Gå til innhold

Recommended Posts

spit_fire

heisann. jeg bor i ei blokk. typisk 60talls 3-5 etg betongkloss.;) jeg har tidligere disponert en plass hvor jeg kunne ha hagen min trygt i fred.. men den muligheten er borte. så nå vurdere jeg og sette opp et lite telt i blokka jeg bor i, har et soverom til overs.

men alt utstyret jeg har er av gamle sorten. altså ikke noe LED og en litt for bråkete vifte. plan er og bruke 2*600hps, eller det er det jeg kunne bruke før. men det lar seg ikke gjøre her jeg bor nå. det blir for mye varme, og da så klart alt for mye vifte støy..

så til det enkle spørsmålet:) 620W LED avgir det samme lystyrke som en 600W HPS. eller er LED lampene så effektive at man kan gå ned på watt styrke. og da selvføgelig pris.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
bornstellar

Moderne led er mer effektivt enn hps. 450ish ledwatt tilsvarer 600hps. Men det er en myte at led er veldig mye kaldere enn hps. Litt bedre er det, men watt for watt så er det ikke ekstremt mye å hente. Stor fordel å ha drivere utenfor teltet hvis det er mulig. Med sa snakker vi fort diy 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
spit_fire

er vell mye mindre strålevarme på led? og da lettere og fjerne varmen.
inne i teltet har jeg aldri hatt annet en kullfilter og lys. og vifter til luftsirkulasjon.må vell finnest led armaturer med løs "ballast"

diy? gidder ikke google og masse engelsk ;)

Endret av spit_fire

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
bornstellar

Ja, led har mindre strålevarme enn hps, men det er bare en annen måten si at hps har mer energi i ir spekteret enn led. Totalt sett derimot så er ikke led en hokus pokus løsning på varme. 

Sorry altså, men hvorfor skal noen hjelpe deg hvis du ikke en gang gidder å Google et ord? Hjelp til selvhjelp er et nøkkelord som alt for få skjønner meningen av. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
sara81

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Northernlight

Den led-lampen du har linket til, hvor sterk kan man sammenligne den mtp en hps i watt? Sånn ca..

Om eg leste riktig vart den bra i blomstringfasen? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
SixIxIx

Det står at den trekker 300-320 watt, tipper det tilsvarer lignende effekt fra HPS.

Vet ikke helt om jeg ville kjøpt LED uten å vite hvilke komponenter den består av, samt at det alltid er et dårlig tegn når oppgitt effekt og faktisk effekt avviker så mye. Med andre ord, klassisk lavkost Kina-LED, ikke noe jeg ville anbefalt.

• Tommel opp 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Den Andre Giraffen

Har du noen led lamper du kan anbefale da? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
MGrow

Noen som har erfaring med LED-vekstlyset Fusion Zeppelin G3?

Tenker å gå til innkjøp av et slikt. Blir dette en god erstatning i stedet for en 400w hps? Den vil bli plassert i et ikea-skap. Vil helst unngå høy viftestøy. Blir dette en tydelig forbedring mtp varmekontroll eller kan jeg like gjerne spare noen kroner og gå for en 400w hps?

link:

https://www.mrsgreen.no/fusion-zeppelin-g3-270w.html

Endret av MGrow
Glemte å legge inn link til produkt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
J.bacon

Blir ikke klok på dette, lest ganske så mye men også mye forskjellig. 

Sånn som jeg har forstått: 

Si man kjøper 200w led, (200led watt) som si drar 120w. Da er dette altså tilsvarende 120w hps, muligens noe bedre på grunn av det fulle spektret det kjører. men at man egt kan se totalt bort i fra led watt da dette ikke henger sammen med hva den vil gi men kun er et potensiale lampa beskikker? 

Om jeg tar feil, gjerne si ifra, men har lest så mye forskjellig nå at ja. Trenger å få bekreftet dette, da jeg snart vil gå til innkjøp av led og produsentene virker å smøre fakta...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
daffe

Mange led produsenter oppgir watt ut fra hvor mange dioder det er og maks effekt på dem. Man må se på hva lampa trekker av strøm og se helt bort fra hva produsenten oppgir. Blir litt som stereoanlegg på 2x500 watt i hvor forsterkeren kun kan gi 2x100 watt men høyttalerene kan klare 500 watt. Ei skikkelig led lampe på 200 skikkelig watt koster fort en 5-6.000,- eller mer.

• Like 1
  • Tommel opp 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
chokoboy

Like forvirret her jeg også, men når jeg nylig kjøpte LED så var innholdet i lampa viktig for meg. Hva slags driver den bruker og watt på driveren, hva slags LED chip den bruker, watt, PAR, LUMEN, umol osv...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
J.bacon

Hva er da fordelen over led kontra hps, utenom at ballasten bruker ekstra strøm og levetia på led er lengre? 

noen som har oversikt over hvor mye feks en 600w hps vil dra kontra 600 true watt led?

vil tro at hpsen sløser mer med strømmen pga varm ballast og varmt lys men store forskjellen er det kanskje ikke?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
chokoboy
20 minutter siden, daffe skrev:

Ei skikkelig led lampe på 200 skikkelig watt koster fort en 5-6.000,- eller mer.

Med litt research får du vel heller en skikkelig led lampe på 400-600w til den prisen der, ser ut som prisene går litt nedover nå som det har blitt flere brukere :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
jiffemann

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
chokoboy

Den videoen der brukte jeg bl.a når jeg skulle gå til innkjøp av LED ;)

• Tommel opp 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
daffe

Fordelen er at lyset blir konsentrert en vei. Ei pære lyser rundt og en reflektor klarer aldri å få alt lys på rett sted. Også er det varmen og da særlig strålevarmen. En led avgir mesteparten bak på kjøleribbene mens ei pære og en reflektor kaster all varmen fremover/nedover.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
J.bacon

Ja stemmer, så noe mer effektivt er det jo, og ålreit å sleppe ballasten. Men ikke så mye mer effektiv enn jeg trodde i første omgang..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
jiffemann
1 time siden, J.bacon skrev:

Ja stemmer, så noe mer effektivt er det jo, og ålreit å sleppe ballasten. Men ikke så mye mer effektiv enn jeg trodde i første omgang..

Ehrm.
Først, ballast = driver, kan man si, du har det på begge sider.

Ikkje mer effektiv ? Så du videoen ? De beste HPS'ene, gavita double ended har ca 1.4 μmol/joule, men gode LED har 2.0++ ish iflg videoen, det er nok enda bedre og no, om en hadde tatt med LM301B lys osv, som påstår oppimot 2.3/4. https://horticulturelightinggroup.com/products/hlg-550 (desse får du til under halvpris fra kina)
Hvor effektive trodde du LED skulle være ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
chokoboy

Bedre lyspenetrering, utbytte av lyset, billigere strømregning, litt mindre varme som er lettere å håndtere i et lite telt. Slippe å bytte/innkjøp av hps pærer hvert år var hvertfall mine argumenter til å switche over til LED. Koster jo noen kr for top notch 600w/1000w hps pærer. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
KaosGartner

Jeg digger LED men har ikke kjøpt noe skikkelig enda. Ser det er mange som sier at LED ikke gir like tykke/kompakte buds. Jeg har bare prøvd den billige Kina LED lampa jeg bygde og var fornøyd med den egentlig selv om den var i minste laget. 

• Confused 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Mr.Rosin
14 hours ago, KaosGartner said:

Ser det er mange som sier at LED ikke gir like tykke/kompakte buds.

Jeg opplever at det er tvert motsatt, budsa er ikke fysisk større, men tyngere som følge av at de er mere kompakte(du kan kjenne det på budsa både når du tar på den og grinder den), det viser vekta og.

• Tommel opp 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå