til stanga, denne står over canopy. Har du luftfukter? Det hjelper litt med en slik en. Bruker også litt av et ventilasjonsrør i det ene innsuget på teltet (tredd over med sånn damestrømpe sak for å minske støv) 

Men som Soilandcatsand sa, nedgradere watt kanskje? Du har mye lys for 2-3 planter med 2x200w led og en 600w hps..? Uten at jeg vet noe om oppsettet ditt som sagt. Annet enn at det bør være monstere i skapet ditt!!! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
SixIxIx

27 grader i canopy er ikke så ille i et telt med 1000W. Hvordan er temperaturen nede ved pottene? Hvis eksosen blåser ut i rommet teltet står i kan det være vanskelig å unngå at det blir varmt.

Hvis du ikke ønsker å gå ned i effekt kan du alltids heve lampene litt.

Gi oss gjerne mere informasjon om ventilasjonsoppsettet og størrelsen på teltet :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Error

27 grader er vel ganske så fint det ved canopy...de tåler fint det, de liker varme de plantene, sålenge du holder røttene og det litt kjøligere.

Du har vel ikke problemer med dette? lurer bare litt på hvorfor du spør?

Men med 1000w er ikke akkurat 552m3/h avsug overdimensjonering...tommelfinger-regel: Antall watt/2 +20%...I ditt tilfelle da så vil minimum være 1000/2 + 20% = 600 m3/h....så du har faktisk underdimensjonert.

Og det er minimum, jeg hadde kjørt enda et par hundre m3/h på og satt på en temp kontroller. (mye mindre bråk også ikke minst, med store vifter som kjører på lavere hastigheter)

jeg vil også mene på at det spiller liten rolle at noe av watten er led, de avgir varme de også om kanskje noe mindre enn HPS...men det sier seg selv...energi forsvinner ikke, det kan kun skifte form, som lys til varme...en plass må det gjøre av seg.

Lurer på åssen medicinurself420 under her regnte seg frem til at du har mer enn nok vifte....og å begynne å prate om co2 er jo bare vas.

Endret av Error

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
medicineurself420

du har mer enn nok vifte.. litt hjelper det om du skifter luft i telt 10 eller 8 ganger hver min , du kunne prøve og tilsett litt CO2 og ta varme til din fordel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Onkel

Co2 er igrunn bare bortkastet om man ska kjøre uttrekksvifter og er best egnet i lukket system.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Error

Nettopp onkel...og en ting til...du trenger ikke noe innsugsvifte...bare ha ei kraftig nok ekstraksjonsvifte blir det ok, passivt innsug.
Når du ser veggene på teltet ditt buler litt innover vet du at du har nok avsug/undertrykk i teltet ditt for å unngå lukt + at plantene bare elsker undertrykk av en eller annen grunn.

Endret av Error

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå