Jump to content
Sign in to follow this  
Selvforsynt

Kalksalpeter og kompost

Recommended Posts

Selvforsynt

Hva tror dere om kalksalpeter i vekstsesongen sammen med kompostjord?

Tenkte om man kunne bruke kalksalpeter(som kun består av lettoppløselig nitrogen og kalk) i vekstfasen og når blomstringen er i gang så kjøre på med kompost/naturgjødsel-te(fra kompost eller husdyrgjødsel som har ligget såpass lenge at mesteparten av nitrogenet er borte, eller blir det ikke borte selv om det har ligget en stund?)

skogtrollet

Jeg hadde heller brukt fullgjødsel. Kalksalpeter hører hjemme i 2-komponent hydroponiske systemer imo. Har nesten aldri brukt kalksalpeter, ganske verdiløs gjødsel i jord og torv synes jeg.

Selvforsynt
7 minutes ago, skogtrollet said:

Jeg hadde heller brukt fullgjødsel. Kalksalpeter hører hjemme i 2-komponent hydroponiske systemer imo. Har nesten aldri brukt kalksalpeter, ganske verdiløs gjødsel i jord og torv synes jeg.

Skjønner men ville du da sluttet med fullgjødsel etter blomstring, eller finner du en annen fullgjødsel som har lavt nitrogennivå evt holder det med kompost-te under blomstring?

skogtrollet

Tidligere så har jeg blandet fullgjødsel med langbeinitt/patentkali midtveis og utelukkende langbeinitt mot slutten. Gradvis overgang til kaliumsulfat gjør nok samme nytte og den er også mer lettløselig enn langbeinitt. 

OGrow

Jord fra Byggmax og Blåkorn fungerte bra for meg utendørs i år. Gikk over til Biobizz Bloom i blomst.