Jump to content
Sign in to follow this  
EbolaKush

Strøm og lukt i sokkelleilighet

Recommended Posts

EbolaKush

Har hatt lyst til å starte med dette lenge, og lest mye på forumet her i perioder. Nå har situasjonen blitt slik at jeg har en kompis som har komplett utstyr som ikke er i bruk, som er tilgjengelig for lån.

Fristelsen er med andre ord stor. Men, det er et par ting jeg funderer over. 

Jeg leier leilighet i sokkel i ett rekkehus. Strøm er inkludert i leia, og selv om det er en egen måler i min enhet, er det felles regning. Jeg betaler akonto som en del av husleia. Dette utstyret har en 1500w pære. Hvor mye strøm er det snakk om på én syklus? Huset er forholdsvis svært, og fyrt med elektriske varmekabler stort sett overalt. Vil en 1500w lampe som går på timer iht plantens behov utgjøre store "hopp" i regninga? Jeg håper jo på at en eller to avlinger kan bringe inn litt midler til oppgraderinger, eks LED-lampe, som får ned prisen. Skal dyrke fortrinnsvis for meg selv og et par kompiser som legger i litt cash i nødvendig utstyr.

Lukta er også et problem. Vil dette nøytraliseres helt som kullfilter? Når det gjelder kåken her så fyrer jeg regelmessig opp en joint (og lar en kompis røyke vanlig rullings) i stua mens jeg lufter, og har aldri fått noen klager ovenfra. Med et bortimot tett dyrkeskap med godt avtrekk og kullfilter(e), vil jeg kunne fjerne lukta helt? 

Onkel

Heisann :)

Sorry at jeg stusser litt her, 1500W pære? kanskje du mener utstyret tilsammen bruker 1500W? Men 1500W er ikke så uhyre mye, jeg har hatt server som trakk mere enn det før.

Men ang lukt, så kommer det helt an på om du har bra og stor nok kullfilter+vifte. sorry at det blir litt vagt svar, men siden jeg har så lite info om oppsettet, så er det nok det beste jeg kan gi deg nå.

Error

Aldri hørt om 1500w pære før heller...regner med du mener 600w eller 1000w.

Dette vil ikke gjøre noen uhyre forskjell på strømregninga di, jeg har ikke regnet på det (og kommer an på hva du betaler for strømmen) men er iallefall ikke mer enn et par hundre ekstra per/mnd. (Må huske på at mesteparten av tiden bruker du denne strømmen også kun 12t i døgnet om du kjører photos)

Ang. lukt kommer jeg med mitt vanlige mantra; Overdimensjoner...trenger du 3-400 m3h ut, så bare doble det å kjør på en regulator. Store vifter på lav hastighet lager mindre bråk enn små på fullt. Kullfilteret ditt og ventilasjonsen vil kanskje koste mer i utganspunktet, men også vare lengre når det ikke suges inn skit på full guffe hele tiden...det er ganske logisk i grunn....Da vil det ikke lukte noenting, jeg har brukt ut-eksosen som varme til kåken min tidligere for å ikke sløse energi, nada lukt..men kjøp et ordentlig karbonfilter som Rhino e.l
Standard minimum er antall watt /2 + 20%...så med 1000w pære= 1000/2+20% = 600 m3h...det er minimum...og prøv å holde vame ting ute av teltet som ballast f.eks.

(Som jeg har sagt før, det spiller stor rolle hvor du dyrker...dyrker du på loft eller kjeller f.eks...jeg er vant til å dyrke på loft og har hatt mine kamper mot heten)

Jeg har sett det er mange som regner på størrelsen på rommet og å skifte ut lufta så og så mange ganger i løpet av minuttet...dette er en rimelig feil måte å gjøre det på, det kan funke for store grows med hundrevis av planter i et annlegg, men i et telt f.eks vil det bli utistrekkelig siden det ikke tar hensyn til hvor mye watt du brenner der inne...
Det sier vel seg selv at et telt med ei 1000w lampe vs et med 250w trenger større vifte selv om volumet på teltet er det samme.

Ps. Et tips til, vask overtrekket til karbonfilteret ditt i vaskemaskin mellom hver grow.
     Noen Strains lukter mye mer enn andre også, det er også en ting å ta i betraktning.

Edited by Error

EbolaKush
5 timer siden, Onkel skrev:

Heisann :)

Sorry at jeg stusser litt her, 1500W pære? kanskje du mener utstyret tilsammen bruker 1500W? Men 1500W er ikke så uhyre mye, jeg har hatt server som trakk mere enn det før.

Men ang lukt, så kommer det helt an på om du har bra og stor nok kullfilter+vifte. sorry at det blir litt vagt svar, men siden jeg har så lite info om oppsettet, så er det nok det beste jeg kan gi deg nå.

Vanskelig og være konkret, når du har med en som er så uklar som meg. 

Tanken er å kjøpe et slags trefags garderobeskap, og bygge dette luft-lukt-tett med avtrekk ut i hagen. Veit ikke hvor mange planter det blir plass til, men håpet er 4-5 autoflowers som står og gjør jobben selv. Så på sikt gå over til stiklinger, krysse dem med andre og leike gartner.

Det er altså bare å smæle på med kullfiltrene, og vedlikeholde disse? Så er det lukttett, under forutsenting av at selve skapet er tett, så vil kullfiltrene ta seg av lukta. Betryggende å vite.

Strømmen er altså ikke mye. Kompisen oppgir lampa til 1500w, så det er nok mer enn ei pære. Det er uansett ønskelig å kjøpe LED-lys, på sikt. Men om vi sier at hele skapet tar går på 12-16 timer a 1500w, og dette bare utgjør noen hundrelapper, kan jeg enkelt bortforklare det med at jeg har en server el. dersom det blir spørsmål.

EbolaKush

Fortsetter i denne tråden, i håp om gode svar. Har sett meg ut dette skapet, som dyrkeboks. En kamerat som er maler og involvert i prosessen sier det er null stress og gjøre det lukt tett med noe malegreier. Er det noen enorme "designflaws" man kan ryke på? I utstyret som skal brukes er det en lampe som oppgis til 1500w (av eier), det kan kanskje bli litt i meste laget i et lite skap som dette?

Tanken er å innrede det største rommet som dyrkerom, og på sikt kanskje bygge det mindre rommet til å huse morplante, stiklinger etc. 

Urban
2 hours ago, EbolaKush said:

Fortsetter i denne tråden, i håp om gode svar. Har sett meg ut dette skapet, som dyrkeboks. En kamerat som er maler og involvert i prosessen sier det er null stress og gjøre det lukt tett med noe malegreier. Er det noen enorme "designflaws" man kan ryke på? I utstyret som skal brukes er det en lampe som oppgis til 1500w (av eier), det kan kanskje bli litt i meste laget i et lite skap som dette?

Tanken er å innrede det største rommet som dyrkerom, og på sikt kanskje bygge det mindre rommet til å huse morplante, stiklinger etc. 

Er vell dørene som er vanskeligst å få tett?

OGrow

Skal du bruke den delen av skapet med to dører til å dyrke vil det si ca.90 x 50cm ville jeg ikke hatt mer enn 2 planter. Litt strainavhengig selvsagt. Mine White Widow autoer ble 50cm brede utendørs i fjor.

Umulig å si noe vettugt om hvilken vifte/filter du må ha eller om lampen i det hele tatt passer i det lille skapet uten mer info om den. Om det er en Kina-lampe med dioder så er oppgitt effekt sludder og vås. Reell effekt er gjerne 150- 200w om det er oppgitt 1000-1500w.

EbolaKush
41 minutter siden, Urban skrev:

Er vell dørene som er vanskeligst å få tett?

Ja, dette skal vi løse med enten telt inne i skapet, eller avtetting og stramming av dørene (små dørpumper som "drar det sammen" og gummilister).

22 minutter siden, OGrow skrev:

Skal du bruke den delen av skapet med to dører til å dyrke vil det si ca.90 x 50cm ville jeg ikke hatt mer enn 2 planter. Litt strainavhengig selvsagt. Mine White Widow autoer ble 50cm brede utendørs i fjor.

Umulig å si noe vettugt om hvilken vifte/filter du må ha eller om lampen i det hele tatt passer i det lille skapet uten mer info om den. Om det er en Kina-lampe med dioder så er oppgitt effekt sludder og vås. Reell effekt er gjerne 150- 200w om det er oppgitt 1000-1500w.

Dette skapet er noe mindre enn vi hadde trodd. Så antagelig må vi finne et større. Men samme opplegget som i dette. "Bare" to planter i gangen blir litt lite når det er tre stykker som skal dele godene.

Stavangermann

Skap tett?? Skal du kvele plantene??
De trenger også oxygen