Gå til innhold
Cocho

Toll og brevpost, hvordan gjør de det?

Recommended Posts

Cocho

Det er en ting jeg har tenkt på en stund nå, men aldri testa ut.

Hvordan gjør de det med brevpost og tollgrensen? Den er i dag 350,- og alt over det vil bli pålagt toll.

Men hvordan gjør de egentlig det? Når man bestiller feks frø på nett, så sendes de som oftest i en konvolutt. Og jeg ser for meg at det helt sikkert er plass til minst 100 frø i en konvolutt hvis man bare går inn for det. Men uansett om det er 5 frø i konvolutten, eller 50. De kommer i samme konvolutt. Ingen forskjell bortsett fra prislappen. Så hvordan kan de regulere slikt når ikke en gang prisen står på utsiden?

Jeg vet flere av dere har bestilt i større mengder tidligere. Så er derfor jeg spør. For neste gang jeg trenger frø tenker jeg å bestille en hel del, slik at jeg har litt forskjellig liggende. Men er usikker på hvordan det blir med toll og brevpost.

Kan noen forklare meg det? På tollen sin hjemmeside står det at man må betale toll hvis verdien av varen + mva + porto blir over 350,- Men brev "opererer" vel ikke som pakker? Så hva skjer hvis jeg hadde en bestilling på 2500,- kommende i posten? Hadde brevet blitt stoppet bare pga tollen? Virker som en unødvendig risk hvis det er tingen.

- C :joint:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Onkel

Det er ytterst skjeldent man skriver en varedeklarasjon på brev om det ikke er verdipost, for da skal det forsikres og rapporteres. Så jeg tviler på at de som selger frø tar seg bryet med slikt. Men jeg har sett frøbanker før i tiden sendte i dvd-og cd-cover og da var det vanlig at disse gikk igjennom tollen uten problem, for de fleste var under tollgrensa. Samme som bøker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Cocho

Ja, jeg husker også når jeg bestilte frø for noen år tilbake. Det var fra Attitude, og de sendte frøene i et DVD-cover som igjen var lagt inni et T-skjorte.
Jeg husker hvor stressa jeg ble når det kom hentelapp, og jeg måtte ned på Posten og signere for pakken.
Men nå for tiden har de litt bedre løsninger på "Stealth shipping", så sist jeg bestilte nå fikk jeg frøene i en konvolutt, rett i postkassa (fra Nirvana).

Men da tror jeg at jeg gjør det neste gang. Bestiller for si 1500,- slik at jeg har litt forskjellige sorter.
For prisene hos Seedsman er veldig okei, og jeg kan sikkert få tak i 4-6 forskjellige sorter til 100 Euro.
Eller 2 forskjellige sorter (5 stk av hver) fra Nirvana, siden de er litt dyrere enn Seedsman.
Har vært og sjekket ILGM (ILoveGrowingMarijuana) siden det var så mange her som anbefalte dem, men jeg syns de har litt blodpris på enkelte ting.
80 Dollar for 5 frø, og det står ikke hvem som har laget frøet en gang. Så tror jeg står over dem neste runde :)

Har også vurdert zenseeds og cannaseeds, siden begge er danske, og skal ha god genetikk samt at de er billige.
Ser også for meg at man har frøene i postkassa nokså fort når man bestiller fra Danmark?

Hadde som sagt bare litt noia for det med tollen, og var veldig usikker på hvor trygt det kunne bli hvis jeg bestilte varer til over tollgrensa.
Men hvis det er slik at jeg ikke løper noen ekstra risiko, så bestiller jeg større mengde med frø neste gang.
Bor langt i fra Sverige, så kan ikke ramle innom grensa sånn uten videre. Derfor er post restante utelukket.

- C

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
zub0

politiet leser forum på nettet så mindre intelligent å avsløre leverandørenes metoder på ett åpent forum.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Cocho
21 minutter siden, zub0 skrev:

politiet leser forum på nettet så mindre intelligent å avsløre leverandørenes metoder på ett åpent forum.

Ja, for politiet kan telepatisk peke ut akkurat hvilket brev som inneholder frø?
Pluss.. ingen her har avslørt noe som helst. At de leverer via brevpost er greit, men metoden de hadde brukt sist jeg bestilte var mye mer sofistikert enn som så.
Og jeg kommer aldri til å forklare i detalj hvordan det gikk for seg.

Dere må slutte å være så paranoid hele tiden. Hadde jeg gått rundt slik som mange av dere oppfører dere på dette forumet, ja da hadde jeg tatt selvmord for flere år siden. Må jo være stressfaktor til 1000 i hverdagen deres?

- C

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
zub0

nei ikke telepatisk men vet de hvem leverandøren er kan de sjekke alle brev sendt derfra med røntgen maskin er ikke rocket science.

men gjør som du vil jeg skal ikke bestille frø så angår ikke meg! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Selvforsynt
1 hour ago, zub0 said:

nei ikke telepatisk men vet de hvem leverandøren er kan de sjekke alle brev sendt derfra med røntgen maskin er ikke rocket science.

men gjør som du vil jeg skal ikke bestille frø så angår ikke meg! 

Det er vel ikke mye stealth om frøselgerne skriver avsender bakpå pakken/brevet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
zub0
17 minutter siden, Selvforsynt skrev:

Det er vel ikke mye stealth om frøselgerne skriver avsender bakpå pakken/brevet?

det ville vært ren idioti men pakker fra uk og ams scannes allerede nå begynner de vel med brev også

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Onkel
4 timer siden, zub0 skrev:

Dette er altså ingen hemmelighet mere og alle har gått bort fra denne metoden, så å påpeke at andre er av lavere intelligens er vidre smålig.

Edit: Fleste ganger er ikke personangrep veien å gå, spesielt om man skal gi konstruktiv kritikk, det vil iallefall ikke øke andres inntrykk av kritikeren.

Endret av Onkel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Onkel

Ofte er det mest vanlige og enkleste, det beste. Men det meste som blir flagget ut for scanning er blitt merket av hunder. Dette kan være fordi avsender er ofte en stoner og da har de ymse lukter på hender etc når de pakker slike ting.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
zub0
5 minutter siden, Onkel skrev:

Dette er altså ingen hemmelighet mere og alle har gått bort fra denne metoden, så å påpeke at andre er av lavere intelligens er vidre smålig.

Edit: Fleste ganger er ikke personangrep veien å gå, spesielt om man skal gi konstruktiv kritikk, det vil iallefall ikke øke andres inntrykk av kritikeren.

er ikke ett person angrep men setning kunne vært bedre formulert og utfyllende hvis de har gått bort fra brevsending er det jo ikke noe problem

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Onkel

Det sendes flere tusen om ikke hundretusener av brev i uka, så det er ikke slik at folk blir tatt uten at det er spor av slike ting, slik at hunder som jobber på posten markerer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
zub0
4 minutter siden, Onkel skrev:

Ofte er det mest vanlige og enkleste, det beste. Men det meste som blir flagget ut for scanning er blitt merket av hunder. Dette kan være fordi avsender er ofte en stoner og da har de ymse lukter på hender etc når de pakker slike ting.

pakker blir skannet uten markering fra hund er ikke toll hund på postens utenlands mottak hverdag, ikke lurt av avsender å bruke stonere de opererer jo med leveringsgaranti eller gjorde det før.

2 minutter siden, Onkel skrev:

Det sendes flere tusen om ikke hundretusener av brev i uka, så det er ikke slik at folk blir tatt uten at det er spor av slike ting, slik at hunder som jobber på posten markerer.

det er desverre lite brev som sendes nå til dags var gjerne 1 rød boks med brev på full bil når jeg jobbet i posten og sikkert endå mindre nå men jeg skal ikke motta frø så beskriv i vei

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Onkel

At det blir scannet randoms, er ikke uvanlig nei. Men det er nok oftest randoms, om det ikke er en en gjenganger av kinesiske varer, de fleste frøleverandører skriver ikke avsender etc.

Er vel ikke uvanlig at folk som selger frø er stonere, eller har jeg misforstått noe? Det er skjeden noe konsekvens for disse frøselgerne uansett og spesielt når man kan sende omtrent over alt innen EU uten at det er ulovlig. Så jeg tviler på at de sitter å tenker at Norge er vidre spesiell sådan.

Uhyre merkelig det da, for jeg så tvert det motsatte på NRK ang tollen. Der hvor de også forteller at de håper på å få inn flere hunder slik at de kan gå over mere post. Og de røde boksene du beskriver er innlandspost, det kommer nok endel mere brev fra utland sådan. Men ja, vi får bare ta deg på ordet, for du vet nok noe som vi ikke vet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
OGrow
5 timer siden, Cocho skrev:

Har vært og sjekket ILGM (ILoveGrowingMarijuana) siden det var så mange her som anbefalte dem, men jeg syns de har litt blodpris på enkelte ting.
80 Dollar for 5 frø, og det står ikke hvem som har laget frøet en gang. Så tror jeg står over dem neste runde :)

ILGM kjører frøgrows fra topp nederlansk/amerikansk genetikk i et nøytralt EU-land og shipper fra samme land. Ikke noen stonere som sitter i garasjen og piller frø fra sommerens hagegrow der.. Om du vil ha litt forskjellig får du (med førstegangskjøper-rabatt) mix-packs på 15stk fem frø med 3 forskjellige sorter (3x5) for 800kr. Btc og norske kroner i cash funker.

Registrer deg på forumet deres og spør om det du vil. Der får du til og med svar på hvem som har laget frøet deres..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Cocho
2 timer siden, zub0 skrev:

er ikke ett person angrep men setning kunne vært bedre formulert og utfyllende hvis de har gått bort fra brevsending er det jo ikke noe problem

Jeg kunne sikkert latt vær å ta meg nær av det du skrev, men slet med en voldsom hodepine tidligere i dag, og var litt gretten.
Men jeg tar ikke scanning av brev, eller pakker for den saks skyld,  særlig tungt. Det er så mange pakker og brev som flyr gjennom Norge hver dag. At sjansen at akkurat mitt brev blir stoppet blir veldig liten. Sist jeg mottok fra Nirvana, så klarte jeg ikke finne ut hva det var jeg hadde fått i posten. Og konvolutten det kom i hadde ingen indikasjon på hva det kunne være. Tok meg et par timer før jeg fant ut at hva det faktisk var. Det jeg vil fram til er at en god frøbank sender ikke varer merket med avsender "Super DANK Weed & Co" osv. De bruker heller deres "corporate" adresse, som ser ut som en helt vanlig bedriftsadresse.

Tror til og med et par av de største frøbankene har flere adresser de sender fra, som de da roterer mellom (ILGM eller Seedsman)??

@Onkel Så du vil gå ut i fra at en godt gjennomført forsendelse, fra en god frøbank, hvor de tar høyde for kundenes anonymitet samt effektiv shipping, vil gå gjennom tollen majoriteten av gangene? Hvis de sender som brevpost, selv om beløpet for varen er langt over tollgrensen? Er så mange kule strains der ute, at jeg har egentlig lyst til å kjøpe dem alle! :D 

@OGrow Ja, jeg ble sittende og surfe gjennom siden deres når jeg spiste lunsj. Skiftet litt mening kan du si. Det virker som en veldig god plass å kjøpe fra. Muligens topp 3, etter Seedsman og Nirvana. Men det er bare fordi jeg aldri har bestilt fra ILGW før. Så kanskje de klatrer på stigen hvis jeg ender opp med å bestille fra dem neste gang. De sender fra Sveits ser jeg flere skriver på forum osv. Stemmer dette? Lokalisert i Holland, men sender fra Sveits? Hvis det er tilfellet, så er jo det veldig greit. Sveits er vel muligens et av de minst suspekte landene i verden, spør du meg :P hehe!

Kan også påpeke at jeg handler med BitCoin. Vet flere sider gir rabatt hvis du gjør det, pluss at det er mer sikkert enn noe annet. Eneste som kan måle seg er vel cash i en konvolutt med en Post-it lapp med bestillingen på. Men der har du alltids risikoen for at ting "forsvinner" i posten. Det skjer ikke med BitCoin :)

Kom gjerne med mer innspill. En av de tingene jeg savnet når jeg kom tilbake til dette forumet, var at det er litt manko på nylig oppdaterte tråder som denne. Er ikke alt av info fra 2010 som er relevant lenger, iallfall ikke med bestilling av frø. Feks. falsk postkasse.. det trikset fungerer dårlig i dag. Så alle som har en erfaring å komme med må skrike ut her. Så blir dette en semi-seriøs post med okei info, som kan komme til nytte for nye medlemmer :joint:

- C

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Onkel

@CochoDe fleste frøbanker bytter metoder etter en stund, dette er ikke fordi det er ulovlig, men selv om du bor i EU så er det mange som blir tatt. Dette er pga at de ser at det gjentatte ganger blir sendt til samme adresse og politi blir gjort oppmerksom på dette.

@OGrow så de garanterer at frøprodusentene deres ikke er stonere? Eller ville du bare påpeke at det er kvalitet. For jeg må si jeg blir forvirret når folk drar inn den linja om man leser igjennom tråden. Om du tenker ihht kvalitet, så se bort i fra mitt første spørsmål.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Onkel

Jeg vil bare bemerke at jeg har fått masse frø opp igjennom tia, selv fra "seriøse" produsenter, med hermietraits. Så det er aldri noen "garanti". Etter dette fant jeg ut at ofte kan det være en ide å finne en selger med "pick and mix", for da behøver man ikke å kjøpe masse frø og kaste bort en haug med penger, men samtidig får man et innblikk i genetikken deres.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Onkel

@Cocho Uansett vil jeg si det er dårlig ide å bestille på sin egen adresse om man dyrker der, bare så det er sagt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Cocho
2 timer siden, Onkel skrev:

@Cocho Uansett vil jeg si det er dårlig ide å bestille på sin egen adresse om man dyrker der, bare så det er sagt.

Ja, selvfølgelig. Jeg tenker jeg bestiller en ny ladning frø når denne growen er unnagjort. Jeg skal nok klare å bestille nye frø, samt dyrke mer før jeg går tom for røykings. På den måten kan jeg pakke sammen og vaske ned alt. Sånn at huset er "rent" :)

Tenker det burde være ganske grei skuring?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
bornstellar

Det kan ta over et år fra noe blir tatt i posten til politiet får ut fingeren 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
MaryJane420
På 4 December 2017 at 13.08, Cocho skrev:

Ja, jeg husker også når jeg bestilte frø for noen år tilbake. Det var fra Attitude, og de sendte frøene i et DVD-cover som igjen var lagt inni et T-skjorte.
Jeg husker hvor stressa jeg ble når det kom hentelapp, og jeg måtte ned på Posten og signere for pakken.
Men nå for tiden har de litt bedre løsninger på "Stealth shipping", så sist jeg bestilte nå fikk jeg frøene i en konvolutt, rett i postkassa (fra Nirvana).

Men da tror jeg at jeg gjør det neste gang. Bestiller for si 1500,- slik at jeg har litt forskjellige sorter.
For prisene hos Seedsman er veldig okei, og jeg kan sikkert få tak i 4-6 forskjellige sorter til 100 Euro.
Eller 2 forskjellige sorter (5 stk av hver) fra Nirvana, siden de er litt dyrere enn Seedsman.

Har også vurdert zenseeds og cannaseeds, siden begge er danske, og skal ha god genetikk samt at de er billige.
Ser også for meg at man har frøene i postkassa nokså fort når man bestiller fra Danmark?

Hadde som sagt bare litt noia for det med tollen, og var veldig usikker på hvor trygt det kunne bli hvis jeg bestilte varer til over tollgrensa.
Men hvis det er slik at jeg ikke løper noen ekstra risiko, så bestiller jeg større mengde med frø neste gang.
Bor langt i fra Sverige, så kan ikke ramle innom grensa sånn uten videre. Derfor er post restante utelukket.

- C

Sjekk attitude rundt disse tider, så denne Reddit posten 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Cocho

Wow! Ja, de har alltid vært store på freebies. Men jeg husker godt de gratisfrøene jeg fikk sist jeg bestilte der i fra.
Mestparten av dem spirte ikke, og de som det ble noe av ble slike deformerte rare greier, så vi endte opp med å sette dem utendørs, bare for å sjekke om det kunne bli noe avling utav det. Kom aldri så langt, fordi det plutselig var sau i området som spiste dem :D haha!

Og det var frø fra UFO og DNA. Så vet ikke om det er så fin en deal. Ja du får 10 frø, men hva om ingen av de er egnet til å spire? Jeg vet ikke.. hadde bare en dårlig opplevelse med dem. Så har ikke handlet der i fra siden da.

Noen som vet om de har blitt flinkere? De var litt ala "Everyone Does It" folka. Hvordan er de i dag?

- C

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
cannawiz
På 5.12.2017 at 14.11, Cocho skrev:

Wow! Ja, de har alltid vært store på freebies. Men jeg husker godt de gratisfrøene jeg fikk sist jeg bestilte der i fra.
Mestparten av dem spirte ikke, og de som det ble noe av ble slike deformerte rare greier, så vi endte opp med å sette dem utendørs, bare for å sjekke om det kunne bli noe avling utav det. Kom aldri så langt, fordi det plutselig var sau i området som spiste dem :D haha!

Og det var frø fra UFO og DNA. Så vet ikke om det er så fin en deal. Ja du får 10 frø, men hva om ingen av de er egnet til å spire? Jeg vet ikke.. hadde bare en dårlig opplevelse med dem. Så har ikke handlet der i fra siden da.

Noen som vet om de har blitt flinkere? De var litt ala "Everyone Does It" folka. Hvordan er de i dag?

- C

Jeg har aldri hatt problemer med å spire freebies fra attitude, Har en opplevelse av at de gjerne holder en litt høyere kvalitet enn de du vanligvis får, da de vil at du skal handle videre av de, derfor gratis. Just my 2 cents

Endret av cannawiz

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå