Jump to content

Recommended Posts

YngApprentice

Hei, har nylig investert i et komplett gro-sett og har i den anledning noen spørsmål rundt gro-prosessen.

Slo til på dette fra progrow, og setter sannsynligvis igang ila. neste uke - gleder meg syyykt!!:D

Som dere her ser er det altså et telt på 120x120x200, så jeg lurer først og fremst på hvor mange planter jeg sikte meg inn på?

Jeg blir nødt til å ha meg en tur på bil-tema for å supplere med vifter, i samme slengen blir det en tur på plantasjen for å handle jord osv. Er det noen vesentlig forskjell på jorden man bruker egentlig? Ser de har "Jord, grønnsaker og urter", "Jord, torvfri", "Blomster-jord", og diverse andre.. Personlig holder jeg en knapp på førstnevnte:P 

I tillegg til teltet, handlet jeg også disse produktene: Canna Pakke - Superthrive - Big Bud - Hygrozyme - og selvsagt duftblokker for å ta lukten i blomstringsfasen.

Lurer på om det er noen andre elementære supplementer jeg burde sette på handlelista? Tenker det kan være en fordel å handle inn et ph-kit, for å kontrollere underveis.

For å være ærlig er dette første gang ever jeg gror noe som helst, så alt av tips og innspill tas på forhånd imot med STOR takk!:)

Error

Skaff deg en Cooltube...å kjøre åpen reflektor med såpass mye som 600w er rimelig håpløst i et telt. 4 planter.

Dette teltet vil nok slite godt med varme med kun 342 m3/h vifte, selv med cooltube...det er ikke alltid så lurt å kjøpe pakker, bedre å plukke deler selv, det minner veldig om å bygge en datamaskin...kjøper du ferdig får man alltid noen dårlige deler og skit man ikke trenger, når man heller kunne lagt spenna i det som gjelder...spørs om du må oppgradere vifta.

Edited by Error

medicineurself420

jeg synes det error kommer med er ikke til noe hjelp .. han spurte om hjelp ut i fra det han hadde allerede kjøpt og jeg vil tro at siden vi bor i Norden så er varmen ikke et problem så lenge han har tilgang til fresk luft.. han har  en veldig god utgangspunkt for å få til en grow hvis an gjør det riktig.. husk at alle starter et sted og med alt han handlet så er han godt på vei til å få det til. 

medicineurself420

jeg vil komme med en tips hvis du letter etter kunnskap om grow gå på youtube og look up for the grow boss han har det du trenger å vite om det du lurer

Onkel

Hva er det @Error sier, som ikke er til hjelp da? Du synser jo selv. Selv om du tar utgangspukt i Norge, vil en slik vifte som han nevner ikke være tilstrekkelig. På sommeren vil det bli for varmt og vinteren kan man sette planter i sjokk om man tilføyer for mye kald luft.

Eneste jeg kan påpeke er at det går fint å dyrke med 600W uten cooltube i slike telt, har gjort det i mange år, men det er som han sier... det er vifta som bestemmer akkurat det.

Og alle har vel et godt utgangspunkt om man gjør det riktig, eller hur? Dessuten spurte @YngApprentice om innspill og da må folk tåle at det ikke alltid er alle som er enige om hva som er beste fremgangsmåten. Men jeg hadde et innlegg om dette før, hvor det handler om bare få et "ferdig produkt" vs "optimale forhold" og hva kostnaden vil bli på sikt om man går for enkle løsninger og strever med å eliminere BRS.

Og da kan jeg prøve å besvare litt av trådstarter sine spørsmål;

Ja det er en del forskjell på jordtyper, noen har mere av div ting som leire, sand, coco, torv etcetc, organisk eller kunstgjødsel og ikke minst PH. Det er her forutsettningen kommer inn om det er optimalt for dyrking... Jada, jeg vet du kan dyrke i "billigjord med kattesand", men igjen handler det om hva du blir fornøyd med, av yield og vanningsregime. Fordelen med å kjøpe skreddersydd jord, er at du vil ha samme forutsettninger hver gang, noe du ikke vil oppnå med egen mix. Jeg vet mange prøver å spare penger her, men når det koster 200-250 kroner for en 50l sekk med høykvalitetsjord (noe som holder til ditt oppsett), synes jeg ikke det er noe å spare på. Den 200-lappen tjener man fort igjen på yield, samt holder sjappene åpne.

Når det kommer til tilsettninger og næring, så er det ofte slik at de fleste tilsettninger untatt primærnæringer ofte er oppskrytt og et pengesluk. Det finnes bedre alternativer eller at det rett og slett ikke er verdt det. Big Bud f.eks er det samme som TopMax etc og er egentlig bare sukkerart-tilskudd, (som jeg har nevnt mange ganger før) er i hovedsak det samme som å tilføye melasse(blackstrap, svovelfri) som i dette tilfellet er mye billigere. Samme greia om noen vil du skal bruke f.eks Ripen, som igjen kan erstattes av rent vann og fornuftig sulting av planter.

Når det kommer til antall planter er det også et "kranglespørsmål", hvor folk vil hugge hodet av de man ikke er enige med.

Men jeg har et regnestykke for dette om man ska optimalisere plass og utbytte. Hvis man tar utgangspunkt i 1G pr.W, så blir det slik; 600/9 = 66,6g. pr. potte/plante Dvs. 600W fordelt på 9 potter(symetri og utnyttelse av plass). Nå vet jeg av erfaring at man fint kan få over 66,6g på 5l potter(også strainavhenging såklart), men om du bruker 6-eller 7litre vil det gå fint etterhvert som man har fått litt erfaring. Om du velger å gå for større men færre potter, vil du oppnå å måtte vegge lengere slik at røttene fyller ut potta di, så det å ha mindre potter, er tid spart og vanskeligere å overvanne.

Da er det bare å ønske deg lykke til :)

Edited by Onkel

thefloyd
12 hours ago, Onkel said:

Hva er det @Error sier, som ikke er til hjelp da? Du synser jo selv. Selv om du tar utgangspukt i Norge, vil en slik vifte som han nevner ikke være tilstrekkelig. På sommeren vil det bli for varmt og vinteren kan man sette planter i sjokk om man tilføyer for mye kald luft.

Eneste jeg kan påpeke er at det går fint å dyrke med 600W uten cooltube i slike telt, har gjort det i mange år, men det er som han sier... det er vifta som bestemmer akkurat det.

Og alle har vel et godt utgangspunkt om man gjør det riktig, eller hur? Dessuten spurte @YngApprentice om innspill og da må folk tåle at det ikke alltid er alle som er enige om hva som er beste fremgangsmåten. Men jeg hadde et innlegg om dette før, hvor det handler om bare få et "ferdig produkt" vs "optimale forhold" og hva kostnaden vil bli på sikt om man går for enkle løsninger og strever med å eliminere BRS.

Og da kan jeg prøve å besvare litt av trådstarter sine spørsmål;

Ja det er en del forskjell på jordtyper, noen har mere av div ting som leire, sand, coco, torv etcetc, organisk eller kunstgjødsel og ikke minst PH. Det er her forutsettningen kommer inn om det er optimalt for dyrking... Jada, jeg vet du kan dyrke i "billigjord med kattesand", men igjen handler det om hva du blir fornøyd med, av yield og vanningsregime. Fordelen med å kjøpe skreddersydd jord, er at du vil ha samme forutsettninger hver gang, noe du ikke vil oppnå med egen mix. Jeg vet mange prøver å spare penger her, men når det koster 200-250 kroner for en 50l sekk med høykvalitetsjord (noe som holder til ditt oppsett), synes jeg ikke det er noe å spare på. Den 200-lappen tjener man fort igjen på yield, samt holder sjappene åpne.

Når det kommer til tilsettninger og næring, så er det ofte slik at de fleste tilsettninger untatt primærnæringer ofte er oppskrytt og et pengesluk. Det finnes bedre alternativer eller at det rett og slett ikke er verdt det. Big Bud f.eks er det samme som TopMax etc og er egentlig bare sukkerart-tilskudd, (som jeg har nevnt mange ganger før) er i hovedsak det samme som å tilføye melasse(blackstrap, svovelfri) som i dette tilfellet er mye billigere. Samme greia om noen vil du skal bruke f.eks Ripen, som igjen kan erstattes av rent vann og fornuftig sulting av planter.

Når det kommer til antall planter er det også et "kranglespørsmål", hvor folk vil hugge hodet av de man ikke er enige med.

Men jeg har et regnestykke for dette om man ska optimalisere plass og utbytte. Hvis man tar utgangspunkt i 1G pr.W, så blir det slik; 600/9 = 66,6g. pr. potte/plante Dvs. 600W fordelt på 9 potter(symetri og utnyttelse av plass). Nå vet jeg av erfaring at man fint kan få over 66,6g på 5l potter(også strainavhenging såklart), men om du bruker 6-eller 7litre vil det gå fint etterhvert som man har fått litt erfaring. Om du velger å gå for større men færre potter, vil du oppnå å måtte vegge lengere slik at røttene fyller ut potta di, så det å ha mindre potter, er tid spart og vanskeligere å overvanne.

Da er det bare å ønske deg lykke til :)

jeg kan bekrefte at 600W i 120x120x200 telt går absolut an! nå husker jeg ikke hvor stor vifteren min er, men den er ganske stort og klarer å holde temperaturen stabilt på 25grader.. nå har jeg bare dyrket fra september til . uhm, nå. men har alrdri hadd det for varmt.. mer for kaldt faktisk, siden kjellern er så klart kalt om vinteren. så jeg har paneloven på 20 grader dogn rundt.. så da har jeg temperaturer i teltet: på natta (lyset på) rundt 25 grader. på dagen (lyset av) 19 grader.

ville si at 4 planter som er stå til vegging lenge(r) har i hvertfall plass..  

er også enig at kvalitætsjord er veeeeldig alright som nybegynner.. har prøvd plagron pro-mix og batmix.. til neste growrunde i høsten så skal jeg bare satse på pro-mix, organisk, noe som gjør at det er mindre følsomt på PH verdien, hvis jeg skjønnte det riktig. 200lapp for 50L er absolut verdt enn å sitte å blande forskjellige ingredienser til jord.. tror ikke at det er mye spart der... eneste jeg gjorde: blande in en god del perlitt.. syns for øvrig det er lettere å vanne pro-mix som er peat basert tror jeg.. spesielt i growbags hvor det er viktig at vannet fort synker ned og ikke renner ut ved siden..

Error

Sorry for at du ikke finner mine svar nyttig, men jeg har noen år med dyrking bak meg nå og tror jeg stort sett vet hva jeg prater om.

Men, informasjon er nyttig..det stiller seg jo helt annerledes om du dyrker i en kjeller eller på et loft (eller i Spania for den saks skyld) :)

Overdimensjonering (og ikke minst temp kontroller/min speed på vifta) har vært nøkkelen for meg for å ha full kontroll over growen m/minimalt bråk, og det anbefaler jeg.

Lykke til!

Edited by Error

LHC

Ikke for å være festbrems, men du skal være klar over at tollevesenet av og til sender bekymringsmelding til politiet når det kommer dyrkeutstyr over grensen.  Hvor stor muligheten er for at onkel står på døra hos deg en dag vet jeg ikke, men det er uansett greit å være informert om at praksisen eksisterer.

bornstellar

Jeg ville dyrket tomater i noen måneder før jeg hadde dyrket noe annet etter å ha importert dyrkeutstyr fra utlandet. 
Jeg fikk brev i posten fra snuten 12 måneder etter at jeg hadde kjøpt noen frø fra utlandet og hadde i mellomtiden dyrket ugress. Fikk meg til å våkne litt opp at jeg hadde hatt en sak hos politiet mens jeg dyrket uten å vite det.

YngApprentice

Først og fremst vil jeg bare takke for enorm respons, det setter et ungt hjerte stor pris på! :) 

Nå er teltet omsider ferdig oppsatt og nå gjenstår det bare litt småpirk på den elektriske fronten så er vi der! :D

Som dere ser på det vedlagte bildet, valgte jeg å legge ventilasjonstuben i uttaket i taket istedenfor ut gjennom veggen (på venstresiden der). Har dette noen vesentlig betydning for luft-gjennomstrømmingen?

Jeg har rundt 20 frø liggende, så jeg tenker å plante samtlige for så å se hvilke som klarer seg best. Heller bare fjerne de som ikke klarer seg, så jeg ser for meg at jeg ender sikkert til syvende og sist på rundt 5-6 planter. Tenker så å kjøpe noen genmodifiserte frø, og sette enten 6 eller 9 planter - sikkert mange som mener det er heelt feil ifht. telt-dimensjonene og 600w, men det får bare våge seg.

Største problemet jeg har nå, er ifht. strøm. Hvordan er det med alle disse komponentene, drar de mye strøm eller??

Når jeg lager mat i leiligheten her, og har på ovnen og kanskje 3 plater - så går faktisk strømmen... Så mtp. at jeg bor i et bofellesskap, så er det en uforutsigbarhet jeg bekymrer meg litt for. Jeg er faktisk nødt til å følge prosessen 24/7. La oss si at jeg er kommet helt ut til blomstringen, så går plutselig strømmen. Hvor godt holder disse teltene på lukten egentlig? Jeg vil tro det ikke tar mer enn 3-4 minutter før hele huset og nabolaget er tåket med ganja-lukten...

Er som sagt uerfaren i dette faget, så alt av tips tas igjen imot med stor takk!

Når det kommer til selve importen, så tenkte jeg å bestille med forhåndsbetalt kredittkort og sende det til en kompis. Men for å være helt ærlig, så tenker jeg som sådan at hvis politiet virkelig ønsker å kaste bort tiden sin på å ta turen innom - så stig på! Jeg dyrker ikke for å selge dette videre, så jeg kommer ikke til å ha kontanter, zip-lock-poser og vekt liggende. Ender i værste fall på en smakelig bot og sikkert noen uker i cella - denne risikoen er jeg forberedt på så det går gulle'godt!

Cannawizrd
På 21.2.2018 at 18.16, bornstellar skrev:

Jeg ville dyrket tomater i noen måneder før jeg hadde dyrket noe annet etter å ha importert dyrkeutstyr fra utlandet. 
Jeg fikk brev i posten fra snuten 12 måneder etter at jeg hadde kjøpt noen frø fra utlandet og hadde i mellomtiden dyrket ugress. Fikk meg til å våkne litt opp at jeg hadde hatt en sak hos politiet mens jeg dyrket uten å vite det.

Det er stor forskjell på om du importerer frø eller dyrkeutstyr....Tror neppe snuten kommer på døra for å sjekke om du skal dyrke weed eller tomater, fordi om man har bestilt litt dyrkeutsrtyr på nett...

Cannawizrd

Du vil nok få til fine planter med det utstyret. Fokusere mer på dine kunnskaper enn gjødning, bortsett fra den mest elementære npk gjødningen. Ville vurdert oppgradering av kullfilteret på sikt også, men ha litt Ona gel eller lignende klart når de går i blomst..Lykke til

LHC
1 time siden, Cannawizrd skrev:

Det er stor forskjell på om du importerer frø eller dyrkeutstyr....Tror neppe snuten kommer på døra for å sjekke om du skal dyrke weed eller tomater, fordi om man har bestilt litt dyrkeutsrtyr på nett...

Det har vært tilfeller der det har skjedd. Nå ser det ut som trådstarter ikke tar det så tungt, så da er det vel bare å kjøre på. Og så i bofellesskap da mann. Satser vel på at flaksen da.

Lykke til @YngApprentice jeg krysser fingrene for at det går fint:-)

Her er en god side du kan lese deg klok på http://www.growweedeasy.com

Og husk å fjerne exif data på bildene dine;-)

Edited by LHC

Onkel

6-9 planter er bra utgangspunkt det, samt du får spredd de og brukt gulvplassen i teltet.

Når det kommer til strøm, så trekker en 600W, ja 600W. Men med HPS er det mere A som kan bli problemet ditt, for jeg vil anta at du har en sikring som ikke har mange ampere. Om jeg husker riktig så trekker den 6A når lampa og etter det faller litt. Så har du i tilegg de viftene da, uttrekk og sirkulasjon.

Ja, om sikringen går så vil det sige en del lukt ut, men så lenge vifta går og du har undertrykk og presser det via kullfilter går det bra.

Et oppsett som dette er kun bot, du vil ikke få noe fengsel for det :)

Lykke til, bud! :)

bornstellar
2 hours ago, Onkel said:

Et oppsett som dette er kun bot, du vil ikke få noe fengsel for det :)

Lykke til, bud! :)

Så om du ender opp med 1 kg weed i teltet, noe jeg med enkelthet hadde klart i mitt 1.2x1.2 telt hvis jeg hadde forsøkt, så hadde jeg ikke fått fengsel? Har politiet redusert straffenivået eller har det alltid vært slik?

Error
På 19.2.2018 at 19.14, onto skrev:

28056522_10213215300410878_7926955497560646471_n.jpg

Haha, er det du det da onto?....Det er iallefall ikke meg, har dyrket noen år, men har enda masse å lære, er ydmyk overfor denne planten.
Men dog, jeg svarer ikke på ting jeg ikke har peiling på...som endel ser ut til å gjøre til tider, er vel for å få opp meldingscounten dems, noe som bryr meg midt der sola aldri skinner.

Ps. jeg fikk 50 dager ubetinget fengsel for 1 plante som ikke var i blomst engang + 147g ferdig vare....så du vet aldri...dette var jo før dekriminalisering, vet ikke om det får noe å si for dyrkedommer. (Fikk det som lenkesoning etter søknad, så det var jo greit)

Edited by Error

Onkel
På 2/24/2018 at 10.28, bornstellar skrev:

Så om du ender opp med 1 kg weed i teltet, noe jeg med enkelthet hadde klart i mitt 1.2x1.2 telt hvis jeg hadde forsøkt, så hadde jeg ikke fått fengsel? Har politiet redusert straffenivået eller har det alltid vært slik?

Kommer an på hvordan du kjører saken din. La oss si du er som flere jeg kjenner som ikke røyker annet enn konsentrater, så er det mulig å få redusert straff, for da er ikke 1kg mye igrunn. Da er det bare å argumetere i vei for at det er omtrent 10-15% av det som kan konsumeres.

Edit: Jeg har venner som har blitt tatt med slike mengder før og fått bot, så igjen, det handler om hvordan man kjemper saken. Kunnskap er makt, sies det og det er sant i en slik sammenheng.

Edited by Onkel

Error
2 timer siden, Onkel skrev:

Kommer an på hvordan du kjører saken din. La oss si du er som flere jeg kjenner som ikke røyker annet enn konsentrater, så er det mulig å få redusert straff, for da er ikke 1kg mye igrunn. Da er det bare å argumetere i vei for at det er omtrent 10-15% av det som kan konsumeres.

Edit: Jeg har venner som har blitt tatt med slike mengder før og fått bot, så igjen, det handler om hvordan man kjemper saken. Kunnskap er makt, sies det og det er sant i en slik sammenheng.

Veldig sant...jeg var oppstanasig overfor dommeren, jeg kom ikke som noen angrende synder til min sak. Jeg hadde med flere dokumenter ang. medisinsk Cannabis, samt mine diagnoser og argumenterte for at det hjalp meg. Dette fallt jo selvsagt ikke i god jord hos Dommer, men what the hell, han kunne ikke gi meg mye straff uansett, så jeg kjørte heller sannhet og ikke ydmykhet....Slo et slag for cannabis saken!
(jeg kunne nok fått mye mnindre enn 50 dager om jeg fremsto som en angrende synder, men 50 dager skremte ikke meg akkurat)
(jeg har også en 3-års dom fra før for narkotika, da drev jeg med mye tyngre saker, men det er over 10 år siden og skulle ikke ha noe å si, men det hadde det helt klart...for meg har Cannabis vært et getaway drug, ikke et gateway drug som de så populært kaller det)

Edited by Error

Onkel

Enig i det @Error , men det går mye på hvilken dommer og advokater man får/bruker. Og selv om man ikke skulle tro at man har en fortid av betydning, så vil det bli lagt merke til, tror jeg da. Men det er bare synsing og hvordan en dommer ser på slikt, for det er en naturlig sluttning. Men det skal sies(om jeg forstår deg riktig, så) bør en objektiv dommer se forskjell i sammehengen av det og forbedring av individet, slik sett burde man heller bli annerkjent og oppmuntret, ikke straffet.

Error

Nettopp...
Forklaringen min var jo den at jeg var såpass involvert med individuelle kriminelle pga min fortid og ville distansere meg fra disse, slutte å være avhengig av kriminelle for å kjøpe medisinen min...jeg var syk + at jeg kunne jo heller ikke nekte for at det var noe økonomisk motivert, ikke for å tjene penger, men for å spare.
(Likevel dro faktisk dommern en setning om at det var "skjerpende at jeg økte volumet av dette stoffet i landet") Hehe..
Ikke rart man mister respekt for loven.

onto
På 24/02/2018 at 18.22, Error skrev:

Haha, er det du det da onto?....Det er iallefall ikke meg, har dyrket noen år, men har enda masse å lære, er ydmyk overfor denne planten.
Men dog, jeg svarer ikke på ting jeg ikke har peiling på...som endel ser ut til å gjøre til tider, er vel for å få opp meldingscounten dems, noe som bryr meg midt der sola aldri skinner.

Ps. jeg fikk 50 dager ubetinget fengsel for 1 plante som ikke var i blomst engang + 147g ferdig vare....så du vet aldri...dette var jo før dekriminalisering, vet ikke om det får noe å si for dyrkedommer. (Fikk det som lenkesoning etter søknad, så det var jo greit)

vet ikke eg, du har en tendens til å nevne du har dyrket noen år. jeg svarer på ? jeg ikke har praktisk erfaring med men har lest endel om hvis det er det du tenker på.

Error

Jeg har en tendens til å nevne det ja siden det er noe vesentlig, for jeg hadde iallefall ikke tatt imot råd fra en som aldri har dyrka så mye som en tomatplante engang....Om du tar det for hubris, so be it.