Gå til innhold
Onkel

Vil behandle narkomane – ikke straffe

Recommended Posts

Onkel

Høies nye rusreform: Vil behandle narkomane – ikke straffe.

"LISBOA (VG) Ingen mirakelkur, men en drastisk snuoperasjon, sier hjernen bak Portugals rusreform til VG. Denne uken var helseminister Bent Høie (H) i Lisboa for å lære. "

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/a2JRWa/hoeies-nye-rusreform-vil-behandle-narkomane-ikke-straffe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
cannawiz

Fornøyd.. Men skeptisk.. .. vi bor jo i norge:p

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Onkel

Det jeg lurer mest på er om man nekter behandling, da blir det vel bøter eller straff uansett. For jeg tviler på at de bare kommer til å se den andre veien.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
LHC
På 2/15/2018 at 23.34, Onkel skrev:

Det jeg lurer mest på er om man nekter behandling, da blir det vel bøter eller straff uansett. For jeg tviler på at de bare kommer til å se den andre veien.

De kommer ikke til å fjerne riset bak speilet. Eller risene er vel mer korrekt. Ikke i denne omgang ihvertfall. Og egentlig tror jeg det er mest fornuftig når det gjelder Norge. Vi er ikke trent til å håndtere personlig frihet, så hvis all konsekvens/straff fjernes er det mulig forbruket av Cannabis, Psykedelika og Party drugs kommer til å øke en del. Og da kan hele prosessen få et tilbakeslag. Når man har satt i tvangstrøye i generasjoner tror jeg det er best å løsne en stropp av gangen. Jeg håper bare de har vett til å gjennomføre skikkelig når det gjelder tunge rusmisbrukere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Onkel

Det er det jeg mistenker selv og. Så man vil nok se straffeforfølgelse av rekreasjonell bruk i lang tid enda, desverre. :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
SixIxIx

Høyre har uttalt at rekreasjonelle brukere ikke skal straffes eller påtvinges behandling, i tråd med hvordan det gjøres i Portugal. Om det er slik det blir gjenstår nok å se.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli

Jeg skrev en analyse av norske partiers avkriminaliseringsholdning for Gatemagasinet Sorgenfri i fjor. Enig i at Høyre har gitt gode svar, men at det ikke er noen garanti for at det blir en reform i tråd med det Høyre har sagt.

Arild Knutsen kommer med i utvalget som skal nedsettes, men det samme gjør RIO. Hvis Actis og/eller forskere som Waal, Clausen og OldDick også kommer med, så vil RIO samarbeide med dem om manipulasjon av utvalget, og Arild vil være eneste håp om å gjennomskue opplegget deres. Bent Høie og RIO har spilt skittent på lag før.

Jeg tenker vel at uavhengig av om reformen ender med en falsk eller ekte avkriminalisering, så åpner det opp for at vi som vil regulere cannabis som en lovlig vare kan komme for fullt når reformen er igangsatt. Faktisk burde vi allerede nå mobilisere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
LHC

Nå har jeg besøkt websiden din @Casper DiNapoli

Kjempebra arbeid. Stå på. Det er mange penger i spill, og det er virkelig bruk for at noen kikker de i kortene.

Men lenkene dine til NIVA er døde, og jeg kan ikke finne den undersøkelsen du referer til. Kan du sjekke det opp?

Endret av LHC

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli

@LHC Takk skal du ha :)

Hvis du lenker meg til den artikkelen der jeg lenker til NIVA, så skal jeg se hva jeg kan finne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Pål A

Det er virkelig få partier som bryr seg om dette med cannabis og medisinsk Cannabis, Høyre følger den europeiske strømmen men er for konservative til å ha en virkelig mening om dette. AP er mer for (kanskje fordi søstera til jens var en missbruker), men AP er også et Høyre parti. Frp er sterkt imot enhver form for åpning om emnet. MDG er sosse delen av SV og de er visstnok for. SV og Rødt er mer liberale der.

Dog burde det settes fokus på medisinsk cannabis, om ikke for å åpne for de mange fordelene CBD har og med tanke på at denne nye medisinen til en million pr dose kanskje kan erstattes av CBD for noen tikroner. Blir det åpnet for medisinsk bruk så vil det åpnes for privat bruk også av den delen av planten som gir rus.

Endret av Pål A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Salmotrutta
På 24.2.2018 at 2.03, LHC skrev:

Nå har jeg besøkt websiden din @Casper DiNapoli

Kjempebra arbeid. Stå på. Det er mange penger i spill, og det er virkelig bruk for at noen kikker de i kortene.

Men lenkene dine til NIVA er døde, og jeg kan ikke finne den undersøkelsen du referer til. Kan du sjekke det opp?

Man gir ikke skryt til en tyster fitte. Takket være @Casper DiNapoli så mista norcan noen av sine beste gartnere for noen år siden, bare se på de legendariske bildene til El for eks, som han tysta på :/

Endret av Salmotrutta

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
SixIxIx

Casper tystet ikke på El såvidt jeg kan huske. Jeg tok ikke del i dramaet som utspant seg på den tiden, men jeg fulgte med fra sidelinjen. Du kan selvfølgelig mene hva du vil om Casper, men rett må være rett :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Salmotrutta

Okey, my bad. Men han trua med det og norcan mista mange av sine flinkeste medlemmer den gangen husker jeg :( men må dele dette sånn at andre medlemmer her IKKE går i samme fella hvis han faktisk finner ut hvem dere er. ALDRI la @Casper DiNapoli få vite deres ekte identitet 

https://norcan.org/topic/17819-takk-for-meg/

http://casperdinapoli.blogspot.no/2010/07/truet-jeg-med-tyste-pa-norcan.html?m=1

Endret av Salmotrutta

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Bamse303

Jøss for en jævla røre, der falt han ned på anseelses-stigen tjuefem hakk og tryna i grusen for min del iallefall.

Mye skralle individer på dette forumet gitt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
BK

Casper DiNapoli har vært utestengt fra NorCan i åtte år - det er dags for å la gamle feider seile. Dessuten er Casper en av de få menneskene i landet som virkelig gjør en innsats for å få cannabis legalisert. Mens resten av oss sitter godfjerne og gliser over medieoppslag om motstandernes tvilsomme geskjefter, jobber Casper med flere for å avsløre dem. Det er mye arbeid, men viktig for å knekke en overfinansiert, feig og frekk motstandsbevegelse.

Det skulle bare mangle at vi som fredfulle stonere åpner dørene til en av av våre fremste cannabisaktivister etter åtte år i kulden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli

Som nevnt er dette lenge siden. Jeg kan godt ta en del av skylden, sånn ca. 50%. Men det er lenge siden, så vi kan like gjerne just get along and just get a bong.

Jeg tystet ikke på noen, ingen tystet på meg. El stakk ikke fra forumet, han byttet til et nytt nick. Jeg hadde blandet meg mye og kverulert angående tidligere konflikter på NorCan som jeg ikke var part i over et par år, også nådde det vel et bristepunkt i 2010. Det er for øvrig ikke første eller siste gangen det har vært en flamewar på the internets. Det er ikke direkte uvanlig at moderatormakt blir iverksatt i nettsamfunn. Sikkert krangla litt dere også mens jeg har vært borte :P

Jeg har ellers ikke noe problem med å innrømme at jeg tok norgesmesterskapet i kverulering i 2002/2003, at jeg vant tilbake tittelen på NorCan i 2010, og at jeg per i dag er regjerende mester og på vei til å vinne vandrepokalen til odel og eie.

El er nok en fin fyr og en outstanding dyrker, og jeg synes det var kjipt å havne i krangel med han. BK er en kjempeflott dude, og jeg har vel strengt tatt mest å beklage til han heller enn til El for det som skjedde for snart 8 år siden. Sorry ass BK, det kom et par jævlig kjipe meldinger fra meg til deg som var under enhver kritikk. Jeg vil også berømme BK for storsinn ved å ikke bære nag i ettertid, det har han stor respekt fra meg for.

Ellers vil jeg si at sommeren 2010 var et kritisk punkt i livet mitt der jeg var langt fra på et bra sted personlig, og uavhengig av NorCan-episoden var 2010-2013 svært mørke år for meg. Nå er jeg på et bedre sted, og derfor tar jeg ikke noen kommentarer i denne tråden så tungt, ei heller at det linkes til gamle spor av feiden. Jeg er gumby-stein som faen og alt er lol :bigtounge:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Salmotrutta

Absolutt ikke første eller siste gangen det er flamewar på norcan, dette blir sikkert ikke siste gang jeg krangler med en dude på norcan, men man truer faen ikke med å tyste på folk på ett cannabis forum. Uansett hvor ille man har det selv, så truer man ikke med tysting etter en inett krangel på ett forum som dette

Ang BK og være storsinn, vi får jo se om han gjør lurt i det. Som ordtaket sier: fuck han engang og det er din skyld, fucker du han to ganger så er det han som er en idiot. Håper ikke han brenner seg på å slippe deg inn i varmen igjen

Dette er jo KJEMPE lol, la oss alle sammen le :/ 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli

Jeg har ikke truet med å tyste på noen heller. BK og jeg har skværet opp for flere år siden. I 2014 hjalp han med med et rasshøl som påsto han var snut som truet meg, noe jeg satt stor pris på.

Hvem er du for en raring da @Salmotrutta? Høres ut som du har vært her siden 2010?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Salmotrutta

Hvem jeg er skal du ikke ta så nøye, men har vært på norcan siden før 2010. Vi har jo sett hva som skjer hvis du finner ut hvem folkene bak nickene er.

Indirekte trussel er fortsatt en trussel.

Håper bare ikke BK brenner seg denne gangen, for det ville vært en katastrofe for forumet.

For å sitere BK fra den gangen: Videre bør det nevnes at ethvert medlem som truer med å tyste på andre medlemmer eller administratorer utestenges umiddelbart på livstid. En slik bruker bryter bevisst en viktig sikkerhetsbarriere når han går ut med slike trusler, og på NorCan er det viktig at ingen får politiet på nakken fordi de har et forhold til cannabis. Det er nettopp derfor NorCan som samfunn kan fungere, det er avhengig av en god dose tillitt mellom medlemmene. Når denne tillitten brytes, på uansett nivå og av uansett alvorlighetsgrad, må administrasjonen ta grep og utvise nulltoleranse for slike situasjoner. Enda viktigere er det at et administrasjonsmedlem kan ha blitt satt i fare. Dette er det groveste overtrampet et medlem kan gjøre, og slås tilsvarende hardt ned på.

Endret av Salmotrutta

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
BK

Nå synes jeg du overdramatiserer, @Salmotrutta :-|

La oss få faktaene på det rene: Casper DiNapoli har aldri tystet på noen, hverken direkte eller indirekte. Han har ved én anledning skrevet følgende:

Sitat

Jeg har jo ikke akkurat planer om å stevne NorCan for retten. Hvis jeg hadde vært fly forbanna ville jeg vel bare ha gitt telefonnummeret og cannabisplantebildene til Moderator El til politiet og tipset om ulovlig dyrking - som er et brudd på vilkårene for medlemskap/opphold i Nasjonen Norge.

Dette utløste vår reaksjon om utestengelse, men det er langt fra alvorlig nok til å holde DiNapoli utenfor i mer enn åtte år.

Casper er en person med en sterk rettferdighetsfølelse og en solid evne til å uttrykke seg og kritisk evaluere argumenter. Jeg har stor respekt for mennesker som bruker disse egenskapene til å kjempe for legalisering. Når tiden er inne har vi sånne som ham å takke!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
SixIxIx

Å dele sin ekte identitet er en stor risiko å ta på et forum som dette, man vet aldri hvem som sitter i den andre enden, og man må rett og slett ta ansvar for sin egen sikkerhet. Vi har ingen muligheter til å hindre Casper eller andre fra å opprette falske profiler, hvis noen vil tilrøve seg andres identitet er det en smal sak hvis brukerne ikke tar ansvar for sin egen sikkerhet. Nå opererer Casper med sin gamle profil. Om man søker på navnet hans (noe som er et minimum av hva man bør gjøre før man deler identiteten sin med andre brukere) finner man fort dramaet som utspant seg for 8 år siden. Jeg anser ikke dette for å være et problem. Jeg skjønner at du reagerer, men jeg håper du i det minste kan stole på min og @BK sin vurderingsevne.

Det var jævlig synd at El forsvant, og jeg skjønner at man reagerte som man gjorde. Samtidig er det ingen tvil om at Casper har gjort mye bra de siste årene, og han har stor tillit blant veldig mange rusaktivister. Han har ingenting å tjene på å komme inn hit for å være en douchebag. Folk vokser opp, og jeg synes det er greit at man får en sjanse til å vise at man greier å oppføre seg etter så lang tid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Salmotrutta

Jeg stoler på dere, værre med han andre. Som sagt så håper jeg ikke dere brenner dere

Men får vel gi gjøken en sjangs 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli

Jeg kommer hit fordi det er nå legaliseringskampen begynner. Det politiske landskap har låst seg til en avkriminaliseringsreform som vil gi en god eller dårlig avkriminalisering. Det er det springbrettet vi trenger for en realistisk mulighet til å få legalisert cannabis.

For øvrig stakk ikke El pga meg. Han lagde en ny profil og dere fniste i stonerskjegget alle sammen. Ganske morsomt egentlig, men litt billig triks. Hvis han stakk senere så har ikke det noe med meg å gjøre. DubBud stakk heller ikke pga meg, men pga frisksjonen som har vært mellom Even Ganja og adminteamet.

Alt dette er historie som jeg kan snakke om i timesvis

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli

@Salmotrutta Siden du har vært her så lenge, hva synes du om den tilslørte voldstrusselen mot meg da? Da var jo ikke kjempegøy for meg all den tid flere på forumet hadde min identitet.

En av de aktive på forumet ble nysgjerrig på meg iløpet av konflikten, og ville møtes og snakke litt. Jeg husker da jeg møtte personen at jeg var redd for at det var en felle, og at jeg kunne komme til å få juling av en hel gjeng av dere. Det var ikke noen god følelse. Jeg fikk heller aldri vite hva som sto i kommentaren før @Onkel redigerte den.

danse.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå