Jump to content
bornstellar

Narkotika blir avkriminalisert i Norge.

Recommended Posts

bornstellar

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/rusmidler/historisk-i-stortinget-slutt-paa-straff-for-rusmisbrukere/a/24209948/

Det skjer ting på tinget og vi har fått politisk enighet om avkriminalisering for bruk og bestittelse av narkotika. FrP og KrF er selvfølgelig ikke enige i dette og jeg tipper at store krefter i politiet har store problemer med å akseptere dette også. Vi har en hel flokk med narkosnuter som etter hvert vil innse at deres livs arbeid har gjort mer skade enn nytte og dette er en tung pille å svelge. 
Jeg advarer folk fra å tro at dette betyr at vi smårøykere er trygge, for jeg tror at vi vil få en bølge med arrestasjoner og politisaker i nærmeste fremtid.

Politiet skal visst nok også bruke mer ressurser på bakmenn og legalisering ligger ikke i kortene per i dag.

Selvforsynt

Hehe, tror jeg avventer før jeg tør å heise fanen for høyt, men det er jo lov å håpe :D

KaosGartner

Liker ikke dette. Dette betyr at kjæresten min har gått fra å være kriminell til å være syk og trenger hjelp og oppfølging for å slutte med cannabis, rart siden det er cannabis som holder hun frisk.Kanskje dette er et lite skritt i riktig retning men jeg tviler.

pooh

Den artikkelen der var jo bare innmari vag.  Men det er jo fantastisk hvis det er NÅ ting skjer på tinget. 

Jeg er helt klar for å flashe pipene mine. 25 år med skjult selvmedisinering uten noe særlig bråk med snuten har også hatt sin pris. 

bornstellar
3 minutes ago, KaosGartner said:

Liker ikke dette. Dette betyr at kjæresten min har gått fra å være kriminell til å være syk og trenger hjelp og oppfølging for å slutte med cannabis, rart siden det er cannabis som holder hun frisk.Kanskje dette er et lite skritt i riktig retning men jeg tviler.

Nei, du har rett, jeg er heller ikke spesielt imponert. Jeg tror ikke Norge våger å gå lengre før EU gjør det eller før de store produsentene i USA og Canada begynner med lobbyvirksomhet i Europa for å øke profitten.

THCHerbalist
2 timer siden, bornstellar skrev:

Nei, du har rett, jeg er heller ikke spesielt imponert. Jeg tror ikke Norge våger å gå lengre før EU gjør det eller før de store produsentene i USA og Canada begynner med lobbyvirksomhet i Europa for å øke profitten.

Jeg er ikke så godt kjent med akkurat hvordan Norge ser på cannabis i henhold til EU, men det har jo vært lovlig i Amsterdam i 30 år eller noe nå? Og så vidt jeg vet er det avkriminalisert i Spania, Italia og Portugal.

Det jeg også lurer på er hva de skal gjøre med de som nekter å søke hjelp. Altså, skal de lage forskjellige rettningslinjer? Jeg ville forstått sterkere press på heroin brukere, men hvis de skal "tvinge" hjelp på de som røyker cannabis så har de ikke gjort noe fremskritt i det heletatt da dette blir mer og mer akseptert i den vestlige verden for hvert år som går og flere land innrømmer at cannabis ikke bør kastes i samme bøtte som f.eks; Heroin, Kokain.

Jeg kjenner personlig folk som har fullført Universitetet og har gode solide jobber men som røyker litt i ny og ne (omtrent som drikking), og disse har null niks problemer med verken jobb, venner eller familie. Så hvis Norge skal være like bakvendt så er jo ikke dette egentlig noen forandre, utenom at du slipper fengsling, hvis ikke det blir et "backup alternativ", og da har det igjen vist at de gjør alt feil.

Edited by THCHerbalist

bornstellar

Cannabis er kun lovlig i Bolivia og Canada hvis jeg ikke tar feil. 

Tolerert i Spania og Nederland, samt avkriminalisert i Portugal. USA har et snålt system jeg ikke gidder å gå inn på her. 

Jeg kjenner folk som drar striper støtt og stadig, uten at dette går ut over mer enn bakfylla. De fleste narkotiske stoffer er uproblematiske om en ikke har underliggende årsaker som gjør avhengighet mye mer sannsynlig. Dette gjelder alkohol, heroin, cannabis, kokain og amfetamin. 

Å legge press på heroinister er meningsløst. De fleste av dem rømmer fra smerte, så ved å tilføre smerte og stress så tvinger du de bare til å bruke mer. 

BK

Så lenge forbudet opprettholdes, er vi egentlig ikke helt i mål.

...Men vi er et solid skritt videre! Man skal ikke lengre tilbake enn til 2014 da Høyre erklærte nulltoleranse som ett av sine viktigste mål i justispolitikken, og samtlige politiske partier med en viss innflytelse uttalte at avkriminalisering ikke var en farbar vei. I dag har en majoritet på Stortinget erklært det motsatte - og det er en viktig seier i seg selv.

Vi har flere år med utredninger og politiske debatter fremover - det er ikke sånn at politiet får nye instrukser i morgen. Tiden fremover vil preges av omfattende lobbyvirksomhet fra Actis, Ungdom mot Narkotika og andre interessenter som tjener på forbudet. Da er det ekstremt viktig at legaliseringsbevegelsen er representert og oppegående. Heldigvis har situasjonen blitt betydelig bedre de siste årene; NORMAL er igjen en seriøs aktør, vi har fått Foreningen Tryggere Narkotikapolitikk, og dessuten har vi Graveteamet som via offentlighetsloven graver og analyserer i gørra som befinner seg på motsatt side.

Jeg er stolt medlem i NORMAL og Foreningen Tryggere Narkotikapolitikk - jeg oppfordrer alle kloke hoder på NorCan om å melde seg inn også! Nå må vi slå ring om hverandre og stå sammen til cannabis er legalisert!

• Like 1

bornstellar

Ikke glem Emma Sofia. De gjør også en god jobb. Jeg er medlem av både normal og Emma Sofia og oppfordrer som @BKat alle andre her inne støtter disse organisasjonene med penger og/eller annen virksomhet. 

• Like 1

skogtrollet

Dette var jo varslet tidligere og helt forventet. Stortingsflertallet ser hvordan liberaliseringsvinden blåser og folk påvirkes også her hjemme i et globalisert nyhetsbilde. Jeg ser på det som et proaktivt tiltak for å ta brodden av legaliseringsbevegelsens hovedargumentasjon. Dette med at normbrudd og normalitetsavvik skal dissekeres og medisineres er jo virkelig ikke noe nytt. Vi ser det i dag i sprøyteromdebatten, ME-debatten, ADHD-debatten, lykkepille-debatten, pedofili-debatten, "spørsmålet" om kriminelle har fri vilje osv. 

Jeg tror også at det kommer til å bli farligere for cannabisbrukere fremover. En videre legalisering er effektivt trenert i overskuelig framtid. Og fylkesmannen kommer ikke til å slutte å dra inn førerkort.

Edited by skogtrollet

THCHerbalist
21 timer siden, bornstellar skrev:

Cannabis er kun lovlig i Bolivia og Canada hvis jeg ikke tar feil. 

Tolerert i Spania og Nederland, samt avkriminalisert i Portugal. USA har et snålt system jeg ikke gidder å gå inn på her. 

Jeg kjenner folk som drar striper støtt og stadig, uten at dette går ut over mer enn bakfylla. De fleste narkotiske stoffer er uproblematiske om en ikke har underliggende årsaker som gjør avhengighet mye mer sannsynlig. Dette gjelder alkohol, heroin, cannabis, kokain og amfetamin. 

Å legge press på heroinister er meningsløst. De fleste av dem rømmer fra smerte, så ved å tilføre smerte og stress så tvinger du de bare til å bruke mer. 

Det er nå greit, grunnen til at jeg føler folk som sliter med hardere stoffer (se; sliter), trenger strengere eller i verstefall obligatorisk oppfølgning hvis nødvendig er pga min bror ville vært død 10 år siden hvis han ikke ble tvangshjulpet. Og da snakker jeg ikke kastet inn i et galehus for rehab, men besøk, oppfølging, og hjem unna miljøene som hjalp problemet med å fortsette. I dag sliter han fortsatt litt med symptomene som følge av misbruket, nervøsitet, osv, men han er sunn å frisk i hodet og er i en god form generelt. 

Nå vil jeg legge vekt på at jeg ikke sier at de som ikke trenger det skal ha tvangshjelp, men jeg er for hjelp for de som virkelig sliter og vil ha det, eller om en lege vil konkludere med at døden er nærgående hvis hjelp ikke er gitt. 

Visstnok er ikke problemene det samme for alle, men å sammenligne Cannabis med kokain og/eller heroin er allikevel bare surrete, siden førstnevnte kan ikke drepe en person i sin naturlige form, men de andre to kan det uten problemer, vanskelig å kjenne sin grense før du ligger der.

Edited by THCHerbalist

Bamse303

Det er fortsatt tvang med i bildet, som noen sier over er eneste forskjellen nå att alle som spiser en e eller røyker en joint nå blir "syke", og skal inn i tvunget behandingsopplegg.

Kan tenke meg det blir i regi av privat sektor, sikkert i sammarbeid med noen som kjenner noen på stortinget, dette er jukse dekriminalisering og lukter skattepenger som skal siles inn i private lommer lang vei.

Samme om du kaller det "helseproblem" eller "kriminalitet" så er tvang fortsatt straff.

Forøvrig er det vel så og si ingen heroinister o.l. som har blitt nyktre pga tvang, man kan ikke avslutte ett misbruk om man ikke vil det selv, ei heller om de sosioøkonomiske og miljømessige problemene som har ført til misbruket ikke forandres.

Edited by Bamse303

Cocho

Syns det er en fin ting jeg. Det at debatten luftes skaper ringeffekter, som igjen setter i gang "nøttekverna" hos andre, som igjen ender opp i noe annet.
Altså.. ved å forsøke seg i en rettning som dette med avkriminalisering, så kan det være at man åpner dører for videre lovendringer som fører til en mer moderne og fornuftig ruspolitikk. Hvis man bare skal "slå alt under stolen" med en gang og hevde "at det ikke blir noen forbedring" før man har forsøkt, så vil vi bare fortsette å leve i 1930-årene. Så jeg gir dem creds for å forsøke. Og jeg håper det slår ann slik at ting skjer her til lands også. Jeg liker bedre cannabisen min før sengetid enn innsovningtabletter. Er så mange kjipe bivirkninger med en god del av preparatene man kjøper på apoteket. Og jeg syns det er bakvendt at noe som kun går ut over søvnen min (på en bedre måte enn noe annet jeg har prøvd) skal gjøre meg til en forbryter.

Bamse

Det er en side med cannabis som er svært interessant. Forbud-siden, og alt det har ført med seg. 

Ja, vi har hørt, sett og kanskje opplevd negative reaksjoner på forbudet. 

Har vi opplevd noe positivt? Et bedre ord er kanskje, konstruktivt? 

Hvilke nivå ville dyrking vert på idag foruten forbudet. Er det, "stoffet", planten i seg selv, økonomien, eller er det for noen forbudet som har vert tungtveiende for å starte eller bidra til Cannabis sin historie? 

De fantastisk dyktige dyrkerene som bestemte seg for å gå, under jorden, eller inn i huset. Gjemme seg for varmesøkende kameraer, gift som ble sluppet over avling, eller straffe forfølgelse. De samme folkene som ble nødt å "kopiere" klimaet og perfeksjonere "innekunsten", kunsten å dyrke inne, å oppnå samme resultat, kanskje bedre etterhvert? 

Jeg har vert aktivist en stund. Det rare er at jo nærmere legalisering, jo mer skremmer det meg og større avstand til aktivismen blir til.

Dette fordi jeg er klar over utviklingen som har vert under forbudet. Utviklingen blandet folk og samfunnet, cannabis kulturen har utviklet seg, vi står sterkere. 

Hvem vet hvordan det hadde vert dersom forbud aldrig var. 

Vi vet at i Norge under Hippitiden var ikke cannabis bare for rus, det var en del av en kultur og et opprør. 

Dersom opprøret ikke eksisterte, eller cannabis var lovlig. Hva ville skjedd, hvor stor mobilisering av aktivister og dyrkere ville utviklet seg? Hvordan var etterspørselen? Den hemmelige subkulturen som er en viktig del av cannabis ville ikke eksistere. 

Jeg mener dette er svært interessant nå når vi går mot forandringer nok engang. Hva vil skje? Vil de blomstre, vil de visne? 

Bamse303
11 timer siden, Cocho skrev:

Syns det er en fin ting jeg. Det at debatten luftes skaper ringeffekter, som igjen setter i gang "nøttekverna" hos andre, som igjen ender opp i noe annet.
Altså.. ved å forsøke seg i en rettning som dette med avkriminalisering, så kan det være at man åpner dører for videre lovendringer som fører til en mer moderne og fornuftig ruspolitikk. Hvis man bare skal "slå alt under stolen" med en gang og hevde "at det ikke blir noen forbedring" før man har forsøkt, så vil vi bare fortsette å leve i 1930-årene. Så jeg gir dem creds for å forsøke. Og jeg håper det slår ann slik at ting skjer her til lands også. Jeg liker bedre cannabisen min før sengetid enn innsovningtabletter. Er så mange kjipe bivirkninger med en god del av preparatene man kjøper på apoteket. Og jeg syns det er bakvendt at noe som kun går ut over søvnen min (på en bedre måte enn noe annet jeg har prøvd) skal gjøre meg til en forbryter.

Du får kose deg med tvangsbehandlingen da, selv er jeg ikke like naiv(Ikke noe personlig eller fornærmende ment).

Cocho
10 minutter siden, Bamse303 skrev:

Du får kose deg med tvangsbehandlingen da, selv er jeg ikke like naiv(Ikke noe personlig eller fornærmende ment).

Det skal være bra ille før man blir tvunget til noe som helst. Det er ikke slik at hvis du blir tatt i å røyke så blir du sendt til tvangsbehandling.
Jeg kjenner flere som har blitt tatt, og det værste som har skjedd med noen av dem er utintester i 6 mnd.
En gammel kompis av meg har begitt seg ut med "Opium-toget" og knasker piller til den store gullmedalje.
Han har tatt overdose og kollapset flere ganger. Blitt innlangt på sykehus og alt det, men ingen straff. Ingen tvangsbehandling.
De spurte han en gang om han ville, men siden han sa nei, så sendte de han hjem.
Så det at man "får kose seg på tvangsbehandling" er en meget snever og kjedelig måte å se på "problemet" på.
Det er noe som heter menneskerettigheter, og de skal man være ytterst forsiktig med å bryte.

Men jeg vet om en jeg gikk på skolen sammen med som ble sendt på behandling for 2 år siden. Men han ble tatt for å selge Amfetamin (ble vel tatt med en større mengde), samt at han var påvirket når han ble tatt, mens han satt bak rattet på en bil.
Han ble først fengslet og avhørt, og etter det ble han sendt på et behandligssenter i stedet for å sitte i fengsel.
Slapp ut tidligere, gikk tilbake til det samme gamle, totalvraket en bil i en fjellvegg, havnet i fengsel.

Men det er et helt annet "monster" enn Cannabis i øynene på myndighetene. Folk mener at politiet og div ikke ser forskjellen på harde stoffer og Cannabis, og det stemmer nok med enkelte. Men en hver fornuftig person vet forskjellen og straffer deretter. 

Bamse303

Snakker om tvangsbehandlingen som kommer under det nye regimet, alt som kommer til å skje er att definisjonen av straff flyttes til behandling og de som leverer ut straffen er noen andre,  kjenner også mange mennesker som har dødd av overdoser og har hatt forskjellige rusproblemer selv, att du selv skjønner att du ikke er "syk" fordi du røyker hasj er vel og bra, men det betyr ikke att de "gode hjelperne" gjør det, nå er det selvfølgelig mye "værre andre steder" ,men den Norske stat har faktisk ganske god fortid med å bryte menneskerettene, samme om det er psykisk syke, "tyskerbarn" og "tyskertøser", barnehjemesbarn,rusmisbrukere,Samer og hva det skal være, politiet og staten bryter fortsatt menneskerettighetene på løpende bånd, så beklager jeg ikke deler din strålende positivitet på dette feltet.

bornstellar

Det kommer ikke noen tvangsbehandling. Det er ikke mulig med mindre det står fare for liv. Cannabisbruk vil ikke kvalifisere. 

Hvis noen trodde at politikerne ville gå rett til legalisering og er skuffet fordi det ikke skjedde, så vet de ikke mye om hvordan politikk fungerer. Dette er et bra første skritt. 

• Like 1