Jump to content

Recommended Posts

MrD

Hei Norcan,

Jeg er en ressursterk ingeniør i Trondheim som har tanker om å dyrke selv til eget forbruk.

(Det finnes kanskje underforum som er designert til slike tråder, så jeg må beklage om det postes på feil plass.)

Litt bakgrunn:

Som mange andre på dette forumet er jeg ikke "shaggy" stereotypen når det gjelder grønnsaker, men snarere rekreasjonell bruker ved fine anledninger :)

Ble introdusert for sativa som student i Trondheim, og som jeg gjetter mange har erfart i denne byen, blir tilgangen på sistnevnte brått frarøvet når man inntrer i arbeidslivet for alvor.

Derfor har jeg kommet frem til det gode gamle ordtaket "skal du ha noe gjort, gjør det selv".

Plot twist:

Jeg har en jobb som desverre ikke alltid tillater meg å følge opp prosjektet på en daglig basis.

Derfor stiller høyt nivå av automasjon en viktig rolle i saken.

På den lyse siden har jeg teknologisk kompetanse i bøtter og spann, så automatisering av noe slikt ville være en flott utfordring :D

Nok en gang som med mange her er diskresjon et absolutt. Jeg kjenner ingen i byen som dyrker selv, og dermed blir et av hovedmålene i prosjektet å oppdrive frø fra en sikker og anonym kilde.

Jeg har tenkt tanken om "bag seed", men det forutsetter at man har en grønnsakshandler i utgangspunktet, og der kommer jeg dessverre til kort.

(Tips om Trondheim spesifikt tas mot med takk)

Som i en hver god prosjektstyring har jeg følgende mål:

1.   - Anskaffelse av frø/kloner for videre dyrking.  _ANONYMT_

2.   - Etablere "Hemmelig" grow room, (karbonfilter, skjult byggningsmasse etc)

3.   - Anskaffelse/produksjon av grow-utstyr. UV-lamper, reflektortelt, hydroponics (hvis nødvendig) etc _ANONYMT_

4.   - Automatisering og fjernstyring av dyrkeprosessen:

Fjernstyring kun hvis absolutt nødvendig.

Her vil programmering stå i høysetet uansett. Stikkord:

Vanning, næring, lys, døgnsykklus, temperatur, fuktighet.